LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Xaleah
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:07

Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Xaleah »

Hallo,

ik zit met een vraagje waar zelfs de belastingdienst niks mee kan. Hiervoor moet ik naar een belastingkantoor en deze is helaas niet om de hoek. Dus ik hoop iemand te vinden die toevallig ervaring heeft met de volgende situatie:

Ik ga binnenkort in zee met een bedrijf genaamd patreon. Hier kan ik mijn content aanbieden d.m.v. een abonnement, iedereen die maar wilt kan een abonnement afsluiten via patreon bij mij. Patreon is gevestigd in Amerika, eventuele betalingen gaan via paypal.

Ik ben niet geregistreerd als bedrijf, ik doe dit hobbymatig en hoop er wat geld mee te verdienen. Prognose is wisselend, sommige mensen die dit doen verdienen een paar tientjes per maand, anderen verdienen gerust 5000 dollar. Het is behoorlijk onvoorspelbaar.

Voor nu ben ik een particulier die hobbymatig content aanbiedt, de abonnementen zijn op maandbasis en ik steek zo'n 20 tot 40 uur per maand in het maken van content, deze content bestaat uit youtube videos, exvlusieve lineart, full color art en Q&A video's. Het uiteindelijk doel is om hier zo veel mogelijk inkomsten uit te halen.

Nu de grote hamvragen:
1: Moet ik deze inkomsten aangeven bij de belastingdienst? En zo ja, hoe, waar en evt. vanaf welk bedrag?
2: Ben ik verplicht mezelf te registreren als ZZP-er? En zo ja, hoe waar en evt. vanaf welk bedrag?

Thanks!
Laatst gewijzigd door Radar op 20 feb 2018 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link aangepast door Moderator

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hobbymatig is als u af en toe iets doet. U gaat dit structureel doen, dus wordt u gezien als ondernemer.
Het lijkt mij sterk dat de belastingdienst hier geen antwoord op zou geven, het lijkt er meer op dat u onder de radar probeert te blijven. Alle berekeningen staan gewoon op de site van belastingdienst inclusief voordelen voor starters.

Xaleah
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:07

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Xaleah »

Bete NeoDutchio,

bedankt voor je reactie, hier kan ik wat mee.

Mijn vraag komt voort uit de oorspronkelijke vraag: Is geld dat op een website account staat en noet op mijn bankrekening (Dus niet bereikbaar) ook inkomsten of is dit pas een inkomen op het moment dat hetnovergeschreven is op mijn rekening?

Dit bleek een nogal lastige vraagstelling en voor mij een erg belangrijke omdat ik afhankelijk ben van huursubsidie. Het antwoord op deze vraag gaat dan ook bepalen of ik dit jaar al ga beginnen op patreon of volgend jaar, dit heeft dus niks te maken met onder de radar blijven.

De man in kwestie kon mij niet helpen, ook niet nadat ik vroeg of ik mezelf in moet schrijven als ZZP-er, Ik heb immers een fulltime baan waarnaast ik nog 20 tot 40 uur voor mezelf ga werken.

Nu weet ik dat je een bepaald bedrag vrij mag bijverdienen, ik probeer te bepalen of dat bedrag op mij van toepassing is tijdens een start up dit jaar (want ik verwacht niet meer dan een erg of 200 aam inkomsten dit jaar tegenover 1000 uur werk). Het ligt dus allemaal wat complexer en de belastingdienst kon me hierbij niet verder helpen. Een belastingkantoor zou uitsluitsel moeten geven.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U mag helemaal geen ene euro vrij bijverdienen. De inkomsten die u eventueel gaat krijgen moet u volgend jaar aangeven als inkomsten uit andere arbeid. En of dat geld nou op een website staat of niet, als het van u is, moet u het aangeven.

Xaleah
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:07

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Xaleah »

Oke bedankt, Ik hoopte dat niet beschikbaar inkomen (inkomen dat pas volgend jaar vrijgeven wordt) ook een inkomen zou zijn van volgend jaar en niet van dit jaar, maar dat is dus niet zo begrijp ik. Dus nog even wachten tot volgend jaar voor ik ermee begin.

Begrijp ik nou goed dat ik dan ook verplicht ben een bedrijf te starten wil ik deze inkomsten legaal kunnen incasseren?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door vroem »

wat ik even niet begrijp is hoezo dat geld pas na 1 januari 2019 beschikbaar/bereikbaar wordt??
Wat je doet is gewoon een bedrijf ja, is ook de toonzetting op de website van het Amerikaanse bedrijf wat je noemt.
Dus lees je goed in, en wellicht kan de KvK je beter informeren dan de belastingdienst. Maar inkomsten uit arbeid moet je idd opgeven ja. Kosten mag je aftrekken , eventueel deels (deel van kosten internet, PC etc, zaken die je nodig hebt maar al in privé gekocht en betaald hebt).

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door yan »

€200,- euro voor 1000 uur, dat zijn geen inkomsten. Dat is een presentje / onkostenvergoeding. (als er 1 werkgever in NL dit zou betalen werd ie publiekelijk aan de schandpaal genageld)
Om die 200 euro hoef je je echt niet druk te maken, dat gaat een belastingcontroleur ook niet doen.

Mocht je meer gaan verdienen, dan geef je dit gewoon op bij je jaaraangiften als "overige inkomsten".
Daarbij mag je best aannemen dat het pas echt inkomen is, zodra het op je rekening wordt gestort. (omdat je dan pas exact weet wat het inkomen is)
Een "tegoed" op een website is geen echte valuta, en dus ook geen inkomen (of geef je het ook op als je een cadeaubon van een kennis krijgt?)

Met deze kleine inkomsten ben je overigens niet bedrijfsmatig bezig, je bent namelijk ook niet actief met het werven van meerdere klanten, je produceert enkel iets voor één bepaalde website, en er is hierbij geen vaste afspraak over een vergoeding van je werkzaamheden.

Xaleah
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:07

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Xaleah »

Bedankt! Ik ben nog in afwachting op de vraag op wat voor termijn mijn account dusdanig werkende is dat er geld vanaf gehaald kan worden, het is nog een jong bedrijf dus alles verloopt daar nog niet helemaal zoals het zou moeten. Antwoord op mijn vraag laat dan ook al 3 weken op zich wachten, dus ben zelf op onderzoek gegaan, maar jullie stellen het zo simpel dat ik denk ik gewoon te moeilijk heb lopen denken. Ik vind het alleen heel raar dat de belastingdienst mij hier niet mee verder kon helpen. Deze gaf aan dat het een grijze zone is waar de belastingdienst nog niet klaar voor is (Geen concrete regels voor) en dat ik dus een belastingkantoor uitspraak moest laten doen om mezelf in te kunnen dekken.

Ik ben zelf nu eigenlijk bezig met: Wat moet ik doen om alles netjes rond te krijgen zonder mijzelf in de vingers te snijden met mijn huursubsidie, het gaat namelijk over een bedrag van ruim 250 euro per maand die ik mis loop als ik op jaarbasis +/-200 euro nog bijverdien. Da's een risico dat ik niet kan nemen en waar ik een beetje huiverig voor ben. Maar ik ga inderdaad ook even bij het kvk kijken, bedankt!

Xaleah
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:07

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Xaleah »

@yan, bedankt, langs deze informatie was ik dus ook gekomen maar ik weet dat de belastingdienst over sommige dingen best moelijk kan doen en ik kan het dus niet riskeren om ruim 2000 euro aan huursubsidie te verliezen door 200 euro bijverdiensten.

Kijk loopt het op een gegeven moment de spuigaten uit en is er sprake van maandelijkse inkomsten dan lijkt het me logisch dat ik dat aan moet geven maar, hoewel ze daar met een soort maandabonnementen werken, ga ik niet elke maand uit laten betalen voor een paar tientjes omdat er dan niks over blijft door transactiekosten van paypal. Dus, tenzij ik om de 1 of andere magische reden ineens heel populair blijk ofzo verwacht ik niet voor 2019 mijn 1e betaling binnen te hebben.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door vroem »

in dit kader ben ik benieuwd hoe de fiscus de bitcoin ziet...
Een "tegoed" op een website is geen echte valuta, en dus ook geen inkomen (of geef je het ook op als je een cadeaubon van een kennis krijgt?)
is dan meer de vraag of ze het als vermogen zien. maar eigenlijk weten we het antwoord al..

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De bitcoin waarde per 1 januari van een jaar moet gewoon worden aangegeven, ook als stort de waarde de maand daarna compleet in.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door vroem »

dus een elders geparkeerd saldo ook... ook al kan je er niet direct bij.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je een cadeaubon van een kennis voor je verjaardag krijgt, hoef je dat uiteraard niet aan te geven. Ga er even van uit dat het bedrag beneden de schenkingsvrijstelling blijft :-)), maar als je een cadeaubon krijgt omdat je een klus gedaan hebt, moet je dat in principe wel aangeven.
Doet natuurlijk geen hond.

Xaleah
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:07

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Xaleah »

Juist, en ter toevoeging aan bitcoin: Bitcoin en andere cryptocurrency wordt gezien als vermogen, niet als inkomen. (Toevallig ook al uitgezocht omdat ik moest weten waar dit onder valt, ook weer met oog op mijn max inkomen dat ik mag hebben).

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of het na betaling ook nog steeds gezien wordt als vermogen, Ik meen van niet.

Brengt me weer bij een andere vraag: Is online currency bij een website (dollars) dan eigenlijk vermogen of inkomen?

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Jesa H »

vroem schreef:in dit kader ben ik benieuwd hoe de fiscus de bitcoin ziet...
Een "tegoed" op een website is geen echte valuta, en dus ook geen inkomen (of geef je het ook op als je een cadeaubon van een kennis krijgt?)
is dan meer de vraag of ze het als vermogen zien. maar eigenlijk weten we het antwoord al..
Bitcoins moet je gewoon aangeven als vermogen. Dat staat zelfs bij je IB-aangifte gewoon vermeld.

Xaleah schreef:Juist, en ter toevoeging aan bitcoin: Bitcoin en andere cryptocurrency wordt gezien als vermogen, niet als inkomen. (Toevallig ook al uitgezocht omdat ik moest weten waar dit onder valt, ook weer met oog op mijn max inkomen dat ik mag hebben).

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of het na betaling ook nog steeds gezien wordt als vermogen, Ik meen van niet.

Brengt me weer bij een andere vraag: Is online currency bij een website (dollars) dan eigenlijk vermogen of inkomen?
Ik weet niet wat u bedoelt met "na betaling" - alle vermogen dien je gewoon aan te geven, net als alle inkomsten uit arbeid.

Currency op websites is vermogen, maar als je die hebt gekregen in ruil voor een product of dienst zijn ze tevens inkomen voor de periode waarin ze zijn vergaard/uitgekeerd aan u.

Xaleah
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:07

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Xaleah »

Vermogen kan ook een huis zijn, of aandelen, daar mag je geloof ik iets van 30000 van hebben zonder het recht te verliezen op huursubsidie. Bitcoins vallen onder aandelen, maar zijn aandelen nog aandelen zodra je deze uit laat betalen in tastbare valuta? Ik denk dat het dan onder inkomsten valt, maar dat weet ik dus niet zeker.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bitcoins die je hebt op 1 januari van een jaar tellen mee voor het vermogen.

Verricht u werk en laat u zich in bitcoins betalen, dan zijn het inkomsten. En als u die bitcoins op 1-1 van een jaar nog steeds hebt, is het weer vermogen.

Net als geld dus.

Moiseule58

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Mogelijk kan het volgende helpen. Dit komt uit de Belastinggids van de Consumentenbond.

Quote/3.3a Soorten inkomsten
Als resultaat uit overige werkzaamheden worden beschouwd
de belaste inkomsten uit arbeid waarop geen loonheffing is
ingehouden en die geen winst uit onderneming vormen. Maar
niet alle inkomsten uit arbeid zijn belast. Inkomsten uit arbeid
buiten dienstbetrekking worden in feite alleen belast als de
activiteiten in het economische verkeer verricht worden, met
het oogmerk voordeel te behalen en als ook redelijkerwijs valt
te verwachten dat dit voordeel behaald zal worden. Opbrengsten
uit bijvoorbeeld een hobby of liefhebberij blijven dus onbelast
als er, ook op termijn, geen winst uit valt te verwachten.
Kosten die daarmee verband houden, mogen ook niet afgetrokken
worden. /quote

Een voorbeeld:
Een leuke hobby
Paula is een niet onverdienstelijke amateurbeeld-
houwster. Zij heeft daar erg veel plezier in en ver-
koopt zo nu en dan een beeld. Maar dat zet niet echt
zoden aan de dijk. Haar kosten zijn nog steeds hoger
dan haar inkomsten. Zij hoeft dus niets aan te geven.
Als ze meer gaat verdienen, moet ze de inkomsten op
een gegeven moment aangeven, onder aftrek van de
kosten natuurlijk. Op welk moment dat precies moet,
is niet exact aan te geven. Maar als de inkomsten
structureel hoger zijn dan de kosten, komt er toch
een moment dat zij aangifte moet doen.

Moiseule58

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Verder nog voorbeelden van bezittingen in box 3:

Rechten op roerende zaken. Rechten die niet op zaken betrek-
king hebben, waaronder geld. Hieronder vallen obligaties,
aandelen, beleggingsfondsen, opties, lijfrenteverzekeringen
die niet voldoen aan de eisen voor premieaftrek, niet-vrijge-
stelde kapitaalverzekeringen, een toeslag die na 1 januari
zal worden betaald (bijvoorbeeld omdat het voorschot te laag
was) en alle waardepapieren. Ook een (ver)bouwdepot kan in
box 3 vallen.
• Overige vermogensrechten met een waarde in het economi-
sche verkeer. Dit is ‘de vergaarbak’ waarin alles zit wat nog
niet genoemd is, zoals vermogen in een trust of niet-bedrijfs-
matig geëxploiteerde vergunningen.

Xaleah
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 feb 2018 20:07

Re: Internet inkomsten van abonnement, moet ik dit aangeven?

Ongelezen bericht door Xaleah »

Ontzettend bedankt, erg verhelderend, rest mij nog 1 vraag: Vallen werkuren die je maakt ook onder "gemaakte" kosten of gaat dit alleen om zaken zoals een computer, printpapier en dat soort zaken?

Gesloten