LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door D34M0N »

Lady1234 schreef:
13 okt 2020 12:28
Dan nog maar eens kijken, dat “bijzondere “ tarief is hetzelfde tarief wat ingehouden zou worden als het gewoon loon geweest zou zijn.
Nee, zie voor meer info: https://www.salariszaken.nl/nieuws/uitl ... eloningen/

Alleen voor mensen met een laag inkomen is het bijzondere tarief gelijk aan of minder dan het gewone tarief.
Nijogeth schreef:
13 okt 2020 12:20
Maar leveren wel meer op, omdat er een 150% of iets dergelijks wordt betaald.
Niet per definitie, kan ook 125% of zelfs maar 100% zijn. Al kan het ook 200% zijn. Is afhankelijk van diverse factoren.

Daarnaast vind ik het niet bepaald sociaal. Ik offer mijn kostbare vrije tijd op, omdat ik zo vriendelijk ben om een hart voor de zaak te hebben en dan hou ik onderaan de streep maar een minimaal beetje extra over.
En als ik de hele dag niks zou doen, zou de overheid mij een hele hoop geld geven, als beloning.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het belastingtarief is hetzelfde, maar na invoering van de afbouw van de loonheffingskorting moet er dus nog een stukje loonheffingskorting verrekend worden, wat normaal gesproken al in de maandtabel of zo gebeurd.

Dus u houdt van dat “extra” net zo veel over, dan wanneer het in uw loon zou zitten.

Een hoop geld als beloning? U hebt blijkbaar geen idee van de hoogte van de uitkeringen.

Als u bijna een ton verdiend krijgt u ook geen arbeidskorting meer en al helemaal geen algemene heffingskorting.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door D34M0N »

riddert schreef:
13 okt 2020 12:31
@Nicole, u moet het positieve er maar van inzien, u kunt zichzelf van uw inkomsten bedruipen zonder subsidies. Dat moet toch een goed gevoel geven, of niet dan.
Joepie de poepie! Wat een feest om dat privilege te hebben!

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is zeker een feest, of leunt u liever op een uitkering?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door D34M0N »

Lady1234 schreef:
13 okt 2020 13:22
Dat is zeker een feest, of leunt u liever op een uitkering?
Dit soort argumenten doen mij een beetje denken aan gesprekken die ik weleens heb gehad met overheidsmensen. Die zeiden dat ik het niet moet zien als een straf, maar als een privilege.

Ik heb ze toen maar fijntjes uitgelegd dat oorlogsmisdadigers ook altijd zeggen dat mensen hun moordpartijen niet moeten zien als een misdaad tegen de menselijkheid, dat ze het allemaal niet zo hebben bedoeld, dat ze alles met goede bedoelingen hebben gedaan.

De overheid probeert het gedrag van mensen te sturen door 'goed' gedrag te belonen en 'slecht' gedrag te bestraffen. Gebouw verduurzamen wordt beloond, diefstal wordt bestraft, werkloos op de bank hangen wordt beloond, werken wordt bestraft.

Intenties zijn compleet irrelevant, het enige belangrijke is het eindresultaat.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door thecure »

Dat hele toeslagen systeem is een draak wat veel te veel nivelleert.
Werken moet inderdaar lonen.
Wij werken ons beide een slag in de ronte maar kunnen nergens aanspraak op maken. Dat voelt niet als een eerlijk systeem.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@d34mon

Zo fijntjes Is dat niet.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Na de aanvraag van zowel Huur als Zorg kun je ook nogmaals iets hoger of lager loon invoeren!

Dan zie je of je met iets minder werk meer kreeg.... of hoeveel je mag overwerken.
Probeer eerst eens zowel €250 meer & minder in te voeren en kijk wat je subsidie bedragen zijn!

En de Belastingdienst geeft ook aan, bij loonsverhoging of werkloos worden even na rekenen en tijdig doorgeven.
Dat had deze persoon ook vooraf moeten doen.

DeZevendeHenk
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Bonussen, toeslagen en overwerk gaan gewoon naar de top van je inkomen en worden gewoon belast via de schijven. Weet je wat ook naar de top van je inkomen gaat? Je volgende loonsverhoging, als dat nou allemaal niet loont vanwege belastingen kunnen we de volgende loonsverhoging ook wel laten zitten.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tip: Koop het boek Met ons gaat het nog altijd goed van Peter Hein van Mulligen (320 blz., € 20,99). Aan de hand van CBS-statistieken worden acht sombere mythes over Nederland ontrafeld. Ondertitels van de hoofdstukken twee en drie: "Waarom we rijker zijn dan ooit" en "Waarom de ongelijkheid niet gegroeid is." Zeer interessant, prettig leesbaar en goed voor het humeur!

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
13 okt 2020 17:39
mythes over Nederland......... "Waarom de ongelijkheid niet gegroeid is."
Dat noem ik een fabel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Nicole1970 schreef:
12 okt 2020 19:20
ik denk toch echt het voor de rechtbank te laten komen. zijn hier mensen met ervaring hier in?
Wie zou je voor de rechtbank willen brengen? En op welke gronden? De Belastingdienst, omdat ze zich aan de wet houden?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Erthanax schreef:
13 okt 2020 17:39
Tip: Koop het boek Met ons gaat het nog altijd goed van Peter Hein van Mulligen (320 blz., € 20,99). Aan de hand van CBS-statistieken worden acht sombere mythes over Nederland ontrafeld. Ondertitels van de hoofdstukken twee en drie: "Waarom we rijker zijn dan ooit" en "Waarom de ongelijkheid niet gegroeid is." Zeer interessant, prettig leesbaar en goed voor het humeur!
Besteedt hij ook aandacht aan de groeiende tweedeling tussen woningeigenaren en woninghuurders?

Woningeigenaren zien hun vermogen jaarlijks echt riant groeien. Maar huurders moeten elk jaar weer een groter deel van hun inkomen aan huur opsoeperen. In wezen is dit een taboe-onderwerp. Deze ongelijkheid is immers maatschappelijk geaccepteerd. Het is het gevolg van wat "wij" democratisch hebben besloten.

En zo wordt het contrast tussen arm en rijk in ons land steeds schrijnender en abjecter. Veel jonge mensen kunnen sowieso niet meer aan een wooncarriere beginnen. Of dat nou huur is of koop. Daarbij uitgezonderd zij die rijke ouders hebben. Dat maakt jonge mensen teleurgesteld en cynisch. Terwijl zij de kar in de toekomst zullen moeten trekken. De tweedeling wordt in feite elk jaar groter.

Ik voorzie dat de onvrede hierover de komende jaren nog eens fors gaat toenemen.

Ook de huidige coronacrisis ontspoort volledig. Wat kan onze regering niet wat de Duitse wél kan? Ons land begint in veel opzichten steeds meer te lijken op Groot-Brittannië, waar ongelijkheid tussen mensen de klok slaat.

Sander Schimmelpenninck schreef een prima column waar een hoop ongemakkelijke waarheden worden benoemd. Hij haalt aan dat wij inmiddels een "de facto" Angelsaksische cultuur hebben. Dat is de cultuur van Groot-Brittannië en de VS. Kennelijk hebben we als land het Rijnlandmodel verlaten.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bbd86c81/

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Erthanax »

Woningbezit enz. komt zeker aan de orde in het genoemde boek. Uit mijn hoofd weet ik niet meer of dat ook in het hoofdstuk over ongelijkheid is. Het boek heeft helaas geen index, dus snel iets terugzoeken is wat lastig.
Ik raad echt iedereen aan het te lezen. Op naar bieb, boekhandel of webwinkel!

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Nicole1970 schreef:
12 okt 2020 19:20
Ik heb in 2019 €462 euro teveel verdient en om die reden moet ik €2645 terug betalen!
Natuurlijk heb ik bezwaar aangetekend maar dat is afgewezen. en mondeling toelichting nee dat hoeft niet dat maakt voor hen geen verschil.
U bent kansloos. Helaas is de consequentie van het toeslagen systeem dat sommige middeninkomens netto minder over houden dan lage inkomens.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door fisbel »

D34MON@:
U verwijst naar een link van info.nu. Daar is over het bijzonder tarief het volgende te vinden:
Het bijzonder tarief in de loonheffing kan in 2017, 2018 en 2019 oplopen tot 52 procent aan loonbelasting. U houdt door dit belastingtarief netto veel minder over dan gedacht, maar kunt later de te veel betaalde loonheffing terugvragen via de aangifte inkomstenbelasting.

Lady 1234 verbeterde u al. Bij de aangifte inkomstenbelasting wordt het juiste belaastingtarief toegepast. De teveel ingehouden belasting wordt dan gecorrigeerd naar het normale tarief.

Jose2501:
U schreef: Wat u wel kunt doen is dit jaar en eventueel volgend jaar veel kosten maken die aftrekbaar zijn. En dan bij aangifte middelen met vorig jaar. En als uw belastbaar inkomen dan onder de grens komt kunt u bezwaar maken en wat geld terug krijgen.

Wat u schrijft is geen advies. Het is foute informatie. Middelen over 3 jaar is totaal iets anders. Bezwaar maken tegen de terugbetaling is mogelijk, maar alleen kansrijk als de belastingdienst uitgegaan is van verkeerde inkomensgegevens.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Middeling heeft geen effect op de toeslagen. Alleen op de inkomstenbelasting.

Maar het specifieke probleem van de huurtoeslag is vanaf 1 januari 2020 niet meer van toepassing.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat je in voorkomende gevallen daar sowieso al naar kijkt, los van of je over deze inkomensgrens geen gaat.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Jablan »

De redactie heeft een hulpartikel online gezet Inkomen of leefsituatie veranderd? Check je recht op toeslagen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Er zijn ook mensen die dit soort berichten misbruiken!

Ooit een werknemer gehad die loonsVERLAGING eiste!
Bij 8 cent minder per uur Bruto hogere Huursubsidie, Zorgtoeslag en zo,

Wel leuk als de FNV enkele maanden later loonsverhoging in de CAO ging eisen, en ik nogmaals vroeg, weet je het zeker?
Toen heb ik er maar 1 vrije dag op eigen rekening van gemaakt, betere oplossing en eenvoudiger uit te voeren...
Het is een legale manier voor meer subsidie te krijgen....

Gesloten