LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
onzekere dame
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 apr 2018 11:55

Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door onzekere dame »

Ik schrijf namens mijn dochter

Mijn totale inkomsten voor 2017 zijn 22,207euro
Ik heb huurtoeslag ontvangen in 2017
Nu blijkt het dat mijn inkomen 7 euro te veel is geweest en dat ik dus alle gekregen huurtoeslag moet terugbetalen (ongeveer 1.800euro)

Ik was werkeloos in de eerste 5 maanden van 2017 en heb toen bijstandsuitkering gekregen.
Op mijn belastingaangifte staat er hoeveel Wwb ik heb gekregen en dan staat er ook 'n post waarbij staat "aftrekbare kosten"
(naast het getal van wat ik ontvangen heb)

Mag ik kosten wat ik gemaakt heb i.v.m. het verkrijgen van de Wwb invullen bij deze post?

De belastingggaarder noemt het volgende op hun web pagina:

Aftrekbare kosten
Hebt u kosten gemaakt om een uitkering te krijgen of te houden? U mag die kosten in bepaalde gevallen aftrekken. Dit geldt alleen voor kosten voor de volgende uitkeringen:

bijstandsuitkeringen en vergelijkbare uitkeringen
uitkeringen aan verzets- en oorlogsslachtoffers
arbeidsongeschiktheidsuitkeringen die niet voortkomen uit loondienst
pensioenen die niet voortkomen uit loondienst, maar uit bijvoorbeeld ondernemerschap
lijfrentetermijnen aan meerderjarigen

Voorbeelden van aftrekbare kosten die u maakte om de uitkering te krijgen of te houden zijn:

advocaatkosten
telefoonkosten
portokosten
reiskosten
incassokosten
_________________________________
dus geld dit ook voor mij? Ik heb de belastingtelefoon gebelt maar niemand kon mij 'n antwoord hierop geven.
Een persoon zei ja, de andere zei nee en toen werd ik aangeraden om dit met de Wwb op te nemen.


Ik heb geen extra andere uitgaves wat ik kan gebruiken om mijn inkomen minder te maken en ook geen bijdrages aan
liefdadigheids verenigings

Wat nu? Heeft iemand raad?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door mahadma »

Al had u zegge schrijve € 1,00 teveel gehad geldt de regel: Teveel is te veel met alle consequenties van dien. Zo werkt de belasting dienst. Als u efficient kunt aantonen dat u onder de grens blijft kunt u mogelijk herziening aanvragen.

Ik was werkeloos in de eerste 5 maanden van 2017 en heb toen bijstandsuitkering gekregen.
Die € 1.800 (= € 150 per maand wat bij bijstand reel kan zijn) heeft u waarschijnlijk ontvangen op basis van de 5 maanden bijstanduitkering. Nooit bij stilgestaan dat toen u (beter) betaald werk kreeg dat u uw geschatte inkomen 2017 moest veranderen bij de belastingdienst? Als u dat gedaan had, was de huurtoeslag verminderd/gestopt) U heeft dus 5/12 van het jaar bijstand gehad en 7/12 een inkomen uit arbeid. En dat zal de beroemde bottleneck zijn.
Laatst gewijzigd door mahadma op 28 apr 2018 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door 16again »

Je kunt nog aangifte loonbelasting doen tot 30-4.Wellicht kun je over WwB periode een aftrekpost van 10 euro bijeen sprokkelen.
Die 10 euro is zo laag, daarmee blijf je onder de radar bij de belasting.
En met die aangepaste jaaropgave heb vervalt huurtoeslag niet.


Komt er ooit nog een kabinet, dat regels dusdanig aanpast, dat een extra euro inkomen meer, onder de streep altijd een vooruitgang is?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar hebt u dan werkelijk kosten gemaakt om die bijstandsuitkering te krijgen? Zo ja, bezwaar maken tegen de aanslag inkomstenbelasting, zodat het verzamelinkomen verlaagd wordt tot onder de grens, dan wordt de huurtoeslag vanzelf hersteld. Vraag dan ook voor het terugbetalen van de toeslag uitstel van betaling aan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef: Komt er ooit nog een kabinet, dat regels dusdanig aanpast, dat een extra euro inkomen meer, onder de streep altijd een vooruitgang is?
Nee, dit is inherent aan de verzorgings(heil)staat en nivelleringsdrang: als bij nagenoeg iedere regelgeving het van belang is wat de hoogte van je inkomen is en dat baten en lasten op grond van die regelgeving meebewegen met de hoogte van dat inkomen is dit de onvermijdelijke consequentie.

Dat kan alleen veranderen door minder regels, minder verzorgingsstaat.

Voor TS is het simpel: belastingaangifte kan nog tot 1 mei gedaan worden (of gecorrigeerd worden). Het is heel goed denkbaar dat er kosten zijn gemaakt, mogelijk wel slechts beperkt, voor het verkrijgen van de uitkering (meest waarschijnlijk telefoonkosten, portokosten, reiskosten). Ga dit na, zo precies mogelijk en tel de kosten bij elkaar op. Zorg dat je dit ten minste aannemelijk kunt maken. En doe de aangifte. Terugbetaling kan dan zeker nog de consequentie zijn, maar dan niet alles. (Ik ga er even vanuit dat de regels mbt aftrek die TS aanhaalt, correct weergegeven zijn).

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
16again schreef: Komt er ooit nog een kabinet, dat regels dusdanig aanpast, dat een extra euro inkomen meer, onder de streep altijd een vooruitgang is?
Nee, dit is inherent aan de verzorgings(heil)staat en nivelleringsdrang: als bij nagenoeg iedere regelgeving het van belang is wat de hoogte van je inkomen is en dat baten en lasten op grond van die regelgeving meebewegen met de hoogte van dat inkomen is dit de onvermijdelijke consequentie.

Dat kan alleen veranderen door minder regels, minder verzorgingsstaat.
Dat zie ik anders.
in plaats van alles of niets, zoals ook hier geldt, is het wellicht eerlijker de huurtoeslag afhankelijk van inkomen, geleidelijk af te bouwen.

Belastingschijven werken al zo. Kom je een Euro boven een bepaalde schijf, dan geldt die schijf alleen voor die ene euro, niet je totale inkomsten.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn plannen om de huurtoeslag minder abrupt bij zo’n hoog bedrag te laten stoppen. Meer in de richting zoals het bij zorgtoeslag gaat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:Maar hebt u dan werkelijk kosten gemaakt om die bijstandsuitkering te krijgen? Zo ja, bezwaar maken tegen de aanslag inkomstenbelasting, zodat het verzamelinkomen verlaagd wordt tot onder de grens, dan wordt de huurtoeslag vanzelf hersteld. Vraag dan ook voor het terugbetalen van de toeslag uitstel van betaling aan.
Van een aanslag inkomstenbelasting 2017 lijkt mij geen sprake te zijn. Het gaat om een beslissing huurtoeslag te moeten terugbetalen. En ook daarvan blijkt niet uit het bericht van TS dat een dergelijke beslissing inmiddels genomen is door de belastingdienst.
Uiteindelijk zal het verzamelinkomen uit de aanslag inkomstenbelasting gelden als geregistreerd jaarinkomen waarmee de definitieve huurtoeslag berekend wordt.
Die aangifte kan nog worden gedaan tot 1 mei als dat nog niet gebeurd is. Bij nader inzien de aangifte corrigeren vanwege een geconstateerde onjuistheid kan natuurlijk ook.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is ook maar de vraag of het gaat om een “beslissing huurtoeslag terug te moeten betalen”
Zo’n beslissing wordt door de belastingdienst pas genomen naar aanleiding van de cijfers in de aangifte inkomstenbelasting.

Het kan natuurlijk zijn dat de Ts aan zijn aangifte bezig is en nu ziet dat het verzamelinkomen te hoog is, en daarom de vraag stelt.

Dan kan hij natuurlijk nog twee dagen peuteren aan eventuele kosten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:Er zijn plannen om de huurtoeslag minder abrupt bij zo’n hoog bedrag te laten stoppen. Meer in de richting zoals het bij zorgtoeslag gaat.
Dat kan alleen maar als je in die plannen het systeem zodanig aanpast dat indien iemand nog nét wel voor de toeslag in aanmerking komt, dat hij dan maar heel weinig krijgt, een paar euro per maand of zo.
En dan nog kan dat volgens mij niet werken: het abrupt stoppen blijft bestaan, soms met grote financiële gevolgen, omdat dat inherent is aan het hanteren van een inkomensgrens (of vermogensgrens). Dat geldt overigens net zo goed voor de zorgtoeslag.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:Het is ook maar de vraag of het gaat om een “beslissing huurtoeslag terug te moeten betalen”
Zo’n beslissing wordt door de belastingdienst pas genomen naar aanleiding van de cijfers in de aangifte inkomstenbelasting.

Het kan natuurlijk zijn dat de Ts aan zijn aangifte bezig is en nu ziet dat het verzamelinkomen te hoog is, en daarom de vraag stelt.

Dan kan hij natuurlijk nog twee dagen peuteren aan eventuele kosten.
Dat is inderdaad wat ik zei. U zei iets wat daar haaks op stond: u gaf advies bezwaar te maken tegen een aanslag inkomstenbelasting terwijl die nog helemaal niet was opgelegd. Vandaar mijn reactie.
Beter is de aangifte direct correct te doen of te corrigeren (het is immers nog geen 1 mei).

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door piet987654 »

Lees hier eens, hier staat meer info:

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1807341/0

Of laat uw opgave door een goede belasting invuller invullen, Laten invullen door een account kantoor kost misschien E 100,- maar dit verdient U
dubbel en dwars terug.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

tttlocke schreef:Dat kan alleen maar als je in die plannen het systeem zodanig aanpast dat indien iemand nog nét wel voor de toeslag in aanmerking komt, dat hij dan maar heel weinig krijgt, een paar euro per maand of zo.
En dan nog kan dat volgens mij niet werken: het abrupt stoppen blijft bestaan, soms met grote financiële gevolgen, omdat dat inherent is aan het hanteren van een inkomensgrens (of vermogensgrens). Dat geldt overigens net zo goed voor de zorgtoeslag.
Het abrupt stoppen kan wel heel simpel worden opgeheven. Net zoals je inkomensafhankelijke heffingskortingen hebt gekregen (verkapte verhogingen van de belastingschijven voor de middeninkomens - er is dus geen tweetaks), kan je de huurtoeslag ook inkomensafhankelijk afbouwen. Een inkomensgrens is daarbij helemaal niet nodig. De huidige onrechtvaardige praktijk is gewoon politieke onwil, die Radar best mag aankaarten, en is een van de voorbeelden van de armoedeval in Nederland: bruto meer betekent netto minder.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@tttlocke

Maar bij de zorgtoeslag werkt het geleidelijker afbouwen tot bijna niets dus wel.

Een stel met een verzamelinkomen van € 19.000 krijgt € 170 zorgtoeslag per maand
En
Een stel met een verzamelinkomen van € 35.000 krijgt € 3,00 zorgtoeslag per maand.
Cijfers 2017.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 28 apr 2018 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door mahadma »

Radar kan mogelijk wa t zeggen. Maar stem op de partij die dit bereikt. Als je mazzel hebt gebeurt het via den haag.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door fisbel »

Hele verhalen hierboven van wat u wel en wat u niet kunt doen. Wat u voorstelt om te doen voor uw dochter kan ervoor zorgen dat het inkomen met € 10 naar beneden wordt bijgesteld. Waardoor de huurtoeslag 2017 behouden blijft.

Concreet:: de aangifte 2017 wordt (opnieuw) opgestuurd. U vermeldt € 10 kosten bij de bijstandsuitkering. Hierdoor komt uw dochter uit op een belastbaar inkomen van € 22.197 Met behoud van haar huurtoeslag. De Belastingdienst zal waarschijnlijk de aangifte gewoon accepteren.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door tttlocke »

Cornelis7 schreef:..Het abrupt stoppen kan wel heel simpel worden opgeheven. Net zoals je inkomensafhankelijke heffingskortingen hebt gekregen (verkapte verhogingen van de belastingschijven voor de middeninkomens - er is dus geen tweetaks), kan je de huurtoeslag ook inkomensafhankelijk afbouwen. Een inkomensgrens is daarbij helemaal niet nodig. De huidige onrechtvaardige praktijk is gewoon politieke onwil, die Radar best mag aankaarten, en is een van de voorbeelden van de armoedeval in Nederland: bruto meer betekent netto minder.
Het is altijd politieke wil of onwil.
Waarom is de huidige praktijk onrechtvaardig?
Bij gelijkblijvende uitgaven aan huurtoeslag, betekent iedere aanpassing in de richting zoals u voorstelt, dat ten opzichte van de huidige situatie sommige mensen meer zullen krijgen, en andere minder. Waarom is dat rechtvaardiger?

Of topic starter er hier op achteruit is gegaan, is overigens niet duidelijk.

Daarnaast zou In haar geval een forse terugbetaling ook in uw systeem waarschijnlijk zijn geweest.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:@tttlocke

Maar bij de zorgtoeslag werkt het geleidelijker afbouwen tot bijna niets dus wel.

Een stel met een verzamelinkomen van € 19.000 krijgt € 170 zorgtoeslag per maand
En
Een stel met een verzamelinkomen van € 35.000 krijgt € 3,00 zorgtoeslag per maand.
Cijfers 2017.
Ja klopt in die zin verloopt de zorgtoeslag geleidelijker: heb je er qua inkomen nog nét recht op, dan krijg je nog bijna niets.
Het systeem van huurtoeslag is wat complexer omdat ook de hoogte van de huur een rol speelt,

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:Bij gelijkblijvende uitgaven aan huurtoeslag, betekent iedere aanpassing in de richting zoals u voorstelt, dat ten opzichte van de huidige situatie sommige mensen meer zullen krijgen, en andere minder. Waarom is dat rechtvaardiger?
Het huidige system is juist onrechtvaardig. Vanzelfsprekend dat omzetting naar een rechtvaardiger system gevolgen heeft voor mensen die in het oude systeem net boven/onder het omslagpunt zitten.

Maar dat lijkt me geen goede reden om een onrechtvaardig systeem in stand te houden.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag terugbetalen omdat inkomen 7 euro te hoog was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Stel met inkomen € 30.175, huur € 600, geen huurtoeslag

Stel met inkomen € 30.174, huur € 600, huurtoeslag € 1.392.

Cijfers 2017

Dus dat systeem is echt onrechtvaardig.

Gesloten