LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
thomas123
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2015 18:47

zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door thomas123 »

Hallo allemaal,

vorige week kreeg ik een brief van Belastingdienst/Toeslagen dat ik mijn zorgtoeslag 2011 geheel moet terugbetalen omdat ik geen zorgverzekering zou hebben gehad.

Dit is uiteraard niet waar. Iedereen in Nederland is verplicht zorgverzekerd en ik dus ook. Ik heb in 2011 gewoon een zorgverzekering gehad en netjes mijn premie betaald. Had ik dit niet gedaan, dan had ik ongetwijfeld bericht gekregen van het CVZ dat ik geen zorgverzekering had, maar dit is dus niet het geval.

Ik heb een aantal vragen, waarvan ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden:
- Waar haalt Belastingdienst/Toeslagen deze onzin vandaan?
- Waarom krijg ik nu pas bericht over 2011, dat had toch ook al 3 jaar geleden gekund? Ik heb gewoon op tijd aangifte IB gedaan.
- Hebben jullie nog tips voor mijn bezwaarschrift?

Alvast bedankt!

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door fisbel »

Als u maandelijks de premie heeft betaald, is er voor u geen enkel probleem. U kunt de betalingen aantonen. En u kunt de bewijzen van deze betalingen meesturen met de aangifte. Als u niet meer beschikt over de afschriften van de betalingen, kunt u misschien de verzekeraar vragen om bewijzen van de betalingen. Verzekeraars kunnen in een oogwenk in het computersysteem zien of er betaald is.

U krijgt wel een probleem als er achterstallige betalingen zijn geweest. Premies verschuldigd in 2011, maar pas betaald in 2012 zullen niet meetellen als betalingen voor 2011.

Wat betreft de termijn van terugbetalen: de Belastingdienst kan tot 5 jaar teruggaan om de zorgtoeslag terug te vorderen. Leest u artikel 19 lid 2 van de wet Awir (Algemene Wet inkomensafhankelijke regelingen: Een tegemoetkoming kan met toepassing van dit artikel niet meer worden herzien indien vijf jaren zijn verstreken na de laatste dag van het berekeningsjaar waarop de tegemoetkoming betrekking heeft. Lees hier

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door eleven »

thomas123 schreef:Hallo allemaal,

vorige week kreeg ik een brief van Belastingdienst/Toeslagen dat ik mijn zorgtoeslag 2011 geheel moet terugbetalen omdat ik geen zorgverzekering zou hebben gehad.

Dit is uiteraard niet waar. Iedereen in Nederland is verplicht zorgverzekerd en ik dus ook. Ik heb in 2011 gewoon een zorgverzekering gehad en netjes mijn premie betaald. Had ik dit niet gedaan, dan had ik ongetwijfeld bericht gekregen van het CVZ dat ik geen zorgverzekering had, maar dit is dus niet het geval.

Ik heb een aantal vragen, waarvan ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden:
- Waar haalt Belastingdienst/Toeslagen deze onzin vandaan?
- Waarom krijg ik nu pas bericht over 2011, dat had toch ook al 3 jaar geleden gekund? Ik heb gewoon op tijd aangifte IB gedaan.


- Hebben jullie nog tips voor mijn bezwaarschrift?

Alvast bedankt!

Helaas ben ik in het zelfde circuit terecht gekomen, waar ik voor de vijfte keer een bezwaarschrift heb ingediend, maar ik denk, dat het niet de laatste keer is.

Ergens is iets mis met de afdeling toeslagen, heeft trouwens ook in de krant gestaan.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Bel eens met de ombudsman! Die weet wel raad met dergelijke onzin aanslagen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door eleven »

Frantic2 schreef:Bel eens met de ombudsman! Die weet wel raad met dergelijke onzin aanslagen.
Was het maar zo eenvoudig.
De ombudsman neemt geen klacht van de belasting aan, omdat de belastingdienst een eigen ombudsman heeft.
Wil je daar een klacht indienen, kan het niet, als je al een bezwaarschrift hebt ingediend.
Kastje /muur

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Hoe kom je daar nou bij? Ze hebben mij ook geholpen met een klacht over de toeslagen waarbij ze steeds mijn stukken kwijt waren....

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door eleven »

Frantic2 schreef:Hoe kom je daar nou bij? Ze hebben mij ook geholpen met een klacht over de toeslagen waarbij ze steeds mijn stukken kwijt waren....
Als ik op de website van de ombudsman mijn gegevens ingevuld heb, krijg ik als uitslag:
Wij mogen uw klacht helaas niet in behandeling nemen.
Deze instantie heeft een eigen ombudsvoorziening
Dus hoe moet ik dan verder?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door eleven »

vogels schreef:
eleven schreef:
Frantic2 schreef:Bel eens met de ombudsman! Die weet wel raad met dergelijke onzin aanslagen.
Was het maar zo eenvoudig.
De ombudsman neemt geen klacht van de belasting aan, omdat de belastingdienst een eigen ombudsman heeft.
Wil je daar een klacht indienen, kan het niet, als je al een bezwaarschrift hebt ingediend.
Kastje /muur
Weet niet wat je zit te klooien, maar wat je schrijft is regelrechte onzin.
Zo, dan onderbouw mijn onzin eens, i.p.v. roeptoeteren.

Hier dan nog een keer voor jou.
eleven schreef:
Als ik op de website van de ombudsman mijn gegevens ingevuld heb, krijg ik als uitslag:
Wij mogen uw klacht helaas niet in behandeling nemen.
Deze instantie heeft een eigen ombudsvoorziening
Zo, dan ga je naar de belastingdienst, waar je een klacht kan indienen.

Dan krijg je dit:

Afbeelding

thomas123
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2015 18:47

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door thomas123 »

Bedankt voor de antwoorden.

Ik ga proberen of ik de betalingsbewijzen nog kan vinden. Ik hoop dat ik deze bij internetbankieren kan terugvinden en anders moet ik de bank even bellen of zij nog mijn afschriften uit 2011 kunnen aanleveren.
En anders neem ik even contact met de zorgverzekeraar op.

Ik blijf het wel belachelijk vinden dat de belastingdienst zo lang na dato nog dergelijke brieven stuurt.

Misschien is het een nieuwe manier van geld binnenhalen door Toeslagen? Gewoon proberen om tegen zoveel mogelijk burgers te zeggen dat ze niet zorgverzekerd zijn en dan hopen dat er een paar niet in bezwaar gaan of dat een paar niet meer de bewijzen van zo lang geleden terug kunnen vinden.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door eleven »

Met internetbankieren kan je bij ABN en ING tot 7 jaren terug downloaden.
Andere banken hebben misschien dezelfde procedure.

nationaleombudsman
verified
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2014 14:35

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door nationaleombudsman »

eleven schreef:
Frantic2 schreef:Bel eens met de ombudsman! Die weet wel raad met dergelijke onzin aanslagen.
Was het maar zo eenvoudig.
De ombudsman neemt geen klacht van de belasting aan, omdat de belastingdienst een eigen ombudsman heeft.
Wil je daar een klacht indienen, kan het niet, als je al een bezwaarschrift hebt ingediend.
Kastje /muur
Als je het niet eens bent met het terugbetalen van de zorgtoeslag moet je inderdaad bezwaar maken bij de Belastingdienst. Je kunt ons ook even bellen om te bepalen of daar in jouw geval sprake van is. ^EMN

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door eleven »

nationaleombudsman schreef:
eleven schreef:
Frantic2 schreef:Bel eens met de ombudsman! Die weet wel raad met dergelijke onzin aanslagen.
Was het maar zo eenvoudig.
De ombudsman neemt geen klacht van de belasting aan, omdat de belastingdienst een eigen ombudsman heeft.
Wil je daar een klacht indienen, kan het niet, als je al een bezwaarschrift hebt ingediend.
Kastje /muur
Als je het niet eens bent met het terugbetalen van de zorgtoeslag moet je inderdaad bezwaar maken bij de Belastingdienst. Je kunt ons ook even bellen om te bepalen of daar in jouw geval sprake van is. ^EMN

Hoe serieus denk je, dat je overkomt?
Een Nationale ombudsman als webcare en dan 1 jaar geleden het account aangemaakt.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door trail46 »

Als geverifieerd bedrijfsaccount voor mij prima in orde en komt dus betrouwbaar over.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 0&t=147472
door Radar » 01 jul 2014 13:08
Bedrijven kunnen vanaf heden hun account op het Radar-forum laten verifiëren. Een geverifieerd account garandeert de identiteit van het bedrijf op het forum van Radar.

Geverifieerde accounts bevatten een groen vinkje achter hun forumnaam.

Om in aanmerking te komen voor een geverifieerd account moet;
1. .. het forumaccount gekoppeld zijn aan een officieel bedrijfs-e-mailadres
2. .. een verzoek verstuurd worden vanaf ditzelfde e-mailadres

Ieder bedrijf dat op het forum reageert (geverifieerd of niet), moet in de gebruikersnaam duidelijk aangeven dat het uit naam van het bedrijf spreekt (bijvoorbeeld door 'webcare' toe te voegen in de naam). Het is tegen de gedragsregels url's op te nemen in de gebruikersnaam.

Wil je een bedrijfsaccount laten verifiëren? Stuur dan -vanaf je bedrijfsmail- een verzoek naar [email protected].

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: zorgtoeslag 2011 terugbetalen

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Om op de vraag van TS terug te komen. De belastingdienst ontvangt uiteindelijk de gegevens of iemand al dan niet verzekerd is via een omweg van de zorgverzekeraar. De bestanden kunnen fouten bevatten of onvolledig zijn. De gegevens worden steeds vaker automatisch verwerkt.

Overigens is niet iedereen in Nederland verplicht verzekerd. Zo vallen bijvoorbeeld mensen die in Nederland wonen en uitsluitend in het buitenland werken niet onder de verplichte verzekering. Ook kunnen gemoedsbezwaarden, militairen en gedetineerden geen zorgtoeslag ontvangen.

Artikel 21 lid 2 awir gaat over toeslagen die reeds zijn toegekend (al definitieve beschikking ontvangen.) Ik begrijp dat daar in deze casus nog geen sprake van was.

Het lijkt mij in dit stadium nog niet nodig om betaalbewijzen/bankafschriften op te vragen. Dit kan altijd nog lopende een bezwaarprocedure. Meestal volstaat het toezenden van de polis.

Gesloten