LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Loonbeslag.

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Loonbeslag.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Bij een van mijn familie leden heeft de belastingdienst loonbeslag gelegd . Hoe werkt dit en vooral wat gaat hier aan vooraf.
Bv deurwaarder met dwangbevel /aanschrijving / rechtszaak ,etc. zij hebben nimmer persoonlijk hier bericht van ontvangen .
Schuld wordt niet betwist waren bezig met een regeling met belasting dienst , hierover zouden zij nog bericht krijgen .

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de belastingdienst gaat er heel weinig vooraf aan loonbeslag. Maar zij zullen beslist een dwangbevel hebben ontvangen. Een rechtzaak is voor de belastingdienst niet nodig.

Zij zullen beslist in verzuim zijn met het een of ander, anders legt de belastingdienst geen loonbeslag op. Zij zullen u wel niet alles vertelken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door gosewijn »

Lady1234 schreef:Bij de belastingdienst gaat er heel weinig vooraf aan loonbeslag. Maar zij zullen beslist een dwangbevel hebben ontvangen. Een rechtzaak is voor de belastingdienst niet nodig.

Zij zullen beslist in verzuim zijn met het een of ander, anders legt de belastingdienst geen loonbeslag op. Zij zullen u wel niet alles vertelken.

Schuld wordt niet betwist waren bezig met een regeling met belasting dienst , hierover zouden zij nog bericht krijgen .

Matthijs26
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 nov 2017 00:41

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door Matthijs26 »

Lady1234 schreef: = Zij zullen u wel niet alles vertelken..

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door Moneyman »

redhead55 schreef:Belastingdienst is een z.g. preferent schuldeiser. Heeft geen vonnis (executoriale titel) van een rechter nodig om beslag te kunnen leggen. Kan, na verzending/betekening dwangbevel overgaan tot loonbeslag. Heeft daarvoor eigen belastingdeurwaarders in dienst. (niet te verwarren met "gewone" gerechtsdeurwaarders zoals bijv. Moneyman). Geldt trouwens identiek voor de heffing van gemeentelijke belastingen.

Neem direct contact op met de belastingdeurwaarder over het feit dat U bezig bent met een betalingsregeling. Die zult U nu met de belastingdeurwaarder moeten regelen en niet meer met de betreffende belastingautoriteit!
Dit dus. Het enige wat je in dit stadium nog kunt doen, is zorgen voor een juiste beslagvrije voet. Alsnog een regeling treffen lukt vrijwel nooit.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door Statler »

ok uitleg hoe er gewerkt word.
eerst aanslag dan na verloop betaaltermijn aanmaning ( 14 dagen termijn) dan dwangbevel per post (2 dagen termijn en is de executoriale titel)
Nog geen belastingdeurwaarder aan te pas gekomen omdat de betekening van het dwangbevel per post word gedaan door de ontvanger (invorderingsambtenaar) art 13 lid 3 invorderingswet 1990.
Bij geen reactie word er gekeken wat de makkelijkste manier van invorderen is d.w.z. deurwaarder langs sturen en hernieuwd bevel laten betekenen (exploot) of vordering art 19 invorderingswet doen.
In die geval is er gekozen voor een vordering art 19, loonvordering. deze word vooraf gegaan aan een opvraag bij de werkgever of uitkeringsinstantie en een vooraankondiging bij schuldenaar ( let op wij zijn voornemens een vordering te doen op uw inkomen).

In ts zijn geval zijn er dus minimaal 4 schrijvens verstuurd voordat er beslag is gelegd.

Note, belastingdienst is preferent maar gemeente belasting niet
extra note , waterschapsysteemheffing eigenaar gedeelte aanslag is weer preferent boven de belastingdienst.

Advies is reeds tweemaal gegeven, insturen juiste beslagvrije voet, dit is reeds ook al gevraagd in de vooraankondiging.
En eventueel bellen met de ontvanger niet met de belastingdeurwaarder, deze heeft er nog niets mee te maken.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door yan »

Hoe werkt dit
Hoezo, hoe werkt dit,
Er wordt gewoon een deel van het loon direct overgemaakt aan de belastingdienst totdat de schuld is voldaan.

Niks aan de hand dus, gewoon even wat minder op de rekening elke maand totdat is afbetaald

stofzuigertje

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Door deze harde maatregel komen alle overige bedrijven nu te laat...

Pas nadat de belastingdienst volledig betaald is komt het volle inkomen weer beschikbaar en mogen ze alsnog hun schulden met beslagvrije voet inleveren!
Dit om te voorkomen dat bedrijven die later komen de belastingdienst met kleine flut bedragen en hoge administratie kosten laat zitten.

Meestal verzwegen mensen dat er nog meer openstaande bedragen zijn waar nog geen deurwaarder voor is langs geweest.
Voor familie hier plaatsen is leuk maar ik weet dat er vaak halve verhalen komen en ze de rest verzwegen!

Met het papier wat je nu kreeg kun je bepalen hoelang je in deze regel zit en pas na afloop mogen alle andere achter aan sluiten mits deze mensen dan nog leven!

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door gosewijn »

[quote="Statler"]ok uitleg hoe er gewerkt word.
eerst aanslag dan na verloop betaaltermijn aanmaning ( 14 dagen termijn) dan dwangbevel per post (2 dagen termijn en is de executoriale titel)
Nog geen belastingdeurwaarder aan te pas gekomen omdat de betekening van het dwangbevel per post word gedaan door de ontvanger (invorderingsambtenaar) art 13 lid 3 invorderingswet 1990.
Bij geen reactie word er gekeken wat de makkelijkste manier van invorderen is d.w.z. deurwaarder langs sturen en hernieuwd bevel laten betekenen (exploot) of vordering art 19 invorderingswet doen.
In die geval is er gekozen voor een vordering art 19, loonvordering. deze word vooraf gegaan aan een opvraag bij de werkgever of uitkeringsinstantie en een vooraankondiging bij schuldenaar ( let op wij zijn voornemens een vordering te doen op uw inkomen).

In ts zijn geval zijn er dus minimaal 4 schrijvens verstuurd voordat er beslag is gelegd.

Note, belastingdienst is preferent maar gemeente belasting niet
extra note , waterschapsysteemheffing eigenaar gedeelte aanslag is weer preferent boven de belastingdienst.

Advies is reeds tweemaal gegeven, insturen juiste beslagvrije voet, dit is reeds ook al gevraagd in de vooraankondiging.
En eventueel bellen met de ontvanger niet met de belastingdeurwaarder, deze heeft er nog niets mee te maken.[/quote

Dank voor de uitleg .Helder.

Voor zover ik weet is er geen brief en Deurwaarder aan de deur geweest . werkgever heeft gezegd dat er loonbeslag is gelegd .Wat er overblijft kan net de Hyp en ziektekosten premie betaald worden.

Yan, wat betaald moet worden is simpel, betalen . Maar wel volgens de wettelijke regeltjes . Ze hebben een voorstel ingediend bij BD geen enkel reaktie ontvangen, daarom mijn vraag .

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb kort geleden voor iemand een betalingsregeling aangevraagd ivm torenhoge, terechte, aanslagen. Maar wel direct nadat de aanslagen waren opgelegd. En ook meteen bij dat verzoek alle gegevens overlegd voor het vaststellen van de beslagvrije voet, alsmede voor zolang er nog niet beslist was, uitstel van betaling gevraagd.

Ik had ook gevraagd de goede ontvangst van een en ander te bevestigen.

Is uitermate keurig afgewikkeld door de ontvanger.

En dat bespaart allerlei kosten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

gosewijn schreef:Voor zover ik weet is er geen brief en Deurwaarder aan de deur geweest . werkgever heeft gezegd dat er loonbeslag is gelegd .Wat er overblijft kan net de Hyp en ziektekosten premie betaald worden.

Yan, wat betaald moet worden is simpel, betalen . Maar wel volgens de wettelijke regeltjes . Ze hebben een voorstel ingediend bij BD geen enkel reaktie ontvangen, daarom mijn vraag .
En je weet zeker dat die familieleden niet te laat hebben gereageerd? Immers hadden ze eerdere communicatie ook "niet ontvangen" ?

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door gosewijn »

En je weet zeker dat die familieleden niet te laat hebben gereageerd? Immers hadden ze eerdere communicatie ook "niet ontvangen" ?

Niets is zeker in dit leven , maar mijn dochter vertrouw ik voor 100 %. :wink:

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door Moneyman »

gosewijn schreef:En je weet zeker dat die familieleden niet te laat hebben gereageerd? Immers hadden ze eerdere communicatie ook "niet ontvangen" ?

Niets is zeker in dit leven , maar mijn dochter vertrouw ik voor 100 %. :wink:
Da's heel fijn, en ik hoop dat je gelijk hebt. Maar ik verzeker je: die heb ik vaker gehoord... vlak voordat ik mensen ontruimde.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:Ik heb kort geleden voor iemand een betalingsregeling aangevraagd ivm torenhoge, terechte, aanslagen. Maar wel direct nadat de aanslagen waren opgelegd. En ook meteen bij dat verzoek alle gegevens overlegd voor het vaststellen van de beslagvrije voet, alsmede voor zolang er nog niet beslist was, uitstel van betaling gevraagd.

Ik had ook gevraagd de goede ontvangst van een en ander te bevestigen.

Is uitermate keurig afgewikkeld door de ontvanger.

En dat bespaart allerlei kosten.
En zo hoort het. Tijdig, netjes (!) en proactief reageren helpt je vaak enorm veel verder.

sanne700
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 apr 2018 01:18
Locatie: eindhoven

Re: Loonbeslag.

Ongelezen bericht door sanne700 »

ja zo is dat maar niet alle deurwaarders zijn het zelfde, anders zouden ze ook niet in de negatieve publisiteit komen toch.

Gesloten