LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Jantine90
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 sep 2015 13:47

Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Jantine90 »

Beste allen,
Ik probeer al een paar maanden een probleem op te lossen maar kom hier niet uit, vandaar dat ik graag hier om advies wil vragen.

GBLT (gemeentelijke belastingen Zwolle) wil dat ik zo’n 550 euro per jaar betaal aan afvalstoffenheffing en waterschapsbelastingen. Nou zit het zo dat ik wegens omstandigheden bijna geen inkomsten heb. Ik heb kwijtschelding aangevraagd maar deze wordt steeds afgewezen om een tweetal redenen:

- De eerste helft van 2019 had ik een studielening waar ik van rond moest komen. Ze zien dit als inkomsten. Terwijl het 100% een lening was.
- mijn huisgenoot is zzp-er (met een geregistreerd inkomen van rond 0 euro per jaar) en in de voorwaarden staat dat je als zzp-er geen kwijtschelding aan kan vragen.

Mijn bezwaar hiertegen is... een studieLENING is geen inkomen. Het is een lening welke ik volgend jaar terug ga betalen.
Daarnaast... mijn huisgenoot is zzp-er en daarom heb IK geen recht op kwijtschelding?

Ik vind dit allemaal nogal krom. Mijn vraag is... heb ik een poot om op te staan? Wat gebeurt er als ze mij voor de rechter slepen omdat ik niet kan betalen?

Alvast bedankt voor het meedenken.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kijk op de site van de gemeente , daar zal het beslist staan .

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de gemeentelijke belastingen wordt een studielening wel degelijk als inkomsten gezien.

En waar leeft die ZZP-er dan van?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door moederslink »

Jullie voeren een 2 persoonshuishouden.
Daar wordt deze belasting op berekend.
En een studiefinanciering is uiteraard een inkomen, je hebt in 2019 hier een half jaar van geleefd immers?
Het GBLT staat wel open voor een afbetalingsregeling in een aantal termijnen .

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door witte angora »

Jantine90 schreef:
19 okt 2019 14:07
- De eerste helft van 2019 had ik een studielening waar ik van rond moest komen. Ze zien dit als inkomsten. Terwijl het 100% een lening was.
- mijn huisgenoot is zzp-er (met een geregistreerd inkomen van rond 0 euro per jaar) en in de voorwaarden staat dat je als zzp-er geen kwijtschelding aan kan vragen.
Als je het over kwijtscheldingen en moeilijke gemeenten hebt, ben ik intussen wel een beetje ervaringsdeskundig denk ik.

Ik heb een deel van je quote niet voor niets vet gezet. De beslisser gaat uit van het maandinkomen op het moment van aanvraag. Ik neem aan dat je de kwijtschelding ergens in het voorjaar hebt gedaan? Hier komt althans de aanslag waterschapsbelasting in januari, en die van de afvalstoffen e.d. in maart, en dan moet je de aanvraag nog rap doen ook.

De betalingscapaciteit voor het hele jaar wordt berekend aan de hand van de gegevens van de maand waarin je de aanvraag doet. In het voorjaar had je nog een 'inkomen'. Dat is dus bepalend. Of je later in het jaar meer of minder inkomen gaat krijgen is niet relevant, daar wordt geen rekening mee gehouden.

Maar het wordt nog gekker.

Dit jaar kreeg ik voor het eerst recht op gedeeltelijke kwijtschelding. Het waterschap eiste volledige betaling (dat kon ook met de betalingscapaciteit), maar de gemeente eiste ook de volledige betalingscapaciteit op. En dat kan natuurlijk niet, dus in bezwaar gegaan. Wel, aangezien de nota van het waterschap al voldaan was, hoefden ze er geen rekening mee te houden. Daar komt het dus op neer. Dus volgend jaar wacht ik met betalen van het waterschap tot de aanvraag gedeeltelijke kwijtschelding bij de gemeente de deur uit is, want dan staat er nog een belastingschuld open, en moeten ze er rekening mee houden. Volkomen belachelijk, maar ja.

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik vind gewoon dat iedereen gewoon moet betalen, arm of rijk. Het is toch te gek dat de hardwerkende "Jan Modaal" welke 40 uur of meer keihard werkt voor een loontje wel moet betalen en andere niet.
En omdat die anderen niet hoeven te betalen mag Jan nog wat extra betalen, want het geld moet natuurlijk wel binnenkomen.

Een ZZP met inkomen Euro 0 Hoe verzin je het !

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zal wel door de zelfstandigen aftrek, de startersaftrek en de MKB vrijstelling komen. En misschien heeft hij ook nog wat toegevoegd aan de FOR.

Dat laatste zou onverstandig zijn met zo’n laag inkomen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
19 okt 2019 22:49
Ik vind gewoon dat iedereen gewoon moet betalen, arm of rijk. Het is toch te gek dat de hardwerkende "Jan Modaal" welke 40 uur of meer keihard werkt voor een loontje wel moet betalen en andere niet.
En omdat die anderen niet hoeven te betalen mag Jan nog wat extra betalen, want het geld moet natuurlijk wel binnenkomen.
Ben het helemaal met je eens, temeer omdat het om vervuiling gaat. Ik zou niet weten waarom de lagere inkomens niet hoeven te betalen voor het opruimen en schoonmaken van hun zooi.

Ik schat dat zo'n 20% van de huishoudens korting of kwijtschelding krijgt. Hier bedragen beide nota's samen zo'n 600 euro voor een alleenstaande. Dat wordt door 80% opgehoest, en er moet ook nog een afdeling 'kwijtscheldingen' in leven worden gehouden. Stop met die kwijtscheldingen, dan kan de nota met zo'n 150 euro naar beneden. Dat is per maand zo'n 38 euro. Ook een hoop geld, maar in ieder geval minder, dus beter op te brengen, dan de huidige ca. 50.

Het zou juist voor degenen die keihard werken en er nauwelijks op vooruit gaan ten opzichte van de bijstand toch een klein slokje op een borrel schelen.

Toch is het wel zo dat kwijtschelding steeds meer wordt afgeknepen. Voorheen mocht je ruim 2000 euro op de bank hebben staan (plus je inkomen van de lopende maand); tegenwoordig is dat nog maar een maand huur en je inkomen van de lopende maand. Het zou dus zomaar kunnen dat in de toekomst de kwijtschelding steeds meer afgebouwd gaat worden.

Waar je overigens een auto van maximaal 2269 vandaan moet halen zonder schulden te maken is me een raadsel, de minima zitten met hun huur doorgaans niet hoger dan 720 euro.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens lees ik dat er weer wat dingen veranderen. Sinds kort wordt er, wat de auto betreft, niet meer gekeken naar wat hij op moet brengen bij een dealer. Het uitgangspunt is dat als de auto ouder is dan 9 jaar, dit geen belemmering is voor kwijtschelding, tenzij het bepaalde merken betreft. Dat maakt het al een stuk makkelijker.

Bron: https://uvw.nl/wp-content/uploads/2019/ ... t-2020.pdf

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gelukkig dan telt mijn oude Rolls niet meer mee. :lol:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:
19 okt 2019 23:21
Gelukkig dan telt mijn oude Rolls niet meer mee. :lol:
Dus wel. :lol:

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat is niet eerlijk, het is echt een heel oudje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Jantine90 schreef:
19 okt 2019 14:07
- De eerste helft van 2019 had ik een studielening waar ik van rond moest komen. Ze zien dit als inkomsten. Terwijl het 100% een lening was.
Die lening fungeert wel als inkomen. Het creëert sowieso de capaciteit om te betalen, dat is veel belangrijker dan de vraag of het belastingtechnisch als inkomen gezien kan worden.
- mijn huisgenoot is zzp-er (met een geregistreerd inkomen van rond 0 euro per jaar) en in de voorwaarden staat dat je als zzp-er geen kwijtschelding aan kan vragen.

Mijn bezwaar hiertegen is... een studieLENING is geen inkomen. Het is een lening welke ik volgend jaar terug ga betalen.
Daarnaast... mijn huisgenoot is zzp-er en daarom heb IK geen recht op kwijtschelding?
Het is niet jouw kwijtschelding, het is de kwijtschelding voor jullie huishouden. Daarbij wordt er dus, terecht, gekeken naar de situatie van alle huisgenoten.

Voor zzp'ers zijn er heel veel boekhoudkundige en fiscale manieren om het belastbaar inkomen op papier omlaag te brengen. Een beetje sluwe zzp'er met een goed inkomen zou daardoor met allerlei trucs toch voor kunnen zorgen dat zijn inkomen onder de grens voor kwijtschelding zou komen, terwijl hij feitelijk goed vermogend is. Om dit misbruik te voorkomen worden zij uitgesloten.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door thecure »

BL2 schreef:
19 okt 2019 22:49
Ik vind gewoon dat iedereen gewoon moet betalen, arm of rijk. Het is toch te gek dat de hardwerkende "Jan Modaal" welke 40 uur of meer keihard werkt voor een loontje wel moet betalen en andere niet.
En omdat die anderen niet hoeven te betalen mag Jan nog wat extra betalen, want het geld moet natuurlijk wel binnenkomen.

Een ZZP met inkomen Euro 0 Hoe verzin je het !

Zeker mee eens. Maar schaf dan ook alle toeslagen af. Jan modaal moet zijn zorgpremie helemaal zelf betalen....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is vooral een vreemde, kromme situatie. Je 'bepaalt' als overheid een bepaald inkomen waarvan je 'zou moeten kunnen leven' en vervolgens kom je met toeslagen en vrijstellingen omdat dat inkomen niet hoog genoeg is om van te leven.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Door alle eventuele toeslagen en kwijtscheldingen wordt de inkomenssituatie van iemand volkomen onduidelijk.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door witte angora »

Lang geleden, toen ik nog aan het werk was, verdiende ik niet eens zo heel superveel. Maar ik had een lage huur, en daardoor had ik geen toeslagen of wat dan ook meer nodig. Heerlijk.

Nu heb ik ietsje minder te besteden, maar een woning met een dergelijke lage huur (praat je over nog geen 400 euro, ik meen zelfs rond de 300) vind je gewoon niet meer. Met als gevolg: zonder toeslagen is het niet te betalen.

'We' zitten gewoon in een hele hoop vicieuze cirkels. Maak de huren 200 euro goedkoper, hebben mensen ook 200 euro minder huurtoeslag nodig - ergo: dat kon wel eens een heel grote groep zijn.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Statler »

mbt de kwijtschelding is alles reeds gepasseerd, enige wat je kunt doen is binnen 6 weken na afwijzing bezwaar in beroep gaan bij de rechtbank.
Wat gebeurt er als ze mij voor de rechter slepen omdat ik niet kan betalen?
ze slepen je niet voor de rechter, bij belastingschuld kan de invorderingsambtenaar zijn eigen executoriale titel verkrijgen door het laten betekenen van een hernieuwd bevel tot betaling door de belastingdeurwaarder.

advies vraag om een regeling.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Statler schreef:
20 okt 2019 16:28
mbt de kwijtschelding is alles reeds gepasseerd, enige wat je kunt doen is binnen 6 weken na afwijzing bezwaar in beroep gaan bij de rechtbank.
Voor kwijtschelding zijn afwijkende regels. Je kunt binnen 10 dagen administratief beroep aantekenen. Normaal gesproken doe je dat bij B&W van de gemeente, bij een belastingsamenwerking wordt een andere instantie aangewezen.

Theoretisch kun je een procedure starten bij de rechtbank (niet de bestuursrechter), maar ik ken geen arresten waarbij dit succesvol is gedaan. De gang naar de (nationale of lokale) ombudsman staat ook open, maar die kijkt vooral of de GBLT zich aan de regels heeft gehouden.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Vraag over kwijtschelding afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Een studielening wordt niet gezien als inkomen. Dit komt namelijk óók niet op je inkomstenbelasting te staan... Het is daadwerkelijk een lening.

Gesloten