LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kinderopvangtoeslag en vrijwillig werkloos worden

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

kinderopvangtoeslag en vrijwillig werkloos worden

Ongelezen bericht door mar9 »

De regel is dat als je werkloos wordt in een kalenderjaar, je de rest van het kalenderjaar nog kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst krijgt (wordt vanaf 2008 een half jaar (kalenderjaarregel verdwijnt, daardoor termijn voor iedere situatie gelijk).

Dit geldt ook als je geen WW aanvraagt.

Geldt dit ook als je vrijwillig kiest voor de werkloosheid?

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: kinderopvangtoeslag en vrijwillig werkloos worden

Ongelezen bericht door s i m o n e »

Uw arbeidssituatie
Voor uw arbeidssituatie geldt dat u aan 1 van de volgende voorwaarden moet voldoen:

U werkt (in dienstbetrekking of als zelfstandige of u werkt mee in de onderneming van uw partner).
U ontvangt van de gemeente of UWV een bijdrage op grond van de Wet kinderopvang
Zonder werk of zonder uitkering geen toeslag volgens www.toeslagen.nl
Iemand wordt volgens de internationale definitie als werkloos beschouwd als hij geen werk heeft, beschikbaar is om werk te verrichten en actief op zoek is naar werk.
Je bent dus niet werkloos en dus wordt de kinderopvangtoeslag niet doorbetaald.

mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Re: kinderopvangtoeslag en vrijwillig werkloos worden

Ongelezen bericht door mar9 »

Hallo Simone,

Dank voor je reactie.

Die informatie die jij geeft, is mij bekend.
Maar bij werkloosheid heb je nog wel recht op je toeslag. Juist om werk te zoeken en niet om hierbij of bij een nieuwe baan geen opvang meer te hebben, loopt deze toeslag tijdelijk door.

Het gaat mij om bij vrijwillige werkloosheid. Stel dat je genoeg hebt van je baan, opzegt en verder zoekt. Geldt dan ook de kalenderjaar en straks de 6-maanden regel...?

Voor het doorlopen van je toeslag is het niet noodzakelijk dat je WW ontvangt namelijk.

heho
Berichten: 144
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:46

Re: kinderopvangtoeslag en vrijwillig werkloos worden

Ongelezen bericht door heho »

volgens mij heb je er WEL recht op.
Het is ergens een kromme regel maar als je maar een gedeelte van het jaar in loondienst hebt gewerkt is het prima.
voor 2006 weet ik dit vrijwel zeker, weet niet wat er mogelijk dit jaar is veranderd.

mar9
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 mei 2007 14:00

Re: kinderopvangtoeslag en vrijwillig werkloos worden

Ongelezen bericht door mar9 »

Volgens mij is er voor 2007 niets veranderd daarin. Wel weet ik dat per 2008 dat de rest van het kalenderjaar wordt vervangen door 6 maanden ongeacht in of door welk kalenderjaar die 6 maanden lopen.

Kromme regel inderdaad.
Daarom 'vraag' ik het hier ook na.
Komt op mij bij wijze van spreken te "mooi" over.
Maar de regels napluizend klopt het wel.
Vooralsnog... toch?...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: kinderopvangtoeslag en vrijwillig werkloos worden

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, klopt. Sterker nog, een dat werken is al voldoende om het hele jaar in aanmerking te komen voor toeslag.

Overigens, volgens die 'internationale definitie' ben je toch wél werkloos? het al dan niet vrijwillig opstappen staat los van het al dan niet op zoek zijn naar werk. Het heeft alleen invloed op het recht op een uitkering.

Gesloten