LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door 16again »

Wordt het niet eens tijd om ons als volk te roeren tegen de geplande afschaffing ?
Dit kost 2 miljard per jaar, belasting die elders aan de bevolking weer verhoogd moet worden (ruim 100 euro per persoon)

In geen enkel verkiezingsprogramma was dit terug te vinden, pas in het regeer akkoord kwam dit uit de hoge hoed. Democratisch gehalte is dus nul !
Er werd met een rapport gezwaaid hoe goed dit zou zijn voor economie en werkgelegenheid.
Men vergat alleen te vermelden dat dit rapport gefinancierd werd door Shell !!

https://www.erasmusmagazine.nl/2018/06/ ... belasting/

Volgens mij is die belastingafschaffing alleen maar goed voor werkgelegenheid onder......afzwaaiende politici. Dan staat er weer een gespreid bedje klaar voor hen.

Ik heb iig onderstaande petitie getekend

https://petities.nl/petitions/behoud-de ... ?locale=nl
Laatst gewijzigd door Radar op 01 sep 2018 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze duidelijker is / beter de lading dekt

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit kost 2 miljard per jaar, belasting die elders aan de bevolking weer verhoogd moet worden (ruim 100 euro per persoon)
Wat ik gisteren op BNR hoorde is dat de bedoeling is dit geld te halen bij "energieslurpende bedrijven" en banken.
Dat is heel iets anders dan "100 Euro per persoon".

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die hele petitie bestaat -net als deze OP- uit aannames en stellingen, geen van alle onderbouwd. Dan weet ik wel weer genoeg. Ik wacht wel op een discussie die op inhoudelijke argumenten is gebaseerd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:Wordt het niet eens tijd om ons als volk te roeren tegen de geplande afschaffing ?
Dit kost 2 miljard per jaar, belasting die elders aan de bevolking weer verhoogd moet worden (ruim 100 euro per persoon)
Je doet een aanname dat de bevolking die 2 miljard moet gaan betalen.

Los daarvan is de vraag wat de kosten zouden zijn als een bedrijf als Unilever (3100 werknemers in NL) en Shell (10.000 werknemers) Nederland verlaten?

Het lastige is dat deze bedrijven niet duidelijk willen zijn wat de gevolgen zijn als het niet wordt afgeschaft, maar ze zijn wel duidelijk voorstander van deze geplande afschaffing.

Neem jij het risico?

2 miljard op de complete begroting is niet zo bijzonder en het is niet zo zwart wit als je stelt. Het kan zijn dat bepaalde lastenverlichtingen niet door gaan, dit betekend dat je bij saldo niet meer maar ook niet minder gaat betalen. Of dat er meevallers zijn op bepaalde posten waardoor het hiermee opgevangen kan worden.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:Die hele petitie bestaat -net als deze OP- uit aannames en stellingen, geen van alle onderbouwd. Dan weet ik wel weer genoeg. Ik wacht wel op een discussie die op inhoudelijke argumenten is gebaseerd.
Onderbouwing is volop te vinden
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b4693074/

https://nos.nl/artikel/2228624-geloofwa ... sting.html
https://www.ftm.nl/artikelen/afschaffin ... at?share=1
Je kunt je ogen ook sluiten voor het feit dat belastingdruk verschuift van bedrijven naar burgers
https://www.volkskrant.nl/economie/mult ... ~bbde2fe1/

Nederlands is een belastingparadijs, maar dan wel voor bedrijven. Ga eens aan de zuidas kijken.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Het enige wat mij telkens blijft verbazen zijn dit soort dingen:

De kabinetsbegroting voor 2019 is rond, heeft VVD-fractieleider Klaas Dijkhoff donderdagavond bekendgemaakt na overleg tussen het kabinet en de leiders van de vier coalitiepartijen. ''We hoeven niet langer te vergaderen."
Over de inhoud van het akkoord wilden de fractieleiders niets kwijt. ''Het CDA is heel blij met het resultaat", zei fractieleider Sybrand Buma. Vrijdag moet de ministerraad een hamerslag op het akkoord geven.

Minister van Financiën Wopke Hoekstra Financiën zei tevreden te zijn. "Het is een heel mooi verhaal geworden. Het was een goed en constructief overleg."


- Waarom willen ze over de inhoud niets kwijt? Ze doen net alsof het de burgers niets aan gaat, terwijl eerder werd gesteld dat ''grote energieverbruikers'' en banken voor het merendeel de oplossing zouden moeten zijn. Ook zag ik dat de vennootschapsbelasting, die eerder van 25 naar 21 procent verlaagt zou worden, eventueel toch naar 22 procent wordt verlaagd om die 600 miljoen op te vangen. En waarom? zoals andere links hebben aangegeven, niemand weet het. Niemand weet wat de impact zou zijn als multinationals Nederland zouden verlaten. En waarom zouden ze nu ineens wel Nederland verlaten? Het gaat al jaren goed, dat zal wel zijn doordat Nederland sowieso al ''een paradijs'' was, anders waren ze wel eerder vertrokken. Ik vind het eerder een kleine vorm van chantage ''Als het niet afgeschaft wordt dan bestaat het risico dat we vertrekken naar een ander land, met het gevolg dat de meerderheid van de banen verloren gaan''. En het kabinet trapt er weer eens mooi in. Zou me niets verbazen dat één of andere minister naar zijn/haar termijn aanschuift in de Raad van Commissarissen bij één van die multinationals.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door angel1978 »

alleen maar losse flodders.. ik doe ook niet mee

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door Cro »

Mark1992 schreef:
- Waarom willen ze over de inhoud niets kwijt? Ze doen net alsof het de burgers niets aan gaat
Waarschijnlijk omdat ze zoals altijd het hele plan op Prinsjesdag willen presenteren, al zal het vast wel weer uitlekken voor die tijd.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:alleen maar losse flodders.. ik doe ook niet mee
Onderbouwing genoeg, kun je losse flodders noemen, maar dat betekent voornamelijk een gebrek aan inlezen aan jouw kant.

Of heb je bij de laatste verkiezing een vakje rood gekleurd, wetende dat dat jouw stem een stem voor afschaffing dividendbelasting was?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door BreejKC »

ons als volk te roeren
Hoewel ik mordicus tegen genoemde afschaffing van de dividendbelasting ben, herinner ik me dat het nog maar ca. anderhalf jaar geleden is dat we zelf als Nederlands volk de huidige tweede kamer hebben gekozen en daarbij een meerderheid voor deze regering hebben gecreëerd. Dat de VVD daarbij de grootste partij is geworden, de aanjager van dit soort onzalige plannen, daar heeft een groot aantal mede-landgenoten voor gezorgd. Dat in combinatie met een CDA (ook wel VVD-Lite genoemd) en de rapen voor dit soort asociale maatregelen, die alleen het grootkapitaal steunen, zijn klaar. Dat hadden we vooraf, als we bij meerderheid iets beter hadden nagedacht, natuurlijk wel kunnen weten.

"Ons als volk roeren", zou ook kunnen betekenen, als we het democratisch willen houden: "het houden van een volksraadpleging, ook wel referendum genoemd". En, het is opvallend, ook de magere vorm die we daarvan hadden, die ook niet werkte, is door deze zelfde regering bij meerderheid afgeschaft.

Uiteraard ben ik voor goede ideeen hoe we dit op een democratische manier beter zouden kunnen doen.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Moneyman schreef:Die hele petitie bestaat -net als deze OP- uit aannames en stellingen, geen van alle onderbouwd. Dan weet ik wel weer genoeg. Ik wacht wel op een discussie die op inhoudelijke argumenten is gebaseerd.
Dat geldt net zo goed voor de aannames en stellingen van partijen die tegen de afschaffing zijn.
Ook daar zijn argumenten die ter discussie staan, met valide argumenten.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Klaas Jan schreef:
Moneyman schreef:Die hele petitie bestaat -net als deze OP- uit aannames en stellingen, geen van alle onderbouwd. Dan weet ik wel weer genoeg. Ik wacht wel op een discussie die op inhoudelijke argumenten is gebaseerd.
Dat geldt net zo goed voor de aannames en stellingen van partijen die tegen de afschaffing zijn.
Ook daar zijn argumenten die ter discussie staan, met valide argumenten.
Maar wordt er dan ook gevraagd een petitie te tekenen tegen de afschaffing?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

BreejKC schreef:
ons als volk te roeren
Hoewel ik mordicus tegen genoemde afschaffing van de dividendbelasting ben, herinner ik me dat het nog maar ca. anderhalf jaar geleden is dat we zelf als Nederlands volk de huidige tweede kamer hebben gekozen en daarbij een meerderheid voor deze regering hebben gecreëerd.
Eens, echter was er destijds geen sprake van de afschaffing van de dividendbelasting. Dat het nu ter sprake komt, is prima. Maar dat zij nu, zelfs het merendeel van het vol tegen zich, dit plan doorzetten, daar hebben we niet voor gekozen. Al maakt het waarschijnlijk geen ruk uit wie er nou zit, het kabinet is altijd te paaien door multinationals.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Maar als u een beter systeem weet als dat van een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging en een regering die bij meerderheid van de diverse partijen regeert, dan zou ik dat graag van u vernemen.

Het enige waar u (en ik) nog op mogen hopen, als er toch te veel tegenstand tegen dit voorstel is, dat er een regeringscrisis komt. Maar wie van de regeringspartijen zou dit aandurven? CU? D'66? Van de overige twee regeringspartijen, toch vrij groot, hoeft u dit niet te verwachten.

Maar, dan nog. Hoe zou die andere grote rechtse partij, voortgekomen uit de VVD, met die grote blonde leider bij deze kwestie stemmen? Ik ben benieuwd. Maar uit het verleden is inmiddels wel gebleken dat deze partij in haar stemgedrag soms wel heel veel lijkt op de VVD wat, gezien de afkomst, ook helemaal niet zo vreemd is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door bprosman »

De Volkskrant is ook wel de Pravda van NL. Ook nog een onderbouwing uit het FD of een wat andere rechtsere hoek?

Unilever-baas: 'Afschaffen dividendbelasting is een goede maatregel ...
https://fd.nl/.../unilever-baas-grote-b ... -nederland

Je moet geregistreerd lid zijn voor dit artikel maar de titel zegt het al.
Unilever is 1 van de bedrijven die besloten hebben hun hoofdkantoor in NL te vestigen. Toch 3100 banen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:....
Nederlands is een belastingparadijs, maar dan wel voor bedrijven. Ga eens aan de zuidas kijken.
Want daar staan mooie kantoorgebouwen?
Goed argument.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Mark1992 schreef:- Waarom willen ze over de inhoud niets kwijt? Ze doen net alsof het de burgers niets aan gaat, .....
U denkt dat ze het voor eens en voor altijd geheim willen houden?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door SJZ »

Dat de VVD daarbij de grootste partij is geworden, de aanjager van dit soort onzalige plannen, daar heeft een groot aantal mede-landgenoten voor gezorgd.
Klopt. Sterker nog: de VVD is al 3 Tweede Kamerverkiezingen op rij de grootste (en ook nog de grootste bij de laatste Provinciale Statenverkiezingen en de grootste bij de laatste Gemeenteraadsverkiezingen).
In de Tweede Kamer is de VVD momenteel meer dan anderhalf keer zo groot als de nummer 2, totaal 13 zetels groter. Dat lijkt me een behoorlijk succes.
Ik vind dat heel jammer, maar ik ben maar 1 kiezer. Logisch dat Rutte premier blijft en de VVD de grootste machtsfactor is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door BreejKC »

En ondanks de massale protesten tegen het afschaffen van dividendbelasting, puur VVD- en CDA- (lees VVD-Lite) beleid, lijkt een meerderheid van onze bevolking daar toch voor te zijn.

Het is toch niet van vandaag of gisteren dat genoemde partijen, en enkele kleinere partijen met een "C" in hun naam of degenen die de "C" graag aanhangen, het grootkapitaal kost wat kost steunen, daarmee hun sociale gezicht totaal verliezend. In die zin vindt ik het ook niet vreemd dat dit onzalige VVD-plan pas na de verkiezingen bekend is geworden, gesteund door de trauwe volger CDA en de overige genoemde aanhangers daarvan.

Precies natuurlijk op het goede moment want, als we over ca. 2 1/2 jaar weer bij die stembus staan, is iedereen die onzalige plannen allang weer vergeten.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:
16again schreef:....
Nederlands is een belastingparadijs, maar dan wel voor bedrijven. Ga eens aan de zuidas kijken.
Want daar staan mooie kantoorgebouwen?
Goed argument.
Je kunt je ook beter informeren, alvorens wat te roepen. Een opstapje hiertoe:

https://www.at5.nl/artikelen/168366/kun ... eg-kantoor
https://www.parool.nl/amsterdam/uva-ond ... ~a4507903/
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/12/pa ... 1-a1577096

Gesloten