LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Tsjallie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2020 20:32

Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door Tsjallie »

Ik heb loon uit één dienstverband. Mijn werkgever verrekent arbeidskorting volgens de witte tabel, maar bij de belastingaangifte krijg ik een veel lagere arbeidskorting. Ik zou verwachten dat de witte tabel en de berekening in het aangifte-programma met elkaar in overstemming zijn. Ik heb mijn salarisspecificaties stuk voor stuk tegen de witte tabel gechecked en zie dat mijn werkgever tot op de cent juist verrekent.
Kent iemand dit verschijnsel? Is dit een fout in het aangifteprogramma van de Belastingdienst?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me sterk. U kunt er van rustig van uitgaan dat het programma correct is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rting-2019

nicolesw1981
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 nov 2018 15:27

Re: Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door nicolesw1981 »

Kan het zijn dat je in de tussentijd van baan gewisseld bent? Dat zou evt een reden kunnen zijn. En anders misschien even contact opnemen met de belastingdienst? Dan heb je iig zekerheid. Succes!

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door kiz »

Ik herken het wél.

Mijn partner heeft weliswaar twee werkgevers, maar de arbeidskorting wordt maar door één van de werkgevers toegepast.
Dit staat ook zo (vooringevuld) in de aangifte, de ene werkgever heeft € 3.029 arbeidskorting toegepast, de andere € 0

Bij de berekening van heffingskortingen staat een lager bedrag (€ 2.717), én de toelichting dat er te veel arbeidskorting is toegekend.

Als ik de arbeidskorting volgens de hier genoemde tabel bereken kom ik in de buurt van de € 2.717 (voor beide inkomens bij elkaar opgeteld) die het aangifteprogramma berekent.
Het lijkt er m.i. op dat de tabellen ófwel niet goed zijn verwerkt in de salarissoftware, ófwel de tabellen kunnen niet (goed) omgaan met een inkomen boven € 34.060, daarboven wordt de (maximale) arbeidskorting (van € 3.399) namelijk verlaagd met 6% van het inkomen bóven die € 34.060.
Logischerwijs zou je verwachten dat het jaarsalaris bij werkgever bekend is, en dus ook het moment dat de maximale arbeidskorting is of wordt bereikt.
Leuk vraagje voor de salarisadministratie...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je twee werkgevers hebt, dan is het begrijpelijk dat de arbeidskorting niet klopt. De arbeidskorting zal in dat geval wel juist zijn als er naar één salaris was, maar omdat het totale jaarinkomen met twee inkomens hoger is, is de totale arbeidskorting lager dan wat de werkgever op rekent. Maar dit is dus niet de situatie van TS.

Tsjallie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2020 20:32

Re: Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door Tsjallie »

Heb al contact met de belastingdienst via webcare, maar dat gaat wel even duren (de Belastingtelefoon heb ik nog niet kunnen bereiken).
Ik heb 1 werkgever en ben ik niet gewisseld. Eigenlijk is mijn belastingsituatie er een van 13-in-een-dozijn.
Wat ik wel intussen vermoed is dat het iets met vakantiegeld en 13e maand te maken kan hebben. Als ik nl. het tabelloon neem, dan kom ik met de formule van de BD op hetzelfde bedrag uit als wat mijn werkgever verrekend. Neem ik daarentegen het fiscaal loon dan kom ik op het bedrag van de BD uit. Je zou verwachten dat, als de arbeidskorting op het tabelloon wordt toegepast (= witte tabel), dat ze dan voor die formule óók het tabelloon moeten nemen.
Wat ik dan vervolgens niet snap, is dat je dit soort vragen niet overal op internet tegen komt. Want hier zouden toch heel veel mensen last van moeten hebben. En dan ga ik toch twijfelen of er niet toch wat anders aan de hand is. :?

@kiz, ik zal dat inderdaad ook eens bij onze salarisadministratie inschieten.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan ligt het dus aan de salarisadministratie. Uiteraard is het fiscaal loon van toepassing voor de arbeidskorting. Uw werkgever had dat moeten herrekenen bij het vakantiegeld en 13e maand.

De berekening van de belastingdienst is 100% correct.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik vind het apart. Als je op de specificaties kijkt, staat daar ook de naam van de salarisverwerker op? adp, afas, unit4, exact?

In de software zit een formule van de belastingdienst ingebouwd en wat jij beschrijft, komt op mij over als 'onvoldoende doorgetest'. Bij de berekening van alle kortingen, moet het programma ook rekening houden met vaste bijzondere beloningen zoals vakantiegeld. Dan zijn er drie mogelijkheden:
- salarisverwerker heeft bij de instellingen voor 2019 ergens een fout gemaakt. Dat kan ook iets simpels zijn: 56 invoeren, waar het 65 moest zijn.
- bij forse salarisverhogingen heeft je salarisadministratie vergeten het jaarloon in de instellingen aan te passen of vergeten een update van de salarisverwerker door te voeren.
- de belastingdienst zelf heeft de verkeerde variabelen gepubliceerd.

Bij het laatste: ergens in december maakt de belastingdienst de parameters voor het nieuwe jaar bekend. Maar als de politiek later besluit dat er nog een vergeten groep is en met de heffingskortingen gaat spelen, dan krijg je verschillen tussen de loonbelasting (via je salaris) en de uiteindelijke inkomstenbelasting. Dit wordt vaak opgelost via updates, maar soms is het onmogelijk en wordt alles doorgeschoven naar de aangifte IB.

De tabelkleur is helemaal niet interessant. Wit/Groen, het programma moet het goed doen.

kiz
Berichten: 2304
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door kiz »

kweenie schreef:
03 apr 2020 04:58
Als je twee werkgevers hebt, dan is het begrijpelijk dat de arbeidskorting niet klopt. De arbeidskorting zal in dat geval wel juist zijn als er naar één salaris was, maar omdat het totale jaarinkomen met twee inkomens hoger is, is de totale arbeidskorting lager dan wat de werkgever op rekent. Maar dit is dus niet de situatie van TS.
Bij de tweede werkgever is bruto zo'n € 700 verdiend, waarover zo'n € 300 LB is ingehouden. Dat kan geen € 300 verschil in arbeidskorting verklaren.
Die situatie is al jaren zo (het is een hobby bijbaan) en dit is het eerste jaar dat dit optreedt.
Wordt hier ook nagevraagd bij de salarisadministratie.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Arbeidskorting volgens witte tabel is meer dan het aangifteprogramma berekent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt zelf simpel controleren of de arbeidskorting op het hoofdinkomen goed is toegepast.

Verwijder uit de aangifte even het inkomen van de tweede baan. Dan ziet u direct of de arbeidskorting correct is berekend.

De arbeidskorting werd vóór 2019 veel langzamer afgebouwd, dus wellicht viel het toen niet op.

Gesloten