LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
20 sep 2018 11:43
De slogan is: “Werken moet lonen”.
Als werken had geloond hadden ze niet in de wao hoeven zitten.

Cassus
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2014 09:10

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Cassus »

Lady1234 schreef:
20 sep 2018 11:43
De slogan is: “Werken moet lonen”.
Ik gun het niemand maar met zo'n uitspraak maak ik een uitzondering, ik mag hopen dat u in de nabije toekomst niet meer kunt werken door ziekte, met 0 uitkomst op herstel, kijken of u dan ook die slogan voor u zelf maakt!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij ziektewet word je nog gezien als in loondienst, bij de WIA niet meer. Daarom heb je geen aanspraak met op de arbeidskorting, wat 3249 op jaarbasis scheelt. Of ongeveer 270 euro per maand.

Cassus
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2014 09:10

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Cassus »

kweenie schreef:
20 sep 2018 13:22
Bij ziektewet word je nog gezien als in loondienst, bij de WIA niet meer. Daarom heb je geen aanspraak met op de arbeidskorting, wat 3249 op jaarbasis scheelt. Of ongeveer 270 euro per maand.
Klopt, en in mijn ogen is dit ongehoord, iemand kiest er niet voor om ziek te worden, je wordt al 25% gekort, en dan ook nog eens extra belasting betalen, het is te gek voor woorden in mijn ogen.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Cassus schreef:
20 sep 2018 13:59
kweenie schreef:
20 sep 2018 13:22
Bij ziektewet word je nog gezien als in loondienst, bij de WIA niet meer. Daarom heb je geen aanspraak met op de arbeidskorting, wat 3249 op jaarbasis scheelt. Of ongeveer 270 euro per maand.
Klopt, en in mijn ogen is dit ongehoord, iemand kiest er niet voor om ziek te worden, je wordt al 25% gekort, en dan ook nog eens extra belasting betalen, het is te gek voor woorden in mijn ogen.

Je betaalt geen extra belasting, je krijgt bepaalde korting niet. Logisch dat je geen arbeidskorting krijgt als er niet gewerkt wordt. Het is zoals het is.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jantje7 schreef:
26 sep 2017 16:29
Een uitkering is pas netto als er alles af is. Nu € 580,- per maand aan loonheffing volgens de groene maandtabel zou een bruto inkomsten zijn van € 2.830,- per maand. Ergens klopt er iets niet in uw weergave.
Bij die loonheffing is het inkomen ca. € 2.020.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Cassus schreef:
20 sep 2018 13:12
Lady1234 schreef:
20 sep 2018 11:43
De slogan is: “Werken moet lonen”.
Ik gun het niemand maar met zo'n uitspraak maak ik een uitzondering, ik mag hopen dat u in de nabije toekomst niet meer kunt werken door ziekte, met 0 uitkomst op herstel, kijken of u dan ook die slogan voor u zelf maakt!
Deze slogan “Werk moet lonen”, is een uitspraak in het regeerakkoord van 2017.

Ik werk overigens allang niet meer, en krijg dus ook geen arbeidskorting.

En dat men geen arbeidskorting krijgt is bij alle uitkeringen van toepassing. Hebt u zich daar voorheen wel druk over gemaakt of ervoor gestreden dat uitkeringstrekkers dat ook moeten krijgen?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

MichielFRL schreef:
26 sep 2017 18:56
Netto houd je bij een uitkering minder over dan bij inkomsten uit loondienst.
Dat komt zoals reeds aangegeven omdat er geen recht is op de arbeidskorting en daarnaast betaal je zelf de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet.

Werken loont!
Men betaalt NIET zelf de premie ZVW.

PieterdeJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2018 16:47

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door PieterdeJ »

Cassus schreef:
20 sep 2018 13:59
kweenie schreef:
20 sep 2018 13:22
Bij ziektewet word je nog gezien als in loondienst, bij de WIA niet meer. Daarom heb je geen aanspraak met op de arbeidskorting, wat 3249 op jaarbasis scheelt. Of ongeveer 270 euro per maand.
Klopt, en in mijn ogen is dit ongehoord, iemand kiest er niet voor om ziek te worden, je wordt al 25% gekort, en dan ook nog eens extra belasting betalen, het is te gek voor woorden in mijn ogen.
25% gekort? Je kan niet meer werken (natuurlijk heel vervelend) daardoor betaald je werkgever je ipv 100% opeens maar 0%. Dan komt vadertje staat langs, die zegt "Goh, €0 is wel heel lullig, alsjeblieft, we geven je voortaan 75% van je oude loon."

En vervolgens klaag jij dat je het te weinig vindt en geen aanspraak meer kan maken op bepaalde dingen?! Als je een huis koopt verwacht je waarschijnlijk ook nog steeds huursubsidie te krijgen omdat het anders oneerlijk is?
Laatst gewijzigd door PieterdeJ op 20 sep 2018 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door kweenie »

Cassus schreef:
20 sep 2018 13:59
kweenie schreef:
20 sep 2018 13:22
Bij ziektewet word je nog gezien als in loondienst, bij de WIA niet meer. Daarom heb je geen aanspraak met op de arbeidskorting, wat 3249 op jaarbasis scheelt. Of ongeveer 270 euro per maand.
Klopt, en in mijn ogen is dit ongehoord, iemand kiest er niet voor om ziek te worden, je wordt al 25% gekort, en dan ook nog eens extra belasting betalen, het is te gek voor woorden in mijn ogen.
Bij de meeste uitkeringen is het zo dat men niet zelf ervoor heeft gekozen. Dus ik vind dat niet echt een sterk argument.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

PieterdeJ schreef:
20 sep 2018 16:52
25% gekort? Je kan niet meer werken (natuurlijk heel vervelend) daardoor betaald je werkgever je ipv 100% opeens maar 0%. Dan komt vadertje staat langs, die zegt "Goh, €0 is wel heel lullig, alsjeblieft, we geven je voortaan 75% van je oude loon."

En vervolgens klaag jij dat je het te weinig vindt en geen aanspraak meer kan maken op bepaalde dingen?! Als je een huis koopt verwacht je waarschijnlijk ook nog steeds huursubsidie te krijgen omdat het anders oneerlijk is?
U heeft volkomen gelijk PieterdeJ. "Wie niet werkt zal ook niet eten," zei men vroeger. Met de pet in de hand naar de bedeling, en wel een beetje dankbaar zijn, ander krijg je helemaal niks. Wonen doe je maar in een krot naast de vuilnisbelt, als je geen huis kunt betalen. Wat verbeelden die steuntrekkers zich tegenwoordig toch allemaal. Gratis geld (al is het een kwart minder) en dan ook nog mauwen over een hogere belastingafdracht.

Ik hoop voor u, PieterdeJ, dat u nooit ernstig ziek wordt of slachtoffer wordt van een ongeval, geheel buiten uw schuld. Dan zou u waarschijnlijk heel anders aankijken tegen de situatie van Marjolein77.

PieterdeJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2018 16:47

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door PieterdeJ »

Erthanax schreef:
20 sep 2018 19:01
PieterdeJ schreef:
20 sep 2018 16:52
25% gekort? Je kan niet meer werken (natuurlijk heel vervelend) daardoor betaald je werkgever je ipv 100% opeens maar 0%. Dan komt vadertje staat langs, die zegt "Goh, €0 is wel heel lullig, alsjeblieft, we geven je voortaan 75% van je oude loon."

En vervolgens klaag jij dat je het te weinig vindt en geen aanspraak meer kan maken op bepaalde dingen?! Als je een huis koopt verwacht je waarschijnlijk ook nog steeds huursubsidie te krijgen omdat het anders oneerlijk is?
U heeft volkomen gelijk PieterdeJ. "Wie niet werkt zal ook niet eten," zei men vroeger. Met de pet in de hand naar de bedeling, en wel een beetje dankbaar zijn, ander krijg je helemaal niks. Wonen doe je maar in een krot naast de vuilnisbelt, als je geen huis kunt betalen. Wat verbeelden die steuntrekkers zich tegenwoordig toch allemaal. Gratis geld (al is het een kwart minder) en dan ook nog mauwen over een hogere belastingafdracht.

Ik hoop voor u, PieterdeJ, dat u nooit ernstig ziek wordt of slachtoffer wordt van een ongeval, geheel buiten uw schuld. Dan zou u waarschijnlijk heel anders aankijken tegen de situatie van Marjolein77.
Ze hoeft niet te bedelen en kan gewoon in haar sociale (=gesubsidieerde) huurwoning blijven wonen. Om dat vervolgens "te gek voor woorden" te noemen vind ik te gek voor woorden. Natuurlijk zou het beter voor haar zijn als ze 200% van haar oude loon zou krijgen, maar hoeveel verwacht je dan van de samenleving?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cassus schreef:
20 sep 2018 13:12
Lady1234 schreef:
20 sep 2018 11:43
De slogan is: “Werken moet lonen”.
Ik gun het niemand maar met zo'n uitspraak maak ik een uitzondering, ik mag hopen dat u in de nabije toekomst niet meer kunt werken door ziekte, met 0 uitkomst op herstel, kijken of u dan ook die slogan voor u zelf maakt!
Hiermee heb je direct al mijn sympathie verspeeld. Wat een idiote reactie! Denk even na over iemands bedoeling voor je iemand een onherstelbare ziekte toewenst.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

En die arbeidskorting blijft maar stijgen. Volgens het deze week gepresenteerde belastingplan naar 3945 euro netto in 2021, en daar komt nog een inflatiecorrectie bovenop. Dat betekent dat zelfs bij gelijkblijvend bruto een wao- of ww-uitkering alleen daarom al 329 euro netto lager wordt per maand. Maar natuurlijk krijgt u slechts 70 of 75% bruto dus die kloof wordt alleen maar groter.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: 2 keer zo veel loonheffing nu ik in de WAO zit?

Ongelezen bericht door kiz »

Zombiemaster schreef:
21 sep 2018 08:53
En die arbeidskorting blijft maar stijgen. Volgens het deze week gepresenteerde belastingplan naar 3945 euro netto in 2021, en daar komt nog een inflatiecorrectie bovenop. Dat betekent dat zelfs bij gelijkblijvend bruto een wao- of ww-uitkering alleen daarom al 329 euro netto lager wordt per maand. Maar natuurlijk krijgt u slechts 70 of 75% bruto dus die kloof wordt alleen maar groter.
Dat past bij het kabinetsbeleid om het verschil tussen uitkering en werk groter te maken.
Blijkbaar is het standpunt waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen definitief losgelaten; erg solidair is dat niet te noemen. Niemand zit voor z'n lol in een uitkeringssituatie.

Gesloten