LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terug te betalen toeslagen verhalen op ex

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
tmrrr
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2010 21:28

Terug te betalen toeslagen verhalen op ex

Ongelezen bericht door tmrrr »

Hallo,

Ik zit even met het volgende ik heb in 2013 samengewoond met de vader van mijn dochter. In 2013 ben ik ook bij hem weggegaan en is hij even later van baan veranderd en van €1600 naar €2200 omhoog gegaan qua loon. Waardoor ik alle toeslagen terug moest betalen van de tijd dat we samen hebben gewoond. zorg, huur en kgb. Nou heb ik in 2015 afbetaald dmv inhoudingen op mijn toeslagen, uiteraard mijn ex gevraagd om mee te betalen maar die weigerde. toen de inhoudingen stopte dacht ik dus ook dat alles afbetaald was. Nu 2017 zou ik een teruggave krijgen van €400 waar IK voor gewerkt heb, en dat nu is ingehouden omdat er blijkbaar dus nog een deel van dat bedrag over 2013 open stond. Ik natuurlijk weer contact opgenomen met mijn ex om mee te betalen die weigert natuurlijk opnieuw. Ik heb nu totaal al €1200 afbetaald aan iets wat totaal niet mijn schuld is en waarvan ik vind dat deze kosten eigelijk op hem verhaald moeten worden. Hij woont ten slotte nog in dat huis en alles staat en stond op zijn naam. Opnieuw contact gehad met de belasting dienst maar die kunnen hierin niks voor mij betekenen want ik ben desnoods de hoofdaanvrager van de toeslagen geweest. maar ik moet betalen om dat hij van baan is gewisseld toen wij al uit elkaar waren. Heb aan mijn ex voorgesteld 50/50 te doen daar gaat hij natuurlijk niet mee akkoord. Dit geld was bedoeld om d'r slaapkamer van mijn dochter op te knappen voor haar verjaardag. En dit weet hij maar hij zegt dood leuk tja zo is het leven bij mij heeft ze alles wat ze nodig heeft duss... Mijn vraag is dus is er iemand die in een soort gelijke situatie heeft gezeten en wat ik evt nog kan doen om dit geld toch van hem te eisen??

Alvast bedankt!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terug te betalen toeslagen verhalen op ex

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb nu totaal al €1200 afbetaald aan iets wat totaal niet mijn schuld is en waarvan ik vind dat deze kosten eigelijk op hem verhaald moeten worden.
Jullie hebben toen samen de toeslag ontvangen en de Belastingdienst kan, als dit onrecht was, die toeslag ook op ieder van jullie terugvorderen. Hoe jullie huidige relatie is, is iets waar de Belastingdienst buiten staat. Je geeft aan dat je vindt dat die kosten gedeeltelijk op hem verhaald zouden moeten worden, dan is dat iets wat jij bij hen zou moeten doen. Maar dat is iets waar de Belastingdienst niets mee te maken heeft.

Dus jij zou hem, eventueel met hulp van een advocaat, erop kunnen aanspreken dat deze schuld van jullie gezamenlijke huishouding van destijds is, en dat jullie er dus ook gezamenlijk voor op moeten draaien.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Terug te betalen toeslagen verhalen op ex

Ongelezen bericht door berndv »

De belastingdienst heeft een vordering op u, u was toen de aanvrager van de toeslagen. Of die schuld onder gezamenlijke aansprakelijkheid ligt, hangt een beetje af van hoe de afspraken toen lagen. Maar dat verandert niets aan wie door de belastingdienst benaderd wordt. Dat blijft u. Eventueel heeft u hierdoor een vordering op uw ex, welke deze zou moeten betalen aan u. Eventueel met hulp van een incassobureau.

Moiseule58

Re: Terug te betalen toeslagen verhalen op ex

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Wat ik even niet begrijp: het huis stond en staat op zijn naam. Jij hebt de huurtoeslag aangevraagd, maar was dus niet de huurder. Hadden jullie dan een samenlevingsovereenkomst?

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Terug te betalen toeslagen verhalen op ex

Ongelezen bericht door dani75 »

Moiseule58 schreef:Wat ik even niet begrijp: het huis stond en staat op zijn naam. Jij hebt de huurtoeslag aangevraagd, maar was dus niet de huurder. Hadden jullie dan een samenlevingsovereenkomst?

Dat maakt voor de huurtoeslag niet uit. Iedereen in een huishouden kan huurtoeslag aanvragen. Als er maar iemand uit het huishouden een huurcontract heeft.

I.v.m. het minderjarig kind waren ze toeslagpartners.

Zowel aanvrager als toeslagpartner als medebewoner zijn ieder hoofdelijk aansprakelijk voor het terugvorderingsbedrag. Alleen zal de belastingdienst altijd ervoor kiezen om het geld te verhalen bij de aanvrager. Maar mocht daar niks meer te halen vallen kan er worden uitgeweken naar de toeslagpartner of medebewoner.

Gesloten