LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV Verklaring

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

OV Verklaring

Ongelezen bericht door Berteman »

In 2018 heb ik een met een Traject Vrij abonnement gereisd voor het woon-werkverkeer. Als het goed is, verstrekt NS een OV-Verklaring aan de Belastingdienst. Helaas is er ergens iets mis gegaan want ik heb van de Belastingdienst een naheffing gekregen. Ik kan bezwaar maken maar daar heb ik de OV-Verklaring voor nodig.

De klantenservice van NS geeft aan dat de OV-Verklaring niet aan mij kan worden verzonden. NS heeft namelijk geen mogelijkheden om handmatig een OV-Verklaring te maken: relevante abonnementsgegevens worden automatisch naar de Belastingdienst verzonden en dat kan ik - volgens NS - bij de Belastingdienst melden.

De belastingdienst laat echter weten dat de melding dat de OV-Verklaring automatisch is ontvangen, niet voldoende is: mijn bezwaar dient een OV-Verklaring te bevatten.

Hoe los ik dit op? Hoe kom ik aan een OV-Verklaring?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door grun »

Op mijnNS kunt u uw reisgegevens inzien en downloaden van de laatste 18 maanden. Die termijn bestrijkt niet het hele jaar 2018, maar nog wel de laatste twee maanden.

Voor de rest zou ik verwijzen naar diverse NS fora, waar zelfs de moderatoren toegeven dat het soms erg verwarrend is of waarin ze elkaar tegenspreken. Voor sommige abonnementen worden de gegevens inderdaad rechtstreeks naar de belastingdienst gestuurd maar voor andere weer niet.
https://community.ns.nl/abonnementen-2/ ... ring-33095
https://community.ns.nl/abonnementen-2/ ... enst-63980

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door Berteman »

Helaas neemt de Belastingdienst geen genoegen met alleen de reisgegevens. Zij blijven vasthouden aan de OV-Verklaring.

De Belastingdienst heeft aangegeven dat de OV-Verklaring niet is ontvangen: NS kan niet controleren of de OV-Verklaring is verzonden omdat dit een geautomatiseerd proces is.

WillemIII
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 dec 2012 11:03

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door WillemIII »

Je kunt een OV verklaring vragen aan je werkgever.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door Lowieze »

WillemIII schreef:
07 mei 2020 13:19
Je kunt een OV verklaring vragen aan je werkgever.
Dat geldt alleen als je zonder NS-abonnement reist.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door Berteman »

Bij de werkgever kan ik een reisverklaring krijgen, maar alleen reisverkaring is niet voldoende om de reiskosten voor het openbaar vervoer af te trekken. Daarbij moet een overzicht van de gemaakte reizen worden verstrekt maar die zijn niet meer beschikbaar omdat die gegevens 18 maanden worden bewaard.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door Berteman »

Iemand nog een idee of andere suggestie dan het vakantiegeld over te maken naar de dienst die het niet leuker (en het in deze kwestie) ook niet makkelijker kan maken?

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door Lowieze »

Berteman schreef:
25 mei 2020 17:41
Iemand nog een idee of andere suggestie dan het vakantiegeld over te maken naar de dienst die het niet leuker (en het in deze kwestie) ook niet makkelijker kan maken?
Betalen en het hele geval achter u laten. Er is niets wat u er aan kunt veranderen, dus accepteer het en vergeet het verder.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u wel over 2017 en 2019 zo’n verklaring? En werkte U toen bij dezelfde werkgever? Misschien dan een beroep doen op de bestendigde lijn.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door Brahms »

Berteman schreef:
25 mei 2020 17:41
dan het vakantiegeld over te maken
Vakantie zit er toch niet in dit jaar, dus dat is een geluk bij een ongeluk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door moederslink »

off topic:
Nou Brahms , ook weer terug? Welkom!

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
25 mei 2020 18:59
off topic:
Nou Brahms , ook weer terug? Welkom!
Inderdaad: weer terug na exact twee jaar.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: OV Verklaring

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En ik dacht aan de muziek van.......
https://www.youtube.com/watch?v=zKrxesI3ziE

Maar als je elk jaar 't bewijs van OV verklaring in voorjaar download heb je het op eigen PC of USB stick staan.

Zelf Spoor ik niet, maar de OZB waarde en loonopgave heb ik wel opgeslagen voor de zekerheid,
net als bank afschriften van afgelopen meer dan 5 jaren.

Dit adviseer ik iedereen te doen voor de zekerheid, je hebt het vaak nodig als je het niet doet.

Gesloten