LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ilse sch
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2018 10:10

Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Ilse sch »

15 februari kreeg mijn moeder een brief van de belasting dat ze voor de 16de van februari een bedrag moet terug betalen van 1437 euro nog van 2016. Mijn moeder heeft direct gebeld dat ze dat niet in 1 dag kon overmaken. De belasting vertelde dat dat niet uitmaakt dan gaat er 2 jaar lang 60 euro van haar huursubsidie af. Beginnend bij 20 maart. Mijn moeder is volledig afgekeurd dus ze heeft een uitkering. Haar huursubsidie is gekort omdat mijn zusje te veel heeft verdiend in 2016 en dan gaat er ook nog eens 60 euro per maand extra af. Mijn man en ik hebben besloten om dat bedrag volledig over te maken aan de belasting. Dan hoeft ze niet met nog eens 60 euro Pm minder te doen. We hebben de belasting gebeld om te zeggen dat wij het geld hebben overgemaakt en dat de rekening nu op 0 staat. Makkelijk toch zou je denken. Maar nee. Omdat ze de eerste maand niet voor 16 februari betaalt heeft moet ze nu alsnog 60 euro per maand van haar huur subsidie missen. Het geld wat wij hebben over gemaakt krijgen wij een deel van terug gestort ,dan hebben we die van volgend jaar betaalt. Maar dit jaar valt niet meer terug te draaien. Het is nog raarder. We krijgen 470euro terug. Dit jaar hebben ze berekent dat het 540 euro betaalt via het korten op de huur subsidie. Dan kom je op een bedrag van 1010 euro. Waar is de rest gebleven van de 1437 euro? Ze heeft het me 6 x uitgelegd maar ik snap er geen bal van. Waarom kunnen ze niet gewoon het bedrag op 0 zetten. Het is zowiezo hun schuld dat ze de rekening 1 dag voor de uiterlijke betaling opsturen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als er een regeling is afgesproken tot een betaling in termijnen kunt u niet ineens het hele bedrag gaan overmaken. Daarbij zat u ook nog eens over de betaaldatum heen. Het word er dus alleen maar rommeliger door.
En als u de uitleg niet begrijpt moet u vragen of ze het op een andere manier willen uitleggen, of een berekening op papier willen zetten.
Maar wat mij het meest bevreemd, binnen 1 dag moeten betalen, reageren en een betalingstermijn afspreken? Zo snel maak ik de belastingdienst niet mee hoor.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat u schrijft is een wonderlijk verhaal. Het kan echt niet kloppen dat uw moeder op 15 februari een brief krijgt van de belastingdienst dat zij vóór 16 februari een bedrag moet terugbetalen.

Als zij terug moet betalen staat daar een fatsoenlijke tijd voor en kan zij altijd een betalingsregeling treffen.

Wat u daarna schrijft, kan ook helemaal niet waar zijn. Uiteraard kan men, ook al is er een betalingsregeling afgesproken, altijd het totaal verschuldigde bedrag in één keer betalen.

Als er al een termijn van die betalingsregeling op de volgende uitkering is ingehouden, wordt dat weer uitbetaald.

Bij de betaling die door u gedaan is, moeten uiteraard wel alle gegevens van uw moeder en die aanslg vermeld worden, anders kan een en ander niet goed verwerkt worden.

Waar de rest van het geld is? Wellicht heeft uw moeder nog meer achterstanden, maar dat is niet zo te zeggen.

Vraag simpel, op papier, een overzicht van de schulden en betalingen, dan zal het u duidelijk worden.

Ilse sch
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2018 10:10

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Ilse sch »

Op de rekening stond een bedrag van 1437 euro. Ik heb met die rekening het bedrag van 1377 betaald omdat er al 1 termijn was betaald. Hun zeggen dat ze het verrekend hebben met het termijn bedrag van dit jaar. Dat is 9 x 60 euro. Dat is 540 euro. Ik krijg 470 euro terug gestort. Ik zal maandag indd even bellen om te vragen of ze de berekeningen op papier willen zetten. Dat is wel handig. De dag L tekening was 6 januari. Ze kreeg hem 15 februari binnen. Dus er is iets ergens fout gegaan. Met de post of iets.... maar u weet zeker dat als ze het hele bedrag hebben gehad dat hij gewoon op nul gezet moet worden. En dat ze mijn betaling gewoon moeten accepteren?
Mvg ilse

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het spijt me, maar er is aan uw verhaal nog steeds geen touw vast te knopen.

Als u alle gegevens van die openstaande aanslag correct hebt vermeld, wordt die betaling in mindering gebracht op die aanslag en niet op andere jaren of andere schulden.

Ik zou maar even die opgave afwachten. Kunt u vandaag ook over bellen,

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door fisbel »

Je kan zeggen wat je wil van de Belastingdienst, maar verrekeningen gaan vrijwel altijd goed. D.w.z. dat er bij de verrekening op zichzelf beschouwd niets is aan te merken. Een andere zaak is of de verrekening terecht heeft plaatsgevonden. Omdat de terug te betalen huurtoeslag terecht was (het inkomen van de inwonende dochter telde mee voor de huurtoeslag) heeft de Belastingdienst actie ondernomen toen er niet op tijd werd betaald. Een bedrag dat nadien is binnengekomen wordt teruggestort.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:Ik zou maar even die opgave afwachten. Kunt u vandaag ook over bellen,
Ik zou zelf zsm proberen hier zsm een afspraak in persoon over te maken.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door vroem »

1 dag betalingstermijn betekent dat er een dwangbevel is bezorgd. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... dwangbevel
kosten daarvan en van eerdere aanmaningen zijn denk ik ingehouden op de verrekening.
Betekent dat meerdere herinneringen en aanmaningen (met ook kosten) zijn genegeerd.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Statler »

Effe wat rechtzetten. Rijksbelasting bestaat uit 3 onderdelen, belasting (blauw), toeslagen (rood) en douane ( groen) daarnaast word er 1 aanmaning per openstaande aanslag verstuurt en termijn na dwangbevel en exploot is altijd 2 dagen onder normale omstandigheden. Mbt ts vermoed dat er verrekening heeft plaatsgevonden, opgaaf via beltel te verkrijgen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Berteman »

Ilse sch schreef:Op de rekening stond een bedrag van 1437 euro. Ik heb met die rekening het bedrag van 1377 betaald omdat er al 1 termijn was betaald. Hun zeggen dat ze het verrekend hebben met het termijn bedrag van dit jaar. Dat is 9 x 60 euro. Dat is 540 euro. Ik krijg 470 euro terug gestort. Ik zal maandag indd even bellen ...
Maandag is het Tweede Paasdag. De belastingdienst is dan gesloten.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

De belastingdienst heeft hoogst waarschijnlijk de terugbetaling wel geaccepteerd, anders was het hele bedrag teruggestort. Als het betalingskenmerk klopt wordt het geaccepteerd. De titel van het topic is dus onjuist. Wat er gebeurd is, is eigenlijk vrij duidelijk. Omdat er niet tijdig een terugbetaling is ontvangen, is er een verrekening gaan lopen met de lopende huurtoeslag over 2018. Hierdoor is er 540 euro afgeboekt over de toeslag van 2018 en deze is gebruikt om een gedeelte van de terugvordering over 2016 te betalen. Na de afboeking is het bedrag teruggestort. Omdat er al een bedrag afgeboekt was van de terugvordering van 2016 is het verschil tussen het bedrag dat nog terugbetaald diende te worden en het bedrag dat ontvangen is, teruggestort. Als een verrekening met lopende jaren wordt ook altijd een bedrag aan rente ingehouden. Dit verklaart het verschil tussen de 480 euro die je zou verwachten en wat nu teruggekomen is. Als je niet wilt dat de moeder nu 60 euro per maand minder ontvangt dan is dat eenvoudig op te lossen door het nu ontvangen bedrag aan haar over te maken. Het is overigens wel van belang om schatting van het inkomen aan te passen ander krijg je over 2018 hetzelfde verhaal en dan wordt het wat ingewikkelder.
Laatst gewijzigd door zalmmetwijn op 29 mar 2018 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over 2018 is pas vier keer een toeslag uitbetaald, en als die verrekening € 60 per maand is, is dat dus € 240. De dienst toeslagen verrekend niet alvast wat in de toekomst.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@snuffel

De dienst toeslagen heeft alles van doen met de belastingdienst.

En je hebt echt geen waarzegger nodig om het komende inkomen te schatten. Vooropgesteld dat je geen ZZP-er bent.

Ook kan je simpel aan de veilige kant gaan zitten. Dus het inkomen wat te hoog opgeven.

En als je dan deze maand je aangifte gedaan hebt en meteen het juiste verzamelinkomen doorgeeft op de site toeslagen, heb je binnen de kortste keren de aanvulling binnen.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Lady1234 schreef:Over 2018 is pas vier keer een toeslag uitbetaald, en als die verrekening € 60 per maand is, is dat dus € 240. De dienst toeslagen verrekend niet alvast wat in de toekomst.
Helaas. Je kan niet meer verrekenen met wat al uitbetaald is over een jaar. Op 16 februari was er twee keer uitbetaald en stond een betaling klaar. Vervolgens wordt de verrekening opgevoerd. Over 2018 zijn nog maanden te gaan. Negen maanden van 60 euro is 540 euro.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

zalmmetwijn schreef:
Lady1234 schreef:Over 2018 is pas vier keer een toeslag uitbetaald, en als die verrekening € 60 per maand is, is dat dus € 240. De dienst toeslagen verrekend niet alvast wat in de toekomst.
Helaas. Je kan niet meer verrekenen met wat al uitbetaald is over een jaar. Op 16 februari was er twee keer uitbetaald en stond een betaling klaar. Vervolgens wordt de verrekening opgevoerd. Over 2018 zijn nog maanden te gaan. Negen maanden van 60 euro is 540 euro.
Complete onzin. Die rest is nog helemaal niet uit betaald. Als een schuld afgelost is, wordt er niets meer verrekend,

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Lady1234 schreef:
zalmmetwijn schreef:
Lady1234 schreef:Over 2018 is pas vier keer een toeslag uitbetaald, en als die verrekening € 60 per maand is, is dat dus € 240. De dienst toeslagen verrekend niet alvast wat in de toekomst.
Helaas. Je kan niet meer verrekenen met wat al uitbetaald is over een jaar. Op 16 februari was er twee keer uitbetaald en stond een betaling klaar. Vervolgens wordt de verrekening opgevoerd. Over 2018 zijn nog maanden te gaan. Negen maanden van 60 euro is 540 euro.
Complete onzin. Die rest is nog helemaal niet uit betaald. Als een schuld afgelost is, wordt er niets meer verrekend,
Neen geen onzin. Het wordt verrekend met het voorschot over 2018. Daarom schrijft de TS ook dat haar moeder de rest van het jaar 60 euro minder krijgt. De schuld is afgelost door het betaalde bedrag. En dat was te veel omdat er al 540 van de schuld verrekend was. Het verrekenen gebeurt in het systeem in een keer (ofwel 540 euro wordt van 2018 afgehaald en afgeboekt van terugvordering van 2016) en niet maandelijks zoals je blijkbaar denkt. Vandaar dat er een bedrag teruggestort wordt.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Student90 »

Lady1234 schreef:
zalmmetwijn schreef:
Lady1234 schreef:Over 2018 is pas vier keer een toeslag uitbetaald, en als die verrekening € 60 per maand is, is dat dus € 240. De dienst toeslagen verrekend niet alvast wat in de toekomst.
Helaas. Je kan niet meer verrekenen met wat al uitbetaald is over een jaar. Op 16 februari was er twee keer uitbetaald en stond een betaling klaar. Vervolgens wordt de verrekening opgevoerd. Over 2018 zijn nog maanden te gaan. Negen maanden van 60 euro is 540 euro.
Complete onzin. Die rest is nog helemaal niet uit betaald. Als een schuld afgelost is, wordt er niets meer verrekend,
Er kan alleen verrekend worden als beiden een vordering op elkaar hebben, in dit geval dus met het gedeelte dat nog niet betaald is door de Belastingdienst. Als ik er vanuit ga dat TS voor januari, februari en maart wel €60,- heeft ontvangen, zijn er dus 9 maanden waarvoor TS niks heeft ontvangen (maar volgens de voorlopige toeslag wel recht op heeft); oftewel 9×€60,-=€540,-. Dat bedrag wordt in mindering gebracht op de openstaande schuld (oftewel verrekend).

Over 2019 heeft TS nog nergens recht op, dus geen vordering op de Belastingdienst, dus met dat jaar kan niet verrekend worden.

Wat ik niet begrijp is, waarom het bedrag dat TS terug heeft gekregen niet gelijk is aan het bedrag dat verrekend is. Tenzij TS €70,- te weinig heeft overgemaakt, in dat geval is het logisch.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

De TS schrijft zelf dat ze niet 1437 teruggestort heeft maar zestig euro minder. De 10 euro verder verschil heb ik al eerder verklaard. Voor verrekeningen met toekomende jaren verwijs ik je naar het voorbeeld op de website van toeslagen. Overigens als er geen toekenning over 2019 komt, wordt het resterende bedrag niet vergeten.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door Student90 »

zalmmetwijn schreef:De TS schrijft zelf dat ze niet 1437 teruggestort heeft maar zestig euro minder. De 10 euro verder verschil heb ik al eerder verklaard. Voor verrekeningen met toekomende jaren verwijs ik je naar het voorbeeld op de website van toeslagen.
Ja, dat zag ik later inderdaad ook. Las over de 2e post van TS heen. M.i. zou TS wel vooraf op de hoogte gebracht moeten worden over de meerkosten (in dit geval €10,- extra). Misschien is dat netjes gebeurd, misschien ook niet.
zalmmetwijn schreef:Overigens als er geen toekenning over 2019 komt, wordt het resterende bedrag niet vergeten.
Ik neem aan dat deze schuld nu volledig is voldaan en dat er dus geen resterende bedrag is.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Belastingdienst accepteert terugbetaling niet

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Student90 schreef:
zalmmetwijn schreef:De TS schrijft zelf dat ze niet 1437 teruggestort heeft maar zestig euro minder. De 10 euro verder verschil heb ik al eerder verklaard. Voor verrekeningen met toekomende jaren verwijs ik je naar het voorbeeld op de website van toeslagen.
Ja, dat zag ik later inderdaad ook. Las over de 2e post van TS heen. M.i. zou TS wel vooraf op de hoogte gebracht moeten worden over de meerkosten (in dit geval €10,- extra). Misschien is dat netjes gebeurd, misschien ook niet.
Staat standaard vermeld in de corrrespondentie en op de website.
Student90 schreef:
zalmmetwijn schreef:Overigens als er geen toekenning over 2019 komt, wordt het resterende bedrag niet vergeten.
Ik neem aan dat deze schuld nu volledig is voldaan en dat er dus geen resterende bedrag is.
Dit was een opmerking in algemene zin en hoort bij de zin die er voor stond. Over de stand van zaken van de terugbetaling heb ik al eerder geschreven.

Gesloten