Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
NikitaLuna

Re: Post NL sjoemelt met zogenaamde inklaringen

Ongelezen bericht door NikitaLuna »

Op boeken staat 9%btw

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NikitaLuna schreef:
14 dec 2019 15:45
Op boeken staat 9%btw
Hierbij nog een keer de quote en link van de belastingdienst:

Naaipatronen vallen enkel onder 9% en 0% invoer wanneer "borduur- en handwerkpatronen van minimaal 8 genummerde pagina’s"
Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... en/boeken/

U heeft 5 patronen gaf u eerder aan dit is dus geen "boek" van 8 genummerde pagina's en dus 21% BTW! Soms is het wel verstandig om reacties die gestuurd worden, met bronvermelding te lezen.

Theotrucker

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien kun je de ontvangen zendingen waarbij je geen inklaringskosten hebt betaald als bewijs gebruiken bij je beroep.

redhead55

Ongelezen bericht door redhead55 »

Wat verstaat U dan onder rembourskosten ? U dient te bedenken dat de "douanewaarde" een ander begrip is dan de "commerciële waarde"
Als iets "fob Shanghai" wordt verkocht (free on board, een van de incoterms die zijn vastgesteld door de ICC (Internationale Kamer van Koophandel, gevestigd in Parijs) dan bekteken dat dat de verkoper verantwoordelijk is voor alle kosten tot geladen "aan boord" (vrachtschip, vliegtuig). Alle kosten daarna zijn voor rekening van de koper. Om de douanewaarde te bepalen dient de prijs op de factuur dan verhoogd te worden met transportkosten overzee/via de lucht, een stukje binnenlands transport tot eindbestemming en een stukje verzekering.
Dat bij elkaar opgeteld vormt de "douanewaarde". Dat is de maatstaf die bepalend is voor de "rechten op industriële producten" (in de volksmond "invoerrecht". Die moet dan nog bij de hiervoor bepaalde waarde opgeteld worden om te bepalen over welk bedrag BTW dient te worden berekend.
Als iets "onder rembours" verstuurd wordt, dan omvat dit normaal 1)de prijs van het goed, 2) de transportkosten. De rembourskosten benaderen dus in dit geval de "douanewaarde".
Om verwarring in de door U gebruikte terminologie te vermijden: EUR is de afkorting voor Euro, EU staat voor de 28 (straks 27) landen van de Europese Unie en dan is er ook nog de EER (Europese Economische Ruimte)
Die omvat België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië,
Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië,
Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland) en Zweden.

Elk goed dat vanuit een derde land het grondgebied van de EU binnengebracht wordt, dient bij de douane van de plaats van binnenkomst
te worden aangegeven. Dit gebeurt middels een "summiere aangifte" in de vorm van een manifest. De ontvanger dient vervolgens aan de goederen een nadere douane bestemming te geven (inklaren, transit naar bijvoorbeeld Duitsland).

Wat de medewerkers van PostNL zullen doen is niets meer of minder dan het bepalen van de douanewaarde. Die is immers nodig voor de aangifte. Daarbij hebben zij ook een eigen verantwoordelijkheid. Men gaat niet bij elke ontvanger de factuur opvragen. Maar als iets overduidelijk niet de USD 5,00 kost die op het envelopje vermeld staat dan mag men een realistische waarde schatten. Ter info: OOK de douane doet dit indien aan de waarde in een aangifte wordt getwijfeld! Daarnaast staat zowel in de Rotterdamse haven als op Schiphol scan apparatuur waarmee de douane goederen kan bekijken en eventueel aan een nader onderzoek kan onderwerpen (zo worden bijvoorbeeld partijen namaakkleding e.d. onderschept,). En dat een "aangifte" niet gratis gedaan wordt zal ook duidelijk zijn.
In de Rotterdamse haven zijn tarieven tussen de 50 en 125 euro niet ongebruikelijk. De douane expediteur moet namelijk wel over een borg bij de douane beschikken waaruit de verschuldigde rechten/BTW worden voldaan. Is de borg gedaald tot een te laag niveau, kunnen geen inklaringen meer gedaan worden tot de borg weer is aangevuld. Ook het aanhouden van een borg kost natuurlijk geld.

Ongetwijfeld zal men in de nabije toekomst (wanneer ook over pakketjes onder 22 euro gewoon BTW geheven gaat worden) wel een UTB
(Uitnodiging tot Betaling) bijleveren waarop de BTW staat gespecificeerd.

wazaly

Ongelezen bericht door wazaly »

Ik kreeg bericht van post.nl dat mijn pakketje binnen kort word afgeleverd bij een afhaalpunt.
Maar nu komt het mooiste .
Ik moet bij het afhalen €166.60 inklarings kosten betalen voor mijn bestelling die nog geen €15.00 kost .
Heb gebeld met de douane die zeiden dat dit echt niet klopt .
Heb ook met post.nl gebeld en die zeiden ook dat dit niet klopt maar nu komt het mooiste als ik mijn pakketje ophaal moet ik de kosten betalen en dan een verklaring sturen maar IMEC afd inklaring Den Haag met mijn verhaal en mijn bankrekening nummer dan gaan zij kijken of het onterecht is .
Maar nu ben ik bang als ik betaal.
Dat ik mijn geld gewoon kwijt ben .wat een oplichtings bende is die post.nl hebben ze nog niet genoeg geld of moeten de klanten daar voor boeten .
WAT MOET IK DOEN.
Wie kan mij helpen.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons »

Om te beginnen zou ik niet een bedrijf oplichters noemen, zeggen dat ze al genoeg geld hebben en dat de klant daarvoor moet boeten. Zeker niet als ze aangeven dat het wellicht een fout is. En als het geen fout is is het niet de schuld van postnl, maar van de verzender.

Het is ook logisch dat het pakketje niet vooraf vrijgegeven wordt omdat 'de computer zegt' dat dit bedrag verontschuldigt is en men anders bang is dat ze naar dat geld kunnen fluiten. Het is dus aan jou om te bewijzen dat het onterecht is.

Vervelend, maar ja, dat heb je soms met importeren.
Laatst gewijzigd door fonsflons op 18 dec 2019 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar niet ophalen hè.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

wazaly schreef:
18 dec 2019 13:47
Maar nu ben ik bang als ik betaal.
Dat ik mijn geld gewoon kwijt ben .wat een oplichtings bende is die post.nl hebben ze nog niet genoeg geld of moeten de klanten daar voor boeten .
WAT MOET IK DOEN.
Volgensmij heeft u 2 opties. Het pakket betalen en afhalen of het pakket weigeren en terug laten sturen. Meer smaken zijn er niet, een combinatie van opties is ook niet mogelijk, dus dit is het.

Dan heeft u, afhankelijk van uw keuze, daarna de mogelijkheden voor het rechttrekken. Als het teruggestuurd wordt, moet u achter uw geld aan, als u het betaalt en dus afhaalt, moet u achter de eventueel onterecht betaalde inklaringskosten aan.

Meestal ligt de oorzaak in deze gevallen bij de verzender. Als op het pakket niet aangegeven is wat de waarde van de inhoud is en hoeveel de verzendkosten bedragen, wat in 90% van deze situaties de oorzaak is, dan doet PostNL een schatting van de waarde en berekent op basis daarvan de BTW en invoerrechten.

Het is ook niet makklijk om op de stoel van de importeur te gaan zitten.

Holly125

Ongelezen bericht door Holly125 »

Ik heb een bericht van postNL gekregen dat ik 23,59€ moet betalen voor inklaringskosten voor kleding.

De kosten voor de items waren minder dan €22. Maar hiervoor heb ik wel een kortingscode gebruikt anders was het boven de €22. De afzender heeft de originele waarde dus op het pakket gezet. Maar wordt er dus gekeken naar de betaalde bedrag? En kan ik hier bezwaar op doen aangezien ik wel bewijs van factuur heb dat het minder dan €22 heeft gekost.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Holly125 schreef:
06 jan 2020 13:44
De kosten voor de items waren minder dan €22. Maar hiervoor heb ik wel een kortingscode gebruikt anders was het boven de €22. De afzender heeft de originele waarde dus op het pakket gezet. Maar wordt er dus gekeken naar de betaalde bedrag? En kan ik hier bezwaar op doen aangezien ik wel bewijs van factuur heb dat het minder dan €22 heeft gekost.
Het gaat om de "waarde". Dat kan dus meer zijn dan het bedrag wat je hebt betaald.

Hadewig

Ongelezen bericht door Hadewig »

Postnl berekend over zowel de waarde, als de verzendkosten die inklaringskosten. Dus als u iets besteld uit het buitenland, moet u er voor zorgen dat het totaal ( waarde items + verzendkosten) onder die €22,00 blijft.

TJdeWit

Ongelezen bericht door TJdeWit »

Ik heb een pet gekocht uit Amerika. De totale kosten met verzendkosten er bij zijn €48,31. Nu moet ik €20,18 invoerkosten betalen. PostNL gebeld met de vraag waar dit bedrag vandaan komt.

Dit is 21% btw over het product (€34,17). Plus, volgens PostNL, nog eens €13,- verwerkingskosten. Dit moest ik maar bij de douane navragen.

Bij de douane geven ze aan dat de 21% vanuit hun is en de rest van PostNL.

PostNL maar weer gebeld. Dit zijn standaard kosten, als ik het specifieker wil weten moet ik maar een brief schrijven.

Ik vind het schandalig dat er meer dan 38% aan verwerkingskosten gerekend is. Weet iemand toevallig of dit kan/mag? En waar die kosten vandaan komen?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

TJdeWit schreef:
03 nov 2020 16:42
Weet iemand toevallig of dit kan/mag? En waar die kosten vandaan komen?
Ja, dit kan en mag. PostNL en alle andere pakketverzenders (UPS, DHL, FEDEX etc.) mogen administratie kosten in rekening brengen voor het doen van aangifte. Ze werken immers niet gratis, dat doet u ook niet. Ze gebruiken daarvoor allemaal een gemiddeld tarief wat door ieder bedrijf zelf wordt bepaald en meestal tot een paar tientjes per inklaring bedraagt. PostNL is één van de goedkoopste met z'n €13.

Waar de kosten vandaan komen had u natuurlijk ook zèlf even kunnen nalezen op de website van PostNL maar ... gemak dient de mens zullen we maar zeggen. Het is eenvoudiger nòg maar eens een vraag (die al tientallen keren beantwoord is) op het Radar forum te plempen. Op https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/ staat het antwoord op uw vraag:
Afhandelingskosten
We brengen afhandelingskosten (incl. incasso- en administratiekosten) in rekening voor het:
  • voorschieten van de verschuldigde btw en/of invoerrechten (aan de douane);
    openen en onderzoeken van de zending(en);
    vaststellen van de goederen en de waarde hiervan; opslaan en bewaren van de zendingen.

Voor een reguliere zending betaal je €13 aan afhandelingskosten. Voor een EMS-zending (Express Mail Service) betaal je €17,50. Een EMS-zending is een zakelijke zending vanuit het buitenland die met extra voorrang moet worden verwerkt. Daarom zijn de kosten hoger.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leest u vooral ook de informatie van de Douane over internetaankopen in het buitenland.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

TJdeWit schreef:
03 nov 2020 16:42
PostNL maar weer gebeld. Dit zijn standaard kosten, als ik het specifieker wil weten moet ik maar een brief schrijven.

Ik vind het schandalig dat er meer dan 38% aan verwerkingskosten gerekend is. Weet iemand toevallig of dit kan/mag? En waar die kosten vandaan komen?
1 petje invoeren is net zo veel werk als een pallet. De kosten van het inklaren heeft dus niets te maken met de waarde van het product.

hebra98

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik dacht even dat het goed ging komen met PostNL, helaas blunderen ze gewoon verder.

Ik verwacht een pakketje uit verweggiestan met een simpel en relatief goedkoop kabeltje.
Nu zag ik het gemeld worden en zowaar stond er 3 dagen lang "Levertijd Onbekend", dus dat was beter dan 3 dagen, "we komen vandaag".

Maar, ik krijg vandaag de melding dat mijn pakketje vandaag wordt geleverd tussen 08:00 0 18:00 uur.. Hmm ruime marge, maar niets vreemds voor PostNL. We zijn wat gewend.

Ook zie ik meteen dat er 3 poststukken onderweg zijn.
Na even beter te kijken zie ik dat er gewoon twee keer hetzelfde poststuk instaat, het bekende gele bubbeltjes envelopje uit China. Dat is eigenaardig dat ze zo op elkaar lijken maar het niet exact dezelfde foto is. Maar het kan blijkbaar nog vreemder.
Deze twee poststukken zijn niet alleen hetzelfde item, maar het is het pakketje wat bij mijn pakketten ook staat.
Dus... 3 verschillende meldingen voor één pakket. Goed gedaan PostNL.
En nergens doen ze de vermelding dat het pakket in de brievenbus pas. Terwijl ze deze informatie natuurlijk wel hebben.
Ze hebben immers de exacte afmetingen en zelfs het gewicht van dit pakket / poststuk / poststuk. :roll:

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hebra98 schreef:
20 nov 2020 09:31
Nu zag ik het gemeld worden en zowaar stond er 3 dagen lang "Levertijd Onbekend", dus dat was beter dan 3 dagen, "we komen vandaag".
Als het poststuk al wel ontvangen is, maar nog niet vrijgegeven, ter beoordeling ligt te wachten, of gewoon wacht tot het het sorteerproces in kan, dan is het dus bekend dat het er is, maar niet wanneer het op de planning staat. Is niet zo vreemd hoor.
hebra98 schreef:
Maar, ik krijg vandaag de melding dat mijn pakketje vandaag wordt geleverd tussen 08:00 0 18:00 uur.. Hmm ruime marge, maar niets vreemds voor PostNL. We zijn wat gewend.
U wilt liever een track en trace ingebouwd hebben die op de seconde aangeeft wanneer het komt?
hebra98 schreef:
Na even beter te kijken zie ik dat er gewoon twee keer hetzelfde poststuk instaat, het bekende gele bubbeltjes envelopje uit China. Dat is eigenaardig dat ze zo op elkaar lijken maar het niet exact dezelfde foto is.
Op uw werk gaat er nooit eens mis. Kan zijn dat het pakje naast de band terecht is gekomen en voorzorg weer vooraan er op gelegd is. Of dat de band even haperde en uit voorzorg de laatste zoveel pakjes opnieuw gescand zijn.
hebra98 schreef:
Maar het kan blijkbaar nog vreemder.
Deze twee poststukken zijn niet alleen hetzelfde item, maar het is het pakketje wat bij mijn pakketten ook staat.
En nergens doen ze de vermelding dat het pakket in de brievenbus pas. Terwijl ze deze informatie natuurlijk wel hebben.
Ze hebben immers de exacte afmetingen en zelfs het gewicht van dit pakket / poststuk / poststuk. :roll:
Heeft de verkoper aangegeven dat het brievenbuspost is? En waarom ligt het dan bij de pakketbezorgers?

Sorry hoor, je kan je ook overal druk om gaan maken. Gelukkig maar dat PostNL het enige bedrijf is dat fouten maakt.

hebra98

Blijkbaar willen de Mods dat ik toch gewoon even reageer, dus bij deze.
NeoDutchio schreef:
20 nov 2020 09:46
hebra98 schreef:
Als het poststuk al wel ontvangen is, maar nog niet vrijgegeven, ter beoordeling ligt te wachten, of gewoon wacht tot het het sorteerproces in kan, dan is het dus bekend dat het er is, maar niet wanneer het op de planning staat. Is niet zo vreemd hoor.
>>
Ik zeg hier juist dat het een verbetering is dat ze niet 3 dagen blijven volhouden dat ze het vandaag komen afleveren, met een tijd erbij. Maar het dus gewoon 3 DAGEN niet leveren.
NeoDutchio schreef:
hebra98 schreef:
U wilt liever een track en trace ingebouwd hebben die op de seconde aangeeft wanneer het komt?
>>
Ik wil gewoon dat iets een pakket is of een poststuk. Niet dat er twee poststukken en één pakket gaan over het zelfde pakket. En de laatste tijd krijg ik van bijna elk poststuk al twee meldingen met aparte foto's. Dus een uitzondering is het NOOIT geweest. Het is vaker dubbel dan een enkele melding.
De tijdsaanduiding maakt mij niet uit, maar als je dan toch een 08:00 - 18:00 uur tijdspanne aangeeft heeft dat niet heel veel waarde, zeker niet als het gewoon in de brievenbus past ( nu weet ik dat voor dit pakket wel, maar dat is niet altijd zo)
NeoDutchio schreef:
hebra98 schreef:
Na even beter te kijken zie ik dat er gewoon twee keer hetzelfde poststuk instaat, het bekende gele bubbeltjes envelopje uit China. Dat is eigenaardig dat ze zo op elkaar lijken maar het niet exact dezelfde foto is.
Op uw werk gaat er nooit eens mis. Kan zijn dat het pakje naast de band terecht is gekomen en voorzorg weer vooraan er op gelegd is. Of dat de band even haperde en uit voorzorg de laatste zoveel pakjes opnieuw gescand zijn.
>>
Dan hapert de band dus bij alle poststukken die ik ontvang want ik heb de afgelopen tijd bij 4 van de 5 poststukken een dubble melding ontvangen met ook twee verschillende foto's. Geen wonder dat de post het zo druk heeft!!
NeoDutchio schreef:
hebra98 schreef:
Maar het kan blijkbaar nog vreemder.
Heeft de verkoper aangegeven dat het brievenbuspost is? En waarom ligt het dan bij de pakketbezorgers?
>>
De Chinese verzender (blijkbaar een NL na inklaring) geeft helemaal niets aan, alleen dat het moet worden bezorgd. En als de verzender het wel aangeeft, hoe kan het dan dat PostNL blijkbaar niet deze keuze kan nakomen. Want als de verzender dit bepaald zit PostNL er elke keer met één keuze naast. Want het kan niet beide zijn als de verzender dit heeft aangegeven.
NeoDutchio schreef:
Sorry hoor, je kan je ook overal druk om gaan maken. Gelukkig maar dat PostNL het enige bedrijf is dat fouten maakt.
>>
Natuurlijk ben jij niet wie bepaald wat eenieder hier plaatst. Ik heb jouw goedkeuring niet nodig.
En als het om een incidenteel en enkel foutje zou gaan, is dit niet een probleem. Dan was het mijn tijd niet waard geweest.
Maar het gaat vaker niet dan wel goed. En dan is PostNL wel één van de weinig die dit voor elkaar krijgt.

Je kan toch zelf ook wel zien hoe vaak het mis gaat met de diensten van PostNL?

Edit, even de quotes hersteld.

hebra98

Update over de blunder saga van PostN, aangaande mijn kabeltje uit verweggiestan.

Mijn pakket (die ook twee keer als poststuk was aangegeven) staat nu met de volgende tekst in de APP.
We hebben het bezorgmoment niet gehaald vandaag, sorry. Houd je track en trace- overzicht in de gaten. Je nieuwe bezorgmoment vind je hier.
Heel eigenaardig allemaal, want ik heb het pakket al sinds gisteren en het kabeltje is al geïnstalleerd en werkt uitstekend.
(dat voor, zoals sommige denken, chinese ali express troep. Not too chabby.)

Ik ben dan wel benieuwd hoe ze deze misser gaan oplossen... :evil: :evil:

Maar, verder mogen ze natuurlijk wel eens een foutje maken of is het nu dat ze ook wel eens iets goed mogen doen?
Ik weet het niet meer.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Chabby?

Plaats reactie