LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Frantic2 schreef:ik vermoed dat u bij geregistreerde partner dacht aan iemand met wie uw dochter een samenlevingscontract had. Maar geregistreerd betekent gewoon samen ingeschreven staan op 1 adres.

Ik was in 2016 de geregistreerde partner van mijn dochter die tijdelijk bij mij kwam wonen.... Gelukkig wist ik wel dat ik mijn toeslagen gewoon moest stopzetten. Jammer voor uw dochter maar het is nu even niet anders!
Samen op één adres ingeschreven staan, betekent dus niet dat men een geregistreerd partner heeft. Een geregistreerd partner is bijna gelijk aan een echtgenoot of echtgenote.

Men kan geen geregistreerd partnerschap hebben met een kind of ouder. .

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
Frantic2 schreef:ik vermoed dat u bij geregistreerde partner dacht aan iemand met wie uw dochter een samenlevingscontract had. Maar geregistreerd betekent gewoon samen ingeschreven staan op 1 adres.

Ik was in 2016 de geregistreerde partner van mijn dochter die tijdelijk bij mij kwam wonen.... Gelukkig wist ik wel dat ik mijn toeslagen gewoon moest stopzetten. Jammer voor uw dochter maar het is nu even niet anders!
Samen op één adres ingeschreven staan, betekent dus niet dat men een geregistreerd partner heeft. Een geregistreerd partner is bijna gelijk aan een echtgenoot of echtgenote.

Men kan geen geregistreerd partnerschap hebben met een kind of ouder. .
Frantic2 zal het waarschijnlijk hebben over een toeslagpartner, dit kan wel een volwassen kind zijn die bij je inwoont. Dit kan wel invloed hebben op de huurtoeslag.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 12 apr 2018 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
Lady1234 schreef:
Frantic2 schreef:ik vermoed dat u bij geregistreerde partner dacht aan iemand met wie uw dochter een samenlevingscontract had. Maar geregistreerd betekent gewoon samen ingeschreven staan op 1 adres.

Ik was in 2016 de geregistreerde partner van mijn dochter die tijdelijk bij mij kwam wonen.... Gelukkig wist ik wel dat ik mijn toeslagen gewoon moest stopzetten. Jammer voor uw dochter maar het is nu even niet anders!
Samen op één adres ingeschreven staan, betekent dus niet dat men een geregistreerd partner heeft. Een geregistreerd partner is bijna gelijk aan een echtgenoot of echtgenote.

Men kan geen geregistreerd partnerschap hebben met een kind of ouder. .
Frantic2 zal het waarschijnlijk hebben over een fiscale partner, dit kan wel een volwassen kind zijn die bij je inwoont. Dit kan wel invloed hebben op de huurtoeslag.
Dat denk ik ook.. Maar het maakt het er niet duidelijker op voor veel mensen als je dit soort termen door elkaar gaat husselen.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lowieze »

[/quote]

Samen op één adres ingeschreven staan, betekent dus niet dat men een geregistreerd partner heeft. Een geregistreerd partner is bijna gelijk aan een echtgenoot of echtgenote.

Men kan geen geregistreerd partnerschap hebben met een kind of ouder. .[/quote]

Frantic2 zal het waarschijnlijk hebben over een fiscale partner, dit kan wel een volwassen kind zijn die bij je inwoont. Dit kan wel invloed hebben op de huurtoeslag.[/quote]

Dat denk ik ook.. Maar het maakt het er niet duidelijker op voor veel mensen als je dit soort termen door elkaar gaat husselen.[/quote]

Nee, klopt, want eigenlijk heet het toeslagpartner voor de huurtoeslag, ik heb de term dan zelf ook veranderd :D

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar Frantic schrijft dat zij de toeslagen heeft laten stopzetten toen haar dochter bij haar kwam inwonen. Maar daar moest die dochter dus ouder voor zijn dan 27 jaar of ook nog een kind meegebracht hebben.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:Maar Frantic schrijft dat zij de toeslagen heeft laten stopzetten toen haar dochter bij haar kwam inwonen. Maar daar moest die dochter dus ouder voor zijn dan 27 jaar of ook nog een kind meegebracht hebben.

Voor huurtoeslag hoeft dat niet zo te zijn. Als een inwonend kind boven de 23 zoveel verdient dat je waarschijnlijk geen recht meer hebt op huurtoeslag, dan kun je die beter stopzetten dan later alles terug moeten betalen. Voor een inwonend kind tot 23 jaar geldt een vrijstelling van 4827 euro per jaar, wat daar boven komt wordt meegeteld voor de huurtoeslag.

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Jesa H »

Mirjamdv4 schreef:Op de site in 2016 stond het helemaal niet zo duidelijk als nu. En ik vind het een rare regeling of het nu klopt of niet. Je moet je eigen zelfstandigheid kunnen behouden ook in een relatie en er moet niet vanuit gegaan worden dat degene met meer geld wel even alles betaald voor de ander. Die situatie wordt opgedrongen door het systeem nu. Dat is niet zo geëmancipeerd . En het moet een vrije keuze zijn of je ook elkaars financiële partner bent. En nee dat is nu zo niet geregeld dat snap ik ook wel!
Ongeëmancipeerd? Denk je dat, als een vrouw meer verdient dan de man, deze regeling ineens niet meer geldt?
Volgens mij ben je gewoon "excuusjes" aan het zoeken voor je mening. Afhankelijk zijn van de staat is echt niet het zelfde als zelfstandig zijn. Kun je beter samen met partnerlief echt zelfstandig zijn.

Maar het is wel duidelijk dat begrijpend lezen erg moeilijk is als je een bepaald doel voor ogen hebt....

witte angora
Berichten: 30793
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door witte angora »

Mirjamdv4 schreef:Op de site in 2016 stond het helemaal niet zo duidelijk als nu. En ik vind het een rare regeling of het nu klopt of niet. Je moet je eigen zelfstandigheid kunnen behouden ook in een relatie en er moet niet vanuit gegaan worden dat degene met meer geld wel even alles betaald voor de ander. Die situatie wordt opgedrongen door het systeem nu. Dat is niet zo geëmancipeerd . En het moet een vrije keuze zijn of je ook elkaars financiële partner bent. En nee dat is nu zo niet geregeld dat snap ik ook wel!
Als je het niet zo geëmancipeerd vind dat je vriend meer verdiend dan jij, zul je gewoon harder moeten gaan werken. Dát is emancipatie. Gelijkwaardigheid, weet je wel?

Jesa H
Berichten: 170
Lid geworden op: 22 nov 2017 10:35

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Jesa H »

witte angora, die opmerking is niet echt terecht. Het is wel een feit dat menig vrouw voor het zelfde werk minder wordt betaald dan mannen. Dat is daadwerkelijk een probleem, hoewel dat misschien een beetje off-topic is.

Het commentaar van TS over emancipatie slaat echter nergens op.

witte angora
Berichten: 30793
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door witte angora »

Jesa H schreef:witte angora, die opmerking is niet echt terecht. Het is wel een feit dat menig vrouw voor het zelfde werk minder wordt betaald dan mannen. Dat is daadwerkelijk een probleem, hoewel dat misschien een beetje off-topic is.

Het commentaar van TS over emancipatie slaat echter nergens op.
Volgens mij mis je de essentie van mijn bericht...

Beertje1975
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 apr 2018 11:59

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Beertje1975 »

Dat had je kunnen weten. Met de huidige regelgeving wordt niet het alleen de inkomens bij elkaar opgeteld voor de zorgtoeslag (of welke toeslagen die je ontvangt van belastingdienst). Koophuis is tevens inkomen, telt ook mij voor de zorgtoeslag. of je wel of geen hypotheek hebt telt ook mee voor de toeslagen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Frantic2 schreef:ik vermoed dat u bij geregistreerde partner dacht aan iemand met wie uw dochter een samenlevingscontract had. Maar geregistreerd betekent gewoon samen ingeschreven staan op 1 adres.

Ik was in 2016 de geregistreerde partner van mijn dochter die tijdelijk bij mij kwam wonen.... Gelukkig wist ik wel dat ik mijn toeslagen gewoon moest stopzetten. Jammer voor uw dochter maar het is nu even niet anders!
De informatie die u geeft is niet correct.
Het gaat hier bovendien niet over 'geregistreerd partner' zijn.
U kunt wel degelijk samen staan ingeschreven op één adres, een gezamenlijke huishouding voeren, geen samenlevingscontract hebben en inderdaad geen toeslagpartners zijn.

Let wel: ook als men niet elkaars toeslagpartner is, kunnen er gevolgen zijn voor toeslagen, met name de huurtoeslag.

Ik betwijfel overigens of u en uw dochter destijds elkaars 'geregistreerd partner' waren. En waarschijnlijk was u ook geen toeslagpartner.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@tttlocke

U hoeft dat niet te betwijfelen. Ouders en kinderen kunnen geen geregistreerd partnerschap aangaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jesa H schreef:witte angora, die opmerking is niet echt terecht. Het is wel een feit dat menig vrouw voor het zelfde werk minder wordt betaald dan mannen. Dat is daadwerkelijk een probleem, hoewel dat misschien een beetje off-topic is.

Het commentaar van TS over emancipatie slaat echter nergens op.
Ik durf te wedden dat ook 'menig man' voor hetzelfde werk minder betaald wordt dan 'menig vrouw'.

Nietszeggende uitspraak.

Er zijn trouwens ook heel veel mannen die 'voor hetzelfde werk' minder betaald krijgen dan andere mannen.
Dit lijkt mij geen probleem, in ieder geval niet voor de samenleving.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Beertje1975 schreef:Dat had je kunnen weten. Met de huidige regelgeving wordt niet het alleen de inkomens bij elkaar opgeteld voor de zorgtoeslag (of welke toeslagen die je ontvangt van belastingdienst). Koophuis is tevens inkomen, telt ook mij voor de zorgtoeslag. of je wel of geen hypotheek hebt telt ook mee voor de toeslagen.
Als het saldo van de bijtelling van de eigen woning min de hypotheekrente positief is, is nog steeds de Wet Hillen van toepassing. Alleen bij een flink hoog inkomen kan men wat nadeel ondervinden. Maar dan komt men ook zeker te weten niet in aanmerking voor zorgtoeslag.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Terugbetalen zorgtoeslag bij samenlevingscontract/huis kopen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik kan en wil best begrip opbrengen voor een jongedame van 20 die kneiterverliefd gaat samenwonen, dan zijn de fiscale gevolgen ervan niet het eerste waar je aan denkt. Maar met kreten als "dat zuurverdiende geld met bakken aan gemeentes uitgeeft die met de regelmaat van de klok enorme bedragen verspillen aan egoprojecten", heeft u mijn sympathie vakkundig getorpedeerd. Die mensen/instanties doen zo te lezen niks absurds, enkel wat de wetten en regels hun zeggen te doen, dus die verdienen dat soort verwijten niet in mijn ogen. Ik zou, samen met uw dochter, even lang en hard in de spiegel kijken om te bepalen welke volwassene waar verantwoordelijk voor was, en dus enige vorm van blaam zou treffen.

Gesloten