LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
linda.verbeek
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2017 14:04
Contacteer:

Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door linda.verbeek »

Loonbeslag erfbelasting op niet ontvangen erfenis
Vorige maand heeft de belastingdienst beslag gelegd op mijn loon omdat de aanslag niet volledig betaald zou zijn.
Doordat het hier gaat om een langstlevende testament, heb ik geen erfenis ontvangen. Ik weet ook dat ik nooit iets uit deze erfenis ga ontvangen.
Ik heb contact opgenomen met mijn stiefmoeder die het vruchtgebruik heeft met de vraag of zij het bedrag van het beslag naar mij wil overmaken. Hier heb ik, zoals verwacht, geen respons op gekregen.
Uit informatie van de belastingdienst moet ik hierop maar een advocaat nemen om achter mijn geld aan te gaan.
Het feit dat ik mijn huur en de zorg voor drie kinderen nu financieel niet kan voldoen, tenzij ik voor veel geld een advocaat in de arm neem, frustreert enorm.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

De Belastingdienst heeft een punt (kan niet beoordelen of ze gelijk hebben). Of het wel of niet op uw bankrekening staat is niet leidend voor uw vermogenspositie. U heeft er recht op, dat u dat niet juridisch wil of kan afdwingen is wat anders.

Verdiep u eens in gesubsidieerde rechtsbijstand. Misschien kan dat u helpen.
http://www.rechtsbijstand.nl/over-media ... tsbijstand

atlas1302

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Nou Linda dat staat mij ook te wachten en het contact met mijn stiefmoeder is ook niet best, ik heb het geld niet nodig daarom ga ik ook niet mijn best doen om vrienden te worden alleen hier voor. Uw kindsdeel zou u gewoon moeten krijgen, misschien een indrukwekkend schrijven van een advocaat wat niet alles hoeft te kosten, en dan maar kijken of dat het juiste schot voor de boeg is.

Misschien kunt u ook uitstel van betaling aanvragen totdat een en ander wel beschikbaar is, jakkes die belasting weer.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Jammer dat u het zover heeft laten komen. Voordat er loonbeslag wordt opgelegd zijn er al velen brieven aan u gericht. Ook al krijgt de langstlevende de hele erfenis tot beschikking, er moet wel belasting betaald worden over de erfenis. Dat de verhouding tussen de verkrijger en u niet optimaal is, is niet de schuld van de belastingdienst.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 05 okt 2018 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door chrisd1 »

linda.verbeek schreef:Doordat het hier gaat om een langstlevende testament, heb ik geen erfenis ontvangen.
Maar wel een niet-opeisbare vordering??
Ik weet ook dat ik nooit iets uit deze erfenis ga ontvangen.
Die had je dan bij langskomen van de aangifte beter meteen kunnen afwijzen??

Moiseule58

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Misschien helpt deze link, want normaal gesproken betaalt de langstlevende de successierechten voor de kinderen.

https://informatie.spaarrente.nl/erfrec ... echtgenoot

Moiseule58

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

atlas1302 schreef:Nou Linda dat staat mij ook te wachten en het contact met mijn stiefmoeder is ook niet best, ik heb het geld niet nodig daarom ga ik ook niet mijn best doen om vrienden te worden alleen hier voor. Uw kindsdeel zou u gewoon moeten krijgen, misschien een indrukwekkend schrijven van een advocaat wat niet alles hoeft te kosten, en dan maar kijken of dat het juiste schot voor de boeg is.

Misschien kunt u ook uitstel van betaling aanvragen totdat een en ander wel beschikbaar is, jakkes die belasting weer.
Bij een langstlevende testament krijgen de kinderen een vordering op de langstlevende en hebben zij nog geen recht op hun erfenis, ook niet een kindsdeel. Zij krijgen alleen een vordering op de langstlevende. Een kindsdeel komt pas ter sprake als het betreffende kind onterfd is, en dan nog krijgt het kind niets zolang de langstlevende nog in leven is. Vaak staat in het testament dat de erfenis alsnog uitbetaald moet worden als de langstlevende opnieuw gaat trouwen of samenwonen.

atlas1302

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door atlas1302 »

U bent op de hoogte, hoe kom je er nu achter dat de erfenis positief is of negatief. M.a.w. ontvangen of betalen, dan is de keus makkelijk en snel gemaakt om de erfenis te accepteren of voorbij te laten gaan.

Moiseule58

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

linda.verbeek, onderin deze link staat hoe het wettelijk is geregeld. Ik zou stiefmoeder hier mee om de oren slaan en dreigen met een rechtszaak. En verder de belastingdienst hierop attenderen, want ook zij hebben zich aan de wet te houden. Sterkte verder, want een loonbeslag is niet niks.

http://financieel.infonu.nl/belasting/5 ... lopen.html

Moiseule58

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

atlas1302 schreef:U bent op de hoogte, hoe kom je er nu achter dat de erfenis positief is of negatief. M.a.w. ontvangen of betalen, dan is de keus makkelijk en snel gemaakt om de erfenis te accepteren of voorbij te laten gaan.
Dat zou de executeur-testamentair moeten kunnen overleggen, maar lees deze link maar eens en huiver.

viewtopic.php?f=93&t=172685

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moiseule58 schreef:Een kindsdeel komt pas ter sprake als het betreffende kind onterfd is, en dan nog krijgt het kind niets zolang de langstlevende nog in leven is.
Moiseule, je bent niet in de war met een legitieme??

Moiseule58

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

chrisd1 schreef:
Moiseule58 schreef:Een kindsdeel komt pas ter sprake als het betreffende kind onterfd is, en dan nog krijgt het kind niets zolang de langstlevende nog in leven is.
Moiseule, je bent niet in de war met een legitieme??

Nee, ik ben niet in de war. De legitieme portie is wat Atlas1302 en ik beiden bedoelen, maar wat in de spreektaal kindsdeel genoemd wordt.

Moiseule58

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door Moiseule58 »


atlas1302

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Moiseule58 schreef:
atlas1302 schreef:U bent op de hoogte, hoe kom je er nu achter dat de erfenis positief is of negatief. M.a.w. ontvangen of betalen, dan is de keus makkelijk en snel gemaakt om de erfenis te accepteren of voorbij te laten gaan.
Dat zou de executeur-testamentair moeten kunnen overleggen, maar lees deze link maar eens en huiver.

viewtopic.php?f=93&t=172685
Ik ga toch maar vrienden worden met mijn stiefmoeder :)

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moiseule58 schreef:De legitieme portie is wat Atlas1302 en ik beiden bedoelen, maar wat in de spreektaal kindsdeel genoemd wordt.
Jullie hebben gelijk; ook bij 'de helft + een kindsdeel'??

nientje1980
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:50

Re: Loonbeslag op niet ontvangen erfenis

Ongelezen bericht door nientje1980 »

Wat ik niet helemaal snap is, dat als u al weet dat u uiteindelijk niks zal ontvangen uit de erfenis, u er toch voor heeft gekozen om deze te aanvaarden. En heeft u niet eerder met de belastingdienst contact gehad hierover?
De enige weg lijkt mij idd nu die van de juridische.
Ik wens u heel veel sterkte en succes.

Gesloten