LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Partner uitkopen, hypotheek + schuld verkoop vorige woning

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Rambam1
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2018 11:32

Partner uitkopen, hypotheek + schuld verkoop vorige woning

Ongelezen bericht door Rambam1 »

Beste forummers, mijn vriend en ik gaan uit elkaar. Geen samenlevingscontract.
Ik ben ondertussen natuurlijk in gesprek geweest met 2 verschillende financieel adviseurs. Ik ben er ook ondertussen wel uit hoe en wat (ik wil hem uitkopen), alleen heb ik 1 vraag die me bezig houdt.
Het is namelijk zo dat buiten de hypotheek voor de huidige woning wij ook een lening hebben afgesloten om het verkoop verlies van mijn oude woning (op mijn naam) te bekostigen.
Die lening staat op ons beider naam.
De ene financieel adviseur neem deze lening aan als zijnde 50/50.
De andere adviseur zegt dat dit niet kan, omdat het gaat om een lening die we zijn aangegaan om mijn oude woning te verkopen. Ik moet daarom de lening op mijn naam zetten. Wanneer we de lening zouden delen, zou de belasting namelijk het deel wat mijn ex op zijn naam zet als gift aan mij kunnen zien.

Klopt dat?

Ik hoor graag.
Vast hartelijk dank voor het inzicht

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Partner uitkopen, hypotheek + schuld verkoop vorige woning

Ongelezen bericht door arvandongen »

Misschien heb je hier wat aan? https://www.eindesamenwonen.nl/schulden.html

Daarin staat dat je voor schulden die je gezamenlijk bent aangegaan, ook gezamenlijk verantwoordelijk blijft.
Het zou mij ook vreemd lijken dat de helft van een gezamenlijke schuld ineens als een 'gift' beschouwd zou moeten worden bij het uit elkaar gaan.

Als de belastingdienst dit als een 'gift' had willen beschouwen, dan zou de belastingdienst dat bij het aangaan van de schuld reeds zo zien. Dan zou je daar al op aangeslagen zijn (neem ik aan).

Is de opdrachtgever van die ene 'adviseur', wellicht jouw (ex-)partner?

N.B.: Je kan deze casus ook vooraf aan de belastingdienst voorleggen. Dan heb je zekerheid hoe ze dit willen behandelen.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Partner uitkopen, hypotheek + schuld verkoop vorige woning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niet voor het een of ander, maar hoe denkt u de huidige woning, plus de hypotheek op uw naam te kunnen krijgen, terwijl er daarnaast nog een gezamenlijke lening loopt?

En de geldgever zal beslist niet akkoord gaan met het overschrijven van die extra lening op uw naam alleen. Dan zijn ze een deel van hun zekerheid kwijt.

Gesloten