LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomstenbelasting wijzigen ouder dan 5 jaar

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
manitaci
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2009 21:02

Inkomstenbelasting wijzigen ouder dan 5 jaar

Ongelezen bericht door manitaci »

Hallo, ik heb een vraag betreffend het wijzigen van mijn aangifte over 2012. Nu weet ik dat het vrij simpel is om een wijziging te doen tot 5 jaar terug. Echter moet ik een wijziging doen over het jaar 2012, ofwel 7 jaar oud.

Heb reeds contact gehad met de belastingdienst, maar de dame bleef erop hameren dat het wettelijk niet kan.
Zelf had ik een paar maanden terug op meerdere forums gelezen dat het wel kon, inclusief op de site van de belastingdienst. Echter ben ik de term/functienaam vergeten van deze "speciale afdeling".

Het was dan mogelijk om een brief te sturen naar deze persoon. Hij/zij kon deze beoordelen om mogelijk alsnog de wijziging van 5 jaar of ouder door te kunnen voeren. Ondanks de beoordeling vrij streng zou zijn, is het voor mij de poging waard.

Ik ben dus op zoek naar die afdeling/functienaam.

(studiebeurs is definitief omgezet naar een lening nadat diplomatermijn van 10 jaar is verstreken, het is dan mogelijk om in dat belastingjaar deze lening te vermelden als studie aftrek. Tegenwoordig is dit automatisch ingevuld bij je aangifte, maar in 2012 was dit nog niet het geval. Ik heb het dus gemist en wens dit dus alsnog te "corrigeren".)

alvast bedankt!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Inkomstenbelasting wijzigen ouder dan 5 jaar

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Alleen dingen in jou nadeel willen ze nog omzetten, die 5 jaren is bewust ingevoerd want de aangepaste regels gelden niet en elke keer terug moeten werkte fouten in de hand.

Je had gewoon eerder moeten reageren.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Inkomstenbelasting wijzigen ouder dan 5 jaar

Ongelezen bericht door criticus2 »

termijn is 5 jaar. Ik kan nergens iet terugvinden over langer, behalve in het geval van fraude. En dat is dan alleen van fiscus uit...

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomstenbelasting wijzigen ouder dan 5 jaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Niets hoeft u tegen te houden alsnog bezwaar in te dienen en te verzoeken om een ambtshalve vermindering van de aanslag. Kost u slechts één postzegel. Ik geef u alleen weinig kans.

Men kan, volgens mij, niet aan een persoon of speciale afdeling bij de belastingdienst een verzoek richten.

Maar als u die uitzondering op diverse fora gelezen hebt en zelfs op de site van de belastingdienst, zou ik maar gaan zitten spitten om het boven water te krijgen. Doe dat in ieder geval voor het einde van het jaar, anders komt er weer een jaar bij.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inkomstenbelasting wijzigen ouder dan 5 jaar

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
02 dec 2019 13:41
Niets hoeft u tegen te houden alsnog bezwaar in te dienen en te verzoeken om een ambtshalve vermindering van de aanslag. Kost u slechts één postzegel. Ik geef u alleen weinig kans.

Men kan, volgens mij, niet aan een persoon of speciale afdeling bij de belastingdienst een verzoek richten.

Maar als u die uitzondering op diverse fora gelezen hebt en zelfs op de site van de belastingdienst, zou ik maar gaan zitten spitten om het boven water te krijgen. Doe dat in ieder geval voor het einde van het jaar, anders komt er weer een jaar bij.
Een verzoek om een ambtshalve vermindering gaat ook maar tot 5 jaar terug.
BD: “U kunt een verzoek tot vermindering naar ons sturen tot 5 jaar na het jaar waarover de aanslag, betaling of beschikking gaat”

Gesloten