LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Mo Goedhart
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 jan 2011 21:29

Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door Mo Goedhart »

Beste mensen, wees er alert op dat na 2 jaar geen papieren aanslagen meer in de brievenbus komen en je helemaal afhankelijk wordt van de SPAM-filters van je E-mail provider om geattendeerd te worden op zo'n factuur. Dit kan in de cijfers lopen met automatisch oplopende aanmaningskosten wanneer je een tijd lang niet online bent of die mails om andere reden mist... Zelfs het Justitieel Incasso Bureau stuurt alleen digitale berichten, wanneer dit zo ingesteld staat bij mijnoverheid.nl.

Zojuist via mijnoverheid.nl alles terug gezet op papieren post. Nadat ik een papieren (GBLT) betalingsherinnering plus (gelukkig slechts € 7,-) aanmaningskosten ontving, waarvan de 1e factuur alleen digitaal in de mijnoverheid.nl berichtenbox was beland.

Nu kan ik via mijnoverheid.nl ook herinneringen automatiseren bij ongelezen post. Maar dan gaat de overheid er dus van uit dat ik permanent online ben en deze mails altijd gelezen worden. Zelfs wanneer de automatische SPAM filters ze niet in de SPAM bak gooien, wat nog wel eens gebeurt. Niet alle E-mail providers maken het mogelijk om 'betrouwbare afzenders' in te stellen.

Vraag me nu wel af hoeveel de overheid verdient aan de (waarschijnlijk ook geautomatiseerde) papieren aanmaningen. Deze zie ik als een toeslag voor digibeten of slachtoffers van SPAM-bak beleid van E-mail providers. Digibeten en mensen met andere beperkingen moeten zelf actief contact opnemen met een 0800 nummer om alleen via papier berichten toegestuurd te krijgen, wanneer ze er zelf niet uit komen en hier geen hulp van bekenden kunnen of willen krijgen. Met de Wet elektronisch berichtenverkeer is de Berichtenbox van MijnOverheid namelijk aangewezen als verplicht kanaal voor berichten van de Belastingdienst.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men heeft een berichtenbox bij Mijnoverheid. Als er dan een mailtje binnenkomt, moet men wel even kijken.

In een woning heeft men ook een brievenbus. Als men daar niet in kijkt, mist men ook de post.

Dus een beetje eigen verantwoordelijkheid en in die box raakt er niets kwijt.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Zal best, maar hardcopy als je dat ontvangt bewaar je in een map en als je telefoon/desktop/laptop/tablet boem zegt ben je alles kwijt.Toch..
En de kans dat het digitaal boem gaat is vele malen groter dan dat de boel affikt.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dus nu na 2 jaar beland er eenmalig een mailtje in de spambox? Gelukkig valt dat nog mee en komt het dus niet vaak voor.

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

wilhelmima1 schreef:Zal best, maar hardcopy als je dat ontvangt bewaar je in een map en als je telefoon/desktop/laptop/tablet boem zegt ben je alles kwijt.Toch..
En de kans dat het digitaal boem gaat is vele malen groter dan dat de boel affikt.

Als je computer “boem” zegt, kan je op elke ander computer enz. Inloggen om te zien wat er in je berichtenbox staat. Dus je bent juist helemaal niets kwijt.

witte angora
Berichten: 30722
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Terwijl, als je huis affikt, je wél alles kwijt bent.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door mp2017 »

witte angora schreef:Terwijl, als je huis affikt, je wél alles kwijt bent.
Fout, ga je bij vrienden inloggen in "Mijn Overheid"! :lol:

stofzuigertje

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelfs in Australië kan ik niet rustig genieten en word ik lastig gevallen dat ik weer geld kreeg......

Alle berichten blijven in de box dus zonder PC, gewoon even lenen bij vrienden, en ik zag het bericht.
En zoek nu eens hier op Post NL en Sandd? Ik zie regelmatig klachten van niet of verkeerd bezorgde post stukken!

Als ze die box afschaffen verwacht ik nog veel meer klachten die deze niet meer willen missen!
PS Marc Rutte, bedankt voor die ruim €1000,- die ik op vakantie ontving!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door renewouters »

wilhelmima1 schreef:Zal best, maar hardcopy als je dat ontvangt bewaar je in een map en als je telefoon/desktop/laptop/tablet boem zegt ben je alles kwijt.Toch..
En de kans dat het digitaal boem gaat is vele malen groter dan dat de boel affikt.
Eh nee, je bent juist niets kwijt want je kunt alle mails op de mailserver laten staan. Als je PC crasht kijk je gewoon met een andere PC of smartphone/tablet naar je mails.

Maar buiten dat: volgens dit forum wordt post nooit bezorgd, of gejat. Wees blij dat we het digitaal krijgen.

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Ik heb de mijnoverheid box nooit geactiveerd dus krijg alles nog gewoon op papier. Misschien kan je die box weer uitzetten? (of kan dat niet?)

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

renewouters schreef:
wilhelmima1 schreef:Zal best, maar hardcopy als je dat ontvangt bewaar je in een map en als je telefoon/desktop/laptop/tablet boem zegt ben je alles kwijt.Toch..
En de kans dat het digitaal boem gaat is vele malen groter dan dat de boel affikt.
Eh nee, je bent juist niets kwijt want je kunt alle mails op de mailserver laten staan. Als je PC crasht kijk je gewoon met een andere PC of smartphone/tablet naar je mails.

Maar buiten dat: volgens dit forum wordt post nooit bezorgd, of gejat. Wees blij dat we het digitaal krijgen.
In die mails van Mijnoverheid staat helemaal niets bijzonders, alleen dat er een bericht in je berichtenbox zit. Dus die mails hoeven helemaal niet bewaard te blijven op de server.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door Statler »

Sry michielfr maar dat heb je fout


Volgens hun eigen site
Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid. Om een account op MijnOverheid te activeren gaat u naar MijnOverheid en logt u in met uw persoonlijke DigiD. U kunt het account niet opzeggen.
Je kunt niet opzeggen maar zoals ikzelf heb het niet geactiveerd dus krijg er ook niets op.....

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Nope, krijg gewoon een mailtje dat er een bericht klaarstaat. Zo moeilijk is het niet om je mail te lezen..

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door mp2017 »

MichielFRL schreef:
Statler schreef:Sry michielfr maar dat heb je fout


Volgens hun eigen site
Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid. Om een account op MijnOverheid te activeren gaat u naar MijnOverheid en logt u in met uw persoonlijke DigiD. U kunt het account niet opzeggen.
Je kunt niet opzeggen maar zoals ikzelf heb het niet geactiveerd dus krijg er ook niets op.....
Het zit hem in het woord activeren. Er is voor gekozen om met activeren te bedoelen dat een burger zijn/haar e-mailadres achter laat.
De berichtenbox is actief voor iedereen van 14 jaar en ouder.

Inderdaad, ik zou niet weten, waarom je deze niet zou activeren, dan mis je ook niets van de overheid.

Scheeld misschien veel topics hier! :wink:

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door Statler »

Nope pas actief als ik het activeer met mijn digid en dan een mailadres achterlaat.
Zou mooi zijn dat deze voor mij nu actief is zonder dat ik dit wil, en ik stukken mis. scheelt een hoop.

Je hebt een keuze.
Zie en lees aub de link https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jnoverheid

Voor ts betekent dit dat zij het, in het verleden, heeft geactiveerd.
Tevens gaat ts de fout in mbt cijb, deze
Het CJIB kan een overzicht van openstaande zaken in de berichtenbox plaatsen. Dit zijn bijvoorbeeld antwoorden op bezwaren of betalingsregelingen. Verkeersboetes worden voorlopig nog per post verzonden, omdat 'het grote consequenties kan hebben als je die boete niet ziet.'

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Statler schreef:Nope pas actief als ik het activeer met mijn digid en dan een mailadres achterlaat.
Zou mooi zijn dat deze voor mij nu actief is zonder dat ik dit wil, en ik stukken mis. scheelt een hoop.

Je hebt een keuze.
Zie en lees aub de link https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... jnoverheid

Voor ts betekent dit dat zij het, in het verleden, heeft geactiveerd.
Tevens gaat ts de fout in mbt cijb, deze
Het CJIB kan een overzicht van openstaande zaken in de berichtenbox plaatsen. Dit zijn bijvoorbeeld antwoorden op bezwaren of betalingsregelingen. Verkeersboetes worden voorlopig nog per post verzonden, omdat 'het grote consequenties kan hebben als je die boete niet ziet.'

Wat is er mis om deze account te activeren?

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door Statler »

Dat je dan deze topics krijgt.
En wat is het voordeel behalve papierbesparing en meer werkeloze postbezorgers.?

Mucha

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zijn er veel mensen die digitale aanslagen missen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Mo Goedhart schreef:Beste mensen, wees er alert op dat na 2 jaar geen papieren aanslagen meer in de brievenbus komen en je helemaal afhankelijk wordt van de SPAM-filters van je E-mail provider om geattendeerd te worden op zo'n factuur. Dit kan in de cijfers lopen met automatisch oplopende aanmaningskosten wanneer je een tijd lang niet online bent of die mails om andere reden mist... Zelfs het Justitieel Incasso Bureau stuurt alleen digitale berichten, wanneer dit zo ingesteld staat bij mijnoverheid.nl.

Zojuist via mijnoverheid.nl alles terug gezet op papieren post. Nadat ik een papieren (GBLT) betalingsherinnering plus (gelukkig slechts € 7,-) aanmaningskosten ontving, waarvan de 1e factuur alleen digitaal in de mijnoverheid.nl berichtenbox was beland.

Nu kan ik via mijnoverheid.nl ook herinneringen automatiseren bij ongelezen post. Maar dan gaat de overheid er dus van uit dat ik permanent online ben en deze mails altijd gelezen worden. Zelfs wanneer de automatische SPAM filters ze niet in de SPAM bak gooien, wat nog wel eens gebeurt. Niet alle E-mail providers maken het mogelijk om 'betrouwbare afzenders' in te stellen.

Vraag me nu wel af hoeveel de overheid verdient aan de (waarschijnlijk ook geautomatiseerde) papieren aanmaningen. Deze zie ik als een toeslag voor digibeten of slachtoffers van SPAM-bak beleid van E-mail providers. Digibeten en mensen met andere beperkingen moeten zelf actief contact opnemen met een 0800 nummer om alleen via papier berichten toegestuurd te krijgen, wanneer ze er zelf niet uit komen en hier geen hulp van bekenden kunnen of willen krijgen. Met de Wet elektronisch berichtenverkeer is de Berichtenbox van MijnOverheid namelijk aangewezen als verplicht kanaal voor berichten van de Belastingdienst.

De mails die je krijgt zijn enkel notifactiemails, daar staat niks inhoudelijks in. Zie het als het horen van het geklepper van je analoge brievenbus, dan weet je ook dat er iets op de mat ligt. Ook kan je in de smartphone van je eigen keuze even een zeg maandelijkse reminder zetten dat je even in die mijn overheid box kijkt.

Gesloten