LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Nietmachine
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2018 18:50

Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Nietmachine »

Ha allen,

Gisteren (26-09) heb ik mijn MRB voldaan van een aanslag die ik op 13 juli 2018 kreeg. Veel te laat, dat weet ik. De situatie was niet heel positief, maar ik had er alle vertrouwen in om uiteindelijk toch op tijd te kunnen betalen.
Nu wil het geval dat ik medio half augustus tot half september in het buitenland zat (Poging tot emigratie die helaas mislukte om verschillende redenen) waardoor de post niet helemaal soepel liep. (Post werd doorgestuurd naar het land waar ik zat, maar deze is nooit aangekomen :x ) hierdoor heb ik klaarblijkelijk de laatste waarschuwing van de Belastingdienst misgelopen (waarin tevens 7 euro extra kosten zaten)

Omdat het saldo het toe liet kon ik gisteren direct € 122 voldoen (volledige som). Vandaag kreeg ik echter een dwangbevel (per reguliere post) van de BD..
Of ik € 129 (met die 7 euro) + € 45 betekeningskosten binnen 2 dagen wou betalen.
Van die 7 euro wist ik eerder nog niks, dus die heb ik na ontvangst direct overgemaakt.

Hoe zit het echter met de betekeningskosten? Worden die kwijtgescholden omdat het een gekruiste betaling is? Er staat namelijk achterop: "Is het bedrag plus de invorderingsrente uiterlijk op de datum van de betekening bijgeschreven op onze rekening? Dan hoeft u de kosten van betekening niet te betalen"
Nadat ik de eerste keer gebeld had (Zo'n 6 pogingen later, want wachtrij steeds vol) kreeg ik een stugge medewerkster aan de lijn die alleen maar met het vingertje zat te wijzen en waar ik niet mee verder kwam. Nadat ik later vandaag weer belde had ik een wat behulpzamere medewerkster, alleen zij kon de betaling nog niet inzien. Daarvoor zou ik morgen moeten bellen.
Ze zei echter: Het hangt er een beetje vanaf of de betaling bij ons op 26-09 of een dag te laat binnen is gekomen.
Gaat het niet om de verzenddatum van de transactie?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een bijschrijfdatum is iets anders dan een datum van overschrijving. Als het op 26-09 betaald had moeten zijn, dan had het op dat moment op de rekening van de ontvanger moeten staan.
Dus morgen even terug bellen en hopen dat u de betaling op tijd gedaan hebt.

Nietmachine
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2018 18:50

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Nietmachine »

Betaling is volgens de bank om 09:09 bij Equens binnen gekomen en verwerkt. Dus de kans is zeer groot dat het dezelfde dag bij hun binnen is gekomen. Het gaat dan alleen nog om die 7 euro kosten "van vervolging" die heb ik vandaag pas overgemaakt omdat ik daar pas kennis van nam na ontvangst van het dwangbevel.

Moneyman
Berichten: 30087
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het gaat om de valutadatum. Als die ligt op of na de dag van de betekening, ben je de kosten verschuldigd.

Nietmachine
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2018 18:50

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Nietmachine »

In dit geval is het op de datum ook mogelijk.
"Is het bedrag plus de invorderingsrente uiterlijk op de datum van de betekening bijgeschreven op onze rekening? Dan hoeft u de kosten van betekening niet te betalen"

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt geen berichtenbox aangemaakt bij Mijnoverheid? Had u alles tijdig gezien.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 27 sep 2018 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u had die kosten dus ook moeten betalen. Nu wordt een deel van die betaling afgeboekt op de kosten waardoor u de aanslag niet op tijd hebt voldaan. Dus u zult ongetwijfeld die betekeningskosten ook moeten betalen.

Die € 7,00 zijn voor de kosten van de aanmaning.

En lees eens hier.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... /aanmaning

Nietmachine
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2018 18:50

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Nietmachine »

@Lady1234: Onzin, MRB Gaat niet via de Berichtenbox. Was het maar zo'n feest, dan had ik het inderdaad eerder kunnen zien.
Afbeelding

Ik ben inderdaad bang dat die 7 euro het gaan nekken, dus het is morgen even afwachten op hun antwoord.

En toch vind ik het vrij zot dat de Awb zegt; een besluit heeft pas kracht op het moment dat het de ontvanger bereikt. BW heeft zoiets gelijks, een bericht heeft pas rechtskracht op het moment dat het de ontvanger heeft bereikt. Maar in de invorderingswet staat bijvoorbeeld wel dat iets verstuurd, verstuurd is en je daar geen beroep tegen in kan stellen.
En ik vind het te zot dat ze mogen betekenen op kantoor en het vervolgens gewoon met de reguliere post mogen sturen met alle risico's voor dien en daar ook nog eens € 45 voor vangen.
Als de BD morgen zegt dat ik moet betalen dan doe ik dat wel meteen, maar ik ga dan alsnog in bezwaar.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, u kunt boos zijn, maar dat moet u dan op uzelf zijn. Voor de motorrijtuigenbelasting kunt u een machtiging tot automatische incasso afgeven. Dan is er geen probleem, behalve bij onvoldoende saldo.

Maar inderdaad jammer dat mededelingen van de MRB nog niet via de berichtenbox gaan. Het wordt bij mij maandelijks geincasseerd, dus had daarvan geen idee.

Nietmachine
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2018 18:50

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Nietmachine »

En ik heb zo mijn redenen om het niet te doen, was overigens niet boos bedoeld hoor. Maar voor het boze vingertje wijzen kom ik hier niet. De situatie was even beroerd en vervolgens door een vervelende loop van omstandigheden komt de berichtgeving niet binnen. Het is ook zeker niet dat ik niet wil betalen hoor!

Maar maandelijks zei je, wellicht is dat een idee inderdaad. Beter dan elk kwartaal zo'n volle smak eraf. Kan je dat gewoon aanvragen? (Via die ellendige Belastingtelefoon waar je eerst een kwartier voor moet wachten)

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan even op een ander tijdstip bellen?

Lees hier.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oe-regelen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt het een boos of belerend vingertje noemen, maar het antwoord op je vraag staat letterlijk in de door jou geciteerde zin:
het bedrag plus de invorderingsrente uiterlijk op de datum van de betekening bijgeschreven op onze rekening

Dus het gaat om het totale bedrag, inclusief die invorderingsrente, en het gaat om het moment dat het op hun rekening bijgeschreven is, niet om wanneer jij het hebt overgemaakt.

Daar hij ervoor kiest om de post naar een ander adres door te praten sturen is natuurlijk niet iets wat je de Belastingdienst kunt verwijten. Het was logischer geweest als je zelf je adres had gewijzigd.

Nietmachine
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2018 18:50

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Nietmachine »

Maar er is geen sprake van invorderingsrente. Dus het is nog even een twijfelgeval of ze de vervolgingskosten ook rekenen onder het bedrag of niet. Morgen heb ik daar meer duidelijkheid over.
En gezien de huidige werkwijze van de banken is het 100% zeker dat het bedrag ook op tijd is binnen gekomen. (Dit kan ik ook onderbouwd laten zien)

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het zijn gewoon de aanmaningskosten, van de aanmaning die gestuurd is maar die niet door u ontvangen is.

Lees de link die ik meestuurde. Éérst worden de kosten voldaan, dus die € 7,00 en dan pas de aanslag. En daar kwam u dus voor te kort.

Nietmachine
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2018 18:50

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door Nietmachine »

Afijn weer een aantal dagen verder.. M'n verlies had ik genomen en die 7 euro bleken mij inderdaad te hebben genekt. Dus, 45 euro nog eens betaald.
Foto:
https://www.mupload.nl/img/xc67b1q.png

Krijg ik vandaag een brief (dagtekening 6 oktober) dat er nog € 52 open staat... Waar komt dat ineens vandaan!?

Foto:
https://www.mupload.nl/img/7chaa0wz80re.jpg

Aanslag was 122 euro + 7 invorderingskosten + 45 betekeningskosten. Die zijn allemaal voldaan. En volgens hun eigen zeggen konden ze het binnen 2 werkdagen zien als het binnen was gekomen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Dwangbevel MRB Betekeningskosten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nietmachine schreef:
06 okt 2018 14:15
Afijn weer een aantal dagen verder.. M'n verlies had ik genomen en die 7 euro bleken mij inderdaad te hebben genekt. Dus, 45 euro nog eens betaald.
Foto:
https://www.mupload.nl/img/xc67b1q.png

Krijg ik vandaag een brief (dagtekening 6 oktober) dat er nog € 52 open staat... Waar komt dat ineens vandaan!?

Foto:
https://www.mupload.nl/img/7chaa0wz80re.jpg

Aanslag was 122 euro + 7 invorderingskosten + 45 betekeningskosten. Die zijn allemaal voldaan. En volgens hun eigen zeggen konden ze het binnen 2 werkdagen zien als het binnen was gekomen.
+/- 2 werkdagen, de brief is getekend 6 oktober, dus +/- 4 oktober gemaakt. Je hebt op vrijdag betaald dus maandag is eerste werkdag en is het niet zo vreemd dat ze ze nog niet hebben verwerkt. Kan ook op je screenshot niet zien of je een kenmerk erbij hebt gezet, zo niet dan redden ze 2 werkdagen niet. Zou ze maandag gewoon eens bellen.

Gesloten