LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brieven-tsunami Belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Brieven-tsunami Belastingdienst

Ongelezen bericht door Alphavista »

Ik heb ongeveer een half jaar geleden een brief ontvangen dat de door de Belastingdienst vooraf ingevulde aangifte 2012 niet juist zou zijn.

Ik heb een brief gestuurd met de vraag wat er niet juist was en waarin het verschil zat, maar geen antwoord gekregen, behalve brieven van Toeslagen dat ik heel veel moet betalen.

Als klap op de vuurpijl krijg ik vandaag een brief of ik binnen 9 dagen even ruim 500 euro wil overmaken, betreft de teveel betaalde teruggave over 2012.

Overigens krijg ik de afgelopen maanden vrijwel dagelijks brieven met verschillende bedragen van verschillende jaren van verschillende toeslagen. Ik zie door de bomen het bos niet meer en telefoontjes naar de belastingdienst brengen ook weinig verheldering.

Ik heb hierover een klacht ingediend bij de Ombudsman.

Ben ik de enige met deze ellende of zijn er meerdere?

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Brieven-tsunami Belastingdienst

Ongelezen bericht door Alphavista »

Ik heb ook een brief ontvangen waarin staat dat ik huurtoeslag van 2014 moet terugbetalen, terwijl ik in 2014 geen huurtoeslag heb ontvangen. Volgens een medewerker aan de telefoon is dat een herberekening van een ander jaar :?:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Brieven-tsunami Belastingdienst

Ongelezen bericht door sjohie »

Of je de enige bent durf ik niet te zeggen, wij krijgen niet zo'n tusnami in ieder geval. Overigens kan je je ook opgeven voor mijn overheid, dan krijg je ze digitaal als het goed is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Brieven-tsunami Belastingdienst

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Wat is er dan niet helder aan? U krijgt een brief waarin staat welk bedrag u teveel hebt gekregen met een berekening en welk jaar het betreft. Andere post over andere zaken kunt u aan de kant leggen. Breng uw administratie eens wat op orde, dat geeft overzicht. En mocht u het echt niet snappen dan is er een belastingkantoor waar u naar toe kunt gaan.
Maar u moet zelf iets ondernemen.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Brieven-tsunami Belastingdienst

Ongelezen bericht door Alphavista »

Klaas Jan schreef:Wat is er dan niet helder aan? U krijgt een brief waarin staat welk bedrag u teveel hebt gekregen met een berekening en welk jaar het betreft. Andere post over andere zaken kunt u aan de kant leggen. Breng uw administratie eens wat op orde, dat geeft overzicht. En mocht u het echt niet snappen dan is er een belastingkantoor waar u naar toe kunt gaan.
Maar u moet zelf iets ondernemen.
Nee, de belastingdienst moet ophouden met fouten maken waar ik nu voor mag opdraaien.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Brieven-tsunami Belastingdienst

Ongelezen bericht door sjohie »

Alphavista schreef:
Klaas Jan schreef:Wat is er dan niet helder aan? U krijgt een brief waarin staat welk bedrag u teveel hebt gekregen met een berekening en welk jaar het betreft. Andere post over andere zaken kunt u aan de kant leggen. Breng uw administratie eens wat op orde, dat geeft overzicht. En mocht u het echt niet snappen dan is er een belastingkantoor waar u naar toe kunt gaan.
Maar u moet zelf iets ondernemen.
Nee, de belastingdienst moet ophouden met fouten maken waar ik nu voor mag opdraaien.
Zoals ze duidelijk vermeldden, ben jij uiteindelijk verantwoordelijk voor de vooringevulde bedragen. Dat doen ze als service, maar jij wordt geacht deze te controleren, en waar nodig aan te passen, voordat je aangifte doet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Brieven-tsunami Belastingdienst

Ongelezen bericht door tenormin »

Alphavista schreef: Overigens krijg ik de afgelopen maanden vrijwel dagelijks brieven met verschillende bedragen van verschillende jaren van verschillende toeslagen. Ik zie door de bomen het bos niet meer en telefoontjes naar de belastingdienst brengen ook weinig verheldering.

Ik heb hierover een klacht ingediend bij de Ombudsman.

Ben ik de enige met deze ellende of zijn er meerdere?
Begrijp niet dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Op de rechterkant van brieven van de belastingdienst staat toch duidelijk vermeld waar het over gaat? B.v. Voorlopige aanslag 2015. inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. En als het een aanslag inkomsten is staat er toch ook alles klip en klaar? Denk, zoals iemand al schrijft, u het papierwerk een beetje (veel) op orde moet houden, nu lijkt het me wat chaotisch.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Brieven-tsunami Belastingdienst

Ongelezen bericht door Alphavista »

sjohie schreef:
Alphavista schreef:
Klaas Jan schreef:Wat is er dan niet helder aan? U krijgt een brief waarin staat welk bedrag u teveel hebt gekregen met een berekening en welk jaar het betreft. Andere post over andere zaken kunt u aan de kant leggen. Breng uw administratie eens wat op orde, dat geeft overzicht. En mocht u het echt niet snappen dan is er een belastingkantoor waar u naar toe kunt gaan.
Maar u moet zelf iets ondernemen.
Nee, de belastingdienst moet ophouden met fouten maken waar ik nu voor mag opdraaien.
Zoals ze duidelijk vermeldden, ben jij uiteindelijk verantwoordelijk voor de vooringevulde bedragen. Dat doen ze als service, maar jij wordt geacht deze te controleren, en waar nodig aan te passen, voordat je aangifte doet.
Waarom ga je er vanuit dat ik de zaken niet controleer? m.i. klopte alles gewoon maar volgens de Belastingdienst niet. Het punt is dat men niet verteld WAT er niet klopt.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Brieven-tsunami Belastingdienst

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Ik snap het niet. Er staat op de definitieve aanslag toch een berekening? En daar kunt u toch op zien wat er niet klopt. Had u meer inkomen in 2012, extra inkomsten, aftrekposten niet goed opgegeven etc. etc.
Als u daar niet uitkomt moet u zelf hulp zoeken. Dus naar het belastingkantoor, belastingservice van de vakbond etc.

Gesloten