LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:Daarnaast is het niet onlogisch dat een bedrijf (of andere organisatie) iemand aanneemt die bekend is met de branche. Ik werk zelf in de telecomwereld, en als ik wat anders ga doen en niet onderaan wil beginnen zal dat ook in een telecom/it organisatie zijn.
Maar ook dan geldt dat je belangen van oude en nieuwe werkgever niet door elkaar mogen lopen. Je mag bijvoorbeeld niet het klantenbestand meenemen, vaak is concurrentiebeding onderdeel van je contract.

Een politicus die voor een bedrijf gunstige beslissingen neemt, en daarna overstapt naar dat datzelfde bedrijf heeft bij mij alle schijn tegen.

https://www.ftm.nl/artikelen/draaideur- ... es?share=1
Minister Dijsselbloem pleitte eerder dit jaar in Vrij Nederland voor een afkoelingsperiode van ‘een paar jaar’ voor politici. Met zo’n afkoelingsperiode mogen politici na hun actieve politieke carrière voor een bepaalde periode niet werkzaam zijn in een sector waarbij zij direct betrokken zijn geweest. ……..Nederland is een van de weinige Europese landen zonder algemene afkoelingsperiode.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door BreejKC »

@sylvesterb: dat is precies wat ik bedoelde met de woorden van de PVV en hun stemgedrag in werkelijkheid. Wat een teleurstelling, sommigen kunnen, of willen, dit maar niet geloven. Natuurlijk roep je, om zoveel mogelijk stemmen te trekken van mensen die sociaal afhankelijk zijn, dat je het beste met hun voor hebt. Als die stemmen eenmaal binnen zijn kun je het stemgedrag, dat veel mensen helemaal niet zo nauwkeurig volgen, gemakkelijk aanpassen ofwel 180 graden omdraaien. Daarom vrees ik dat, door het rechtse stemgedrag van de PVV, best wel een grote partij, die meerderheid voor de afschaffing van de dividendbelasting simpelweg al een feit is.

Zou Unilever echt uit Nederland vertrekken als de dividendbelasting gehandhaafd blijft? Zand in de ogen strooien door politici met eigen belangen is dat. De werkelijkheid is heel anders. Schrik niet. Ze zijn voor een belangrijk deel allang weg. Met stille trom vertrokken. De grote gebouwen van Unilever in Vlaardingen staan al jarenlang leeg en de zeepfabriek is ook al lang vertrokken. Blijft alleen over het hoofdkantoor en wat kleinere bedrijven onder de vlag van Unilever. Och, als het alleen daarom gaat, dan sluiten ze dat of die net zo gemakkelijk, dividendbelasting of niet.

Dan die grote naam Shell. Waar inderdaad een aantal van onze bewindspersonen directe belangen bij hebben. Ze zijn hier eerder genoemd. Ik druk me verkeerd uit. Koninklijke Shell bedoelde ik. Dus er is kennelijk nog iemand die grote belangen bij dit bedrijf heeft.

En Shell gaat zomaar weg uit Nederland? Voor de helft is het al elders gevestigd. En die zouden hier komen? Die enorme raffinaderij in Pernis, waar de afgelopen jaren miljarden in zijn geïnvesteerd, die zetten ze zomaar stil? Een miljardenbedrijf dat zomaar waardeloos wordt gemaakt en men de komende decennia weg laat roesten? En die enorme tankopslagparken in Europoort, waar Shell ook het nodige in heeft geïnvesteerd? Die zetten ze zomaar leeg? Laten we een tikje meer realistisch blijven en niet zomaar de dreigende woorden van sommige politici geloven die hun persoonlijk aandeel niet kunnen vergroten als de dividendbelasting gehandhaafd blijft.

En met die grote naam AKZO NOBEL, in werkelijkheid is dit voor een belangrijk deel precies hetzelfde verhaal.

Enorme rapporten schrijft men erover. Maar deze materie is in de praktijk dermate ingewikkeld dat niemand echt kan voorspellen wat er daadwerkelijk NOG gebeurd als de dividendbelasting afgeschaft of gehandhaafd wordt.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 02 sep 2018 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
kweenie schreef:De regering is er om te doen wat goed is voor heel het land.
Dat klinkt goed , en kan ik me helemaal in vinden. Echter de draaideur tussen politiek en bedrijfsleven , met bijbehorend corruptierisico , laat je geheel buiten beschouwing.
Zomaar een voorbeeld: De minister van verkeer en waterstaat neemt eerst allerlei besluiten over Schiplhol ,stapt uit de politiek , om CEO bij KLM te worden. Ruikt toch naar belangenverstrengeling.
Een van de belangrijkste eigenschappen van een minister is dat hij een ministerie goed kan leiden en vertegenwoordigen. De daarvoor benodigde vaardigheden en gevoel voor de wat er binnen en buiten zo'n organisatie met (tien)duizenden medewerkers speelt hebben sterke verwantschap met het leiden van grote (semi-)publieke organisaties en multinationals. Ik vind het dan ook zeker niet vreemd dat ministers vaak vanuit zulk soort organisaties komen of dat na afloop van het ministersschap naar toe gaan.

Dat zo'n minister dan kiest voor een organisatie die in de zelfde sector actief is is enerzijds twijfelachtig vanwege de suggestie van belangenverstrengeling, maar anderzijds is het ook begrijpelijk dat je een van kiest om de richting waarin je al jaren actief bent. Wat daarin de overhand heeft zal van persoon tot persoon verschillen.

Wel zal zo iemand altijd bewust moeten zijn van die schijn van belangenverstrengeling. Als ik minister zou zijn geweest, dan zou ik daarom zelf eerder een van buiten de sector kiezen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef: Overigens heeft het CPB al lang en breed aangegeven dat men totaal geen idee heeft wat er gaat gebeuren, behalve dat men zich kan focussen op het feit dat er 1,7 miljard aan inkomsten uit dividendbelasting misgelopen wordt. Dat is namelijk het enige dat vast staat. De rest is een pure aanname en deze kan dus 2 kanten op:
1. De dividendbelasting wordt afgeschaft en er komen meer multinationals in Nederland, wat dan weer een hoop extra belasting oplevert. Of er gebeurt helemaal niets.
2. De dividendbelasting wordt niet afgeschaft en verschillende multinationals vertrekken uit Nederland, wat een hoop minder belastinginkomsten minder oplevert. Of er gebeurt helemaal niets.
Het is de vraag hoeveel meer belastingen het oplevert als multinationals zich op papier in Nederland vestigen. Het zal dan namelijk vooral gaan om brievenbusfirma's die anders nagenoeg alleen dividendbelasting zouden moeten betalen. Beetje vergelijkbaar met waarom U2 en de Stones in Nederland gevestigd zijn: de voornaamste 'activiteiten' (zoals royalties) worden niet of nauwelijks belast in Nederland, maar veel andere inkomsten levert het niet op.

De grote bedrijven zijn hier die de lachende derde. Zij spelen de landen tegen elkaar uit en kiezen, afhankelijk van hun activiteiten, als papieren vestigingsland het land waarin de totale belastingen het laagste zijn.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door Radar »

zeug schreef:
Dit is een politiek item en geen consumenten issue, heb het derhalve gemeld.
Bedankt voor het melden. Het is inderdaad niet bij uitstek een consumentenkwestie, maar aangezien er wel gevolgen denkbaar zijn voor consumenten (zoals bijvoorbeeld in het openingsbericht aangestipt) én het een (tot nu toe) interessante discussie oplevert, hebben wij besloten om het vooralsnog te laten staan.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door renewouters »

Mark1992 schreef: - Waarom willen ze over de inhoud niets kwijt?
Hoe oud ben je? Als je ouder bent dan pak m beet 12, dan weet je toch wel dat alle plannen in principe met prinsjesdag worden gepresenteerd? Gewoon basiskennis van hoe onze parlementaire democratie werkt (en zoals je ongetwijfeld op school hebt geleerd).

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Misschien belegt u in beleggingsfondsen. U heeft in ieder geval vast een pensioen of een beleggingshypotheek of een koopsomverzekering of iets dergelijks. Het is zo dat als u of uw pensioenfonds in buitenlandse aandelen belegt, en die houden aldaar in het buitenland dividendbelasting in, dan kon u of uw fonds deze verrekenen of terugkrijgen van de Nederlandse overheid tot maximaal het hier geldende percentage. Tot 15% dus. Als hier geen dividendbelasting meer bestaat, dan kan ook geen buitenlandse dividendbelasting verrekend worden. Dat is een nadeel voor u, direct of indirect via een beleggingsproduct. Die maken ca 0,5% minder rendement per jaar Over 40 jaar is dat algauw 20% rendement dan de Nederlandse burger gaat missen. Bijvoorbeeld door een lager pensioen. Het kan niet zo zijn dat als de Nederlanders 2 miljard per jaar aan buitenlandse overheden betalen, geen Nederlander daar nadeel van ondervindt. Dat zou een wonder zijn. De wonderbaarlijke geldvermenigvuldiging of zoiets.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
Mark1992 schreef: - Waarom willen ze over de inhoud niets kwijt?
Hoe oud ben je? Als je ouder bent dan pak m beet 12, dan weet je toch wel dat alle plannen in principe met prinsjesdag worden gepresenteerd? Gewoon basiskennis van hoe onze parlementaire democratie werkt (en zoals je ongetwijfeld op school hebt geleerd).
Een doorkijkje hoe onze parlementaire democratie echt werkt. Meer dan 10 jaar geleden was de lobby voor afschaffing al volop in touw:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... t-30107-10
Aanwezigen: Shell, AkzoNobel, ABN AMRO, de ING, Fortis, de American Chamber of Commerce, het VNO-NCW, Ernst & Young en de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs.....die op wat politici inpraten. Tenenkrommend:
AkzoNobel schreef:Historisch gezien heeft Nederland altijd een goed fiscaal klimaat gehad. In het verleden hadden wij duidelijke wetgeving. Je kon rulings halen bij de fiscus en dat heeft ertoe geleid dat wij in het verleden altijd een voorsprong hebben gehad op veel buurlanden.
Mag ik ook zo'n "ruling" ?
Shell schreef:Nederland heeft terecht een goede reputatie als het gaat om het fiscaal vestigingsklimaat. Terecht, want wij hebben ook iets om te koesteren, maar de wereld verandert snel en landen beconcurreren elkaar steeds scherper. Als wij niets doen, verliezen wij onze toppositie in de wereld.
Dit wordt "race to the bottom" genoemd , belasting tarieven voor bedrijven gaan alleen maar omlaag. En voor burgers omhoog.
Goede reputatie? Daar denkt de EU anders over, Nederland is daar op de vingers getikt, de belasting deal met Starbucks werd als verkapte staatsteun gezien
Shell schreef:Dit punt, het kunnen aftrekken van de kosten en het voorkomen van dubbele belasting is veel belangrijker. Ik wil weten als bedrijf dat als ik ergens belasting betaald heb ik erop kan rekenen dat ik niet elders nog een keer wordt aangeslagen, dat ik de kosten die ik maak gewoon kan aftrekken zonder van het kastje naar de muur gestuurd te worden
De Zuidas staat vol met brievenbusfirmas , die helemaal nergens belasting betalen. Uiteraard kent ook Shell de weg.
Shell schreef:Ik wil even doorgaan met mijn derde punt, het schrappen van de dividendbelasting........Afschaffing van de dividendbelasting zorgt voor deze dynamiek en daardoor het aantrekken van hoofdkantoren. In mijn conclusie wil ik dan ook zeggen dat Nederland een goed vestigingsklimaat heeft maar dat dit in rap tempo veroudert. Achterstallig onderhoud is dringend nodig.

Onderhoud waaraan? De rode loper voor multinationals, en buitenlandse beleggers?
Ing schreef:De mensen die geïnterviewd zijn, geven aan dat Engeland jaren lang een heel mooi systeem had, maar dat dat langzaam is afgegleden. Als je kijkt naar waar dat door komt, is er een aantal oorzaken voor, waarvan de belangrijkste zijn dat Engeland al heel lang een Vpb-tarief heeft van 30% – dat is heel lang aan de lage kant geweest in Europa – maar dat er nu 20 landen binnen Europa zijn die een lager tarief hebben. Je kunt dus constateren dat Engeland de laatste jaren heeft verzuimd om dit tarief te verlagen. Wij hebben dat wel goed gedaan. Ondanks het feit dat Engeland geen dividendbelasting heeft, heeft het nog steeds het systeem dat buitenlands inkomen niet vrijstelt en dat wordt door sommige ondernemingen ook als een probleem gezien

Wederom: fasten your seat belts, for the race to the bottom
Fortis schreef:Ook mijn indruk is dat het vestigingsklimaat in Nederland op zich goed is, maar dat wij alert moeten zijn; stilstand betekent inderdaad achteruitgang. Ook ik zou willen pleiten voor afschaffing van de dividendbelasting en voor vereenvoudiging van de deelnemersvrijstelling.

etc....


Dit is 10 jaar oud! Als je hier je oren naar wil laten hangen, zet dat dan tijdig in je verkiezingsprogramma! Dan heeft de kiezer iets te kiezen

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door tttlocke »

16again schreef:...
Dat zegt iets over de leesvaardigheid: In alle 3 zie ik het woord Zuidas, en ik betaal niets en zie toch de content.
Met leesvaardigheid heeft dat niets te maken.
Het NRC-artikel zit achter een betaalmuur (tenzij je nog een aantal artikelen gratis mag lezen).
In het Paroolartikel wordt 'zuidas' niet genoemd, noch wordt deze locatie anderszins beschreven of aangeduid. Het stukje is overigens de benaming 'artikel' niet waardig.
Het AT5-artikel gaat over een kunstproject tegen belastingparadijs Amsterdam in het kader waarvan langs legen kantoorpanden langs, jawel, de zuidas (hèhè) getoerd wordt.
Je maakte niet duidelijk wat je bedoelde met 'ga eens aan de zuidas kijken'. Deze later geplaatste links voegen niets toe.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door tttlocke »

BreejKC schreef:Daarom vrees ik dat, door het rechtse stemgedrag van de PVV, best wel een grote partij, die meerderheid voor de afschaffing van de dividendbelasting simpelweg al een feit is.
Voor een meerderheid is de PVV helemaal niet nodig.
Daarnaast negeert u stelselmatig de aard van de PVV opvattingen als het gaat om sociaal-economische kwesties. Waarom toch? Reacties van anderen in dit topic gaven voldoende aanleiding om u eens te verdiepen in die opvattingen in plaats van zo maar wat te roepen terwijl u duidelijk niet weet wat er daadwerkelijk speelt.

zeug
Berichten: 127
Lid geworden op: 23 mei 2018 01:10

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door zeug »

Radar schreef:
zeug schreef:
Dit is een politiek item en geen consumenten issue, heb het derhalve gemeld.
Bedankt voor het melden. Het is inderdaad niet bij uitstek een consumentenkwestie, maar aangezien er wel gevolgen denkbaar zijn voor consumenten (zoals bijvoorbeeld in het openingsbericht aangestipt) én het een (tot nu toe) interessante discussie oplevert, hebben wij besloten om het vooralsnog te laten staan.
Een jaar of 8 geleden had ik onder een andere naam een account op dit forum en ook eens een topic geopend over de politiek en dat werd verwijderd en kreeg ik een waarschuwing. Voor mij was deze melding een uitdaging om te zien hoe Radar hier nu mee omgaat.
Bedankt voor uw mening zo is maar weer bewezen hoe de huidige moderatie nu denkt 8)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit is 10 jaar oud! Als je hier je oren naar wil laten hangen, zet dat dan tijdig in je verkiezingsprogramma! Dan heeft de kiezer iets te kiezen
Er zijn honderden lobby-groepen actief die allemaal de politiek op hun standpunten willen wijzen. Het is ondoenlijk om in je verkiezingsprogramma over al die zaken een mening te geven. Je hebt er dan veel meer aan als je als partij duidelijk maakt in welke richting je denkt. Bijvoorbeeld dat je als partij wilt dat Nederland een belastingparadijs voor multinationals blijft. Of eufemistischer, dat Nederland een gunstig vestigingsklimaat voor bedrijven moet bieden. Je hoeft geen dikke verkiezingsprogramma's door te lezen om te weten welke partijen dat belangrijk vinden. Voor ons huidige inkomen en onze toekomstige welvaart is het van belang dat Nederland het beste land
is en blijft om een bedrijf te beginnen of een vestiging vanuit het buitenland te openen, zo is te lezen. Afschaffen van de dividendbelasting past naadloos in deze denkwijze.

Overigens wel leuk om te lezen dat ING expliciet aangeeft dat het feit dat in Engeland heb dividendbelasting wordt geheven helemaal niet uitmaakt voor het vestigingsklimaat daar. Dat andere fiscale regelingen veel belangrijker zijn.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door 16again »

tttlocke schreef:[In het Paroolartikel wordt 'zuidas' niet genoemd, noch wordt deze locatie anderszins beschreven of aangeduid.
Er staat zelfs een luchtfoto , in het onderschrift lees ik Zuidas.
Nu eerdere link het niet bij je doet, een ander belastingparadijs NL linkje:
https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... ontwijking
Mooie in die link is het bruggetje naar de nieuwe OESO regels die belastingontduiking aanpakken, multinationals zoeken compensatie daarvoor, en dus moest de dividendbelasting er aan geloven.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
bprosman schreef:Wat ik gisteren op BNR hoorde is dat de bedoeling is dit geld te halen bij "energieslurpende bedrijven" en banken.
Dat is heel iets anders dan "100 Euro per persoon".
En gaat dat dan niet ten koste van het "vestigingsklimaat" voor bedrijven ??
Dividendbelasting komt vooral ten laste van buitenlandse investeerders. Het lijkt mooi om die lasten neer te leggen bij lokale bedrijven, maar die kunnen weinig anders dan dit in de prijzen door te berekenen. Waardoor Jan met de Pet er alsnog voor opdraait.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Gaat het afschaffen van dividendbelasting ons geld kosten?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

:idea: Plus de 500 actieve forum-deelnemers
zijn het 32.000 petitie-handtekeningen tègen de dividendbelasting ...


https://stopafschaffendividendbelasting.nl/

Gesloten