LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] toeslagen terugbetalen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
evdv12
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2010 08:32

toeslagen terugbetalen?

Ongelezen bericht door evdv12 »

Ik heb een vraag over het wel of niet later moeten terugbetalen van toeslagen.

Situatie nu:
Ik woon alleen, gescheiden, koopwoning en ontvang geen toeslagen.
Mijn vriendin woont met haar dochter van 15 elders en ontvangt: huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget.

Nu willen wij medio augustus gaan samenwonen in mijn koopwoning.
Op dat moment zet mijn vriendin alle toeslagen stop.
Nu is mijn vraag: bestaat er een kans dat mijn vriendin de toeslagen die zij van januari tot en met medio augustus heeft ontvangen moet terugbetalen?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: toeslagen terugbetalen?

Ongelezen bericht door eleven »

In dit topic heeft fisbel het al duidelijk uitgelegd.

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic. ... 4&t=144511

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: toeslagen terugbetalen?

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Dit is een andere situatie door het aanwezig zijn van een kind van 15. Volgens mij wordt u hierdoor vanzelf toeslagpartners voor het hele jaar en zullen de toeslagen opnieuw moeten worden berekend.
Maar inderdaad zal fisbel hier zeker op terug komen.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: toeslagen terugbetalen?

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

In deze casus is er sprake van toeslagpartnerschap per 1 september 2015. De hoogte van de toeslagen over de periode ervoor is afhankelijk van het inkomen van de vriendin over heel 2015.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: toeslagen terugbetalen?

Ongelezen bericht door F.van Holten »

evdv12 schreef:Ik heb een vraag over het wel of niet later moeten terugbetalen van toeslagen.

Situatie nu:
Ik woon alleen, gescheiden, koopwoning en ontvang geen toeslagen.
Mijn vriendin woont met haar dochter van 15 elders en ontvangt: huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget.

Nu willen wij medio augustus gaan samenwonen in mijn koopwoning.
Op dat moment zet mijn vriendin alle toeslagen stop.
Nu is mijn vraag: bestaat er een kans dat mijn vriendin de toeslagen die zij van januari tot en met medio augustus heeft ontvangen moet terugbetalen?
Waarom gissen, Belasting telefoon is daarvoor, en ze kijken naar het jaarinkomen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: toeslagen terugbetalen?

Ongelezen bericht door fisbel »

Als men fiscaal partners wordt in de loop van het jaar bijvoorbeeld december en men woont al samen op 1 januari, wordt men fiscaal partners van elkaar vanaf 1 januari. En ook toeslagpartners vanaf 1 januari. In deze situatie wordt men dus toeslagpartners gedurende het gehele jaar.

Hier is een andere situatie. Zoals hierboven reeds aangegeven (zalmmetwijn): het samenwonen gaat in medio augustus 2015. Vanwege het inwonende minderjarige kind is hier toeslagpartnerschap medio augustus. De toeslagen wijzigen m.i.v. 1 september 2015. De vriendin zet de toeslagen medio augustus 2015 stop: een goede actie, want het inkomen zal te hoog uitkomen. De toeslagen voor de periode januari t/m augustus 2015 blijven behouden. Er was toen immers nog geen samenwonen.

Gesloten