LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
TjeerddeJong0517
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2018 11:01

Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door TjeerddeJong0517 »

Mijn zoon is, met een betalingsregeling, bezig met terug betalen van teveel ontvangen huur- en zorgtoeslag over de jaren 2014, 2015 en 2016. Met 2014 is hij nu klaar.
In 2016 heeft hij aan zorgtoeslag € 159,= ( 3 x € 53,=) ontvangen.
In 2016 heeft hij aan huurtoeslag € 54,= ( 3 x € 18,=) ontvangen.

Tot mijn verbijstering zag ik dat hij over 2016 aan zorgtoeslag € 483,= en aan huurtoeslag € 1056,= moet terug betalen.
Ik heb gebeld met de belastingtelefoon, maar die konden mij geen adequaat antwoord geven.
Zit de belastingdienst hier niet helemaal fout mee?

Groet,
Tjeerd de Jong

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

TjeerddeJong0517 schreef:Mijn zoon is, met een betalingsregeling, bezig met terug betalen van teveel ontvangen huur- en zorgtoeslag over de jaren 2014, 2015 en 2016. Met 2014 is hij nu klaar.
In 2016 heeft hij aan zorgtoeslag € 159,= ( 3 x € 53,=) ontvangen.
In 2016 heeft hij aan huurtoeslag € 54,= ( 3 x € 18,=) ontvangen.

Tot mijn verbijstering zag ik dat hij over 2016 aan zorgtoeslag € 483,= en aan huurtoeslag € 1056,= moet terug betalen.
Ik heb gebeld met de belastingtelefoon, maar die konden mij geen adequaat antwoord geven.
Zit de belastingdienst hier niet helemaal fout mee?

Groet,
Tjeerd de Jong
Daar kunnen wij hier niet over oordelen. Alleen de Belastingdienst kan uw zoon hierover inlichten. Laat hem zelf hierover informeren.
Hij kan ook bij 'Mijn Toeslagen' kijken hoeveel toeslag hij in de afgelopen jaren (ten onrechte) gekregen heeft.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door witte angora »

TjeerddeJong0517 schreef:Mijn zoon is, met een betalingsregeling, bezig met terug betalen van teveel ontvangen huur- en zorgtoeslag over de jaren 2014, 2015 en 2016. Met 2014 is hij nu klaar.
In 2016 heeft hij aan zorgtoeslag € 159,= ( 3 x € 53,=) ontvangen.
In 2016 heeft hij aan huurtoeslag € 54,= ( 3 x € 18,=) ontvangen.

Tot mijn verbijstering zag ik dat hij over 2016 aan zorgtoeslag € 483,= en aan huurtoeslag € 1056,= moet terug betalen.
Ik heb gebeld met de belastingtelefoon, maar die konden mij geen adequaat antwoord geven.
Zit de belastingdienst hier niet helemaal fout mee?

Groet,
Tjeerd de Jong
Daar is zonder verdere informatie geen zinnig woord over te zeggen, sorry. Heeft je zoon dit al aan de belastingdienst voorgelegd? Zo ja, wat wordt er daar gezegd? Zo nee, is dat dan niet de eerste stap?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heeft uw zoon u wel de juiste cijfers gegeven? Want het lijkt me sterk dat de belastingdienst zo’n fout zou maken.

Kloppen de cijfers van 2015 wel?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door gosewijn »

Woont uw zoon zelfstandig , of bij u in ?.

Als u de jaarinkomsten weet kunt u het zelf uitrekenen op de site van de belastingdienst.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

gosewijn schreef:Woont uw zoon zelfstandig , of bij u in ?.

Als u de jaarinkomsten weet kunt u het zelf uitrekenen op de site van de belastingdienst.
Het gaat er niet om op hoeveel toeslag zoon recht heeft. Het gaat om het werkelijke bedrag wat hij de afgelopen jaren ontvangen heeft.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door gosewijn »

:wink: Het gaat er niet om op hoeveel toeslag zoon recht heeft. Het gaat om het werkelijke bedrag wat hij de afgelopen jaren ontvangen heeft.


Dan kan hij zelf zien waar hij recht op heeft . En als hij teveel ontvangen heeft . Simpel. :wink:

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

gosewijn schreef::wink: Het gaat er niet om op hoeveel toeslag zoon recht heeft. Het gaat om het werkelijke bedrag wat hij de afgelopen jaren ontvangen heeft.


Dan kan hij zelf zien waar hij recht op heeft . En als hij teveel ontvangen heeft . Simpel. :wink:
U snapt het niet echt. Volgens moeder zou zoonlief veel meer toeslagen over dat jaar moeten terugbetalen, dan dat hij ontvangen zou hebben.

En dat kan dus helemaal niet.

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door dani75 »

Bellen met de belastingdienst.

Het feit dat je meer moet terug betalen dan dat je daadwerkelijk op je rekening hebt ontvangen kan natuurlijk.
Er kunnen namelijk verrekeningen hebben plaats gevonden. Dit betekend dat er een stukje van het geld van het jaarrecht van de toeslag uit 2016 naar een schuld uit bijv. 2014, 2015 is gegaan.

Als je dan alsnog weer de toeslag uit 2016 moet terug betalen omdat je je inkomen niet tijdig gewijzigd hebt of verkeerd geschat hebt, lijkt het dat je meer moet terug betalen dan ontvangen. Maar feitelijk heeft de belastingdienst een deel van de toeslag gebruikt om een oude toeslagschuld af te betalen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is inderdaad opvallend dat 2014 'klaar' is, over 2015 wordt er niks gezegd, en over 2016 zou er meer terug betaald moeten worden dan dat er uitbetaald is. Dat had ik weliswaar direct al gezien, maar aangezien de belastingdienst degene is die het antwoord moet en kan geven, zal de zoon van de topicstarter daar moeten zijn. Niet op dit forum, en zeker niet met zo'n gebrek aan informatie.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Er heeft waarschijnlijk in 2016 een verrekening plaatsgevonden met de teveel ontvangen toeslag uit een eerder jaar of jaren. Hierdoor wordt er minder uitbetaald dan wat er aan voorschot is toegekend. Voorbeeld; toegekend aan voorschot 600 euro. Er wordt verrekend 400 euro met teveel ontvangen toeslag over eerder jaar. Er wordt uitbetaald 600-400=200 euro. Als nu blijkt dat er over 2016 ook teveel aan voorschot is toegekend en het definitieve recht 100 euro is, dan moet er 500 euro terugbetaald worden. Je moet dus kijken naar wat er aan voorschot is toegekend en niet naar wat je op je rekening hebt ontvangen.
Laatst gewijzigd door zalmmetwijn op 20 feb 2018 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat is allemaal simpel te zien als men inlogt bij Toeslagen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door gosewijn »

Maar dat is allemaal simpel te zien als men inlogt bij Toeslagen.


Eh , had ik dat al niet geschreven Lady 1234 :wink:

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

gosewijn schreef:Maar dat is allemaal simpel te zien als men inlogt bij Toeslagen.


Eh , had ik dat al niet geschreven Lady 1234 :wink:

Nee, dat had u niet al geschreven. Maar als moeder kan inloggen dan kan zij zien dat zoon een verhaal ophangt, wat niet klopt.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk niet dat moeder/vader in kan loggen in Mijntoeslagen van een zoon. Dat gaat nog altijd via een ID. En dat is persoonlijk.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:Ik denk niet dat moeder/vader in kan loggen in Mijntoeslagen van een zoon. Dat gaat nog altijd via een ID. En dat is persoonlijk.
Inderdaad, moeder kan dit alleen zien als zoon zijn DigiD-gegevens aan haar geeft. Maar ik neem aan dat zoon wel oud genoeg is om dit zelf te regelen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door witte angora »

Zou de topicstarter nog terugkomen en reageren? Of maken we ons hier weer druk terwijl de antwoorden niet eens gelezen worden?
Geregistreerd:20 feb 2018 10:01
Laatst bezocht:20 feb 2018 10:16

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar vader stelt hier, ik neem aan voor zoon, een vraag, dus hijkan zoon zeggen, hoe hij simpel wijzer kan worden in deze kwestie.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 21 feb 2018 11:33, 2 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

1 Niet elke vragensteller kijkt gelijk, kan paar dagen later antwoorden inkijken!

2 Niet bellen maar mailen, kunnen ze uitzoeken of het goed is gegaan en rustig antwoorden zoeken.
Per telefoon krijg je een Call Center medewerker die standaard antwoorden kan geven, met kijk op website en reken na....
Daar kom je vaak niet verder mee, en zoeken duurde langer.
Daarom, niet meer bellen maar mailen en vermeld dan wel de gegevens van deze persoon.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Berekening terug te betalen huur- en zorgtoeslag klopt niet

Ongelezen bericht door moederslink »

TS- TJEERD lijkt mij een vader en niet een moeder :wink:
De zoon ontvangt huurtoeslag ook dus deze zoon zal gewoon een zelfstandige woning hebben , neem ik aan , en kan dus ook zelf inloggen met zijn DigiD om te kijken hoe het zit : waar had hij recht op en wat heeft hij , onterecht misschien, ontvangen.
Op je afschriften is te zien wat er vanaf 2014 per maand op je rekening is gestort.

De BD weet het inkomen , de hoogte vd huur ook , dus is er een herberekening geweest.
Zoonlief moet maar eens even het e.e.a gaan uitzoeken en daar 1 avondje voor gaan zitten.

Gesloten