LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oude aangifte terugkijken

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Als je in Mijn Belastingdienst de PDF's van oude aangiftes inkomstenbelasting (van 2018 en eerder) gaat bekijken dan valt me op dat de PDF's zijn veranderd t.o.v. de versie zoals ze toentertijd waren opgeslagen/afgedrukt.

Er staan nu allerlei verwarrende gele tekstkaders in opgenomen die er dus voorheen niet waren.

En de vreemdste tekst is "U hebt uw aangifte nog niet helemaal ingevuld. In deze berekening zijn dus nog niet alle gegevens verwerkt."
terwijl die aangifte toen is ingezonden en allang definitief gemaakt. Wat niet ingevuld? Dat is mij een raadsel.

Hetzelfde staat in de PDF als je zo'n oude aangifte gaat wijzigen.

Waar slaat dit op?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, staat bij mij ook, maar is onzin. Aangiften zijn wel degelijk ingezonden en definitieve aanslagen zijn opgelegd.

Ook die rare gele blokken staan er in . Niets van aantrekken.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

En wat dacht je van deze rare tekst. In een PDF:
"U ziet de berekening van de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen die u moet betalen. Klik op
een regel om de details te bekijken.
"
Klikken? Regel? Huh? Waar dan?

Hoe betrouwbaar is het Belastingarchief als opgeslagen documenten zomaar gewijzigd worden?

Ik kwam hierachter toen ik een oude aangifte ging corrigeren. Nadat ik hem miniem had aangepast en ingezonden de PDF opgeslagen.
Ik ging toen de PDF nader bekijken en trof in de gele tekst aan dat niet alles is ingevuld. Dan schrik je toch. Zou mijn correctie wel uitgevoerd worden? Maar wat ik ook deed, ik kreeg die tekst niet weg en moest de aangifte dus nogmaals inzenden anders bleef die steeds openstaan. Een aangifte verwijderen is ook dom, want dan kun je niet meer corrigeren als dat nodig is, of je moet alles opnieuw invullen....

Leuker kunnen ze het niet maken, maar wel moeilijker.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb gewoon overal die mededeling, dat hij nog niet ingezonden zou zijn, verwijderd, geen probleem.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Lady1234 schreef:
08 mei 2020 23:48
Ik heb gewoon overal die mededeling, dat hij nog niet ingezonden zou zijn, verwijderd, geen probleem.
Getest, en inderdaad dat werkt en het oorspronkelijke aangifteformulier keert terug en kan desnoods weer gewijzigd worden. Is dat veranderd? Ik meen me te herinneren dat als je alsnog wilde wijzigen je de hele aangifte from scratch moest invullen als je het formulier verwijderd had.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen idee, alle aangiften die ik instuur, zijn meteen correct. 😁😁,
Dus ik heb nog nooit een verbeterde hoeven insturen.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wat goeeeeed !!!!!@

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En iedereen krijgt tot op de euro uitbetaald, van wat ik opgegeven heb waar men recht op heeft.

Één persoon moest betalen wat ik opgegeven heb, wat hij verschuldigd was. Helaas voor hem. 😢

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik mag ook betalen binnen 30 dagen. Dat is de straf als je vroeg invult.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door fisbel »

In het systeem van: mijnbelastingdienst kan je de gegevens van de diverse jaren bekijken. De definitieve aanslag zoals toegestuurd is in te zien. Dat kan vanaf 2014 / 2015 en latere jaren. Ook het systeem van mijn toeslagen geeft veel informatie: huur, hoogte toeslagen, wijzigingen die hebben plaatsgevonden, gezinssamenstelling, medebewoners en zo nog het een en ander.

Daarnaast is er de mogelijkheid om aangiften te wijzigen Deze aangifte is dus geheel conform de laatst ingestuurde aangifte. Het overzicht van de opgestuurde aangifte geeft allerlei details weer.

Pas op met het uitproberen van het een en ander in de 'gewijzigde' aangifte. Uitproberen kan wel, maar let op: als het niet de bedoeling is om de aangifte te wijzigen, corrigeren, aanvullen is het verstandig om de 'gewijzigde' aangifte weer te verwijderen. Zolang de aangifte niet wordt verstuurd kan dat. Als deze 'gewijzigde' aangifte blijft staan in het systeem is er nog niets aan de hand. Bij: correspondentie kan eenvoudig gezien worden of de aangifte niet is ingestuurd, voorlopig is of definitief.

ALS de aangifte wél wordt verstuurd (aangevuld, gewijzigd, gecorrigeerd) behandelt de Belastingdienst deze als een bezwaarschrift c.q. ambtshalve verzoek Als de aangifte ongewijzigd per ongeluk wordt verstuurd doet de Belastingdienst hier niets mee. Men krijgt ook geen bericht.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@Fisbel.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar uw reactie als u nu kijkt in de oude aangiftes van uzelf en evt. uw klanten en u constateert dat de PDF's onlangs door de belastingdienst gewijzigd zijn. Ze zijn anders geworden dan zoals ze 1, 2, 3 of 4 jaar geleden zijn ingezonden. De gele tekstvakken vallen gelijk op maar zijn er nog meer wijzigingen aangebracht die minder opvallen? Deze PDF's hebben dus geen bewijslast meer want ze zijn zonder uw medeweten veranderd.... En schrikt u niet als u een aangifte gaat wijzigen, door bijv. een aftrekpost toe te voegen en u ziet in de nieuwe afdruk plots staan dat niet alles is ingevuld en wat u ook doet, dat blijft er staan......

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt de aanslagen aan de hand van die asngiften. Dus bewijslast genoeg?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen, maar ik zou er toch ook een heel onplezietig gevoel bij krijgen. Er is duidelijk iets mis in het systeem en dat is geen prettige gedachte.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door fisbel »

@Zombiemaster:
Ik zie het probleem niet. Rood driehoekje met uitroepteken: U hebt het volgende formulier nog niet verstuurd: aangifte ....(jaar)
Dit komt te voorschijn als de aangifte nog niet is verstuurd of als de aangifte beken / gewijzigd wordt zónder te versturen. In beide gevallen kan de aangifte probleemloos worden verwijderd.

Groen vierkantje met v: U hebt een aanslag gekregen.
Oranje-geel vierkantje: Uw aangifte inkomstenbelasting is ontvangen. Wij proberen u binnen 3 maanden te bericht te sturen.

Onder correspondentie van de desbetreffende jaren kan gezien worden welke aangifte(n) zijn verstuurd en welke verwerkt.
N.B: Het aangifteprogramma op Mijn Belastingdienst is (nog) niet geschikt voor mobiele telefoons.

Het te downloaden Easytax-programma inkomstenbelasting verdween in de jaren 2014 / 2015 (het programma met de icoontjes op het bureaublad) Verder lezenswaardig de link van de Belastingdienst: Ontwikkeling online aangifte: van diskette tot Mijn Belastingdienst. Lees hier

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@Fisbel. U begrijpt het niet. Ik heb het over de PDF die je ziet in MBD bij "Mijn aangifte inkomstenbelasting bekijken" van 2018 en eerder.
Die is anders, inhoudelijk gewijzigd, dan die u misschien jaren geleden hebt opgeslagen en waarin nu allerlei rare teksten staan die er dus toen niet stonden. Zo staat er nu ineens dat niet alles is ingevuld. Als uw deze nu afdrukt aan aan uw klanten geeft, zal die aan u vragen, waarom je niet alles hebt ingevuld....
Mensen vertrouwden er tot nu toe op dat een PDF onveranderlijk is en namen misschien niet de moeite om die af te drukken omdat die toch altijd op te roepen is in MBD, maar het blijkt dat de BD die naar believen achteraf kan aanpassen zonder dat mensen daar weet van hebben.

Of als u op verzoek van iemand een aangifte wijzigt en als bewijs daarvan een nieuwe PDF stuurt of afdruk maakt. Ook daarin staat dat u niet alles hebt ingevuld en uw klant zal u vragen waarom je niet alles hebt ingevuld en of hij dan niet benadeeld wordt omdat je niet de moeite hebt genomen om alles in te vullen.... Het is onzin natuurlijk, want je hebt in werkelijkheid wel alles ingevuld.....

Kijk maar eens bij 2018 of zo van uzelf naar "Mijn aangifte inkomstenbelasting bekijken". De datum staat nog op het oorspronkelijke datum maar de inhoud is anders dan op die datum. Ik denk dat er in totaal wel een A4-tje is bijgekomen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben het echt niet met u eens. Als je een aangifte instuurt wordt er gevraagd over opslaan en downloaden.

Persoonlijk download ik ze ook nog in een map documenten, met de naam van die persoon en het jaartal, dus bijvoorbeeld: Jan en Marie 2019. Ze staan ook in de map downloads maar dan met het BSN.

Dit jaar heb ik aan verschillende mensen de aangifte per mail toegezonden ivm persoonlijke omstandigheden. Dan klik ik bij Documenten op die aangifte en per mail verzenden, en dan gaat hij.

Zonder gele blokken of rare opmerkingen.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@Lady. Ik heb het niet over 2019, maar over eerdere jaren en als je nu een van 2018 afdrukt of mailt, dan is die anders dan die je vorig jaar hebt gemaild. dat weet je want je hebt zelf eerder bevestigd dat die rare teksten er nu plots in staan. Werk je soms bij de belastingdienst en dat je het als je taak ziet om kromme bananen recht te lullen?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar alles wat ik zelf gedownload hebt en daarnaast opgeslagen is dus helemaal niet veranderd. Ook eerdere jaren niet. Waarom zou u vanuit de site van de Belastingdienst mailen?

En als u nu eventueel een verbeterde aangifte inzendt, die opslaat en van daaruit mailt, staat er ook niets raars.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
12 mei 2020 23:59
Maar alles wat ik zelf gedownload hebt en daarnaast opgeslagen is dus helemaal niet veranderd. Ook eerdere jaren niet. Waarom zou u vanuit de site van de Belastingdienst mailen?
Het is natuurlijk logisch dat bestanden die je zelf op schijf hebt opgeslagen niet zomaar veranderen. Het punt is dat de Belastingdienst bepaalde functionaliteit biedt, zoals het bekijken van de pdf's van aangiftes van oudere jaren, waardoor het lijkt alsof je ook daar de zelfde, ongewijzigde, bestanden kunt bekijken. En dat het dus niet nodig is om die pdf's ook nog eens zelf op te slaan.

Maar nu blijkt dus dat die pdf's helemaal niet weergeven wat je toen hebt aangegeven, maar dat het 'dynamische' bestanden zijn die in de loop van de tijd kunnen veranderen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Oude aangifte terugkijken

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Het is puur een weergave probleem. De gegevens van de ingestuurde aangifte zijn niet gewijzigd.

Dat de layout anders is betreft een (inmiddels vrij langdurige) storing bij de Belastingdienst waardoor er inderdaad allemaal kaders zijn bijgekomen met de melding dat niet alles is ingevuld. Tel al deze kaders bij elkaar op en de totale aangifte (incl die meldingen) heeft een pagina meer nodig om te printen.

Gesloten