LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
EsterV
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:00

Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door EsterV »

Mijn vriend en ik hebben de volledige zorgtoeslag die we in 2006 hebben ontvangen dit jaar moeten terugbetalen. We bleken er geen recht op te hebben. Dat is op zich prima, ware het niet dat we bij onze aangifte over 2006 de ontvangen toeslag wel hebben moeten invullen waardoor ons verzamelinkomen hoger uitkwam en de teruggave dus lager uitkwam. Dit zou gecorrigeerd moeten worden omdat we die toeslag hebben terugbetaald. Navraag bij de belastingdienst leverde op dat dit alleen gecorrigeerd kan worden bij de aangifte 2007. En dan kun je de terugbetaalde zorgtoeslag aftrekken van de ontvangen zorgtoeslag. Maar wat als je geen zorgtoeslag meer ontvangt of meer hebt moeten terugbetalen dan je ontvangen hebt?
Nee, dan kan het niet....het komt er nu op neer dat de belastingdienst 400 euro van ons heeft gestolen!!!!!
Wie heeft hetzelfde probleem en hoe dit aan te pakken?

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door krieties »

Als fiscalist moest ik over deze vraag ook even nadenken. Ik denk dat ik de oplossing heb. In 2006 kan het saldo van de ontvangen en de betaalde zorgtoeslag nooit negatief zijn. Daarom kan bij de elektronische aangifte op die plaats ook geen negatief bedrag worden ingevuld. Maar in 2007 kan dat saldo wel negatief zijn, zodat het bedrag wordt opgeteld bij de nominale premie. Ik ga ervan uit dat in de aangifte 2007 wel een negatief bedrag kan worden ingevuld.
Maar.....zoals het er nu naar uitziet is de nominale premie in 2008 niet meer aftrekbaar en in 2009 vervallen misschien alle buitengewone uitgaven (zo is het voorstel).

EsterV
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:00

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door EsterV »

Bedankt voor de reactie.
Ik heb van de belastingdienst begrepen dat in 2007 het saldo ook niet negatief kan zijn (2 maanden geleden) waardoor het dus niet te corrigeren valt. Dit werd bevestigd door de dame die ik aan de telefoon had. In 2007 ontvangen wij geen zorgtoeslag meer dus het gaat echt alleen om het jaar 2006.
Ik heb nu de aangifte over 2006 opnieuw ingevuld (elektronisch) en ben benieuwd welke reactie daarop komt. Me ervan bewust zijnde dat deze eigenlijk niet klopt.... de terugbetaalde premie is namelijk niet in 2006 maar in 2007 geweest, niet naar waarheid ingevuld dus....maar ik vind het gewoon te zot voor woorden.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door Byob »

Wat ik niet snap is dat we niet gewoon via een aangifte, alles in een keer kunnen aanvragen en verrekenen...

Nee hoor, de kinderkorting moet kindertoeslag worden, en valt buiten de aangifte IB. Welke uiteindelijk wel weer bepalend is voor de hoogte van diezelfde toeslag... :?

Snapt u het nog?

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door krieties »

EsterV: grote kans dat het lukt
Byob: jawel, ik snap het nog wel. Kinderkorting moest inkomensafhankelijk worden (wens van Chr. Unie). Dat zou te ingewikkeld worden via de aanslag ink.bel. Een toeslag kun je niet verwerken in een belastingaanslag.

EsterV
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:00

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door EsterV »

Krieties, ik ben zeer benieuwd. Ik laat het je weten, kan goed nog maanden duren maar toch!

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door krieties »

Ik las gisterenavond dat de Bdst in december schoon schip gaat maken en de vele bezwaarschriften die er nog liggen massaal (generaal pardon) gaat afdoen. Vanaf januari willen ze dan de verwerkingstijd weer op 6 weken zetten. Van grote achterstanden wisten we al, vandaar mijn inschatting dat het wel zal lukken, ook i.v.m. de relatief lage bedrag.
Dat ook in de aangifte 2007 de zorgtoeslag niet negatief kan zijn is mogelijk, maar ik moet het eerst nog zien. De voorlichting is ook erbarmelijk slecht bij de fiscus en zeker als het nu al gaat om een vraag over 2008.
Ik hoor het wel.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door Byob »

@Krieties

Maar de kinderkorting was toch al inkomens afhankelijk, en de
toeslagen zijn toch ook weer afhankelijk van wat er uiteindelijk in dat jaar aan fiscaalloon verdiend wordt?

Ik snap gewoon niet dat ze het zo moeilijk maken, ook om na te rekenen, en en aan te vragen.

Waarom niet zoals je de VT voor woning oid aanvraagd maken. Verwerk het in een programma...

Straks hebben mensen maandelijks een bedrag gestort:
1 VT, voor eigen woning of huurtoeslag
2 Zorgtoeslag
3 Kindertoeslag
4 Kinderopvangtoeslag

Druk het toch gewoon op een bult, de toeslagen en kortingen zijn allemaal afhankelijk van 1 ding, en dat is wat je bruto verdiend, en wat er uiteindelijk aan aftrekposten weer af gaat...

Tenminste zo "zwart/wit" zie ik het

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door krieties »

Zoals je zelf al zegt: beetje zwart/wit en niet uitvoerbaar.
Kinderkorting is nu niet inkomensafhankelijk, boven een bepaald inkomen krijg je niets, daaronder een vast bedrag.
Het gaat meestal om verzamelinkomen (eindbedrag aangifte) en niet om bruto loon.
Je noemt vt-woning en huursubsidie tegelijk. Dat is wel grappig. De een is aftrek belastingen en de ander is een toeslag. Als de hypotheekrenteaftrek wordt afgeschaft, zal er een soort woningsubsidie/toeslag komen, dan gaan aftrek en subsidie/toeslag samen. JE HEBT EEN VOORUITZIENDE BLIK, maar de politiek is er nog lang niet uit.
Probeer te leven met wat we nu hebben, anders wordt het zo moeilijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door kweenie »

Krieties, de kinderkorting was al wel inkomensafhankelijk. Deze was max. ong. 74 euro per maand, als het verzamelinkomen minder dan ong 28½ duizend euro was. En daarboven werd de kinderkorting langzaam afgebouwd. Grofweg kun je stellen dat voor elke 1000 euro extra jaarinkomen de korting per maand 5 euro lager werd.

Nu wordt het zo dat je rechtstreeks een toeslag krijgt, in plaats van dat je minder belasting hoeft te betalen.

De belangrijkste reden hiervoor is dat je deze toeslagen ook krijgt als je weinig/geen belasting betaalt. Juist mensen met weinig inkomen, die dus ook weinig belastingen betalen, hebben vaak een aantal hoge toeslagen. Die toeslagen zijn bij een laag inkomen al gauw meer dan de belastingen die betaald zouden moeten worden. Dan zou je dus in geval van heffingskortingen uiteindelijk welliswaar 0 belastingen betalen, maar zou je toch minder voordeel hebben dan als je de toeslagen los zou krijgen.

Een tweede, minder belangrijk, punt is dat veel toeslagen afhankelijk zijn van het verzamelinkomen van beide partners. Dat is lastiger in de twee individuele belastingaanslagen te verwerken.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door krieties »

Kweenie
Wat de inkomensafhankelijkheid betreft: ik zat fout.
De rest was mij bekend, maar het niet kunnen verzilveren van de korting heb ik maar niet opgeschreven. 'k Heb het vermoeden dat het niet overkomt als het echt ingewikkeld wordt. Maar jouw antwoord was kort, bondig en juist. Ik zie dat je ruim 7 antwoorden per dag geeft, dat is nogal wat!

EsterV
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:00

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door EsterV »

Donna,
Als je het nu stopzet of terugbetaald en later blijkt dat je er wel recht op hebt, krijg je het volgens mij achteraf alsnog. Dat is idd. beter dan terug moeten betalen plus de bij komende rente. Ik zou het alleen niet zomaar terugstorten, dan wordt het alleen maar ingewikkelder en de belastingdienst weet toch al zo goed waar ze mee bezig zijn...

missespieters
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2007 18:29

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door missespieters »

Hallo,Esther

Bij mij gebeurde eigenlijk het omgekeerde.
Vorig jaar zorgtoeslag aangevraagd, kreeg een paar maanden ook iets, maar in mei een brief ik moest mijn zorgtoeslag weer terug storten.
Het ging hier om een bedrag van 105 euro heb dat ook gedaan.
Nu kreeg ik dus dit jaar in augustus weer een brief dat ik toch nog zorgtoeslag kreeg over 2006. Deze toeslag was eigenlijk al weer verrekend via de aanslag inkomstenbelasting.
Ik moet nu weer eigenlijk na een korte berekening de belatingdienst weer 150 terug betalen omdat ik wel een teoslag achteraf had ontvangen.
Nu wil ik voor 2007 dus eigenlijk alsnog zorgtoeslag aanvragen, maar er staat als je in 2006 al had aangevraagd dat je dat niet weer hoeft te doen, dat dit nu automatisch gaat. Weet iemand hier wat van? Of toch gewoon aanvragen?
En ja de belastingdienst is wel traag want vorige week kreeg ik een brief
dat ze het niet een s waren met mijn invulling van 2005 (maar die klopt wel!!!!!!)

Groetjes To

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door krieties »

Donna, de brief die je hebt ontvangen zal een algemene brief zijn. De Bdst weet niet wat jouw inkomen dit jaar wordt.
Opnieuw aanvragen over 2007 kan tot 1 april 2008.
Probeer het inkomen 2007 globaal te bepalen en laat de toeslag eventueel deels verlagen. Schat het inkomen "aan de hoge kant".

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door kweenie »

Kun je die wijzigingen in inkomens en zo voor de zorgtoeslag niet gewoon gedurende het jaar doorgeven? Bij de kinderopvangtoeslag kan dat wel. Daar kun je zelfs met terugwerkende kracht aangeven dat je vanaf een bepaald moment een hoger of lager inkomen had.

(ij ons is het vooral handig (nou ja, handig...) omdat het aantal afgenomen uren iedere maand verschilt. Dus de schatting moeten we regelmatig door het jaar heen bijstellen.)

R.Redering
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2007 03:23

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door R.Redering »

Als ik U was zou ik een T formulier invullen over 2006.
Dat mag tot 5 jaar terug en dan moeten ze het teveel betaalde bedrag terug geven.
Anders belasting is toch zo goed in het verrekenen dus moeten ze maar een gedeelte terug halen waar het teveel betaald is.
Zo zie maar weer wie er aan het koste end trekt.
Als je in 5 jaar geen winst uitkering heb gehad en dan wel ineens krijg zal het ook wel gebeuren dat je het terug moet betalen.
Dus zal ik ook wel voor die verrassing komen te staan denk ik.
Groeten Rob

inge savelkoel
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jul 2007 12:11

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door inge savelkoel »

krieties, waar heb jij gelezen dat de Bdst een generaal pardon doet in december. iskksj

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door krieties »

"GENERAAL PARDON" Ik heb het op de radio gehoord, dat het in de NRC stond. Zou om 90.000 lopende bezwaarschriften gaan. De Bdst heeft het nu weer tegengesproken (bericht elsevier). Ze zouden in november een plan hebben gehad om zo de achterstanden weg te werken en vanaf januari 2008 de behandeltermijn van 6 weken weer toe te passen.

En wat de gevraagde wijzigingen in de loop van het jaar betreft inzake toeslagen: dat is in 2006 heel vaak fout gegaan, soms helemaal niet in behandeling genomen. Is algemeen bekend. Ja, soms gaat hjet ook goed natuurlijk.

janse800
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 dec 2007 11:12

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door janse800 »

IK heb net als anderen te veel aan zorgtoeslag betaald wat ik nu weer zal moeten gaan terug betalen. Ook ik liep tegen het probleem aan dat ik deze zorgtoeslag heb verwerkt in de aangifte. OOk met de belasting gebeld en kreeg het antwoord dat ik dit moest gaan verwerken in de aangifte van 2007. Nu krijg ik wel zorgtoeslag over 2007 dus kan dat met gemak verwerken. MAAR HET BTEKEND DUS WEL dat ik het terug betalen in 2007 moet gaan doen. Anders schuift het door naar 2008 en als dan deze teolagen verdwijnen uit de aangifte kan ik fluiten naar mijn geld? Waarom neemt de belastingdienst dit niet gewoon mee bij de definitieve aangifte, aan de hand daarvan wordt toch ook gekeken of iemand te veel zorgtoeslag heeft gekregen???

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: Terugbetaalde zorgtoeslag niet kunnen corrigeren

Ongelezen bericht door krieties »

Inmiddels is de aangifte 2007 te raadplegen en wat blijkt? Het saldo van ontvangen en betaalde zorgpremie kan WEL negatief zijn. Zie mijn eerste reactie. Dus weer fout voorgelicht door belastingdienst. Niets aan de hand. Probeer het zelf maar.

Gesloten