LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
melanie1974
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2016 12:54

Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door melanie1974 »

Beste,

Het volgende, en ik ben op zoek naar advies.

1 april is mijn vriend verhuist naar een zelfstandige studio met recht op huurtoeslag. In mei is de huurtoeslag aangevraagd. Begin juli kreeg hij een afwijzing van de belastingdienst omdat er nog iemand op deze studio stond ingeschreven.
Wij zijn toen naar de gemeente geweest. Daar werden we in eerste instantie van het kastje naar de muur gestuurd.
In augustus heeft de huiseigenaar een adresonderzoek gestart.
Vanmorgen zijn wij bij de gemeente geweest om de laatste brief, de beschikking tot uitschrijving, in te leveren.
De gemeente vertelde ons dat deze persoon miv het adresonderzoek is uitgeschreven, dat is dus augustus.
Zij schrijven niet met terugwerkende kracht iemand uit.
Mijn vriend heeft volgens de belastingdienst nu alleen recht op huurtoeslag van augustus en september.

De feiten zijn dat hij al per 1 april daar zelfstandig woont, alleen.
Dat wij pas in juli de volledige feiten boven tafel hadden, en bleek dat er nog iemand was ingeschreven.
Gemeente wil niks meer doen, ik moest maar een civiele procedure aanspannen tegen de persoon die daar nog ingeschreven was. Heel ironisch, want die persoon is van de aardbodem verdwenen.

Het kan toch niet zo zijn dat hij nu zijn wettelijk rechtmatige deel van de huurtoeslag kan vergeten? Hij heeft die huurtoeslag niet voor niets aangevraagd, het geld is gewoon nodig, en zeker nu hij al 6 maanden zit te wachten hierop.
Heeft iemand hier advies over, een gelijkwaardige situatie meegemaakt? Kunnen we nog stappen ondernemen?
Belastingdienst zegt: wij moeten het doen met de informatie die de gemeente verstrekt, wat ik begrijp, maar de gemeente weigert ook maar 1 stap in onze richting te zetten. Bezwaar aantekenen had geen zin, dit is het protocol volgens de gemeente.
Laatst gewijzigd door Radar op 18 okt 2016 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast in verband met leesbaarheid / duidelijkheid.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door Moneyman »

Naar de letter van de wet heeft de belastingdienst gelijk, de BRP is in beginsel leidend. Ik zou eens proberen om een manager of de klachtenafdeling aan de lijn te krijgen, met het argument dat een en ander technisch misschien wel klopt, maar feitelijk niet.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door witte angora »

Het probleem zit niet bij de belastingdienst. Die moet uitgaan van de gegevens die bij de gemeente zijn aangeleverd.

Wat er had moeten gebeuren is dit: als nieuwe bewoner neem je je huurcontract mee, en daarmee schrijf je je in bij de gemeente. Vanwege het huurcontract kun je aantonen dat je de enige bewoner bent. Iedere andere persoon die op dat adres staat ingeschreven wordt dan per definitie afgevoerd onder de noemer: vertrokken, adres onbekend.

Dáár is dus iets fout gegaan. Ik denk dat je het beste een klacht in kunt dienen bij de gemeente.

melanie1974
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2016 12:54

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door melanie1974 »

Bedankt alvast voor de reacties.
Was het idd een huis waar hij alleen woont, had ik dit hard kunnen maken bij de gemeente, maar er zit denk ik nog een probleem. Het is een huis met 6 zelfstandige studio's. En er stonden dus 7 mensen ingeschreven, waar het er 6 hadden moeten zijn. En 'toevallig' stond die nr.7 dus op zijn studio nog ingeschreven.

Ben er inmiddels achter dat de persoon die er woonde onder begeleiding stond.
Heb nu een mail gestuurd naar de organisatie die de ingeschreven persoon destijds begeleidde met de vraag waarom deze persoon niet of te laat is uitgeschreven.
Wat zij bereidt zijn te doen om deze situatie op te lossen, en dat ik hen nu verantwoordelijk houdt voor de ontstane situatie en een gesprek met hen wil. Ik weet dat de ingeschrevene persoon niet meer onder hun clientele valt, maar zij waren destijds wel verantwoordelijk met hem voor deze gang van zaken.

En ik overweeg ook een claim neer te leggen bij de huiseigenaar.
Weet het ook allemaal niet, maar wil ergens wel proberen recht te halen
Laatst gewijzigd door melanie1974 op 28 sep 2016 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door berndv »

melanie1974 schreef:Bedankt alvast voor de reacties.
Was het idd een huis waar hij alleen woont, had ik dit hard kunnen maken bij de gemeente, maar er zit denk ik nog een probleem. Het is een huis met 6 zelfstandige studio's. En er stonden dus 7 mensen ingeschreven, waar het er 6 hadden moeten zijn. En 'toevallig' stond die nr.7 dus op zijn studio nog ingeschreven.
als het 6 zelfstandige studio's zijn hebben ze toch ook 6 adressen? Dan doet het toch niet terzake dat er 6 studio's in 1 huis zitten waar toevallig 7 personen ingeschreven stonden? het gaat in deze om die ene woning waar je vriend woont. Als het zelfstandige woonruimtes zijn, is het niets anders dan een flat, waar je soms wel 50 woningen in 1 huis hebt, die allemaal zelfstandig zijn. Het verhaal wordt pas anders als je het gaat hebben over kamers ipv studio's.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar als het onzelfstandige kamers zijn krijg je sowieso geen huurtoeslag.

Of de woningen zijn zelfstandig, of ze zijn het niet. Zo simpel is het. Hoeveel mensen er verder wel of niet in het gebouw wonen is verder niet belangrijk.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door witte angora »

melanie1974 schreef: Ben er inmiddels achter dat de persoon die er woonde onder begeleiding stond.
Heb nu een mail gestuurd naar de organisatie die de ingeschreven persoon destijds begeleidde met de vraag waarom deze persoon niet of te laat is uitgeschreven.
Wat zij bereidt zijn te doen om deze situatie op te lossen, en dat ik hen nu verantwoordelijk houdt voor de ontstane situatie en een gesprek met hen wil.
Daar zullen zij niets aan kunnen of hoeven te doen.

Zoals eerder gesteld is het heel simpel (en geloof me of niet, ik heb dit akkefietje zelf een keer bij de hand gehad): je gaat met je huurcontract naar de gemeente, daarmee toon je aan dat je vanaf de datum huurcontract als enige de beschikking hebt over die woonruimte. Iedereen die er ingeschreven staat krijgt de vermelding: 'vertrokken, adres onbekend'. Als die persoon zich na een bepaalde tijd niet meldt, gaat de gemeente zelf op onderzoek uit, en kun je een verzoek om inlichtingen verwachten.

Dát is de enige juiste procedure. En dáár ergens is het fout gegaan. Die begeleiding staat er helemaal buiten, wat de afhandeling betreft van jouw aanvraag voor huurtoeslag. Je zult bij de gemeente een klacht moeten indienen.

melanie1974
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 sep 2016 12:54

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door melanie1974 »

Bij de belastingdienst staan de woningen als zelfstandige eenheden ingeboekt.Er is in het verleden ook gewoon huurtoeslag toegekend.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door Moneyman »

melanie1974 schreef: En ik overweeg ook een claim neer te leggen bij de huiseigenaar.
Weet het ook allemaal niet, maar wil ergens wel proberen recht te halen
Wat heeft die ermee te maken dan...? Ga je met hagel schieten in de hoop iets te raken?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door olaf79 »

snuffel1 schreef:Het gebeurt wel vaker dat een huurder zich niet uit laat schrijven omdat hij/zij met onbekende bestemming is vertrokken. Toen uw vriend zich bij de gemeente op het adres liet inschrijven had al verteld moeten worden dat er nog iemand op dat adres stond ingeschreven. De als eerste ingeschrevene op het adres moet namelijk een toestemmingsverklaring tekenen voordat uw vriend zich op het adres kan inschrijven. Als de gemeente een fout heeft gemaakt dan moeten zij die met terugwerkende kracht herstellen want zij hadden uw vriend nooit op het adres mogen inschrijven zonder toestemmingsverklaring van de vorige bewoner.
Dit is onzin. Als je een huurcontract hebt kun je je prima inschrijven op een adres waar al iemand staat ingeschreven. Het is dan de huiseigenaar die toestemming geeft

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door berndv »

het geld haal je bij degene die je benadeelt heeft. Ik dacht ook dat een gemeente je niet zomaar in mag schrijven bij een woning waar al iemand ingeschreven staat, tenzij je toestemming hebt van de bewoner (samenwonen of iets dergelijks), maar dat weet ik niet zeker.

Je vriend is benadeelt door degene die zich niet heeft uitgeschreven, dus zul je daar je geld moeten halen, als daar al wat te halen valt. Als diegene onvindbaar is, betekent dat niet dat je maar gewoon in het wilde weg kunt claimen en zul je waarschijnlijk je verlies moeten nemen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:het geld haal je bij degene die je benadeelt heeft. Ik dacht ook dat een gemeente je niet zomaar in mag schrijven bij een woning waar al iemand ingeschreven staat, tenzij je toestemming hebt van de bewoner (samenwonen of iets dergelijks), maar dat weet ik niet zeker.
Dat is bij een huidige bewoner het geval. Anders kon iedereen zich overal inschrijven etc. Maar als iemand verhuist is, en er is een nieuwe bewoner, dan heeft die nieuwe bewoner geen toestemming nodig van de oude bewoner om zich in te schrijven. In dat licht is het wel vreemd dat de topicstarter als bewoner is ingeschreven zonder toestemming van de oude bewoner, en men er nochtans van uit gaat dat beiden tegelijkertijd in de woning zaten.

Dat blijf ik zeggen, de gemeente heeft ergens iets fout gedaan, en daar zal de oplossing gezocht moeten worden. Nergens anders. En dat mensen niet met terugwerkende kracht ergens uit kunnen worden geschreven is larie.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door Julie4444 »

berndv schreef:het geld haal je bij degene die je benadeelt heeft. Ik dacht ook dat een gemeente je niet zomaar in mag schrijven bij een woning waar al iemand ingeschreven staat, tenzij je toestemming hebt van de bewoner (samenwonen of iets dergelijks), maar dat weet ik niet zeker.

Je vriend is benadeelt door degene die zich niet heeft uitgeschreven, dus zul je daar je geld moeten halen, als daar al wat te halen valt. Als diegene onvindbaar is, betekent dat niet dat je maar gewoon in het wilde weg kunt claimen en zul je waarschijnlijk je verlies moeten nemen.
Exact.

Het is natuurlijk vervelend, maar om bij willekeurige mensen proberen te gaan claimen gaat echt niet helpen.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door Brainless »

witte angora schreef: Dat blijf ik zeggen, de gemeente heeft ergens iets fout gedaan, en daar zal de oplossing gezocht moeten worden. Nergens anders. En dat mensen niet met terugwerkende kracht ergens uit kunnen worden geschreven is larie.
Dat is helaas geen larie.
Je kan iemand (of jezelf) niet met terugwerkende kracht ergens in/uit laten schrijven.

Wij hebben iemand bij ons ingeschreven gehad, die later is verhuisd.
Maar degene had zich niet bij ons uitgeschreven.
Dit moesten wij doen, en dan start een onderzoek...
Pas als dat is afgerond (ca 6-8 weken) wordt degene uitgeschreven en pas vanaf die datum geldt de uitschrijving.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door dani75 »

Ik lees nergens dat je in bezwaar bent gegaan. Want als je het aannemelijk kan maken dat het de vorige bewoner betrof die onterecht nog ingeschreven stond kun je het in een bezwaar procedure herstellen. Zodra je de beschikking hebt ontvangen ( of als de beschikking al klaar staat in toeslagen.nl bij "beschikkingen") kun je tegen in bezwaar.

Je hebt al een adressenonderzoek gestart en is al afgerond. Dus de belastingdienst kan zien dat de gegevens van deze bewoner in onderzoek hebben gestaan in het GBA. Maar stuur het afgeronde adressenonderzoek mee met je bezwaar.
Je vraagt een verklaring aan de verhuurder dat je vriend daar vanaf begin huurcontract alleen woonden.
Je stuurt het huurcontract op waar je vriend als huurder op staat.

Dit gebeurt namelijk heel vaak. Vaak worden deze mensen, die onterecht stonden ingeschreven VOW (Vertrokken onbekend waarheen) verhuist door de belastingdienst in hun systeem zodat die persoon dan niet bij je toeslag word meegerekend.
Je verhuurder is hier niet verantwoordelijk voor. Hij heeft geen inzage in het GBA dus kan ook niet zien dat de vorige bewoner nog ingeschreven stond.
De gemeente is ook niet verantwoordelijk. Want de BRP wetgeving verbied om met terugwerkende kracht iemand in of uit te schrijven, tenzij de gemeente verantwoordelijk voor de fout is. En dat is dus niet het geval.

Dat het in de aanvraag van de huurtoeslag wordt afgewezen is logisch. Want de belastingdienst houd de GBA aan. Nadat de burger de beschikking ontvangt staat het bezwaar ertegen open. De bewijslast voor toeslagen ligt bij de burger, dus je vriend moet aantonen dat de situatie anders is. En dat kan hij als hij alle bovengenoemde stukken opstuurt met zijn bezwaar. Zelfs de bezwaarformulieren kun je downloaden van de belastingdienst website,

Wet op de Huurtoeslag artikel 9
1 Een huurtoeslag wordt slechts toegekend:
a. als de huurder, diens partner alsmede degenen die medebewoner van de woning zijn, als ingezetene op het adres van die woning zijn ingeschreven in de basisregistratie personen;
b. als geen andere personen met dat adres in de basisregistratie personen zijn ingeschreven, behoudens eventueel een onderhuurder en personen die behoren tot diens huishouden.

2 In afwijking van het eerste lid kan een huurtoeslag worden toegekend, als de onjuiste inschrijving in de basisregistratie personen niet aan de huurder kan worden toegerekend.


Vooral lid 2 is belangrijk. Deze "escape" wordt gebruikt als de aanvrager van de huurtoeslag niet verwijtbaar is m.b.t. tot de inschrijving gegevens voor zijn adres waar hij huurtoeslag voor aanvraagt. En dankzij deze wet kan de belastingdienst alsnog de huurtoeslag voor de overige maanden toekennen. Maar nogmaals, daar is een bezwaarprocedure voor nodig. Binnen 6 weken na dagtekening beschikking.
Laatst gewijzigd door dani75 op 29 sep 2016 17:57, 3 keer totaal gewijzigd.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door dani75 »

melanie1974 schreef:Bij de belastingdienst staan de woningen als zelfstandige eenheden ingeboekt.Er is in het verleden ook gewoon huurtoeslag toegekend.

Ik begrijp wat je bedoeld. Dat noemen ze een groot woonobject met meerdere huishoudsamenstellingen. Dus 6 woningen op 1 adres zonder daadwerkelijke toevoegingen zoals een huisnummer met A, B etc . Dus niet officieel gesplitst bij het Kadaster dus ook niet bekend bij de gemeente. Mooi dat dat al bekend is bij de belastingdienst.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door ruitenheer »

witte angora schreef:Het probleem zit niet bij de belastingdienst. Die moet uitgaan van de gegevens die bij de gemeente zijn aangeleverd.

Wat er had moeten gebeuren is dit: als nieuwe bewoner neem je je huurcontract mee, en daarmee schrijf je je in bij de gemeente. Vanwege het huurcontract kun je aantonen dat je de enige bewoner bent. Iedere andere persoon die op dat adres staat ingeschreven wordt dan per definitie afgevoerd onder de noemer: vertrokken, adres onbekend.

Dáár is dus iets fout gegaan. Ik denk dat je het beste een klacht in kunt dienen bij de gemeente.
Een gemeente mag niet zomaar iemand uitschrijven van een adres, en al helemaal niet met de status "vertrokken onbekend waarheen". Als de gemeente twijfelt aan een inschrijving, zal er een onderzoek worden gestart. Uit dit onderzoek kan blijken dat de persoon niet meer op dat adres woonachtig is.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door witte angora »

@ ruitenheer, zoals ik het beschreven heb, heb ik het zelf meegemaakt in Nijmegen.

Dat de persoon in kwestie niet meer op het betreffende adres woonachtig is, kun je aantonen middels het pas ondertekende huurcontract dat je van de wbv hebt meegekregen.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door ruitenheer »

witte angora schreef:@ ruitenheer, zoals ik het beschreven heb, heb ik het zelf meegemaakt in Nijmegen.

Dat de persoon in kwestie niet meer op het betreffende adres woonachtig is, kun je aantonen middels het pas ondertekende huurcontract dat je van de wbv hebt meegekregen.
Misschien hebben ze het zo gezegd, maar zo werkt de procedure niet. Een huurcontract zal voor de gemeente een signaal zijn om een adresonderzoek te starten. Zodra uit dat onderzoek blijkt dat die persoon inderdaad niet meer op het adres woont, zal de gemeente de vervolgstappen nemen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen huurtoeslag vanwege andere inschrijving op zelfde adres

Ongelezen bericht door Moneyman »

De theorie en de praktijk lopen nogal eens uit elkaar, ruitenheer. De door witte angora beschreven methode wordt vaker toegepast. Formeel is er dan "onderzoek gedaan", alleen behelst dat onderzoek niet meer dan een blik op het huurcontract.

Vandaar dat je bij raadpleging van de BRP heel vaak adresonderzoeken tegenkomt met een begin- en einddatum op dezelfde dag, gevolg door de status "vow".

Gesloten