LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belasting verekend schuld op toeslagen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door toeslagen »

Ik woon sinds kort samen met mijn 2 kinderen in een huurwoning.
ik heb nog een oude belastingschuld open staan.
Nu houd de belastingdienst alle toeslagen in en verrekend die met mijn schulden.
op zich niks mee mee, maar ik kan nu nauwelijks rondkomen.
Ik ontvang trouwens een bijstandsuitkering. Maar krijg dus geen huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget etc.
Mag dit zomaar???

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door thecure »

Ja, waarom niet? Iedereen moet zijn schulden toch betalen. Hoe is deze schuld ontstaan, en waarom heb je deze niet gewoon eerder voldaan?

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door 16again »

thecure schreef:Ja, waarom niet?
Mag dit zelfs als TS zonder die toeslagen onder beslagvrije voet komt?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
thecure schreef:Ja, waarom niet?
Mag dit zelfs als TS zonder die toeslagen onder beslagvrije voet komt?
Lijkt me niet inderdaad, maar zonder bedragen te noemen, wat niet iedereen online zomaar graag doet, is daar zo 123 niks over te zeggen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door kweenie »

Hier staat behoorlijk veel informatie over op de site van de belastingdienst. Inclusief een rekenmodule. Daarmee kun je je persoonilijke beslagvrije voet bepalen.

Overigens was het waarschijnlijk handiger geweest om te vragen om een betalingsregeling. Los van dat je dan een nette manier hebt om je schuld af te betalen, zouden in dat geval de toeslagen namelijk niet worden verrekend met de openstaande schuld.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier vind je alle informatie. Je zult zelf in de pen moeten klimmen om er iets aan te veranderen. Dat doet de BD echt niet zelf, die kunnen niet in je portemonnee kijken. Je leest er ook waarom de BD dit doet

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _uw_schuld

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... vrije_voet

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nou als iemand in je portemonnee kan kijken is het de belastingdienst wel.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door sacredfour »

Met een eenvoudig briefje naar de belastingdienst kan je dit probleem oplossen. Laat ze weten dat je inkomen nu onder de beslagvrije voet valt, en vraag ze om de inhouding aan te passen. Stuur gelijk ook alle gegevens op:
Kopie:
Bankafschriften laatste 3 maanden
Jaaroverzicht inkomen
Zorgpremie
Huurcontract
Eventuele bestaande beslagleggingen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door kweenie »

sacredfour schreef:Met een eenvoudig briefje naar de belastingdienst kan je dit probleem oplossen. Laat ze weten dat je inkomen nu onder de beslagvrije voet valt, en vraag ze om de inhouding aan te passen.
Als het inkomen onder de beslagvrije voet valt. Dat zul je dan eerst even moeten narekenen.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door witte angora »

sacredfour schreef:Met een eenvoudig briefje naar de belastingdienst
Sterker nog: ze hebben, als je de link volgt, zelfs een formulier dat je kunt downloaden, en daar staat precies op wat je aan gegevens mee moet sturen...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Misschien is dit wat om snel een beeld te krijgen?
http://www.kbvg.nl/beslagvrijevoet

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door toeslagen »

Intussen met de BD een betalingsregel afgesproken, die voor beide partijen naar tevredenheid opgelost is.

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door inannah »

Je weet zelf op welke toeslagen je recht hebt en hebt aangevraagd, wel als je woonomstandigheden zijn veranderd heeft dit invloed op je huurtoeslag. Meld dit op tijd anders heb je dadelijk nog een schuld bij de belastingdienst. Schulden kunnen worden met toeslagen, bv ziekenfonds premie betaalachterstanbetaalachterstand mij ten koste v mijn zorgtoeslag. Ook kan er deels beslag worden gelegd op je uitkering. Er is wel een beslagvrijevoet. Als jezelf geen betaal afspraken maakt korten ze je op deze manier. Ik kreeg dit jaar geen vakantiegeld zelfde verhaal. Ik had er ook n potje van gemaakt. Wel tref ik liever zelf betaalregelingen als dat er zomaar beslag wordt gelegd, ook zijn de boetes dan hoger. Bij iedere gemeente heb je financieel dienstverleners die je kunnen helpen. Groetjes

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door toeslagen »

inannah schreef:Je weet zelf op welke toeslagen je recht hebt en hebt aangevraagd, wel als je woonomstandigheden zijn veranderd heeft dit invloed op je huurtoeslag. Meld dit op tijd anders heb je dadelijk nog een schuld bij de belastingdienst. Schulden kunnen worden met toeslagen, bv ziekenfonds premie betaalachterstanbetaalachterstand mij ten koste v mijn zorgtoeslag. Ook kan er deels beslag worden gelegd op je uitkering. Er is wel een beslagvrijevoet. Als jezelf geen betaal afspraken maakt korten ze je op deze manier. Ik kreeg dit jaar geen vakantiegeld zelfde verhaal. Ik had er ook n potje van gemaakt. Wel tref ik liever zelf betaalregelingen als dat er zomaar beslag wordt gelegd, ook zijn de boetes dan hoger. Bij iedere gemeente heb je financieel dienstverleners die je kunnen helpen. Groetjes
Lees je wel, wat andere geschreven hebben?
toeslagen schreef:Intussen met de BD een betalingsregel afgesproken, die voor beide partijen naar tevredenheid opgelost is.

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door inannah »

Jazeker, vandaar het hele plaatje, ook voor de toekomst.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door toeslagen »

inannah schreef:Jazeker, vandaar het hele plaatje, ook voor de toekomst.
Misschien had je het "hele plaatje" zelf moeten doen.

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door inannah »

Reacties zijn niet goed of fout daar draait het volgens mij niet om wel herkenning tips etc ik vind het zelf juist leuk als iemand deelt. En ervaringsdeskundigen die heb ik t liefst. Maar goed ik laat jouw vanaf nu als goed of fout brigade ook in je waarde.

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door toeslagen »

inannah schreef:Reacties zijn niet goed of fout daar draait het volgens mij niet om wel herkenning tips etc ik vind het zelf juist leuk als iemand deelt. En ervaringsdeskundigen die heb ik t liefst. Maar goed ik laat jouw vanaf nu als goed of fout brigade ook in je waarde.
Reacties zijn goed, als er iemand baat bij heeft, niet als het probleem opgelost is, en andere members reeds tips hebben gegeven.
Herhaling is dus niet nodig.

inannah
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 sep 2015 10:26

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door inannah »

ok, ik ben blij voor je dat je het hebt opgelost, toen ik je verhaal las herkende ik veel dingen, groetjes

ojee66
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 okt 2015 20:42

Re: Belasting verekend schuld op toeslagen

Ongelezen bericht door ojee66 »

Het is nog veel gekker met het verrekenen van schuld en toeslag.
Ik had een schuld en een toeslag.
Die toeslag wilde ik niet meer (kreeg werk) dus vulde mijn inkomen hoog in.
Toeslag stopte toen ook.
Alleen wat ik de rest van het jaar had kunnen krijgen aan toeslag hadden ze toen verrekend met de schuld. Hierdoor was mijn oude schuld dus weg, en had ik een nieuwe schuld onder een andere naam ervoor in de plaats gekregen. Overigens kreeg ik dit pas door aan het einde van dat jaar van de toeslag omdat toen pas werd gevraagd deze terug te betalen. Een briefje met een verrekening of zo heb ik ook nooit van ze gezien. Heb er 2 a 3 keer over gebeld met belastingtelefoon daar werd me pas duidelijk wat ze hadden uitgespookt.

Gesloten