LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagen terugbetalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Zwartvoet
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 nov 2006 12:42

Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Zwartvoet »

Hoe kan het dat ik bijna elk jaar een deel van mijn toeslagen moet terug betalen?
Ook dit jaar moeten we weer een kleine 600 euro terug betalen.
Ik geef elk jaar mijn jaarloon door, en mijn vrouw heeft geen inkomen.
Dus waarom moeten we dan zoveel weer terug betalen? Gaat om zorg toeslag, en kindertoeslag, en alles staat op naam van mijn vrouw, maar die heeft geen inkomen.
René

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Zwartvoet schreef:Hoe kan het dat ik bijna elk jaar een deel van mijn toeslagen moet terug betalen?
Ook dit jaar moeten we weer een kleine 600 euro terug betalen.
Ik geef elk jaar mijn jaarloon door, en mijn vrouw heeft geen inkomen.
Dus waarom moeten we dan zoveel weer terug betalen? Gaat om zorg toeslag, en kindertoeslag, en alles staat op naam van mijn vrouw, maar die heeft geen inkomen.
René
Simpel, omdat jou inkomen opgeteld wordt.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Quark »

Mijn zoon moet 3000 euro terug betalen aan huur toeslag, omdat hij in de eerste maanden van het jaar iets meer is gaan verdienen en net boven een grens kwam. Je moet zelf de boel erg goed in de gaten houden.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... oe_zit_dat

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

kijk naar je voorlopige aanslag en op welke verdienste zij van uit gaan. Ikzelf zet mijn inkomen zo'n 5000 euro hoger dan de belasting dienst aangeeft( kan gewoon op mijn toeslagen) dan heb ik meestal een meevaller aan het eind van de periode!

Zwartvoet
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 nov 2006 12:42

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Zwartvoet »

Frantic2 schreef:kijk naar je voorlopige aanslag en op welke verdienste zij van uit gaan. Ikzelf zet mijn inkomen zo'n 5000 euro hoger dan de belasting dienst aangeeft( kan gewoon op mijn toeslagen) dan heb ik meestal een meevaller aan het eind van de periode!
Goede tip, ga direct naar kijken vanmiddag.
En mijn jaarloon van 2014 is niet veel verandert sinds dit jaar, dus waarom elk jaar terug betalen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Brahms »

Jullie worden samen bekeken qua inkomsten. Samen verdienen jullie te veel om de toeslagen te krijgen. Deze zijn dus ten onrechte ontvangen en moeten dus worden terugbetaald. Zo simpel is het.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door puma73 »

Brahms schreef:Jullie worden samen bekeken qua inkomsten. Samen verdienen jullie te veel om de toeslagen te krijgen. Deze zijn dus ten onrechte ontvangen en moeten dus worden terugbetaald. Zo simpel is het.
Zwartvoet schreef:
Ik geef elk jaar mijn jaarloon door, en mijn vrouw heeft geen inkomen.
Uit de OP van TS

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door tijger1 »

En op welke manier geeft u dat dan door? Als u het juiste bruto inkomen via Mijntoeslagen doorgeeft, worden de toeslagen binnen de kortste keren aangepast.

erika-chris
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2015 13:09

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door erika-chris »

Misschien hebben jullie teveel vermogen. Ook ik heb een keertje terug moeten betalen wegens teveel vermogen.

Voortah
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2015 14:23

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Voortah »

Ik kreeg veertien dagen geleden een schrijven van de belastingdienst met de mededeling dat ik terug moest betalen van mijn genoten zorgtoeslag, en wat schertst mijn verbazing, ik moet € 1,00 Terug betalen. Eén euro. Niet te begrijpen. Eerst deze brief en dan komt er nog een brief met een bankoverschrijving. Kost toch vele malen meer, dan wat ik terug moet betalen. Die lui bij de belasting zijn niet goed bij hun verstand. Wist ik al wel, maar nu weet ik het helemaal zeker. Te idioot voor woorden.

Zwartvoet
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 nov 2006 12:42

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Zwartvoet »

Ten eerste hebben wij totaal geen vermogen, dus daar kan het niet aan liggen. En geef het gewoon door op mijn digiD, zoals het ook moet.
Maar goed ik ken het systeem niet, en zit er echt niet in in deze wereld. Dus ze kunnen me alles wijs maken, ik denk dat ik het gewoon moet betalen.
Maar ga mijn bedrag wel met een paar duizend omhoog gooien, zodat ik misschien volgend jaar niets hoeft terug te betalen.
Of helemaal niets krijg.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik neem aan dat u bedoelt dat u de wijziging doorgeeft op Mijntoeslagen.

U kunt nu al zien met welk inkomen de belastingdienst rekening houdt om de toeslagen te berekenen voor 2016.

Volgende maand krijgt u uw laatste salaris voor dit jaar. Vergelijkt dat eens met het inkomen wat op Mijntoeslagen staat. Pas het zo nodig een beetje naar boven aan.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Zwartvoet schreef:Ten eerste hebben wij totaal geen vermogen, dus daar kan het niet aan liggen. En geef het gewoon door op mijn digiD, zoals het ook moet.
Maar goed ik ken het systeem niet, en zit er echt niet in in deze wereld. Dus ze kunnen me alles wijs maken, ik denk dat ik het gewoon moet betalen.
Maar ga mijn bedrag wel met een paar duizend omhoog gooien, zodat ik misschien volgend jaar niets hoeft terug te betalen.
Of helemaal niets krijg.
Het is alles te controleren, jij moet alleen een beetje moeite doen.

Maak zelf een proefberekening, dan zie je zelf, of je teveel hebt ontvangen.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Brahms »

Zwartvoet schreef:.......Maar ga mijn bedrag wel met een paar duizend omhoog gooien, zodat ik misschien volgend jaar niets hoeft terug te betalen......
Ik kan niet helemaal inschatten welk bedrag u omhoog gaat gooien, maar geef geen zaken op aan de belastingdienst welke niet kloppen. Bij ontdekken van fraude bent u financieel erg de pineut......
En zeker bij flinke veranderingen is dit zo ontdekt, immers alles wat u opgeeft qua salaris en vermogen aan de belastingdienst is bij hun al lang bekend !

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door tijger1 »

@brahms

Wat een onzin. Fraude, flauwekul. Het gaat over het GESCHATTE inkomen van 2016. En ook de belastingdienst weet niet wat de Ts in 2016 gaat verdienen.

Barre Barry
Berichten: 527
Lid geworden op: 05 aug 2013 01:18

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Barre Barry »

Brahms schreef:
Zwartvoet schreef:.......Maar ga mijn bedrag wel met een paar duizend omhoog gooien, zodat ik misschien volgend jaar niets hoeft terug te betalen......
Ik kan niet helemaal inschatten welk bedrag u omhoog gaat gooien, maar geef geen zaken op aan de belastingdienst welke niet kloppen. Bij ontdekken van fraude bent u financieel erg de pineut......
En zeker bij flinke veranderingen is dit zo ontdekt, immers alles wat u opgeeft qua salaris en vermogen aan de belastingdienst is bij hun al lang bekend !
Het gaat om een schatting. Daar kan je mee frauderen?????
Laatst gewijzigd door Radar op 12 nov 2015 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende uiting verwijderd

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door kweenie »

En wel naar het juiste bedrag kijken. Soms staan er verschillende bedragen op je loonstrookje. Dus bijvoorbeeld niet je netto loon gebruiken (wat je overgemaakt krijgt) en ook niet je pensioengevend loon; dat wijkt soms ook af.

monique14
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2016 14:56

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door monique14 »

Je kunt ook gewoon je toeslagen stopzetten. Wij hadden dit ook bijna ieder jaar en hebben het toen stopgezet via mijntoeslagen.nl. Via je aangifte kan je, als je recht zou hebben op toeslag, dit terugkrijgen.
De reden dat je terug moet betalen is inderdaad dat je fiscaal partner bent met je vrouw. En het gezamenlijke inkomen telt dan.

Gesloten