LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
MML01
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2018 21:37

Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door MML01 »

.
Laatst gewijzigd door MML01 op 01 feb 2018 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door GJS »

MML01 schreef:Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik wonen sinds juni 2017 samen.
In augustus hebben wij, de aanslag van de gemeentelijke belasting (GB) en het gemeentelijk- en waterschapsbelasting (GBLT) ontvangen.
De aanslag van de GB 2017 bedraagt +/- €285,- en de aanslag van GBLT 2017 bedraagt +/- €90,-
De aanslag van de GB 2018 bedraagt +/- €600,- en de aanslag van GBLT 2017 bedraagt +/- €220,-


Aangezien wij beiden studeren en rond moeten komen van studiefinanciering en onze bijbaan heb ik begin augstus direct kwijtschelding aangevraagd. Eind oktober ontving de brief waarin stond dat de kwijtschelding NIET werd toegekend. Totaal verbaasd heb ik contact opgenomen met de gemeentelijke belasting. :? De kwijtschelding werd niet toegekend omdat wij volgens de belasting teveel zouden verdienen. Medewerker aan de telefoon begreep de situatie, namelijk dat wij in de maand juli en augustus iets meer hadden verdient in verband met de zomervakantie. Ik heb haar toen uitgelegd dat dit één maal per jaar is en dat begreep ze. Daarbij komt dat ik de medewerker aan de telefoon heb uitgelegd dat ik in september 2017 een auto-ongeluk heb gehad en hier nog van herstelde ben en dus geen inkomen heb. Vol begrip werd mij gezegd:
stuur alle papieren nogmaals op, vraag herziening aan en dan komt alles wel goed mevrouw..
Zo gezegd, zo gedaan eind november weer alle papieren opgestuurd.

Afgelopen week 22 januari jl. ontving ik weer de brief van de gemeentelijke belasting.
Behoorlijk zelfverzekerd opende ik de brief en opnieuw stond erin dat de kwijtschelding NIET wordt toegekend.
Ontzettend boos en teleurgesteld contact opgenomen met de gemeentelijke belasting. :x
Na dit telefoontje werd duidelijk waarom wij tot twee keer toe geen kwijtschelding kregen.
Het zit namelijk zo: mijn vriend en ik studeren allebei op het HBO, hiervoor ontvangen wij studiefinanciering samen is dit een bedrag van +/- €900,-.
Maaar nu komt het... de belasting gaat ervan uit dat mijn vriend en ik allebei € 805,68 - per maand kunnen lenen.
Dat is dus een totaal bedrag van +/- €1600,-.. Echter lenen wij dit bedrag niet, desondanks gaat de belasting wel van dit bedrag uit!!!

Conclusie:
De belasting heeft ons tot bijna 8 maanden in onzekerheid gelaten of wij wel of niet in aanmerking zouden komen voor de kwijtschelding. Terwijl vanaf begin al duideijk was dat wij dit niet zouden krijgen, omdat de belasting rekening houdt met een zogenoemde wettelijke norm wat wij als studenten eventueel zouden kunnen lenen.. Hoe onzeker wil je het hebben? Kan iemand mij vertellen of dit überhaupt is toegestaan? Het is toch te absurd voor woorden dat de belasting ons eigenlijk dwingt om alsnog te lenen omdat wij anders de aanslagen van totaal +/- €1100,- niet kunnen betalen.

Hopelijk kan iemand ons helpen!
Waarom zou iemand je moeten helpen, je krijgt toch juist studiefinanciering om ook dit soort dingen van te betalen.
Moeten de overige bewoners in jouw gemeente dus maar opdraaien voor jouw belasting omdat jij niet teveel wilt lenen?
Dat je te weinig leent is toch echt je eigen probleem en niet van iemand anders.

Wat is eigenlijk de reden dat die belastingbedragen zoveel hoger zijn t.o.v. het jaar ervoor?

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door Lowieze »

"Wat is eigenlijk de reden dat die belastingbedragen zoveel hoger zijn t.o.v. het jaar ervoor?"

2017 was niet over het gehele jaar. 2018 wel natuurlijk.

Ik denk dat jullie gezamenlijk inkomen sowieso te hoog is voor kwijtschelding. Het verschilt per gemeente hoe hierover beslist wordt, maar als jullie beiden studiefinanciering hebben + een bijbaantje, dan zitten jullie waarschijnlijk niet op bijstandsniveau.

GJS
Berichten: 331
Lid geworden op: 04 jan 2007 13:43

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door GJS »

Lowieze schreef:2017 was niet over het gehele jaar. 2018 wel natuurlijk.
Ach, heb daar overheen gelezen, vanaf juni 2017, dus je hebt helemaal gelijk.
Hadden ze ook kunnen verwachten dat het minimaal 2 keer zoveel zou worden.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door Brahms »

Zoals bijna iedere inwoner in Nederland gewoon netjes je belastingen betalen.
Als je ooit na het studeren echt gaat werken dan ga je op belastinggebied nog veel meer meemaken......
Wen er maar vast aan.
Leuker kan ik het niet maken.

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u niet genoeg geld hebt om veel uitgaven te doen moet u de tering naarde nering zetten. U kiest er zelf voor om samen te gaan wonen, daar horen lusten en lasten bij. En zoals al is aangegeven, waarom zouden andere mensen moeten opdraaien voor uw kosten.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Tja de enige optie is meer gaan lenen, en zodra u weer gerevalideert bent meer uren gaan werken zodat het leenbedrag omlaag kan.
Het tijdperk van kwijtschelding voor alles voor studenten is helaas voorbij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is al decennia zo dat je als student geen recht hebt op zulke kwijtscheldingen. Onder meer omdat er vanuit wordt gegaan dat je maandelijks kunt "beschikken" over een bepaalde hoeveelheid geld. Waarbij het niet van belang is of dat geld komt uit een bijbaan, studiebeurs, lening of een veronderstelde bijdrage van de ouders.

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Als je wilt samenwonen betekend dat ook gewoon de kosten die erbij horen.
Ben blij dat je mag studeren op kosten van de gemeenschap, maar nee we klagen liever.

Studenten klagen altijd maar als het zonnetje schijnt moet je eens op de terrassen kijken zit het vol met studenten, immers ze hoeven maar zoveel % aanwezig te zijn.
Beste Manier is gewoon weer iedereen die wil studeren mag dat alleen dan verplicht op school van 8 tot 17 uur

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door Nijogeth »

R. Proctor schreef: Studenten klagen altijd maar als het zonnetje schijnt moet je eens op de terrassen kijken zit het vol met studenten, immers ze hoeven maar zoveel % aanwezig te zijn.
Beste Manier is gewoon weer iedereen die wil studeren mag dat alleen dan verplicht op school van 8 tot 17 uur
Ho ho, ik als vroege vogel, die om 5 begint, zit er dan ook. Dat is het pluspunt van vroeg beginnen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door fisbel »

Een klein beetje googelen op studeren + kwijtschelding gemeentelijke belastingen laat zien dat vrijwel altijd in deze situatie de aanvraag voor kwijtschelding vrijwel geen kans heeft. Amsterdam heeft de volgende informatie:

Samenwonend
Als je met ten minste een persoon van 18 jaar of ouder een gezamenlijke huishouding voert (partner of huisgenoot, broers, zus, opa, oma), zien we dat als een echtpaar/samenwonend. Wij nemen als norm bij twee studenten 2x het forfaitair bedrag van alleenstaanden (2 x € 805,68). Bij een andere samenstelling van twee samenwonenden gebruiken we de kwijtscheldingsnorm voor een echtpaar/samenwonend (1403,98). Dat betekent vaak een afwijzing van een verzoek om kwijtschelding bij samenwonende studenten, want 2 x € 805,68 is meer dan de kwijtscheldingsnorm voor een echtpaar/samenwonend (€ 1403,98).

In het verleden, toen de studiefinanciering nog anders in elkaar stak, konden studenten overigens vaak wel kwijtschelding krijgen.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door rvjapio »

Ik vind het aanmoedigen van lenen vanuit het oogpunt van belastingen een vreemde zaak. Volgens mij heb je een bepaald inkomen of je hebt dat niet. Dat je 'verondersteld' kunt bijlenen heeft daar niks mee te maken. Ondertussen lijkt kwijtschelding er dus niet meer in te zitten. Misschien nog eens een berichtje loslaten richting de verantwoordelijke wethouder?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt ook precies tegenovergesteld redeneren. Een student die werkt voor zijn geld zou dan waarschijnlijk geen kwijtschelding krijgen, terwijl iemand die 'niets doet' en geld leent wel kwijtscheldingen zou krijgen. Dat lijkt mij al helemaal een verkeerde situatie.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

MML01 schreef:.
Het antwoord was niet wat TS wilde horen dus ze heeft haar bericht/vraag maar weer verwijderd. Blijft stom dat dit mogelijk is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door Brahms »

Het leermomenten kwam wat hard aan.....

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door kiz »

sylvesterb schreef:
MML01 schreef:.
Het antwoord was niet wat TS wilde horen dus ze heeft haar bericht/vraag maar weer verwijderd. Blijft stom dat dit mogelijk is.
Brahms schreef:Het leermomenten kwam wat hard aan.....
De wijze waarop hier "leermomenten" worden geformuleerd zou er wellicht iets mee te maken kunnen hebben.

Waarom niet gewoon de uitleg beperken tot feiten, zoals "de vrijstellingsgrens is x en voor 2 samenwonende studenten gaan wij uit van 2xy hetgeen hoger is dan de vrijstellingsgrens".

Opmerkingen als 'wees blij dat je mag studeren op kosten van...' en "je moet de tering naar de nering zetten" voegen aan de discussie niets toe.
Als ze een preek wil gaat TS waarschijnlijk wel naar haar ouders.

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door R. Proctor »

Als ze geen commentaar wil moet ze het niet openbaar gooien.
Studenten worden geacht zelf ook na te kunnen denken maar dat lijkt steeds minder te worden in NL.

De vrijstellingsgrens is vrij opvraagbaar voor iedereen dus ook hun hadden dat kunnen vinden, waarschijnlijk is hun dat ook duidelijk gemaakt maar het zijn zielige studenten dus daar moet je medelijden mee hebben, als je dat niet hebt verwijderen ze snel de vraag.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door thecure »

kweenie schreef:Je kunt ook precies tegenovergesteld redeneren. Een student die werkt voor zijn geld zou dan waarschijnlijk geen kwijtschelding krijgen, terwijl iemand die 'niets doet' en geld leent wel kwijtscheldingen zou krijgen. Dat lijkt mij al helemaal een verkeerde situatie.
Die situatie is vaak wel van toepassing.
Wij werken beide en hebben drukke banen. Wij hebben geen recht op zorgtoeslag, kgb, en al helemaal geen kwijtschelding.
Maar iemand in de bijstand krijgt dit allemaal wel...

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door HADES2001 »

het is de toon die de muziek maakt en sommige reacties lijken soms meer op een aanval dan aan oplossing.
moet ik eerlijk toegeven dat mijn antwoorden ook niet altijd perfect zijn maar probeer in ieder geval wel wat fatsoen te houden.
Laten we eerlijk zijn mensen hebben ergens een verkeerd beeld van misschien dat de ouder wel zeide "Oh je moet even vrijstelling vragen dat deden mam en pap ook we studeerde" en vervolgens word je afgeblaft op een forum die er is om mensen te "helpen" (al geef ik toe er zijn af en toe topics waar de TS niet geholpen wil worden en overal tegen in gaat omdat ze een antwoord zoeken)

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!

Ongelezen bericht door witte angora »

thecure schreef:
kweenie schreef:Je kunt ook precies tegenovergesteld redeneren. Een student die werkt voor zijn geld zou dan waarschijnlijk geen kwijtschelding krijgen, terwijl iemand die 'niets doet' en geld leent wel kwijtscheldingen zou krijgen. Dat lijkt mij al helemaal een verkeerde situatie.
Die situatie is vaak wel van toepassing.
Wij werken beide en hebben drukke banen. Wij hebben geen recht op zorgtoeslag, kgb, en al helemaal geen kwijtschelding.
Maar iemand in de bijstand krijgt dit allemaal wel...
Als je ook al geen recht op zorgtoeslag hebt, dan moet er toch wel een flink inkomen zijn, sorry hoor.

Leuk trouwens dat je je openingspost hebt verwijderd. Als je het nog terug wilt zetten, hij is 'veilig gesteld' zoals we dat hier noemen, je hoeft het alleen maar te kopiëren en terug te plakken. :wink:

Gesloten