LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
GDelis
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2019 20:41

Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door GDelis »

Hallo,

In het weekend de belastingaangifte van 2018 verstuurd. Blijkt dat er over dit jaar flink betaald moet gaan worden, dit in tegenstelling tot voorgaande jaren. Bij mijn gezin (gezinsinkomen iets meer dan modaal) lijkt de belofte van de regering dat de meeste Nederlanders er dit jaar op financieel vooruit zouden gaan niet waargemaakt kunnen worden. Bij navraag in de directe omgeving blijkt dat dit bij veel mensen het geval is, dat wil zeggen ook zij moeten (veel) meer betalen dan voorgaande jaren. Ik ben benieuwd of dit bij meer veel mensen het geval is.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt de aangifte gedaan over 2018, heeft dus niet van doen met “erop vooruit gaan” van dit jaar.

U schrijft “gezinsinkomen” . U hebt toch niet per abuis het inkomen van partner ook bij uzelf ingevuld?

Als u een inkomen van één werkgever hebt, is het eigenlijk onlogisch dat u veel moet nabetalen.

Als ik u was, zou ik beide jaren maar eens uitprinten en naast elkaar leggen om de verschillen te zien.

Wellicht geen, minder of lagere aftrekposten?

Ik heb uw ervaringen, ook in mijn omgeving in ieder geval niet.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door fisbel »

Is er sprake van dat het jongste kind in 2017 twaalf jaar is geworden? Dan geldt de combinatiekorting niet meer. Scheelt zo een paar duizend euro belasting/

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nope, vorig jaar moest ik bij betalen, dit jaar krijg ik geld terug.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door berndv »

GDelis schreef:
29 apr 2019 20:57
Bij mijn gezin (gezinsinkomen iets meer dan modaal) lijkt de belofte van de regering dat de meeste Nederlanders er dit jaar op financieel vooruit zouden gaan niet waargemaakt kunnen worden.
Die belofte moet zich nog bewijzen, aangezien die belofte is gedaan bij prinsjesdag en gaat over 2019 en niet over 2018, maar goed, dat is iets dat veel mensen vergeten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door renewouters »

Leg de aangiftes van 2017 en 2018 eens naast elkaar en je kunt de verschillen zien. Misschien ergens een tikfout gemaakt? Tussen 2017 en 2018 is niet zo gek veel veranderd in de belastingregels.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door thecure »

fisbel schreef:
30 apr 2019 12:32
Is er sprake van dat het jongste kind in 2017 twaalf jaar is geworden? Dan geldt de combinatiekorting niet meer. Scheelt zo een paar duizend euro belasting/
Hoe werkt dit eigenlijk als ik vragen mag. Mijn jongste kind wordt in september dit jaar 12.
Krijg ik dan volgend jaar over de aangifte van dit jaar nog wel combinatie korting (peildatum 1 januari) of niet meer? (Peildatum 31 december)

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@TheCure
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bikorting/

Voorwaarden

Om in aanmerking te komen voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting moet ook zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:
•Uw kind is op 1 januari jonger dan 12 jaar.
•Uw kind staat ten minste 6 maanden in 1 kalenderjaar bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres.
Als u en uw kind korter dan 6 maanden op hetzelfde woonadres staan ingeschreven omdat 1 van u beiden overlijdt, krijgt u toch de korting.
•Uw arbeidsinkomen is hoger dan een vastgesteld bedrag. Of u krijgt de zelfstandigenaftrek of kunt deze krijgen.
•U bent alleenstaand en u werkt. Of u hebt een fiscale partner, u werkt beiden en u hebt het laagste arbeidsinkomen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar een en ander maakt nog niet dat de Ts over 2018 veel moet gaan BETALEN.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door Costnix »

Nog een keer alles invullen. Als het verschilt met de oude, mag u de aangifte nog een keer invullen.

Ik heb zelf dit jaar een fout gemaakt (ik had recht op meer aftrek) Een nieuwe (correctieve) aangifte ingestuurd. Deze werd geaccepteerd. Ik heb nu al de beslissing binnen en krijg €258 terug.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, de belastingdienst is supersnel. Velen in mijn omgeving, en ook ikzelf, hebben al bericht ontvangen dat de aangifte is afgewerkt. Mooi.

RondeKnoop
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2016 21:03

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door RondeKnoop »

Ik verkeer in de omstandigheid dat ik veel aangiftes (heel veel) zie. Het beeld dat TS schetst is echt in strijd met de werkelijkheid.
Ik wil best geloven dat er iemand er op achteruit gaat. Maar het beeld (zeker rond iets meer dan modaal) is gewoonweg positief.
Het is zelfs vreemd dat hij moet bijbetalen. Dan is er een te hoge VT aangevraagd of hij is ondernemer. En juist ondernemers die iets meer dan modaal verdienen betalen nauwelijks belasting.

Als een zijn jongste kind ouder dan 12 is geworden dan zou het inderdaad daar mee te maken kunnen hebben. Maar dan nog, dan is er een te hoge VT aangevraagd.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, reageren doet de Ts niet.

GDelis
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2019 20:41

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door GDelis »

Dank voor de reacties. Ik was benieuwd of mijn situatie anders was dan bij anderen. Kennelijk is dat zo.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingaangifte: Veel meer betalen dan voorgaande jaren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

GDelis schreef:
27 jun 2019 17:13
Dank voor de reacties. Ik was benieuwd of mijn situatie anders was dan bij anderen. Kennelijk is dat zo.
En wat is er dan “kennelijk” anders? Hebt u de oorzaak gevonden van het verschil?

Gesloten