LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagen terugbetalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
HennieSchat
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 08:34

Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door HennieSchat »

Gisteren werd er in Radar gesproken over het terugbetalen van zorgtoeslag na een huwelijk. Mijn vraag hierover is of dit ook teruggevorderd wordt als je gaat samenwonen zonder samenlevingscontract. Ik wil in december2017 bij mijn vriend gaan wonen, maar heb dit jaar zorgtoeslag en huurtoeslag ontvangen. Wordt mijn vriend mijn toeslagpartner of niet?

b.woltjer
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2017 14:04

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door b.woltjer »

Ik ben in 2016 gescheiden en mijn ex is elders gaan wonen. Officieel ga ik in oktober 2018 met pensioen maar op aanraden van een deskundige heb ik mijn pensioen naar voren gehaald en laat dat vanaf oktober 2017 tot oktober 2018 al al uitbetalen. Zo bouw ik een spaarpotje op. Ik blijf echter doorwerken tot oktober 2018. In 2016 net na de scheiding heeft mijn ex een brief gehad van het ABP met daarin het bedrag waar ze recht op heeft na onze scheiding.
Nu ik echter mijn pensioen naar voren haal wordt zij 750 euro per jaar gekort en moet ze over heel 2017 haar huur en zorgtoeslag terugbetalen. Zij kan niet weigeren om bijvoorbeeld haar pensioen pas in 2018 in te laten gaan. Dit is meten met twee maten want mijn ex krijgt ook niet meer pensioen, ondanks dat ik door blijf werken na de scheiding.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HennieSchat schreef:Gisteren werd er in Radar gesproken over het terugbetalen van zorgtoeslag na een huwelijk. Mijn vraag hierover is of dit ook teruggevorderd wordt als je gaat samenwonen zonder samenlevingscontract. Ik wil in december2017 bij mijn vriend gaan wonen, maar heb dit jaar zorgtoeslag en huurtoeslag ontvangen. Wordt mijn vriend mijn toeslagpartner of niet?
U bent elkaars toeslagpartner vanaf het moment dat u trouwt, partnerschap registreert, een samenlevingscontract tekent of samen een kind krijgt. Er kan ook een andere reden zijn waardoor u toeslagpartners wordt. Bijvoorbeeld als u samen een huis koopt.
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/partner/

Mooier kunnen we het niet maken, wel makkelijker....

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door yan »

Staat hier gewoon heel duidelijk uitgelegd.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lagpartner

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door renewouters »

Waarom niet een paar weken uitstellen en gewoon op 1 januari gaan samenwonen? Dan loop je niet het risico dat er teveel inkomen is in 2017.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u echt gewoon gaat samenwonen in december heeft dat geen invloed op uw zorgtoeslag. Wel eventueel op de huurtoeslag van december. Dus maar even wachten. Als u zeker weet dat u gaat samenwonen, geef dan direct die datum door via Toeslagen.nl want in december wordt de toeslag voor januari al uitbetaald.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door fisbel »

@Lady1234:
Als HennySchat gedurende de maand december 2017 gaat samenwonen stopt de zorgtoeslag én de huurtoeslag per 1 januari 2018 voor zover er niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan. In de maand december is er dus nog gewoon zorg- en huurtoeslag.

N.B: Als er een minderjarig kind in het huishouden is is er automatisch toeslagpartnerschap. Ook als het minderjarige kind niet het eigen kind is.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door fisbel »

@Lady1234:
Als HennySchat gedurende de maand december 2017 gaat samenwonen stopt de zorgtoeslag én de huurtoeslag per 1 januari 2018 voor zover er niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan. In de maand december is er dus nog gewoon zorg- en huurtoeslag.

N.B: Als er een minderjarig kind in het huishouden is is er automatisch toeslagpartnerschap. Ook als het minderjarige kind niet het eigen kind is.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

fisbel schreef:@Lady1234:
Als HennySchat gedurende de maand december 2017 gaat samenwonen stopt de zorgtoeslag én de huurtoeslag per 1 januari 2018 voor zover er niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan. In de maand december is er dus nog gewoon zorg- en huurtoeslag.

N.B: Als er een minderjarig kind in het huishouden is is er automatisch toeslagpartnerschap. Ook als het minderjarige kind niet het eigen kind is.
Als zij op 1 december gaat samenwonen, in haar huidige woning, telt het inkomen van die partner omgerekend, mee voor die maand en heeft zij over 2017 al teveel huurtoeslag gehad.

Als zij op 1 december bij hem intrekt, heeft zij ook teveel huurtoeslag gehad over 2017 en de eerste termijn van 2018 wordt in december uit betaald en dat moet uiteraard ook terug.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

b.woltjer schreef:Ik ben in 2016 gescheiden en mijn ex is elders gaan wonen. Officieel ga ik in oktober 2018 met pensioen maar op aanraden van een deskundige heb ik mijn pensioen naar voren gehaald en laat dat vanaf oktober 2017 tot oktober 2018 al al uitbetalen. Zo bouw ik een spaarpotje op. Ik blijf echter doorwerken tot oktober 2018. In 2016 net na de scheiding heeft mijn ex een brief gehad van het ABP met daarin het bedrag waar ze recht op heeft na onze scheiding.
Nu ik echter mijn pensioen naar voren haal wordt zij 750 euro per jaar gekort en moet ze over heel 2017 haar huur en zorgtoeslag terugbetalen. Zij kan niet weigeren om bijvoorbeeld haar pensioen pas in 2018 in te laten gaan. Dit is meten met twee maten want mijn ex krijgt ook niet meer pensioen, ondanks dat ik door blijf werken na de scheiding.
Uw ex krijgt minder en moet daardoor toeslagen terugbetalen?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door fisbel »

Lady1234 schreef:
fisbel schreef:@Lady1234:
Als HennySchat gedurende de maand december 2017 gaat samenwonen stopt de zorgtoeslag én de huurtoeslag per 1 januari 2018 voor zover er niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan. In de maand december is er dus nog gewoon zorg- en huurtoeslag.

N.B: Als er een minderjarig kind in het huishouden is is er automatisch toeslagpartnerschap. Ook als het minderjarige kind niet het eigen kind is.
Als zij op 1 december gaat samenwonen, in haar huidige woning, telt het inkomen van die partner omgerekend, mee voor die maand en heeft zij over 2017 al teveel huurtoeslag gehad.

Als zij op 1 december bij hem intrekt, heeft zij ook teveel huurtoeslag gehad over 2017 en de eerste termijn van 2018 wordt in december uit betaald en dat moet uiteraard ook terug.
Te adviseren is dus niet per 1 december 2017 in te schrijven, maar 2 december of later.

Rinse_Sr
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2017 17:29

Re: Toeslagen terugbetalen

Ongelezen bericht door Rinse_Sr »

Hallo, Ik geef advies aan een Syrisch echtpaar over regeltjes en formulieren die vaak zo ingewikkeld zijn dat ze het leven in Nederland niet gemakkelijk voor hen maken. Begin 2016 woonden zij apart. Ze kregen ieder een uitkering voor 1 persoon en huurtoeslag op basis van deze uitkering.
In augustus 2016 gingen ze samenwonen en werden de 2 1-persoons uitkeringen terug gebracht naar die voor een 2 persoons huishouden. Eind 2017 kregen ze de afrekening over 2016 en bleek dat ze uiteindelijk over de laatste 5 maanden van 2016 450 euro minder toeslag kregen en nog 240 euro terug moesten betalen. (De andere 210 waren in december 2016 al verrekend.) De verlaging van de toeslag werd veroorzaakt doordat voor die 5 maanden het hele jaarinkomen van beide opgeteld werd gehanteerd voor de toeslag en dat was uiteraard veel meer dan het 12x het maandinkomen van een 2 persoons huishouden. Het resultaat was dat voor het huis in 2016 toen er 1 persoon woonde een toeslag werd gegeven van 210 euro. Vanaf augustus tot en met december 2016 was de toeslag 120 euro. Vanaf januari 2017 werd het 217 euro wat weer wel is gebaseerd op de juiste hoogte van het gezamenlijk inkomen.
Ik heb contact gehad met de uitkerende instantie maar die geven voor zoiets geen compensatie.

Gesloten