LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

dubbel geplaatst
Laatst gewijzigd door fisbel op 17 mei 2018 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

dubbel geplaatst
Laatst gewijzigd door fisbel op 17 mei 2018 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

dubbel geplaatst
Laatst gewijzigd door fisbel op 17 mei 2018 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

dubbel geplaatst
Laatst gewijzigd door fisbel op 17 mei 2018 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

dubbel geplaatst
Laatst gewijzigd door fisbel op 17 mei 2018 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

dubbel geplaatst
Laatst gewijzigd door fisbel op 17 mei 2018 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

.
Laatst gewijzigd door fisbel op 17 mei 2018 20:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

fisbel schreef:
Lady1234 schreef:@kees

Wat heeft premie WLZ te maken met “empathie”?

Wat Jos Zon schrijft klopt dus helemaal niet. Als bij het doen van de aangifte blijkt dat hij loonheffing terugkrijgt, kan hij geen WLZpremie moeten nabetalen. Zo simpel is het.

En inkomsten uit eigen woning zijn of negatief, of worden niet geteld door de wet Hillen.
U bent verkeerd geïnformeerd. Als er loonheffing teruggegeven wordt omdat er teveel belasting is ingehouden, kan het toch zijn dat er een aanslag Zorgverzekeringswet (ZVW) te betalen is. Dit is een aparte aanslag die bijvoorbeeld wordt opgelegd als er overige inkomsten zijn. Te denken valt dan aan bijvoorbeeld: inkomen zonder werkgever, alimentatie-inkomen, buitenlands inkomen, PGB-inkomen. In het algemeen dus: overige inkomsten.

Bij inkomen uit loon via een werkgever of inkomen uit pensioen waaronder AOW zal er nooit een aparte aanslag Zorgverzekeringswet volgen.

Ik ben verkeerd geinformeerd? Het gaat hier helemaal niet over een aanslag ZVW, maar over de premie WLZ, onderdeel van de loonheffing.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tedjooo schreef:Wlz... heb daar nog een vraag over als dat nog van toepassing is ;-)
In 2019 zijn er onder meer belastingschijf aanpassingen.
Is er bij iemand bekend of de Wlz-inhouding nog steeds wordt toegepast?
De achterliggende gedachte is dat ik graag de opbouw van de belastingschijf wil weten en/of die afwijkt van wat er in 2018 wordt toegepast.
Nu, in 2018, is dat ongeveer zo opgebouwd in schijf 2:
Premie AOW 17.90%
Premie ANW 0.10%
Premie Wlz 9.65%
Loonbelasting 13.20%

ANW zal wel vervallen maar wat gebeurt er met de Wlz??

Vriendelijk dank

Misschien hebt u hier iets aan?

https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... V_2017.xls

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Tedjooo »

Lady1234 schreef:
Tedjooo schreef:Wlz... heb daar nog een vraag over als dat nog van toepassing is ;-)
In 2019 zijn er onder meer belastingschijf aanpassingen.
Is er bij iemand bekend of de Wlz-inhouding nog steeds wordt toegepast?
De achterliggende gedachte is dat ik graag de opbouw van de belastingschijf wil weten en/of die afwijkt van wat er in 2018 wordt toegepast.
Nu, in 2018, is dat ongeveer zo opgebouwd in schijf 2:
Premie AOW 17.90%
Premie ANW 0.10%
Premie Wlz 9.65%
Loonbelasting 13.20%

ANW zal wel vervallen maar wat gebeurt er met de Wlz??

Vriendelijk dank

Misschien hebt u hier iets aan?

https://www.cpb.nl/sites/default/files/ ... V_2017.xls
Dank Lady voor de opbouwbijlage. Geeft goed weer hoe is het tot 2019 want vanaf dat jaar zitten we in de Tweetaks (ik zie dat de file uit 2017 is).
Mijn achterliggende gedachte is de opbouw van de eerste schijf in 2019 en ik hoop dat deze volksverzekeringen daar ook zo inzitten qua percentages, maar die file is niet bijgewerkt zie ik want daar staat nog 40.85%,

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou niet weten waarom de ANW zou komen te vervallen. Verder maar even wachten tot de derde dinsdag in september denk ik.;-)

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Tedjooo »

Wel Lady bij de pensioenfondsen (ABP in ieder geval) is die ANW ook vervallen.
Maar zie dat die 36.93% loonheffing en volksverzekering dicht bij de huidige 36.55% zit dus je zult wel gelijk hebben.
Als deze percentages zo blijven dan ga ik eindelijk de loonheffing betalen die redelijk is (ben woonachtig in het buitenland) en ben ik eindelijk die nare schijf 3 kwijt wat het grootste deel van de loonheffing betrof. ;-).

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U refereert zeker aan de ANW hiaat dekking bij het ABP? Is van een hele andere orde. Die ANW premie aan het rijk zal zeker blijven bestaan, hoewel er wel steeds minder een beroep gedaan kan worden op de ANW.

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Tedjooo »

Ja inderdaad.... een beetje appels en peren maar wel ANW... Als het zo blijft ben ik een gelukkig mens want het scheelt een hele grote slok op een borrel.
Dank voor de tabel en de uitleg !

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door fisbel »

@Tedjooo:
U breekt in in een topic met een vraag van iemand die kennelijk buitenlands belastingplichtig is. M.a.w. woont in het buitenland en in Nederland belasting is verschuldigd.

Niet duidelijk is of u AOW-gerechtigd bent of niet. En of u in het buitenland woont of niet. Maar u bent wel belastingplichtig in Nederland.
Als u AOW-gerechtigd bent hoeft u als binnenlands belastingplichtige de 17,9% AOW-premie niet meer te betalen. Die verschuldigd is in de eerste 2 belastingschijven. Dat scheelt een slok op een borrel.

Maar waarschijnlijk bent u nog niet AOW-gerechtigd. Helaas voor u: u betaalt gewoon de 17,9% AOW-premie (als binnenlands belastingplichtige) én de 9,65% WLZ-premie. En voor binnenlands belastingplichtigen is er ook nog de te verwaarlozen 0,1% ANW-premie. Naast de te betalen inkomstenbelasting komt u in schijf 2 zo uit op even 40%. Dat zal volgend jaar niet anders zijn. Wel groeien de schijven 1 met zo'n 37% te betalen belasting en de schijf 2 naar elkaar toe. Tot zo'n 5 jaar geleden was daar een verschil van ongeveer 9%. En nu nog maar een paar procent.
In schijf 3 geldt hetzelfde belastingtarief als in schijf 2. Het verschil zit erin dat in schijf 3 geen premies worden betaald maar uitsluitend inkomstenbelasting.

N.B: Overigens is het de bedoeling dat er in de (nabije) toekomst, waarschijnlijk al in 2019, slechts 2 schijven komen. Het kabinet Rutte III is voornemens de 4 belastingschijven van vier naar twee terug te brengen. Schijf 1 tot € 68.800 / schijf 2 boven € 68.800 (voor AOW-ers drie schijven) Er komt dan een laag tarief van 36,93% voor inkomens onder de € 68.800 en een hoog tarief van 49,5% voor inkomens vanaf € 68.800.

En nog even over de WLZ-premie: De WLZ-premie als vervanger van de AWBZ-premie is vanaf de invoering in 2015 elk jaar vastgesteld op 9,65%. Het is niet te verwachten dat dit percentage in 2019 veel zal wijzigen. De WLZ-premie en de andere premies zijn verschuldigd tot een inkomen van € 33.994 (jaar 2018) Niet te verwarren met de ZVW-bijdrage van 6,9% (werkgever) of 5,65% (gepensioneerden / overig) De ZVW-bijdrage is verschuldigd tot een inkomen van € 54.614 (jaar 2018)
Lees: https://www.zorgwijzer.nl/faq/wat-is-de ... e-bijdrage

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Tedjooo »

fisbel schreef:@Tedjooo:
U breekt in in een topic met een vraag van iemand die kennelijk buitenlands belastingplichtig is. M.a.w. woont in het buitenland en in Nederland belasting is verschuldigd.

Niet duidelijk is of u AOW-gerechtigd bent of niet. En of u in het buitenland woont of niet. Maar u bent wel belastingplichtig in Nederland.
Als u AOW-gerechtigd bent hoeft u als binnenlands belastingplichtige de 17,9% AOW-premie niet meer te betalen. Die verschuldigd is in de eerste 2 belastingschijven. Dat scheelt een slok op een borrel.

Maar waarschijnlijk bent u nog niet AOW-gerechtigd. Helaas voor u: u betaalt gewoon de 17,9% AOW-premie (als binnenlands belastingplichtige) én de 9,65% WLZ-premie. En voor binnenlands belastingplichtigen is er ook nog de te verwaarlozen 0,1% ANW-premie. Naast de te betalen inkomstenbelasting komt u in schijf 2 zo uit op even 40%. Dat zal volgend jaar niet anders zijn. Wel groeien de schijven 1 met zo'n 37% te betalen belasting en de schijf 2 naar elkaar toe. Tot zo'n 5 jaar geleden was daar een verschil van ongeveer 9%. En nu nog maar een paar procent.

De WLZ-premie als vervanger van de AWBZ-premie is vanaf de invoering in 2015 elk jaar vastgesteld op 9,65%. Het is niet te verwachten dat dit percentage in 2019 veel zal wijzigen. De WLZ-premie en de andere premies zijn verschuldigd tot een inkomen van € 33.994 (jaar 2018) Niet te verwarren met de ZVW-bijdrage van 6,9% (werkgever) of 5,65% (gepensioneerden / overig) De ZVW-bijdrage is verschuldigd tot een inkomen van € 54.614 (jaar 2018)
Lees: https://www.zorgwijzer.nl/faq/wat-is-de ... e-bijdrage
Dank Fisbel voor het uitgebreide antwoord.

Ik zal wat duidelijker zijn: ik krijg over een 6-tal jaren AOW en ben woonachtig in het buitenland en ben niet premieplichtig voor de volksverzekeringen. Geen enkele dus ook geen AOW-premie (krijg dus logischerwijs 2% korting AOW per jaar) .

Wat er overblijft te betalen is de loonheffing volgens het schijventarief (in 2018 nog schijf 1, 2 en 3).

Nu zijn er in 2019 slechts 2 schijven. Anders dan dat U hierboven aangeeft groeien de schijven in 2019 niet meer naar elkaar toe maar zijn of samengetrokken (oude schijven 1 en 2) dan wel naar boven gehaald naar de nieuwe schijf 2 in 2019 (de oude 4 en 5) met 68.800 als starttarief naar 49.5%.

Vandaar mijn vraag over de Wlz premie van 9.65% en in mindere mate de ANW want als die in stand blijven ontstaat er voor mij een gunstiger
LH-situatie namelijk dan komt de oude schijf 3 met de volledige 40,80 % voor mij te vervallen.
Uiteraard verdien ik niet meer dan 68.800 !!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat fisbel volgens mij wou aangeven is dat er al een paar jaar en trend is in de richting van een lager schijventarief van in totaal rond de 40% een en hoger tarief rond de 50%. En dat de verandering voor 2019 daarom niet bepaald een grote verandering of omslag is, maar eerder het logische gevolg van de al langer geleden ingezette trend.

Wat voor jou daarbij van belang is, is dat deze op het oog eenvoudige schijven eigenlijk alleen zo simpel zijn in de standaard situatie. De schijven zijn namelijk opgebouwd uit belastingen en sociale premies. De 'gewone' in Nederland wonende belastingbetalers zien dat verschil vooral bij het verschil tussen voor en na de AOW leeftijd, maar voor de premies kunnen er weer andere inkomensgrenzen zijn.

Ik heb nog niet kunnen vinden hoe de nieuwe tarieven precies opgebouwd zullen worden. Waarschijnlijk is dit ook nog niet bekend. Maar ik denk zelf dat het lage tarief in feite weer zal bestaan uit twee of drie verschillende tarieven. Waarbij het lage tarief bestaat uit een klein beetje belastingen, een deel wlz een een groot stuk AOW premie. Het tweede tarief zal dan geen wlz meer hebben, maar meer belasting inhouden en het derde tarief zal alleen belastingen betekenen.

Ik heb dit vermoeden omdat de grens tussen de twee schijventarieven een stuk hoger ligt dan de huidige grens aan het SV loon. Als ze die grens van optrekken, dan zou dat betekenen dat ook de maximale uitkeringen (WW, WIA...) En stil hoger zouden worden. Terwijl ze juist die kosten willen inperken.

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Tedjooo »

kweenie schreef:Wat fisbel volgens mij wou aangeven is dat er al een paar jaar en trend is in de richting van een lager schijventarief van in totaal rond de 40% een en hoger tarief rond de 50%. En dat de verandering voor 2019 daarom niet bepaald een grote verandering of omslag is, maar eerder het logische gevolg van de al langer geleden ingezette trend.

Wat voor jou daarbij van belang is, is dat deze op het oog eenvoudige schijven eigenlijk alleen zo simpel zijn in de standaard situatie. De schijven zijn namelijk opgebouwd uit belastingen en sociale premies. De 'gewone' in Nederland wonende belastingbetalers zien dat verschil vooral bij het verschil tussen voor en na de AOW leeftijd, maar voor de premies kunnen er weer andere inkomensgrenzen zijn.

Ik heb nog niet kunnen vinden hoe de nieuwe tarieven precies opgebouwd zullen worden. Waarschijnlijk is dit ook nog niet bekend. Maar ik denk zelf dat het lage tarief in feite weer zal bestaan uit twee of drie verschillende tarieven. Waarbij het lage tarief bestaat uit een klein beetje belastingen, een deel wlz een een groot stuk AOW premie. Het tweede tarief zal dan geen wlz meer hebben, maar meer belasting inhouden en het derde tarief zal alleen belastingen betekenen.

Ik heb dit vermoeden omdat de grens tussen de twee schijventarieven een stuk hoger ligt dan de huidige grens aan het SV loon. Als ze die grens van optrekken, dan zou dat betekenen dat ook de maximale uitkeringen (WW, WIA...) En stil hoger zouden worden. Terwijl ze juist die kosten willen inperken.
Kweenie: Ik zie uw punt en dat is ook juist de mijne. De tariefopbouw is natuurlijk voor mij van groot belang want als dat hetzelfde blijft, of ongeveer hetzelfde wat ik hoop, dat scheelt dat mij een significant deel wat ik niet meer aan belasting hoef af te dragen. Daar probeer ik juist de vinger op te leggen maar zal nog niet bekend zijn.
Men kan natuurlijk niet zomaar die percentages ineens oprekken en uitbreiden wat daar is ook geen wettelijke grondslag voor vermoed ik. En ja ik zie wat Fisbel bedoelt te zeggen met het naar elkaar toegroeien van de schijven en dat deze plannen wellicht het e.e.a. iets hebben versneld.
Aan de andere kant geloof ik ook niet in sprookjes en zeker niet bij onze belastingdienst.
Toch afwachten maar dus, jammer dat de 'belastingmist' nog niet is opgetrokken,
Dank voor uw reacties.

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: Belastingaangifte: Wlz-premie ineens afdragen?

Ongelezen bericht door Tedjooo »

Kweenie, Ik zie jullie punt en ook de opbouw van de premies in de afgelopen jaren zoals Fisbel bedoelt. En als je vermoeden juist is dat de 1e schijf van 2019 weer uit twee of drie min of meer verborgen tarieven zal gaan bestaan (door een grens te zetten op de premiehoogte) is dat slecht nieuws voor mij want dat houdt in dat er weer een groot gedeelte de LH zal inhouden zoals nu schijf 3.

We gaan het zien en volgen uiteraard.

Sprookjes bestaan niet en zeker niet bij onze vrienden van de belastingdienst ;-)

Gesloten