LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Ollito
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2019 19:25

Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door Ollito »

Hallo,

Ik heb onlangs ontslag genomen bij mijn werkgever en kreeg altijd rond de 25e over de maand ervoor salaris. Achteraf bleek dat dit sinds mijn vaste contract vooruit betaald zou moeten zijn.

Ik ben op een invallerscontract binnen gekomen en kreeg toen altijd rond de 25e betaald over de vorige maand. Na een aantal maanden is dit omgezet naar een jaarcontract met vaste uren voor dezelfde functie. Tijdens dit omzetten had ik dus 2x loon moeten krijgen; de afsluitende keer van het invallerscontract en een keer voor het nieuwe contract.

Tot aan mijn ontslag heb ik dus altijd gedacht dat dit op de manier van het invallerscontract doorging. Ik verwachtte dus nog een maandsalaris na mijn ontslag en toen ik dat niet kreeg ben ik er achter aan gegaan. Mijn werkgever zegt inderdaad dat ik een jaar geleden dus nog een maandsalaris had moeten hebben.

Nu het volgende: ik heb alsnog een salarisstrook gekregen voor het gemiste loon. Hierop staat mijn gemiste loon incl. vakantietoeslag (onder de noemer 'Extra uren', ong. 1800). En staan er staat verder nog zaken op als verlofuren, eindejaarsuitkering en vakantiedagen (ong. 900 samen).

Het totaal (2700) wordt belast volgens het bijzonder tarief (43%), en dit kost mij ongeveer 1100 euro aan belasting waardoor ik 1600 overhoudt. Is het niet onterecht dat een vergeten salaris door de werkgever, onder Extra uren wordt belast? Ik begrijp overigens dat de verlofuren etc (900), wel onder dit tarief vallen, maar zou het salaris van 1800 dan niet normaal belast moeten worden?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door Cro »

De vraag is of ze dat na zo'n lange periode nog op de normale wijze op kunnen / mogen lossen. Op zich maakt het ook niet uit, alles dat je nu mogelijk teveel betaald door het hogere tarief krijg je bij de aangifte over dit jaar weer terug. Je zal in dat geval alleen iets langer op het geld moeten wachten.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u dat verleden jaar uitbetaald gekregen had, had dat op dezelfde manier verwerkt moeten worden, want de loonheffingskorting zal al gebruikt zijn voor de gewone maandtermijnen aan salaris.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door piet987654 »

Het maakt op zich weinig uit of er te veel belasting is ingehouden. Doe als het jaar voorbij is aangifte over het betreffende
kalender jaar. mocht het inderdaad zo zijn dat er te veel loonbelasting is ingehouden, dan zal dat bij uw aangifte blijken,
en krijgt U geld terug. Let wel op. Dit zijn inkomsten voor het jaar dat het geld gestort wordt,

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat bijzonder tarief zorgt er inderdaad voor dat je niet onterecht bij het uitkeren te veel loonheffingskortingen zou krijgen, die je aan het eind van het jaar weer terug zou moeten betalen. Op deze manier krijg je misschien aan het eind van het jaar, bij de belastingaangifte, wat geld terug, maar wordt voorkomen dat je in de problemen komt omdat je een paar honderd euro zou moeten terugbetalen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door SJZ »

Het totaal (2700) wordt belast volgens het bijzonder tarief (43%),
43,147% is het normale tarief dat ingaat voor arbeidsinkomen vanaf € 20.384. Dus als u verder ook nog andere inkomsten hebt, verwacht dan geen teruggaaf door deze zaak.

Mocht die € 2.700 uw enige inkomen dit jaar zijn, ja, dan krijgt u de loonheffing wel terug.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het belastingtarief voor inkomens van 20.384 t/m 68.507 is 38,10 procent in 2019.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door SJZ »

Het belastingtarief voor inkomens van 20.384 t/m 68.507 is 38,10 procent in 2019.
Je vergeet waarschijnlijk dat vanaf € 20.384 voor iedere euro die je verdient de algemene heffingskorting met 5,147% wordt afgebouwd.

Maar ik maakte dus een vergissing. Het is niet 43,147%, maar 43,247%.

Het is juist daarom dat het tarief bijzondere beloningen 43,247% is. Immers, als je € 1.000 erbij krijgt (bv. op € 22.000) dan betaal je daarover een tarief van 38,1% = € 381. Bovendien wordt je algemene heffingskorting 5,147% = € 51 lager. Over die € 1.000 betaal je dus € 432 belasting. En dat is dus 432 / 1.000 = 43,2%.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt het er over dat dat het normale tarief is. En dat is het niet. En u vergeet de arbeidskorting.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ander punt: je hebt recht op een verhoging van 50% op grond van de arbeidswetgeving. Daarnaast ook op de wettelijke rente.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt zelf via de site van de Belastingdienst in de groene tabel zien dat dit wel de normale percentages zijn. Er wordt bij de inhoudingen op bijzondere beloningen rekening gehouden met het standaardtarief (38,1%) een met het verrekeningspercentage loonheffingskorting (5,15%).

Uiteraard gaat het hier, zoals al benoemd is, om voorheffingen en zul je aan het eind van het jaar voor jouw specifieke situatie via de belastingaangifte de definitieve aanslag kunnen bepalen.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Lady1234 schreef:
01 mar 2019 19:00
Het belastingtarief voor inkomens van 20.384 t/m 68.507 is 38,10 procent in 2019.
Door de inkomensafhankelijke heffingskortingen is er geen sprake van een tweevlaktax of een belastingpercentage van 38,1 %. Dat lijkt alleen zo.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Bijzonder tarief over 'vergeten' maandsalaris

Ongelezen bericht door SJZ »

U hebt het er over dat dat het normale tarief is. En dat is het niet.
Jawel, dat is het normale tarief. Wordt sinds enkele jaren ook op die manier gecommuniceerd bij het belastingplan.
En u vergeet de arbeidskorting.
Nee hoor, die vergeet ik niet. Maar die is even hoog of je € 21.000, € 22.000 of € 23.000 verdient. En daar ging mijn voorbeeld toch over?
Arbeidskorting wordt pas afgebouwd vanaf € 34.060.

Gesloten