LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IB2019: loondienst en freelancewerk

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
KarelB14
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2020 10:33

IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door KarelB14 »

In het jaar 2019 heb ik voor twee bedrijven (baanwissel) in loondienst gewerkt en deed ik tevens wat freelance ontwerpopdrachten in de weekenduren.

Ik heb hiervoor een eenmanszaak opgericht in 2014. Hiervoor doe ik ieder kwartaal aangifte en maak ik gebruik van de KOR-aftrek. Op mijn IB2019 zet ik het BTW-bedrag bij 'Overige buitengewone baten'. Ofwel: ik hoef geen BTW te betalen. Mijn winst zet ik altijd van mijn zakelijke- op mijn privé-rekening (Privéonttrekking in geld). Daardoor komt op mijn passiva balans de boekwaarde begin boekjaar en einde boekjaar altijd op 0 te staan wat betreft eigen vermogen. Voor de rest hoef ik i.m.o. niets in te vullen: heb immers geen zakelijke kosten, gebruik altijd m'n privéspullen voor werk, werk niet minimaal 1.225 uur in de onderneming, etc.

Beknopt overzicht van mijn ingevulde IB2019:
€ 1.873 aan belastbare winst uit onderneming (winst uit onderneming - MKB-winstvrijstelling).
€ 31.206 aan totaal inkomsten uit werk
Oftewel: € 33.079 is mijn verzamelinkomen over 2019

Mijn inkomstenbelasting is € 3.160 (box 1) + € 9.146 aan premie volksverzekering = € 12.306
Heffingskortingen (€ 5.223) + ingehouden loonheffing (€ 6.456) = € 11.679
Daardoor komt mijn totaal inkomstenbelasting en premie volksverzekering op, te betalen: € 627,-

Daarbij ben ik € 106,- kwijt aan verschuldigde inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Totaal te betalen: € 733,-

Dat is allemaal leuk en aardig, maar als ik ter voorbeeld vertel dat ik geen eigen onderneming heb, zou ik € 183,- terugkrijgen aan inkomstenbelasting en premie volksverzekering. Kortom: het doen van een paar freelance-opdrachten, gebruikmakend van de KOR, kost mij € 733,- op een bruto omzet van € 1.800,-.

Kan ik dit scharen als een "Welkom bij het mooie wereldje van de Belastingdienst" of doe ik er verstandig aan om mijn opdrachten in de toekomst anders uit te voeren? Of heb ik zelfs een fout gemaakt in mijn berekening?

NB. De KOR is 2020 veranderd, doe ik verstandiger aan om mij hiervoor in te schrijven? Dan zou ik geen aangifte inkomstenbelasting meer hoeven te doen, waarschijnlijk komt mijn omzet van volgend jaar dan uit "inkomsten uit overig werk" en betaal ik alsnog een goed bedrag. Niet?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat zei je accountant/financieel adviseur toen je die deze vraag stelde?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door berndv »

Geen idee waarom dit voor u zo uitpakt, wellicht dat het deels te maken heeft met de werkgeverswissel in het lopende jaar. Maar wat ik zie is dat u niet heel veel inkomen uit uw onderneming heeft, wellicht dat het voor u interessanter is om niet als ondernemer gerekend te worden door de belastingdienst. U mag dan geen BTW (ver)rekenen, en vult uw inkomsten in op uw aangifte als "resultaat uit overige werkzaamheden".

KarelB14
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2020 10:33

Re: IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door KarelB14 »

@sjohie: ik heb geen accountant/financieel adviseur, gezien de eenvoud van m'n werkzaamheden (Enkel opbrengsten uit leveringen en diensten)...

KarelB14
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2020 10:33

Re: IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door KarelB14 »

@berndv: bedankt voor je bericht. De tool van de Belastingdienst geeft dat ook aan, dat ik mijzelf niet als ondernemer voor de BTW hoef aan te zien. Ze geven dan als tip om Onderneming te verwijderen en mijn opdrachten als "Inkomsten uit overig werk" (bedragen excl. btw) te plaatsen. Daarmee zou het totaal aan inkomstenbelasting en premie volksverzekering van € 627,- uit op € 595,-. Geen aanzienlijk verschil.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u gebruik maakt van de KOR verhoogd uiteraard de niet af te dragen btw uw winst. Dat geldt voor een ondernemer, maar net zo goed voor inkomsten uit overig werk.

Doordat u wat meer inkomen hebt, daalt uw algemene heffingskorting, en over dat stuk moet u uiteraard ook nog belasting betalen plus premie ZVW.

Heeft allemaal niets van doen met “Welkom enz. “

Zou u gebruik maken van de nieuwe KOR verandert er voor u niets. Het enige is dat u dan geen aangifte btw meer hoeft te doen. U krijgt wel degelijk een verzoek om aangifte te doen en moet nabetalen over de inkomsten uit overig werk.

KarelB14
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2020 10:33

Re: IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door KarelB14 »

@Lady1234: ook bedankt.
Ja, na een tweede gesprek met de Belastingtelefoon blijkt dat nu ook de conclusie. Niets aan te doen, rekening mee houden dat je bij extra bijverdiensten naast loondienst pakweg ~35% weer af zal moeten dragen aan het eind van het jaar.

Zijn er hier lotgenoten die meelezen en op basis hiervan bijvoorbeeld andere uurtarieven zijn gaan afspreken?

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door Redfloor »

Ook als 100% zzp'er heb ik leren rekenen met dat je 1/3e van je inkomsten voor de belastingdienst moet reserveren. Dus dat is eigenlijk niks bijzonders. Wel heb je als je aan de criteria voldoet recht op allerlei aftrekposten waardoor het bedrag in praktijk lager uit valt.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door SJZ »

Je hebt € 2.178 "echte" winst, en je betaalt € 733 daarover? Dat is ongeveer 33,7%. Niet echt bijzonder toch?
Probeer eens € 2.178 loon bij te tellen op je inkomen. Ik vermoed dat je belasting dan met meer dan € 900 stijgt.

Voor de btw gaat het er om wat voor activiteiten je verricht. Of je dat bij winst of resultaat overige werkzaamheden in de IB opgeeft maakt niet uit.
Voor de nieuwe (2020) KOR kun je inderdaad wel ontheffing krijgen, maar dat staat los van je IB.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: IB2019: loondienst en freelancewerk

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Indien je wat werk uit eigen onderneming hebt vind ik dat je aftrek kan opvoeren voor gebruik spullen die je zegt prive te zijn. Je hebt een hele kleine omzet voor freelance werkzaamheden. Wat doe je dan precies en hoe kan dat geen enkele kosten opleveren?

Telefonie, wifi, kilometers, verzekeringen voor aansprakelijkheid?

Gesloten