LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Piet&Yvonne
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2018 13:58

Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Piet&Yvonne »

Sinds jaar en dag betaal ik, net als vele anderen, netjes mijn Belasting. Wat schetst mijn verbazing....krijg ik een voorlopige aanslag 2018 Inkomstenbelasting en Premie volksverzekeringen in de bus. Ik moet nu een bedrag van € 590,-- betalen (moet op 28feb betaald zijn) over mijn jaarinkomen (AOW en Pensioentje) wat ik nog moet gaan ontvangen. Het bedrag € 590,-- is ongeveer het bedrag wat ik elk jaar terug moet betalen aan de belasting.

Zojuist de Belastingtelefoon gebeld en daar krijg ik te horen dat dit een besloten zaak is. Zo hoef ik minder geld terug te betalen over 2018 bij aangifte in 2019 zo verteld mij de dame van de belastingtelefoon. Op de vraag waarom ik dit nu krijg, betaal al jaren netjes op tijd mijn belastinggeld en daar krijg ik steeds hetzelfde antwoord.......zo hoef ik minder geld te blahblahblah.... Op mijn volgende vraag waarom ik dit nu moet betalen en niet in 2019 als ik aangifte doe over 2018...antwoord.....zo hoef ik minder geld te betalen blahblahblah....mijn inziens van die € 590,-- trekt de belastingdienst mooi een graantje rente mee van mijn geld.

Zijn er nog meer mensen die deze voorlopige aanslag over 2018 ineens zomaar hebben gekregen?

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door piet987654 »

Dit is echt een manier van werken van de belasting. U heeft nu de mogelijkheid om hun te machtigen, daarvoor krijgt U binnenkort de mogelijkheid als U de papieren ontvangt. Op deze manier wordt er maandelijks een gedeelte automatisch ingehouden. Deze werkwijze is bedoeld om de uiteindelijke aanslag op ongeveer NUL uit te laten komen. immers Nu heeft U de mogelijkheid tot gespreid te betalen. Als U een jaar verder bent en U moet die E 590,- betalen dan krijgt U niet de mogelijkheid om gespreid te betalen, en heeft U hoogst waarschijnlijk meer moeite met betalen.
Ook ik kreeg bericht in mijn inbox van een voorlopige aanslag 2018 van maar liefst E 1899,- Bleek dat hun uitgingen van mijn situatie in 2016.
De situatie van toen klopt nu helemaal niet meer. Heb enkele dagen geleden een voorlopige aangifte 2018 ingevuld met de goede gegevens. Deze komt op NUL uit. Ik wacht maar af wat ik nu voor antwoord ga krijgen. Ik ben immers niet van plan die E 1899,- te betalen als de nieuwe voorlopige aangifte op NUL uitkomt. Als ik half februari geen antwoord heb, ga ik hun eens bellen.

Zebie
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2018 19:00

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Zebie »

Precies hetzelfde verhaal. Keurig elk jaar belasting betaald over pensioentje en AOW.
En nu ineens een voorlopige aanslag over 2018 gebaseerd op 2016.
Dat betekent dat je dit jaar én betaalt per maand voor 2018 én - na de aangifte over 2017 - ook het bedrag ineens over 2017.
Je kunt geen bezwaar indienen tegen de voorlopige aanslag, je kunt hem alleen wijzigen als de gegevens niet kloppen. Als de gegevens wel kloppen kun je dus helemaal niets.
Op mijn vraag aan de belastingdienst kreeg ik hetzelfde antwoord als hierboven al aangegeven.
Doen ze dit nu voornamelijk bij ouderen, omdat ze bang zijn dat je het jaar daarop niet meer in leven bent om de belasting achteraf te betalen ????

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door fisbel »

Als u liever de bijna € 600 later betaalt, moet u nu een gewijzigde voorlopige aangifte 2018 indienen. Dit geldt als bezwaarschrift. U haalt 1 inkomen eruit of u zet 1 inkomen op een lager bedrag. Zodat er een uitkomst is van € 0 of het door u gewenste bedrag van terugbetalen. Uiteraard is dit een creatieve manier van invullen gegevens. Maar omdat alles voorlopig is, is de wijziging wel mogelijk. En zal worden geaccepteerd. Uiteraard moet u t.z.t. de € 600 toch betalen. Als u vóór 1 april 2019 aangifte doet over 2018 hoeft u geen rente te betalen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Brahms »

Piet&Yvonne schreef:Sinds jaar en dag betaal ik, net als vele anderen, netjes mijn Belasting. Wat schetst mijn verbazing....krijg ik een voorlopige aanslag 2018 Inkomstenbelasting en Premie volksverzekeringen in de bus. Ik moet nu een bedrag van € 590,-- betalen (moet op 28feb betaald zijn) over mijn jaarinkomen (AOW en Pensioentje) wat ik nog moet gaan ontvangen. Het bedrag € 590,-- is ongeveer het bedrag wat ik elk jaar terug moet betalen aan de belasting.

Zojuist de Belastingtelefoon gebeld en daar krijg ik te horen dat dit een besloten zaak is. Zo hoef ik minder geld terug te betalen over 2018 bij aangifte in 2019 zo verteld mij de dame van de belastingtelefoon. Op de vraag waarom ik dit nu krijg, betaal al jaren netjes op tijd mijn belastinggeld en daar krijg ik steeds hetzelfde antwoord.......zo hoef ik minder geld te blahblahblah.... Op mijn volgende vraag waarom ik dit nu moet betalen en niet in 2019 als ik aangifte doe over 2018...antwoord.....zo hoef ik minder geld te betalen blahblahblah....mijn inziens van die € 590,-- trekt de belastingdienst mooi een graantje rente mee van mijn geld.

Zijn er nog meer mensen die deze voorlopige aanslag over 2018 ineens zomaar hebben gekregen?
Niets bijzonders aan de hand, elk jaar is er wel een topic op het forum met dit als onderwerp.
Ik zeg, gewoon betalen die voorlopige aanslag, dan valt de echte aanslag reuze met tzt.

Dat de belastingdienst bakken met geld opstrijkt aan rente is niet uw zaak, hoogstens de rente welke u op jaarbasis misloopt over E 590,-. Die gemiste rente is nihil, kan ik u verklappen.

Jewannes
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2018 23:39

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Jewannes »

Waarom moet je belasting betalen over inkomen wat je nog niet hebt ontvangen ?

pagema
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2018 05:11

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door pagema »

Gisteren brief ontvangen van Belastingdienst waarin wordt opgedragen om een voorlopige aanslag 2018 a 4000,00 te gaan betalen. Dit op basis van de definitieve aanslag 2016. 2016 is een overgangsjaar geweest naar mijn AOW/pensioen en daarover heb ik inderdaad ongeveer 4000 euro nabetaald.
In 2017 is de situatie genormaliseerd en ik verwacht dat ik over 2017 geld terug ga krijgen. Hetzelfde geldt voor 2018.
De Belastingdienst verlangt nu van mij dat ik een voorlopige aangifte 2018 ga maken, waaruit blijkt dat de voorlopige aanslag niet terecht is. Eigenlijk wil ik dat niet, maar er is blijkbaar geen andere mogelijkheid.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door fisbel »

@pagema
Als u AOW heeft met heffingskorting en 1 of meer aanvullende pensioenen zonder heffingskorting is het te verwachten dat u moet bijbetalen als het totale inkomen hoger is dan € 20.000. Er wordt over beide inkomens belasting ingehouden in schijf 1. Maar als het totale inkomen meer is dan circa € 20.000 moet er bijbetaald worden. (schijf 2 / schijf 3 / schijf 4 hebben hogere belastingpercentages)

Overigens is een voorlopige aanslag van € 4000 wel erg veel. Is er een inkomen hoger dan modaal of is er Box 3 vermogen?
Zo niet, dan kunt u de Voorlopige Aanslag aanpassen naar een niveau dat meer recht doet aan de werkelijkheid.

stofzuigertje

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Het is voorlopige aanslag en insturen werkelijke gegevens en je kreeg juiste.

Vooral mensen die in 2016 gouden handdruk kregen of nog werkte en nu niet meer hebben dit probleem.

johncorn
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2006 20:25

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door johncorn »

Brahms schreef:
Piet&Yvonne schreef:Sinds jaar en dag betaal ik, net als vele anderen, netjes mijn Belasting. Wat schetst mijn verbazing....krijg ik een voorlopige aanslag 2018 Inkomstenbelasting en Premie volksverzekeringen in de bus. Ik moet nu een bedrag van € 590,-- betalen (moet op 28feb betaald zijn) over mijn jaarinkomen (AOW en Pensioentje) wat ik nog moet gaan ontvangen. Het bedrag € 590,-- is ongeveer het bedrag wat ik elk jaar terug moet betalen aan de belasting.

Zojuist de Belastingtelefoon gebeld en daar krijg ik te horen dat dit een besloten zaak is. Zo hoef ik minder geld terug te betalen over 2018 bij aangifte in 2019 zo verteld mij de dame van de belastingtelefoon. Op de vraag waarom ik dit nu krijg, betaal al jaren netjes op tijd mijn belastinggeld en daar krijg ik steeds hetzelfde antwoord.......zo hoef ik minder geld te blahblahblah.... Op mijn volgende vraag waarom ik dit nu moet betalen en niet in 2019 als ik aangifte doe over 2018...antwoord.....zo hoef ik minder geld te betalen blahblahblah....mijn inziens van die € 590,-- trekt de belastingdienst mooi een graantje rente mee van mijn geld.

Zijn er nog meer mensen die deze voorlopige aanslag over 2018 ineens zomaar hebben gekregen?
Niets bijzonders aan de hand, elk jaar is er wel een topic op het forum met dit als onderwerp.
Ik zeg, gewoon betalen die voorlopige aanslag, dan valt de echte aanslag reuze met tzt.

Dat de belastingdienst bakken met geld opstrijkt aan rente is niet uw zaak, hoogstens de rente welke u op jaarbasis misloopt over E 590,-. Die gemiste rente is nihil, kan ik u verklappen.
Het gemiste (of mag ik zeggen: gestolen?) geld mag dan wel nihil zijn als het rente op een spaarrekening betreft, maar als ik het had kunnen beleggen had ik er wellicht 8% of meer rendement op kunnen halen die ik nu misloop!

johncorn
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2006 20:25

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door johncorn »

Hoe zit het eigenlijk als ik overlijd in het jaar waarin ik deze voorlopige aanslag al vooruitbetaald heb, in de ogen van velen onterecht overigens? Gaat het dan naar de Staat als ik geen erfgenamen heb? En als ik die wel heb, moeten zij er dan erfrechtbelasting over betalen terwijl ik het ze bij leven gewoon had kunnen schenken?

Vivaldi
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2018 14:54

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Vivaldi »

Zebie schreef:Precies hetzelfde verhaal. Keurig elk jaar belasting betaald over pensioentje en AOW.
En nu ineens een voorlopige aanslag over 2018 gebaseerd op 2016.
Dat betekent dat je dit jaar én betaalt per maand voor 2018 én - na de aangifte over 2017 - ook het bedrag ineens over 2017.
Je kunt geen bezwaar indienen tegen de voorlopige aanslag, je kunt hem alleen wijzigen als de gegevens niet kloppen. Als de gegevens wel kloppen kun je dus helemaal niets.
Op mijn vraag aan de belastingdienst kreeg ik hetzelfde antwoord als hierboven al aangegeven.
Doen ze dit nu voornamelijk bij ouderen, omdat ze bang zijn dat je het jaar daarop niet meer in leven bent om de belasting achteraf te betalen ????
Niet alleen bij ouderen, wij kregen ook een voorlopige aanslag 2018 van 555 euro, berekend over 2016 toen mijn man nog werk had.
Nu werkt hij voor een uitzendburo en zijn de inkomsten heel wisselend, ook al omdat hij geen uitkering meer krijgt.
Maar uit bovenstaande verhalen begrijp ik dat we de inkomsten gewoon aan moeten passen naar wat we denken dat het dit jaar is en dat er dan een nieuwe aanslag komt.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u inkomen uit loondienst of een uitkering hebt wordt er ook maandelijks belasting ingehouden.
Nu hebt u AOW en een pensioen, maar op de AOW wordt standaard GEEN loonheffing ingehouden.

Dus als u als 65 plusser een flink pensioen gaat krijgen in 2018, betaalt u te weinig en daar is die voorlopige aanslag voor.

En die aanslag mag overigens in termijnen worden voldaan. Hoeft helemaal niet in één keer.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

johncorn schreef:Hoe zit het eigenlijk als ik overlijd in het jaar waarin ik deze voorlopige aanslag al vooruitbetaald heb, in de ogen van velen onterecht overigens? Gaat het dan naar de Staat als ik geen erfgenamen heb? En als ik die wel heb, moeten zij er dan erfrechtbelasting over betalen terwijl ik het ze bij leven gewoon had kunnen schenken?
U betaalt niet vooruit, als u maandelijks betaalt. Als u geen wettelijke erfgenamen hebt, is het verstandig een testament te maken.

johncorn
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 okt 2006 20:25

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door johncorn »

Lady1234 schreef:
johncorn schreef:Hoe zit het eigenlijk als ik overlijd in het jaar waarin ik deze voorlopige aanslag al vooruitbetaald heb, in de ogen van velen onterecht overigens? Gaat het dan naar de Staat als ik geen erfgenamen heb? En als ik die wel heb, moeten zij er dan erfrechtbelasting over betalen terwijl ik het ze bij leven gewoon had kunnen schenken?
U betaalt niet vooruit, als u maandelijks betaalt. Als u geen wettelijke erfgenamen hebt, is het verstandig een testament te maken.
Ze zijn wel zo slim om pas in de eerste week van januari te komen met deze aanslag, terwijl ze de gegevens van de grondslag (in casu mijn aanslag 2016) al een jaar hebben. Zeker bang dat ik een week eerder betaal en ze daardoor het bedrag van de voorlopige aanslag niet kunnen meetellen in mijn vermogensrendementsheffing (die als peildatum 1-1 heeft)...

Moneyman
Berichten: 30062
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Moneyman »

johncorn schreef:Ze zijn wel zo slim om pas in de eerste week van januari te komen met deze aanslag, terwijl ze de gegevens van de grondslag (in casu mijn aanslag 2016) al een jaar hebben. Zeker bang dat ik een week eerder betaal en ze daardoor het bedrag van de voorlopige aanslag niet kunnen meetellen in mijn vermogensrendementsheffing (die als peildatum 1-1 heeft)...
Natuurlijk. Complotdenken is ook een kunst. :roll:

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

pagema schreef:Gisteren brief ontvangen van Belastingdienst waarin wordt opgedragen om een voorlopige aanslag 2018 a 4000,00 te gaan betalen. Dit op basis van de definitieve aanslag 2016. 2016 is een overgangsjaar geweest naar mijn AOW/pensioen en daarover heb ik inderdaad ongeveer 4000 euro nabetaald.
In 2017 is de situatie genormaliseerd en ik verwacht dat ik over 2017 geld terug ga krijgen. Hetzelfde geldt voor 2018.
De Belastingdienst verlangt nu van mij dat ik een voorlopige aangifte 2018 ga maken, waaruit blijkt dat de voorlopige aanslag niet terecht is. Eigenlijk wil ik dat niet, maar er is blijkbaar geen andere mogelijkheid.
Die voorlopige aangifte is een fluitje van een cent. En als u werkelijk geld terugverwacht over 2018, wordt dat ook alvast in termijnen uitbetaald.

Latal1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2018 22:44

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Latal1 »

Vandaag werd ik overvallen door een voorlopige aanslag voir 2018, waarvan de betaling in februari moet beginnen.
Ook moet ik dit jaar de inkomstenbelasting over 2917 betalen.
Ik heb nooit eerder een voorlopige aanslag ontvangen.
De juffrouw van de belasting, die ik aan de telefoon kreeg, gaf toe dat het niet netjes is van de belastingdienst.
Het besluit om burgers een voorlopige aanslag over 2018 te laten betalen is nieuw!
Dat is dus besloten en de belastingdienst heeft het niet nodig gevonden om mij en anderen d.m.v. een brief of digitaal hiervan op de hoogte te stellen!!!
Hier ben ik nog het meest boos over!
Waarom dit niet nu aan te kondigen en in 2019 in te laten gaan!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door kweenie »

De Belastingdienst verlangt nu van mij dat ik een voorlopige aangifte 2018 ga maken, waaruit blijkt dat de voorlopige aanslag niet terecht is. Eigenlijk wil ik dat niet, maar er is blijkbaar geen andere mogelijkheid.
Tsja, de Belastingdienst verlangt ook dat ik ieder jaar een definitieve aangifte ga invullen. Eigenlijk wil ik dat ook niet. Maar als ik daarbij mijn kop in het zand ga steken en niet even de juiste gegevens ga doorgeven, dan kan dat ook vervelende consequenties hebben.

Volgens mij zit het grootste 'probleem' er dus in dat mensen te koppig zijn om de uitgangspunten die de Belastingdienst hanteert na te lopen en, waar nodig, aan te passen. Als je dat niet 'wilt', dan kun je het gewoon zo laten zoals het is, maar dan zul je daar wel de consequenties van moeten dragen.

stofzuigertje

Re: Verbazing over voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Omdat de Belastingdienst naar 2016 gekeken heeft, toen nog hoog inkomen + vergulde handdruk.

Maar over 2017 zien ze met 1 muisklik ook lager inkomen en dat het spaargeld weg is.
Dit betekend dat alle die een dergelijke aanslag krijgen gaan insturen of bellen en klagen.
Dat is voor hun veel overbodig werk.

Ik weet dat ik voor 2017 en 2018 een klein bedrag terug zal krijgen en niet enkele duizenden hoefde te betalen.
Het sturen voorlopige aanslag met oude gegevens en de correctie kost veel tijd en geld.

Gesloten