LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Odie93
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2020 14:57

Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Odie93 »

Goedemiddag allemaal,

Ik raak enorm in de war omtrent de uitbetaling van heffingskortingen voor de minstverdienende partner voor het jaar 2019. Ik hoop dat iemand hier meer verstand van heeft en mij ermee kan helpen. Excuses als dit al een keer gepost is. De informatie hierover is dusdanig verwarrend dat ik graag een antwoord en jip-en-janneke taal voor mn specifieke situatie zou willen als dat mogelijk is.

Ik wilde vandaag de belasting aangifte 2019 invullen samen met mijn partner. Het programma was opgestart, we waren samen ingelogd en het systeem herkende dat wij samen de aangifte gingen invullen. Alle inkomensgegevens klopten, we hadden geen uitgaven, persoonsgebonden aftrek, geen eigen huis, kosten, alimentaties, etc, etc. In principe was het enige wat we hoefden te checken ons inkomen.

Nu komt het rare. Het inkomen van mijn partner was op en nabij 2500 euro over heel 2019 en arbeidskorting rond 120 (september - december). Het jaar ervoor heeft ze een maand gewerkt. Alle jaren ervoor heeft ze niet gewerkt. Ik ben een late twintiger en mijn partner ook en zijn een aantal jaren getrouwd.

Mijn inkomen ligt om en nabij 32.000 en mijn arbeidskorting zat op het maximale van 2019 (3399). De hoeveelheid belasting die we beiden betaald hebben klopte tot de euro nauwkeurig. Op de website van de belastingdienst wordt niet gespecificeerd wat een 'laag inkomen is'. Ze draaien er om heen. Pas als je inlogt en bij uitgebreide help kijkt bij heffingskortingen uitbetalen geven ze aan dat ze onder een laag inkomen tot 7500 euro verstaan. Hier zat zij ruim onder. Nu kijkend naar de heffingskortingen minstverdienende partner (of de aanrechtssubsidie) zou zij dan het maximale bedrag van 661 euro voor 2019 moeten terug ontvangen? Echter wat we ook proberen om te kijken of er een fout zit in het systeem, er blijft maximaal 275 euro staan (het bedrag dat ze aan loonheffing heeft betaald). We hebben vorig jaar al geprobeerd om een voorlopige teruggaaf te doen en hebben alles wat mogelijk is ingevuld. Alles kwam uit op 0 euro. Ook voor 2020 komt alles uit op 0 euro. Ik heb meer dan voldoende belasting betaald, maar om een of andere manier komt zij niet in aanmerking voor het maximale bedrag van 661. Doen wij iets verkeerd, zijn wij iets vergeten of begrijpen wij deze regeling helemaal verkeerd? De enige fout is dat ik nog een aantal tientjes loonheffing moet terugbetalen omdat een klein bijbaantje alsnog loonheffingskorting had toegepast terwijl dit niet de bedoeling was. Als ik deze werkgever weghaal, verandert er niets in de berekening, alleen dat ik dan niks zou hoeven te betalen en zou niet van zodoende toepassing moeten zijn kijkende naar mijn hoofdinkomen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen :D

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw gegevens doen er in het verhaal helemaal niet toe. Uw inkomen is hoog genoeg.

Hebt u op de berekening van uw partner al eens geklikt op het woord heffingskortingen? Daar zou moeten staan war zij aan heffingskorting terugkrijgt.

Odie93
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2020 14:57

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Odie93 »

Ik heb net op het kopje heffingskortingen gekeken. Daar staat inderdaad een hoger bedrag. Bedoelt u dat dat het bedrag is wat ze zou moeten terugkrijgen? Normaliter in voorgaande jaren stond altijd het juiste bedag er gelijk. Nu staat er een enorm lager bedrag. Ik heb ook eens gekeken wat er gebeurd als ik bijvoorbeeld een voorlopige aanslag invul en dat bedrag x 12 doe, maar voor zowel 2019 als 2020 geeft hij 0 aan. Moet ik bij een bepaalde vraag onder aanvullende vragen b.v. nog iets toevoegen of invullen?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En daar staat toch een specificatie van wat wel en niet uitbetaald wordt?

Maar hoe het zit, in alle aangiften die ik gedaan heb, zijn alle keren de heffingskortingen correct verrekend, dus ik heb er alle vertrouwen dat als u alle gegevens correct hebt ingevuld, dus dat u fiscaal partner van elkaar bent, en dat was natuurlijk nauwelijks wat, het juiste bedrag van de heffingskorting wordt uitbetaald.

In 2018 kan het hoogstens € 755 geweest zijn.

Verwijder eens even het inkomen van uw partner, en kijk dan wat er gebeurt.

Odie93
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 apr 2020 14:57

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Odie93 »

Als ik het inkomen van mijn partner verwijder, komt inderdaad het maximale bedrag naar boven voor 2019. Alleen als ik haar inkomen invoeg, wat nog ver onder de 7.000 zit, gaat het bedrag fors omlaag, terwijl ik meer dan voldoende loonheffing heb betaald om ons beiden te 'dragen' voor het maximale bedrag. Maar dan gaat het bedrag alsnog ver naar beneden. Komt dat dan vanwege haar kleine hoeveelheid inkomsten dat het zo hard gaat en dat het bedrag (275) uit mn hoofd alsnog klopt?

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Haar looninkomsten weg, dat komt er € 661 terug? Ok, dan werkt het programma dus goed.

Maar de arbeidskorting die u noemt is veel te hoog op een inkomen van € 2.500. Dat zou hooguit € 44,00 moeten zijn. Ook dat kunt u controleren.

Als ik u was zou ik elk postje nog even controleren en dan insturen.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Jantje7 »

De totale heffingskortingen van de minst verdiende kan niet hoger zijn als de betaalde loonbelasting. Enkel als u ziekte kosten heeft ingevuld boven de grens wordt dit in een aparte aanslag terug betaald.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jantje7 schreef:
13 apr 2020 22:05
De totale heffingskortingen van de minst verdiende kan niet hoger zijn als de betaalde loonbelasting. Enkel als u ziekte kosten heeft ingevuld boven de grens wordt dit in een aparte aanslag terug betaald.
De TSZ is hier toch helemaal niet van toepassing. Ten eerste zijn er geen ziektekosten, ten tweede zouden die er zijn, breng je die natuurlijk ten laste van het inkomen van de TS, en ten derde zou er dan een waanzinnig bedrag aan ziektekosten moeten zijn, waardoor de Ts in aanmerking zou komen voor de TSZ.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door JozJan »

@Odie93: de site van de belastingdienst is inderdaad niet erg duidelijk over wat dan een 'laag inkomen' is. Elders vind ik dat de grens € 6.500 zou zijn: https://kandoor.nl/blog/heb-ik-recht-op-aanrechtgeld/.

Voor de zekerheid zou ik hiervoor de Belastingtelefoon bellen. Daar krijg je vast het juiste antwoord.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de “hoogte” van dat lage inkomen is hier helemaal niet van belang. Het inkomen Is ca € 2.500.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door JozJan »

Natuurlijk wel. Als de grens (waar de BD dus onduidelijk over is) € 2.000 zou zijn geweest, dan was het verhaal anders geweest. Advies blijft staan: Belastingtelefoon bellen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In 2019 moest uw partner over een inkomen van € 2.500 op jaarbasis 36,65 % belasting betalen, oftewel € 916,00 en zij heeft recht op ca. € 44,00 arbeidstoeslag, zodat per saldo te betalen zou zijn € 872,00.

Dat bedrag wordt voor haar helemaal gedekt door de loonheffingskortingen waar zij recht op heeft en dat heeft weer tot gevolg dat de ingehouden loonheffing wordt uitbetaald.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Voor de regeling uitbetaling algemene heffingskorting minst verdienende partner voor 2019 geldt een maximum van €661.”

Die regeling is voor de partner van de Ts helemaal niet van belang.

Dat zou alleen maar het geval zijn als zij bijvoorbeeld slechts € 1.000 of zo in 2019 had verdiend.

En de heffingskorting wordt op aangifte ook niet naar een maand omgerekend.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onjuist!
Bij een inkomen uit uitkering ligt de grens in 2019 op €1.800 (geboren na 1962)


Wat doet dat er nu allemaal toe? Er hoeven niet allemaal veronderstellingen bij betrokken te worden.
Als een uitkeringstrekker van 1965 in 2019 € 2.500 uitkering gehad heeft, krijgt hij of zij ook de ingehouden loonheffing uitbetaald. En heeft hij € 5.000 uitkering gehad, idem dito.

Vooropgesteld dat er een partner is met voldoende inkomen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

A. De arbeidskorting van 120 euro kan best kloppen als er maar een paar maanden is gewerkt. De werkgever heeft de periodetabellen (maandtabel) toegepast en die gelden als dat hoger is dan wat 2500 euro op jaarbasis zou zijn (44 euro): Recht op AK blijft dus 120 euro.

B. Over 2019 kan maximaal uitbetaald worden: 26,666% van Algemene Heffingskorting (AHK) én Arbeidskorting (AK). Ergo 26,666% van 2477+120 = 693 en niet 661 (Dat is alleen de AHK).

C. Maar bij een inkomen van 2500 euro zou al 916 euro belasting betaald moeten worden als er géén heffingskortingen waren. Die zijn er wel en er is derhalve voor 916 euro heffingskorting toegepast. Dat is meer dan de maximaal 693 euro (toetsniveau) die bij niet/weinig gebruik van heffingskortingen uitbetaald zouden kunnen worden.

D. De belastingplichtige hoeft dus geen belasting te betalen, krijgt de reeds ingehouden loonheffing terug maar krijgt niet nog méér uitbetaald. Zie art. 8.9 van de wet IB.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Over die arbeidskorting nog een leuk weetje (volgens mij).
Stel in 2020 is het minimumloon 21500 op jaarbasis.
Iemand werkt 20 uur per week i.p.v. 40, dus 50% parttime en verdient daarmee dus 10750 (50% van 21500)
Iemand anders werkt 40 uur per week, maar dan gedurende een half jaar. Inkomsten zijn dus ook 10750 euro (6/12 van 21500).
Beiden hebben in dit jaar dus evenveel uren gewerkt. 26x40 of 52x20.
De parttimer moet ca 786 euro belasting betalen en degene die maar een half jaar gewerkt heeft maar evenveel verdiend hoeft niets te betalen. De parttimer heeft een AK van 518 euro en de 6-maandenman een AK van 1798 euro......

Reden: Bij de 6-maandenman zijn 6 keer de volle maandtabellen toegepast en daarom heeft hij recht op 50% van wat de AK op jaarbasis zou zijn (3597 op jaarbasis). Bij de parttimer zijn tabellen van 50% minimumloon toegepast.
Dit is trouwens ook de reden dat je de toegepaste AK moet invullen op de aangifte anders zou die wel berekend kunnen worden net als de AHK.

Omgekeerd voorbeeld: Iemand heeft een jaarloon van 100.000 euro. Hij heeft geen recht op AK, gezien de hoogte van zijn loon. De werkgever past dan ook geen AK toe. Maar na 6 maanden gaat hij uit dienst en heeft geen andere inkomsten. De belastingdienst betaalt nu de AK uit, want bij 50.000 euro heeft hij recht op 2917 euro... Zo krijg je dus de situaties dat bij een gedeelte van het jaar werken je meer óf minder AK kunt krijgen dan wat je volgens de formules of tabellen op jaarbasis zou krijgen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat zijn dan ook de de tabellen volgens de loonheffing. Bij de aangifte wordt alles rechtgetrokken, maar als de werkgever je teveel arbeidskorting heeft toegekend, krijg je dat teveel ook, heeft hij te weinig toegekend, krijg je het juiste.

Maar ik dit topic doet dat er allemaal niet toe. De partner krijgt de ingehouden loonheffing terug. Niet meer en niet minder.

Zou zij helemaal niet gewerkt hebben, en dus geen inkomen uit arbeid gehad hebben, dan zou zij € 661 uitbetaald gekregen hebben.

Heel simpel. Daar zijn al die hypothetische veronderstellingen niet voor nodig.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

maar als de werkgever je teveel arbeidskorting heeft toegekend
.
Nee de werkgever heeft niet te veel toegekend, maar de tabellen precies gehanteerd. Hij kon bijvoorbeeld in januari immers niet weten dat betrokkene in juli uit dienst zou gaan. Zie Art. 8.11 wet IB onderaan na lid 2.d.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Heffingskortingen minstverdienende partner 2019

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als we ons nou eens tot het topic beperken en de gegevens die daar in staan.

De Ts vindt de toelichting van de belastingdienst al onbegrijpelijk, dus het erbij slepen van allerlei niet ter zake doende voorbeelden helpt dan echt niet.

Gesloten