LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
awsomedad89
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2019 13:49

Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door awsomedad89 »

Beste,

Is het fraude als je twee kinderen (resp 7 en 10 jaar) samen hebt, samen woont hebt en vervolgens over gaat naar een (tijdelijke) lat-relatie bij de belasting, vooral met betrekking tot de toeslagen (wonen in een koophuis alleen op mijn naam)

Als mijn vriendin alleen woont met de kinderen heeft ze namelijk recht op alle toeslagen (WAO uitkering). Ik heb een koophuis, en een boven modaal inkomen, gewoon een nieuwe auto van 45.000 euro en we hebben het niet slecht.

Ter verduidelijking, de kinderen gaat het goed mee, en weten (nog) niet van haar plan. Ik ben zelf van mening dat dit niet nodig is, of dat het misschien wel slecht is voor de kinderen. Ik zet haar er niet uit en mijn band met de kinderen is heel goed. Ze wil meer tijd voor zichzelf en denkt dat te kunnen krijgen door apart te gaan wonen (een eigen plekje, misschien kort of misschien permananet... dat weten we niet). Wel zou ik gewoon een sleutel krijgen en de kinderen en haar bezoeken wanneer ik wil (en natuurlijk wil ik graag mijn kinderen zien). Ik zal waarschijnlijk vaker daar zijn dan in het koophuis... en heb ook het idee dat mensen dit de zaak "flessen" vinden zo krijg je namelijk meer geld van de staat. Het is namelijk geen

Mag dit zomaar ? Wat mag wel, wat mag niet ? Ik wil geen risico lopen dat er een boete aan zit, en dan alles terug betalen... gedwongen word terug te komen inwonen en dan mag je weer de inboedel etc etc verkopen.. kost een hoop geld is dit het waard. En als het wel gebeurd, dan kan ik hier voor opdraaien denk ik, en dat wil ik eigenlijk echt niet.


Dank je voor het antwoord.

Groet,
Awsomedad

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er kloppen een aantal zaken niet in uw verhaal. Uw vriendin wil apart gaan wonen om meer tijd voor zichzelf te nemen en u zal vaker daar zijn dan in uw eigen huis. Dat strookt niet met elkaar. Ook uw manier van praten over mogelijk fraude en gewoon een auto van €45.000 geeft mij een akelig gevoel.

Uw vriendin huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en nog vele andere voordelen. Ik ga daar mijn vingers niet aan branden bij u om tips te geven. U hebt het goed, zegt u zelf, waarom dan meer geld van vadertje staat willen hebben?

En ja, natuurlijk lijden kinderen er onder als moeders ineens ergens anders gaat wonen en pa niet meegaat.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door reggie2 »

NeoDutchio schreef:
25 nov 2019 17:31


En ja, natuurlijk lijden kinderen er onder als moeders ineens ergens anders gaat wonen en pa niet meegaat.



Hangt er vanaf, als de ouders steeds ruzie hebben, zou het een opluchting kunnen zijn :-)

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe gaat de woningtoewijzing in uw woonplaats? Op welke termijn krijgen uw partner en kinderen een woning die ook nog op redelijke afstand is van de school van de kinderen? Of vindt u een andere school voor de kinderen aanvaardbaar?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door kokka »

als je vaker daar ben dan in het koophuis, dan is je aanstaande ex inderdaad de boel aan het belazeren als ze dat niet opgeeft aan de belasting.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ga er maar even vanuit dat u niet gehuwd bent.

Sec gezien even wat vragen. Denkt uw vriendin dan zomaar een huurhuis te kunnen krijgen in de sociale sector gezien haar inkomen? Is de huidige woning van samen?

In de vrije sector krijgt ze niets vanwege haar inkomen en daar krijgt men sowieso al geen huurtoeslag.

Maar mevrouw wil ruimte en u zult daar meer zijn dan in uw koophuis?

Dus dat heeft helemaal niets met ruimte te maken. Dit zou misbruik maken zijn van toeslagen.

Wat uw dure auto hiermee van doen heeft, is mij een raadsel.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Verkoop je auto en gebruik dat geld om een extra kamer op/naast/tussen/onder je huis te bouwen. Kan ze zich daar lekker terug trekken.

Ze kan ook ieder weekend in een hotel gaan bivakkeren of bij een vriendin of leuke(re) vriend. Nee, toeslagen krijgt ze daar niet voor.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat jullie willen is ook haalbaar wanneer je een chaletje koopt , dan kan je vriendin af en toe even wat ruimte voor zichzelf krijgen, maar dan krijgt ze dus géén toeslagen omdat dat haar hoofdverblijf niet is.
Dus.... gaat het nu om toeslagen beuren of meer ruimte voor haarzelf willen?
En ik kan je op een briefje geven dat er niet 123 een huurhuis paraat is.
Dat kost anno nu jaren inschrijfopbouwpunten maar het hangt er ook vanaf wáár in Nederland je een huis wilt huren.
Laatst gewijzigd door moederslink op 25 nov 2019 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Wanneer denk je het huis te krijgen, ze heeft nog woonruimte en geen voorrang....

En hij is 99% fraude en als je over paar jaren alles als biologische vader mag terug betalen ben je het koophuis en auto ook kwijt.

Gewoon samen wonen, 2x gas en stroom, huisvuil enz... dat is erg duur en nauwelijks rendabel ondanks alle subsidie die je nu ziet.
Ook 2x meubels nog betalen en hoewel het op papier leuk lijkt, 1 huis is voordeliger dan 2 woningen en zodra ze dit door krijgen dat ze tussen mama en hun Bio papa heen en weer gaan voor de subsidie?

Ik zou dit niet adviseren, en hoe langer het duurde, des te groter het risico.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door moederslink »

Bovendien: als ' toekomstige ' buren van je vriendin zien dat jij daar wel érg vaak bent , wordt ze misschien verlinkt en dan heb je pas echt goed de poppen aan het dansen. 😒

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Klinkt alsof ze gewoon zachtjes van je af wil, eerlijk gezegd.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Alleen al die vraag stellen.... en zich dan ook nog een "awsomedad" noemen.
Ik heb daar een andere naam voor, maar die zal ik hier maar niet neer zetten.

v.d.Heyden

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

breien heeft een goed punt, ze mag als ongehuwde moeder met haar kinderen bij jou op kamers wonen mits je hun niet als jou kinderen erkende..... en daar is via DNA test makkelijk iets te controleren.

Fraude kan tot jarenlang terug gaan en als je huis is afgelost kunnen ze tot 20 jaren terug claimen!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door Revoked »

Het is geen fraude. Het kan gewoon. En, nog gekker, het gebeurt al járen. Vooral de Turkse- en Marokkaanse- gemeenschap hebben hier een handje van. Trouwen maar blijvend thuis geregistreerd staan. Alle toeslagen zijn dan dubbel aan te vragen. Controle? Nee hoor.
Ik ben het er zeker niet mee eens, maar het gebeurt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Revoked schreef:
25 nov 2019 22:15
Het is geen fraude. Het kan gewoon. En, nog gekker, het gebeurt al járen. Vooral de Turkse- en Marokkaanse- gemeenschap hebben hier een handje van. Trouwen maar blijvend thuis geregistreerd staan. Alle toeslagen zijn dan dubbel aan te vragen. Controle? Nee hoor.
Ik ben het er zeker niet mee eens, maar het gebeurt.
Maar dat het gebeurd maakt het geen fraude en als er controle komt ben je flink de pineut.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door thecure »

Revoked schreef:
25 nov 2019 22:15
Het is geen fraude. Het kan gewoon. En, nog gekker, het gebeurt al járen. Vooral de Turkse- en Marokkaanse- gemeenschap hebben hier een handje van. Trouwen maar blijvend thuis geregistreerd staan. Alle toeslagen zijn dan dubbel aan te vragen. Controle? Nee hoor.
Ik ben het er zeker niet mee eens, maar het gebeurt.
Dit is denk ik toch wat anders dan wat ts wil.
Zijn vriendin wil echt uit huis en een aparte woning huren, zoals ik het begrijp.
Je kan het zien als fraude, maar je bent ook weer kostsn kwijt aan dat extra huis (huur, energie, gem. Belasting) dus ik vraag me af of je er wat mee opschiet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik lees de vraag toch wat anders dan de meeste mensen. Volgens mij is de vraag meer of het (vooral met betrekking tot de toeslagen) als fraude wordt gezien als je afzonderlijk gaat wonen omdat je meer ruimte nodig hebt, maar in die periode nog vaak bij elkaar bent. Ik denk dus niet dat TS en partner puur voor de toeslagen apart willen wonen, ik lees het zo dat TS alles netjes wil doen en niet achteraf tegen boetes aan wil lopen.

Belangrijk hierbij is dat de Belastingdienst niet puur kijkt of je twee woningen hebt en wat je ingeschreven staat. De Belastingdienst kijkt waar je daadwerkelijk woont, als in wat je sociaal gebonden bent. Als je nog een groot deel van de tijd bij de partner plus kinderen bent, dan is de kans die groot dat door ook wordt gezien als je werkelijke verblijfplaats.

Overigens is het natuurlijk nog maar de vraag of je wel echt zo vaak daar zult zijn. Ik sluit mij daarbij aan bij Arizonakid, het lijkt eerder dat zij haar besluit al heeft genomen en al een paar stappen verder is, maar dat jij daar nog niet bent.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
26 nov 2019 07:28
@allen de veroordelende toon van sommige antwoorden is beetje hypocriet vind ik. Als TS binnen de wettelijke regels blijft is er toch niets aan de hand? Iedereen probeert toch met bv aftrekposten of schenking aan kinderen en kleinkinderen zo weinig mogelijk belasting te betalen? Waarom zou TS dat niet mogen proberen?
Kort door de bocht: belastingontwijking is prima, belastingontduiking niet. Maar die grens is soms dun, zoals ook in dit topic blijkt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door berndv »

Zoals ik het lees is dit geen gevolg van een kostenbesparing. Er wordt immers niets bespaard, datgene wat er aan toeslagen binnengehaald wordt zal waarschijnlijk niet opwegen tegen de kosten voor het zelfstandig wonen aan vaste lasten, verzekeringen en belastingen.

Dan weet ik niet hoe de belastingdienst het inkomen berekend. Maar als TS een dusdanig inkomen heeft zoals die hier vertelt en de kinderen zijn biologische kinderen zijn, zal er ook een verwachting van alimentatie zijn. Ik vraag me af hoe ze dit willen uitleggen aan de belastingdienst. Vader heeft boven-modaal inkomen en moeder heeft een uitkering uit de WAO, gaat zelfstandig wonen met de kinderen en vaders betaalt niet meer voor de kinderen? Dat zal niet heel waarschijnlijk klinken.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeslagen en van samenwonend naar lat-relatie

Ongelezen bericht door Lowieze »

@berndv “ Ik vraag me af hoe ze dit willen uitleggen aan de belastingdienst”.
Wat moet er uitgelegd worden aan de belastingdienst? Waar zou die naar moeten vragen?

Gesloten