LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
11 dec 2019 13:36
Na jarenlang bedrog en kwade trouw geloof ik de Belastingdienst niet zo gauw meer op dit dossier.
Het filmpje in deze tweet van Renske Leijten geeft een betere indruk dan een foto van de hoeveelheid zwarte balken.

Kom, kom die doorhalingen betreffen uitsluitend wat privacy gevoelige informatie. :roll: :shock:

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door Cro »

kuklos schreef:
11 dec 2019 14:14


Jij bent diegene die dat bestrijdt door continu te zeggen dat we geen conclusies kunnen trekken. We kunnen WEL conclusies trekken en de belastingdienst had deze troep nooit afgeleverd als ze ook maar een greintje besef hadden gehad over hoe erg ze gefaald hebben.
Ik bestrijd dat helemaal niet, dan lees je mijn posts toch echt verkeerd. Ik bestrijd dat totaal niet, het enige dat ik aangeef is dat er niet geconcludeerd kan worden wat er exact weggelakt is en of dat op correcte wijze gebeurt is. Niet meer en niet minder. Zo lijken hier ook mensen te denken dat ik aangeef dat de zwart gelakte zaken alleen privacy gevoelige informatie kunnen zijn, dit heb ik ook nergens aangegeven, ik heb dat enkel als voorbeeld aangedragen van zaken die weggelakt moeten worden. Dat er ook andere zaken weggelakt zijn lijkt een gegeven.

Dat de algehele werkwijze van de BD in dit trajact niet correct is geweest bestrijd ik nergens, daar ben ik het juist mee eens. Echt die conclusie is tijden geleden al getrokken. Dat ze deze dossiers zo beter niet hadden kunnen versturen heb ik ook al aangegeven, echter vermoed ik dat dit wettelijk gezien zo moet.

Ik denk juist dat we het eigenlijk grotendeels wel eens zijn met elkaar.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door Erthanax »

De conclusie die ik trek, is dat de Belastingdienst nog steeds informatie achterhoudt. Welke informatie, dat blijft gissen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door tttlocke »

Waarschijnlijk.
- Er is meer 'dossier' dan wordt aangeleverd.
- Dat wat afgelakt is kan nog steeds terecht onzichtbaar gemaakt zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door crazyme »

tttlocke schreef:
11 dec 2019 17:19
Waarschijnlijk.
- Er is meer 'dossier' dan wordt aangeleverd.
- Dat wat afgelakt is kan nog steeds terecht onzichtbaar gemaakt zijn.
Gezien de historie denk ik dat men kwistig is met de doofpotteninkt.

Wanneer je in dit verhaal nog steeds gelooft in de oprechtheid van de belastingdienst...

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

1 van de nadelen van de (interpretatie van de) AVG. De belastingdienst weet alles van je...maar bijna alles is op basis van gegevens van derden en die mogen ze dan niet delen. Ze mogen je zelf niet eens de naam van je werkgever noemen (gek voorbeeld maar goed) omdat die info vanuit het UWV komt en dus daarom weer niet met jou gedeeld mag worden. Zo ook alle inkomenscijfers waar de toeslagen op zijn gebaseerd......

Maar je kan toch niet zonder door de grond te gaan van schaamte dit zonder uitleg of toelichting naar mensen sturen...

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
11 dec 2019 17:46
Maar je kan toch niet zonder door de grond te gaan van schaamte dit zonder uitleg of toelichting naar mensen sturen...
Dit dus. Werkelijk ongelooflijk :shock:

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door ruitenheer »

sxsx schreef:
11 dec 2019 20:57
Volgens AWB 7:2 en 7:4 heb je in bezwaarfase recht op inzage in je dossier, recht gehoord te worden, gespreksverslag + dan uitspraak
En volgens artikel 25, 1e lid Awr is dit niet van toepassing binnen het belastingrecht:
In afwijking van artikel 7:2 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de belanghebbende gehoord op zijn verzoek.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

In Pauw van gisteravond om 4:48 min geeft Snel aan, dat dit alle informatie-in-één-keer zou zijn en mw Renske Leijten zei, dat ze veronderstelde, dat de BD er hiermee 'vanaf dacht te zijn'.
Wie een idee heeft naar wat voor soort lieden (bij de BD) we hier kijken, mag het zeggen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

sxsx schreef:
12 dec 2019 01:19
M.i. is AWR 25 1e lid dus een burger-vijandig artikel, omdat niet iedereen het AWR leest en zou AWB 7:2 m.i. daarom altijd! moeten gelden.
Dus omdat jij selectief wetsartikelen leest, is hetgeen jij niet leest ineens burgervijandig en zou het bewuste artikel geen werking moeten hebben? Wonderlijke redenering... zou een mooi zootje worden als dat principe geïntroduceerd zou worden :mrgreen:

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

chrisd1 schreef:
12 dec 2019 08:27
In Pauw van gisteravond om 4:48 min geeft Snel aan, dat dit alle informatie-in-één-keer zou zijn en mw Renske Leijten zei, dat ze veronderstelde, dat de BD er hiermee 'vanaf dacht te zijn'.
Althans zelf krijg ik het stellige idee, dat de BD gedupeerden dus gewoon verder wil gaan verwijzen naar de landsadvocaat.
Vraag me af, waarom mw Leijten dat er gisteravond, na het zien van het .... van Snel in de vertoonde video, niet meteen zelf bij gezegd heeft.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Om maar terug te gaan naar het onderwerp, nl. kinderopvangtoeslag perikelen, https://www.ad.nl/politiek/alsnog-einde ... ~a48224d2/

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

sxsx schreef:
12 dec 2019 13:43
Moneyman schreef:
12 dec 2019 08:52
sxsx schreef:
12 dec 2019 01:19
M.i. is AWR 25 1e lid dus een burger-vijandig artikel, omdat niet iedereen het AWR leest en zou AWB 7:2 m.i. daarom altijd! moeten gelden.
Dus omdat jij selectief wetsartikelen leest, is hetgeen jij niet leest ineens burgervijandig en zou het bewuste artikel geen werking moeten hebben? Wonderlijke redenering... zou een mooi zootje worden als dat principe geïntroduceerd zou worden :mrgreen:
Artikel AWR 25 lid 1 is gewoon geldig en daarom gaf ik advies om hoorrecht en inzagerecht rechtens af te dwingen. Als ze niet tijdig reageren dan beslislast onder dwangsom sturen. Als u dat geen goede adviezen vind in plaats van mij hier af te kraken twijfel ik aan uw goede trouw in dit topic.
Het zou helpen als je reageert op wat ik wél schrijf, in plaats van op wat ik überhaupt niet schrijf.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

ZeerPrivé schreef:
12 dec 2019 14:46
Om maar terug te gaan naar het onderwerp, nl. kinderopvangtoeslag perikelen, https://www.ad.nl/politiek/alsnog-einde ... ~a48224d2/
??; had althans zelf begrepen, dat eea afgedaan was.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door Sira »

Wat er vooral moet gebeuren, is eens flink de bezem door de belastingdienst halen. Geldt ook voor de overheid. En bij ziektekostenverzekeraars, ziekenhuizen etc. de managers er uit trappen, zal een hoop geld schelen.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door 16again »

StevieNL81 schreef:
11 dec 2019 17:46
1 van de nadelen van de (interpretatie van de) AVG. De belastingdienst weet alles van je...maar bijna alles is op basis van gegevens van derden en die mogen ze dan niet delen. Ze mogen je zelf niet eens de naam van je werkgever noemen (gek voorbeeld maar goed) omdat die info vanuit het UWV komt en dus daarom weer niet met jou gedeeld mag worden. Zo ook alle inkomenscijfers waar de toeslagen op zijn gebaseerd......
Waarom vult de BD dan al die gegevens van te voren voor me in bij de belastingaangifte? Is dat geen forse schending van de AVG?

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Omdat ze u een handje willen helpen en u die gegevens niet zelf meer hoeft te verzamelen. :lol:

Speedy123
Berichten: 1144
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Cro schreef:
11 dec 2019 14:37
Dat de algehele werkwijze van de BD in dit trajact niet correct is geweest bestrijd ik nergens, daar ben ik het juist mee eens. Echt die conclusie is tijden geleden al getrokken. Dat ze deze dossiers zo beter niet hadden kunnen versturen heb ik ook al aangegeven, echter vermoed ik dat dit wettelijk gezien zo moet.

Ik denk juist dat we het eigenlijk grotendeels wel eens zijn met elkaar.

Nee hoor, het is al gebleken dat er informatie is weggelakt die men gewoon had moeten verstrekken. Het heeft niets met de wet te maken. Het is juist de wet die jarenlang door de belastingdienst genegeerd is. Men is het er nu wel overeens dat men gewoon strafbaar gehandeld heeft maar ja, overheid dus kan dat gewoon. Af en toe een minster of staatssecretaris die wegestuurd wordt maar ambetenaren die willens en wetens de wet overtreden blijven gewoon ongestraft zitten. Ambtenaren staan gewoon boven de wet. Is ook in eerder zaken al gebleken, je kan niet strafbaar zijn als je in opdracht van de overheid handeld. Dus gaat men gewoon vrolijk door met waar men mee bezig was, alles onder het tapijt schuiven zodat de mensen er nooit achter zullen komen op welke gronden ze nou als fraudeur aangemerkt zijn. Uiteindelijk zal dit eindigen in een onderzoek (enquete) van de tweede kamer naar de belastingdienst. En dan wordt het schrikken wat dan allemaal boven tafel komt.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Speedy123 schreef:
13 dec 2019 01:54
Men is het er nu wel overeens dat men gewoon strafbaar gehandeld heeft...
??; althans een maand geleden vond Piet-Hein Donner er nog dit van:
Ook komt er binnenkort nog een rapport uit van de Auditdienst Rijk, die het handelen van de Belastingdienst onderzoekt. Die taak was niet weggelegd voor zijn commissie, benadrukte Donner, al leek hij het voor de fiscus op te nemen, door te benadrukken dat er geen sprake is geweest van ‘kwaadwilligheid’: ,,De Belastingdienst heeft eigenlijk gedaan wat van haar werd verwacht: fraudebestrijding.”

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Affaire kinderopvangtoeslag: je dossier inzien gaat niet zomaar

Ongelezen bericht door Cro »

Speedy123 schreef:
13 dec 2019 01:54
Cro schreef:
11 dec 2019 14:37
Dat de algehele werkwijze van de BD in dit trajact niet correct is geweest bestrijd ik nergens, daar ben ik het juist mee eens. Echt die conclusie is tijden geleden al getrokken. Dat ze deze dossiers zo beter niet hadden kunnen versturen heb ik ook al aangegeven, echter vermoed ik dat dit wettelijk gezien zo moet.

Ik denk juist dat we het eigenlijk grotendeels wel eens zijn met elkaar.

Nee hoor, het is al gebleken dat er informatie is weggelakt die men gewoon had moeten verstrekken.
Ik zeg nergens dat ze geen weggelakt zouden hebben die ze niet hadden moeten weglakken en gewoon hadden moeten verstrekken. Ik geef alleen aan dat het waarschijnlijk verplicht is, wanneer er gelakt is, om ook de gelakte pagina's mee te sturen zoals hier gebeurt is. In plaats van bijvoorbeeld alle gelakte zaken uit het dossier te halen en op die wijze een ongelakt dossier te versturen.

Ik zeg nergens dat de BD niet teveel gelakt heeft.

Gesloten