LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Renee176
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2007 10:41

Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door Renee176 »

Heb je geen Digid, of problemen met code ontvangen? Dit had ik ook met de DIGID van mijn bejaarde moeder. Al 3 keer aangevraagd, maar post komt niet aan. Daarom uitstel van belastingen aangevraagd, alleen omdat ik DIGID niet rond krijg, dat vind ik eigenlijk al absurd.
Tocht had ik het formulier ingevuld. Aan het eind geprobeerd te verzenden met mijn eigen DIGID code en dat lukt! Dus mensen maak je niet druk als je geen code hebt, gebruik gewoon de code van elke willekeurige burger in Nederland. Over veiligheid gesproken, de voormalige pincode was veiliger en persoonlijker.
Nu kan ik belastingaangifte voor wie dan ook invullen en verzenden. Schandalig!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door D1RK »

Als je dus zowel je gebruikers naam als code gebruikt doe je als belasting adviseurs, foutje in wet, alleen bedrijven code's mogen dit.

Als er ooit fouten of problemen komen is de code eigenaar verantwoordelijk, dus zowel de klant als de invuller kunnen dan in problemem komen.

Het kan wel maar mag niet.

De code via www.digid.nl aanvragen, en dus niet via digit... want dat was mijn foutje, dus gewoon wachten en alles rustig en duidelijk aanvragen online!

Wel mag je de eigen mobiel opgeven voor code sms...

Je hebt dus wegens de vele fouten en staking nu wel tot pasen de tijd!

Doe het dus nog een keertje!
en anders na 1 mei aanvragen en voor volgend jaar!

PS de code van man en vrouw op gezamelijke aangifte dienen zowel de gebruikersnaam als de code verschillend te zijn, dus 2 namen met dezelfde code mag niet, als je apart aangifte doet dus wel, maar niet op een gezamelijk document!

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door roland48 »

Dirk, dat van die 2 namen met dezelfde codes wist ik niet, want het werkt nl. wel.

Gezamenlijke aangifte, verschillende gebruikersnaam, zelfde wachtwoord. Waar kan ik die regel ergens vinden, trouwens? In het aangifteprogramma zelf?

Renee176
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2007 10:41

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door Renee176 »

Bij aangifte voor 2 personen verschijnt aan het eind van de aangifte 2 x de velden met Gebruikersnaam en wachtwoord betreffende de DIGID.
In deze velden kunnen dezelfde gegevens ingevuld worden voor beide partners, dat werkt namelijk wel.
Gr Renée

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door mylo1 »

Sorry...dom blondje...maar kan de belasting in dit geval wel jou moeders aangifte openen?
Heb geen idee hoe het werkt bij de belasting...maar lijkt mij dat de digid toch persoonlik is?..of vergis ik mij? :?

Renee176
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2007 10:41

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door Renee176 »

Mylo,
Digid is niet gekoppeld aan naam ingevuld op elektronisch belastingformulier. Als dit wel zo zou zijn, had formulier niet verzonden kunnen worden.
Een bestand openen is heel wat anders dan een bestand verzenden, dus (sorry) ben je misschien blond?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door SJZ »

Een bestand openen is heel wat anders dan een bestand verzenden
Precies! En kon de belastingdienst de aangifte openen en verwerken?

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door mylo1 »

Ben inderdaad blond met witte stukken ...dus nog erger..hahaha
Maar wat heeft de digid dan voor waarde als ik op de digid van mijn ..laten we zeggen..dochter ...de belasting aangifte kan versturen?
Heb je ook na gevraagt of hij doorgekomen is?

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door mylo1 »

p.s Op naam van jou moeder?
Of lopen er nu 2 aangiftes op jou naam ?

mylo1
Berichten: 313
Lid geworden op: 08 feb 2006 20:50

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door mylo1 »

De klok deugd ook niet ...staat niet op zomertijd...dit even voor vara :lol:

henk20
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2007 02:30

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door henk20 »

Code al 3 keer aangevraagd, steeds geen bericht. Er moeten 20 dagen tussen zitten voor je een 2e keer de code kan aanvragen. Dus reken maar uit: voor je weet ben je 2 maanden verder. Dan maar even bellen naar DigiD, in de wachtrij 20 min.!! Is nu al 6 april, moest bel.dienst voor uitstel vragen. Volgend jaar maar weer invullen op diskette, gaat zeer snel!!!!
Henk

Mallory
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 mar 2007 00:41

Re: Met DIGID van je buurman de belastingaangifte verzenden

Ongelezen bericht door Mallory »

Het klopt inderdaad dat dit mogelijk is. Maar het is absoluut niet de bedoeling. Mocht hier gebruik van gemaakt worden dan voert de belastingdienst extra controles uit.

Gesloten