LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koopwoning waarbij ex inwoont

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Willemsdorp
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2019 23:53

Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door Willemsdorp »

Beste Lezers,

Enige jaren bezit ik een koopwoning.
In het huis heb ik samengewoond met mijn ex en is onze zoon ook geboren.

De koopwoning en hypothecaire schuld zijn van mij. Mijn ex heeft er niks mee te maken.
Ze woont hier niet meer.

Nu sta ik op het punt om te trouwen en met mijn nieuwe partner een koopwoning te kopen.
Ik twijfel om deze woning te kopen in box 1 of 3, want dit hangt af van mijn vraag die ik jullie wil voorleggen.

Volgens de fiscale wetgeving kan je als getrouwd stel apart wonen van je partner en dus toch elkaars fiscale partners zijn. Mijn ex wilt op enige manier een nalatenschap opbouwen voor onze zoon, maar ze komt niet in aanmerking voor een koopwoning. Wel zou ze in een door mij gekochte woning kunnen wonen en mij huur betalen, waarmee ik de hypotheekschuld aflos.

De situatie zou zo zijn dat het voor iedereen aantrekkelijk moet zijn:
Dus ik moet hypotheekrente kunnen blijven aftrekken en m’n ex moet huurtoeslag kunnen krijgen.
Ik blijf ingeschreven op mijn eerste woning.
Is het dus mogelijk dat ik ingeschreven blijf op mijn eerste woning, terwijl mijn ex ook hier inschrijft en huurtoeslag kan vragen als onderhuurder?
Doordat deze woning mijn hoofdverblijf is, vraag ik mij af of op dit adres 2 personen, die dus fiscaal niets meer met elkaar te maken hebben:
1 hypotheekrenteaftrek kan krijgen als huiseigenaar (ik)
2 huurtoeslag kan ontvangen als onderhuurder (ex)

Graag lees ik jullie adviezen!

Bespaar mij jullie meningen:
De Belastingdienst en de wet heeft alle overige vragen beantwoord. Enige vraag staat na de DUBBELE PUNT hierboven!

Heel erg bedankt!

Gr Willemsdorp

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door Moneyman »

Willemsdorp schreef:
18 dec 2019 00:12
De Belastingdienst en de wet heeft alle overige vragen beantwoord. Enige vraag staat na de DUBBELE PUNT hierboven!
Waarom heeft de Belastingdienst dan juist die twee puur fiscale vragen niet beantwoord...?

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door criticus2 »

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... urtoeslag/ huurtoeslag geldt alleen voor zelfstandige woonruimte. dus nee dat kan niet als zij inwoont bij u . ook al is het alleen formeel. (u staat dan beiden op zelfde adres ingeschreven).

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw ex krijgt uiteraard geen huurtoeslag als zij inwoont bij u. U wordt dan mijns inziens ook nog toeslagpartner van elkaar door het kind. U krijgt dus wel zeker fiscaal met elkaar te maken.

Voor de rest stelt u, vriendelijk gezegd, een heel bijzondere constructie voor. En wat voor nalatenschap bouwt ex dan op?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
18 dec 2019 12:28
Willemsdorp schreef:
18 dec 2019 00:12
De Belastingdienst en de wet heeft alle overige vragen beantwoord. Enige vraag staat na de DUBBELE PUNT hierboven!
Waarom heeft de Belastingdienst dan juist die twee puur fiscale vragen niet beantwoord...?
Gokje, omdat niet het hele verhaal is voorgelegd aan de belastingdienst, waaronder dit aspect:
Ik blijf ingeschreven op mijn eerste woning.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door tttlocke »

Er is al wat informatiegegeven (sowieso toeslagpartner vanwege kind, huurtoeslag alleen bij zelfstandige woonruimte), maar omdat de voorgestelde constructie volledig gestoeld lijkt zijn op het ingeschreven staan op de eerste woning en de wet voorschrijft dat u moet wonen waar u ingeschreven staat en ingeschreven staan waar u daadwerkelijk woont, is het niet zinvol die vragen verder te beantwoorden voordat u hierover duidelijkheid verschaft:
U gaat trouwen en koopt met uw partner een woning. Blijft u daadwerkelijk wonen in uw oude woning, zonder uw huwelijkspartner, maar samen met uw hurende ex-vrouw, of bent u alleen van plan te doen alsof?

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U staat nu op het punt te trouwen met uw nieuwe partner.
Wanneer u voor 1-1-2018 in gemeenschap van goederen getrouwd was met uw ex is uw ex voor 50% eigenaar van de woning.
Ook al had u de woning al voordat u ging trouwen met uw ex.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien is dat alles al afgewikkeld bij de echtscheiding? Of was de Ts op huwelijkse voorwaarden getrouwd?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
18 dec 2019 12:28
Willemsdorp schreef:
18 dec 2019 00:12
De Belastingdienst en de wet heeft alle overige vragen beantwoord. Enige vraag staat na de DUBBELE PUNT hierboven!
Waarom heeft de Belastingdienst dan juist die twee puur fiscale vragen niet beantwoord...?
[verwijderd]

Deze constructie lijkt mij niet haalbaar. Sowieso bizar: trouwen met de een, en vervolgens bij de ex gaan wonen. Geen idee wat mensen zich allemaal in het hoofd halen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts blijft natuurlijk helemaal niet in zijn oude woning wonen, alleen officieel om de hypotheekrente af te kunnen blijven trekken.

Maar naar meningen, dat dit dus kolder en fraude is, wordt niet gevraagd. :lol:

En dan nog de voornaamste reden, het opbouwen van een nalatenschap. Apart.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door kweenie »

De koopwoning en hypothecaire schuld zijn van mij.
...
Mijn ex wilt op enige manier een nalatenschap opbouwen voor onze zoon, maar ze komt niet in aanmerking voor een koopwoning.
...
Is het dus mogelijk dat ik ingeschreven blijf op mijn eerste woning, terwijl mijn ex ook hier inschrijft en huurtoeslag kan vragen als onderhuurder?
Doordat deze woning mijn hoofdverblijf is, vraag ik mij af of op dit adres 2 personen, die dus fiscaal niets meer met elkaar te maken hebben:
1 hypotheekrenteaftrek kan krijgen als huiseigenaar (ik)
2 huurtoeslag kan ontvangen als onderhuurder (ex)
Enkele opmerkingen:
- De geldverstrekkers vinden het bijna nooit goed dat je een woning verhuurt. Als je de woning zou willen verhuren, dan zul je dus eerst de hypotheek moeten aflossen. Je hebt dan ook niet meer te maken met renteaftrek.

- wat heeft de wens van je ex om iets voor de nalatenschap op te bouwen te maken met of ze van jou huurt of van een woningbouwvereniging? In beide gevallen is ze gewoon huurder.

- je moet je inschrijven op de plek waar je werkelijk woont. Los daarvan geldt dat de woning die voor aanmerking komt voor renteaftrek ook alleen de woning is die daadwerkelijk als hoofdverblijf geldt (op enkele tijdelijke uitzonderingen na bij het kopen van een andere woning). Dus je zult alleen aftrek kunnen krijgen als je daadwerkelijk in die woning blijft wonen.

- huurtoeslag krijg je alleen als je een zelfstandige woning huurt. Dat is niet het geval als jij er ook woont.

Je hebt dus twee mogelijkheden.
- Of je lost de hypotheek af en gaat daadwerkelijk ergens anders wonen, waarna je ex de woning met huurtoeslag kan huren
- Of je blijft in de woning wonen en je ex komt weer bij je inwonen maar of je nieuwe partner daar blij van wordt...

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door criticus2 »

de enige manier waarop ex wat kan opbouwen in een onroerend goed constructie is door zelf te kopen en af te lossen op de hypotheek. Dan is ook de rente aftrekbaar fiscaal voor haarzelf.

In de voorgestelde constructie, wanneer dat zou kunnen, heeft alleen TS voordeel want is gewoon een beleggingsconstructie . voor hem zelf.

er is een fiscaal partnerschap met de nieuwe partner, maar in een fiscaal partnerschap kan je meen ik maar op 1 pand hypotheekrente aftrekken .

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Van een verhuurd pand kan geen hypotheekrente worden afgetrokken, daarom wil de Ts daar ingeschreven blijven staan.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dan kan hij van het andere pand weer geen hypotheekrente aftrekken. Immers, daar staat hij niet ingeschreven.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door tttlocke »

Het plan is dus om te frauderen met de belastingaangifte en om dat mogelijk te maken en de belastingdienst zand in de ogen te strooien dient de Wet Basisregistratie Personen overtreden te worden.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Voor elke regel die de overheid maakt wordt wel iets verzonnen om er onderuit te komen. Daar komt dus weer een aanpassing op waar mensen weer iets op gaan verzinnen om het te omzeilen. En zo verder. Uiteindelijk stikt het in Nederland van de regeltjes en klaar iedereen over de hoeveelheid regeltjes.
TS zoekt schijnbaar een manier om er zelf zo voordelig mogelijk uit te komen met zo min mogelijk lasten. Ingeschreven staan in een woning waar je niet verblijft, je huis onderverhuren en toch rente willen aftrekken. Helaas, dat gaat niet lukken.

En voor TS: het is geen mening, het is een feit dat u zaken wilt wat niet mogelijk is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door berndv »

Willemsdorp schreef:
18 dec 2019 00:12
Bespaar mij jullie meningen:
Tja, eigenlijk probeert u dus gewoon de boel te flessen? U wilt ingeschreven staan in een woning waar u niet woont om hypotheekrenteaftrek te kunnen behouden, en u wilt u ex de woning verhuren op een dusdanige manier dat die in aanmerking komt voor huurtoeslag.

Voor uw constructie is het vereist dat de woning verdeeld kan worden in 2 zelfstandige woonruimtes. Voor huurtoeslag is het immers vereist dat het een zelfstandige woonruimte is.

Maar. Bedenk goed waar u aan begint. Want wat u wilt is gewoon simpelweg niet toegestaan. De woning verhuren heb ik het dan niet over, maar ik het over het ingeschreven staan op een adres waar u niet woont. Het is gewoon simpelweg fraude. Deze vorm van fraude staat een bestuurlijke boete op van 325 euro. Mocht u hierdoor onterecht geprofiteerd hebben van voordelen door die inschrijving, kunnen die bedragen ook nog teruggevorderd worden eventueel nog verhoogd met een boete ter hoogte van 100% van het terug te vorderen bedrag.

Houdt u er ook rekening mee dat niet alle hypotheekgevers er zomaar mee akkoord zijn dat u uw woning verhuurt. En uw ex kan u uitschrijven uit de woning, afhankelijk van hoe het contractueel in het huurcontract staat.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door Jefdus »

witte angora schreef:
18 dec 2019 15:37
Maar dan kan hij van het andere pand weer geen hypotheekrente aftrekken. Immers, daar staat hij niet ingeschreven.
Ja, maar daar staat natuurlijk de nieuwe partner ingeschreven, die daarvan dus lekker de hypotheekrente aftrekt... :wink:

Het is volgens mij eigenlijk niet meer dan een constructie om van twee woningen, waarvan 1 verhuurd, de hypotheekrente af te kunnen trekken. Of de hurende partij een ex is of een compleet onbekende, doet helemaal niet ter zake. Deze constructie kan natuurlijk gewoon niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door kweenie »

NeoDutchio schreef:
18 dec 2019 15:57
Voor elke regel die de overheid maakt wordt wel iets verzonnen om er onderuit te komen. Daar komt dus weer een aanpassing op waar mensen weer iets op gaan verzinnen om het te omzeilen. En zo verder. Uiteindelijk stikt het in Nederland van de regeltjes en klaar iedereen over de hoeveelheid regeltjes.
TS zoekt schijnbaar een manier om er zelf zo voordelig mogelijk uit te komen met zo min mogelijk lasten. Ingeschreven staan in een woning waar je niet verblijft, je huis onderverhuren en toch rente willen aftrekken. Helaas, dat gaat niet lukken.
Die regels zijn in dit geval dus tegenwoordig behoorlijk dichtgetimmerd, met weinig mazen. Of de woning is fiscaal een eigen woning, die je niet in zijn geheel mag verhuren, en waarvoor je onder voorwaarden de rente mag aftrekken, óf het is een box-3 woning die je wel mag verhuren. En waarvoor de huurder onder voorwaarden huurtoeslag kan ontvangen. Er is daarin geen schemergebied (meer).

Overigens, als TS de mogelijkheid heeft om de hypotheek af te lossen, dan is er natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat TS bij de partner gaat wonen en de oude woning aan de ex verkoopt. Daarbij kan TS ook als geldverstrekker optreden, zodat er geen problemen zijn met of de ex wel voldoende inkomen heeft en zo. Dan kan de ex de betaalde rente aftrekken. Omdat het dan om een annuitaire lening zal gaan, bouwt de ex wel langzaam maar zeker kapitaal op. Maar dan zitten de exen wel nog jaren lang aan elkaar vast. Of dat nou zo gezond is.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Koopwoning waarbij ex inwoont

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Mijn advies is om te gaan trouwen, samen met uw nieuwe geliefde in de nieuwe koopwoning te gaan wonen en het andere huis te gaan verhuren aan uw ex.
Als er geen belemmeringen zijn daarvoor om een huur te vragen onder de huursubsidiegrens dan kan uw ex huursubsidie aanvragen.

Gesloten