LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Sofie444
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 jul 2014 16:00

Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door Sofie444 »

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb teveel spaargeld waardoor ik in box 3 belasting hierover moet betalen. Ik ben begin 20, mijn inkomen ligt rond de 1200 euro per maand, maar ik heb gewoon altijd zuinig gedaan en een bijbaantje gehad. Als ik wil gaan huren heb ik geen recht op huurtoeslag omdat mijn spaargeld te hoog is. Heeft iemand tips wat ik kan doen om mijn spaargeld te verlagen. Ik dacht er eerst aan goud te kopen, maar ik begrijp dat je ook goud moet aangeven als vermogen in box 3. Zijn er dingen die ik kan aanschaffen die ik niet hoef aan te geven in box 3, maar die in waarde gelijk blijven (of toenemen) zodat als ik ze over een aantal jaar verkoop ik er hetzelfde bedrag voor terug krijg?

Groetjes

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Je zou een gedeelte van je spaargeld op de rekening van je ouders of
broer of zus kunnen zetten.In elk geval bij een betrouwbaar persoon.
Alhoewel als het om geld gaat??????
Laatst gewijzigd door Radar op 26 mei 2015 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Irrelevante toevoeging verwijderd

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

Een nieuwe auto met alles er op en er aan. Voor een kleintje ben je dan makkelijk 12.000 tot 15.000 kwijt. Het leuke is: Je rijdt gemiddeld niet eens zo heel veel duurder dan een oude tweedehands, want: je hebt geen wegenwacht nodig (regelt de dealer), de eerste 3 of 4 jaar geen apk-kosten, zuiniger, dus scheelt benzine, en nog wel wat.

Nadeel is wel dat de afschrijving en de verzekering wat hoger zijn en je ieder jaar een kleine/grote beurt moet laten doen. Maar een oude auto door de apk zien te krijgen kost ook niet niks.

Ok, het beantwoord niet helemaal je vraag, maar andere tips heb ik ook niet voor je. Speculeren met goederen (want dat is wat je eigenlijk wél bedoeld) gaat altijd een keertje fout. Dat de huizenmarkt een aantal jaren geleden in zou storten wist ik 15 jaar geleden al te voorspellen: omdat ik 30 jaar geleden postzegels verzamelde, en die markt indertijd ook volledig is ingestort.

Iedere hype begint met bomen die tot in het oneindige doorgroeien en de angst de boot te missen, tot de wortels geen voeding meer krijgen, en dan gaan ze om. Gegarandeerd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Sofie444, kijk eens naar het product lijfrente banksparen. Zie http://blog.spaarrente.nl/huurtoeslag-en-spaargeld
Dan ben je je spaarpot echter wel kwijt tot je AOW leeftijd. Eerder opnemen kan wel, maar is fiscaal heel erg onaantrekkelijk.
Er zijn vergelijkingssites waar je meer info over dit product kunt vinden en waar je berekeningen kunt maken, zoals bijvoorbeeld moneywise.nl
Verder producten zou ik zo niet weten want ook groene beleggingen en spaargeld op deposito heeft consequenties voor je huursubsidie.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door sjohie »

Sofie444 schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb teveel spaargeld waardoor ik in box 3 belasting hierover moet betalen. Ik ben begin 20, mijn inkomen ligt rond de 1200 euro per maand, maar ik heb gewoon altijd zuinig gedaan en een bijbaantje gehad. Als ik wil gaan huren heb ik geen recht op huurtoeslag omdat mijn spaargeld te hoog is. Heeft iemand tips wat ik kan doen om mijn spaargeld te verlagen. Ik dacht er eerst aan goud te kopen, maar ik begrijp dat je ook goud moet aangeven als vermogen in box 3. Zijn er dingen die ik kan aanschaffen die ik niet hoef aan te geven in box 3, maar die in waarde gelijk blijven (of toenemen) zodat als ik ze over een aantal jaar verkoop ik er hetzelfde bedrag voor terug krijg?

Groetjes
Korte versie, nee. Je moet alles van waarde opgeven, het voorkomen maakt niet uit. 20.000 aan goud is nog steeds 20.000 aan waarde, alleen in de vorm van een klomp metaal, ipv wat getallen op een telebankierscherm.

Maar goed, onder de streep betaal je 1,33% belasting over je spaargeld, dat is voor 20.000 zo'n 260 euro. Sneu geld, maar het is ook weer niet zo dat de fiscus je even leegplukt ofzo. En de boete voor belastingfraude is véél hoger.. :wink: En dat laatste is waar je impliciet naar vraagt, immers je wilt geld/waarde onder de horizon van de belastingdienst plaatsen.

Ik zou eens kijken naar een groen beleggingsfonds, daar betaal je volgens mij geen belasting over. Let wel, dit zijn speciale fondsen, niet alles met "groen" in de naam valt daar automatisch onder.

Je kan het ook investeren in een starterswoning/appartement, die zitten nu wel op de ondergrens qua waarde, en die markt blijft nog wel even krap. Op die manier zal je er geen geld op verliezen, en is je vermogen veilig.

16again
Berichten: 16085
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door 16again »

Een auto kopen is investeren in roest.
Wellicht beter een huis te kopen. Prijzen zijn wat naar beneden gegaan de laatste jaren, hypotheekrente is laag en het probleem van huurtoeslag is dan ook gelijk verdwenen.....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Sjohie, het gaat niet om de vrh, maar om de huurtoeslag. Dat gaat om heel wat meer dan 1,2%. Bovendien tellen groene beleggingen daar ook voor mee.

Ik weet niet om welk bedrag het gaat, maar je zou bijvoorbeeld een mooi schilderij of schilderijen kunnen kopen. Daar geniet je elke dag van, dat is ook een vorm van rendement. En als je dat in de toekomst weer wil verkopen, dan krijg je weer een leuk bedrag terug.

Ik zou dan geen 'nieuw' schilderij kopen, omdat die meestal minder de waarde behouden. Je zou beter een 'tweedehands ' schilderij kunnen kopen.

Andere mogelijkheid is om, waar mogelijk, zo veel mogelijk geld in een voorziening voor je oudedag te stoppen. Een bankspaarrekening levert een leuk rendement op en telt niet mee als vermogen voor de toeslagen.

witte angora
Berichten: 30744
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:Een auto kopen is investeren in roest.
Wellicht beter een huis te kopen. Prijzen zijn wat naar beneden gegaan de laatste jaren, hypotheekrente is laag en het probleem van huurtoeslag is dan ook gelijk verdwenen.....
Maar ze wil dus niet in box3 terecht komen...

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door SJZ »

Als je een huis koopt dan kun je inderdaad makkelijk van box 3 afkomen. Al je spaargeld boven de 21.000 gebruik je voor aflossing.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Een huis kopen bij een inkomen van 1200? Dan moet je wel heel veel spaargeld hebben, aangezien je dan weinig hypotheek kunt krijgen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Goud als belegging moet je inderdaad aangeven als vermogen. Maar goud in de vorm van een muntenverzameling niet. Je kunt dus beginnen met een muntenverzameling. Van iedere munt/jaartal 1 exemplaar bijvoorbeeld. Een munt van 1 oz kost nu ca 1120 euro, maar en zijn ook van 1/2 en 1/4 oz.
Zie http://goudvergelijken.nl/kopen/goudbaar-31-1-gram
En met een beetje geluk worden gouden munten in de toekomst (veel) meer waard.
Bovendien als er oorlog of een andere crisis komt, en je niet meer aan je geld kunt komen, is het prettig een ruilmiddel in handen te hebben.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door SJZ »

Bovendien als er oorlog of een andere crisis komt, en je niet meer aan je geld kunt komen, is het prettig een ruilmiddel in handen te hebben.
Als je niet aan je geld kunt komen, wie wil er dan jouw goud kopen? Want waarschijnlijk kunnen die kopers ook niet aan hun geld komen?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef:
Dan heb je dus meer dan 20.000 aan vermogen. Lekker een eigen huis kopen i.p.v. huren.
Ik hoop niet dat jij hypotheekadviseur of makelaar bent. Wat een slecht advies op basis van de informatie die je hebt...

Tip: een huis huren doe je niet alleen als je weinig te besteden hebt. Er zijn ook andere redenen waarom je niet zou willen kopen, zeker als je nog jong bent.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door SJZ »

Vogels is wellicht geen hypotheekadviseur.

De vraag was hoe je vermogen uit box 3 weg kon krijgen. Het kopen van een huis is één van de mogelijkheden. Dat klopt toch?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

De vraag was iets specifieker, naar zaken die in waarde gelijk blijven (of toenemen). Gezien de tamelijk hoge aan en verkoopkosten, zal dat lastig worden.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door SJZ »

Tja, of een huis in waarde toe- of afneemt weet niemand natuurlijk zeker. De algemene opinie is dat de huizenprijzen de komen de jaren licht zullen stijgen maar niemand die je dat garandeert. Geldt trouwens ook voor goud.

Maar ja, heb jij tips voor zaken waarvan je zeker weet dat ze niet in waarde zullen dalen? Hoe kan je dat garanderen?

Kosten voor het aankopen van een huis en regelen hypotheek zijn toch ook 2% overdrachtsbelasting, 1.000 notariskosten en advieskosten hypotheek.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Plus taxatiekosten, eventueel de kosten van een aankoopmakelaar en een bouwkundig onderzoek (niet onverstandig bij een heel goedkope woning). En bij verkoop weer kosten van een verkoopmakelaar.

Aangezien veel van die kosten grotendeels onafhankelijk zijn van de woningwaarde, zijn die kosten bij een relatief lage prijs verhoudingsgewijs hoog. Zit je zo op 10% kosten.

Nog los van de vraag of de woning aan de eisen en wensen voldoet, natuurlijk...

Zaken die gegarandeerd niet in waarde dalen? Het hangt natuurlijk sterk af van hoeveel je boven de grens zit. Ik heb al de suggestie gedaan om geld in een oudedagvoorziening te stoppen, waarmee je tegelijk geld uit box 3 haalt en er later bij je pensioen beter voor staat.
Ook kun je bijvoorbeeld geld als spaarpot voor je uitvaart apart zetten. Je kunt voor maximaal ongeveer 7.000 op een geblokkeerde bankspaarrekening of deposito zetten, als reserve voor je uitvaart. Die telt dan ook niet mee in box 3. Dat is dan natuurlijk wel geld waar je zelf dan niet meer bij kunt, maar het is in elk geval niet 'weggegooid'.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kokka »

eigenlijk is het natuurlijk best gek. we gaan naar een systeem toe dat je geen 100% van de woningwaarde meer mag financieren uit een hypotheek, maar als je dan aan het sparen ben wordt je vervolgens wel gekort op allerlei zaken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt het ook andersom zien. Zouden we wel de situatie willen dat iemand die afhankelijk is van toeslagen een zo grote verplichting als een eigen huis aangaat?
Of, even de knuppel in het hoenderhok, zou de bedoeling van toeslagen niet zijn dat die er alleen zouden moeten zijn voor mensen die het nodig hebben, en niet voor mensen die een grote buffer hebben of mensen die zo veel kunnen sparen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vermogensbelasting/ te veel spaargeld

Ongelezen bericht door kweenie »

De huizen in die buurt zijn niet voor niets zo goedkoop... Ik ken iemand die daar heeft gewoond en de huizen daart zijn, voorzichtig gezegd, niet echt meer van deze tijd. Of dat een goede investering is, is nog maar de vraag.

Maar het is zeker een mogelijkheid om áls je in een plaats woont met zulke goedkope woningen, een woning te kopen. Dan moet je natuurlijk wel alle kosten meerekenen: hypotheek, VVE, overig onderhoud, aan- en verkoopkosten etc.

Gesloten