LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] belasting over belasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
dico
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2008 09:07

belasting over belasting

Ongelezen bericht door dico »

Ik heb een leuke truc van onze belastingdienst ontdekt.
Ik betaal ik mijn IB voor het lopende jaar op voorlopige aanslag via automatische incasso in maandelijkse termijnen. Deze worden altijd eind van de maand afgeboekt. Niet echter de laatste termijn in december. Door deze pas in januari af te boeken telt het geld nog mee voor de vaststelling van de gemiddelde jaar saldo's, belastbaar in box 3 met 1.2%. Mij scheelt dit € 20. Doe het op grote schaal en tel uit je winst. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: belasting over belasting

Ongelezen bericht door krieties »

Wat een kolder!

dico
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2008 09:07

Re: belasting over belasting

Ongelezen bericht door dico »

Hoezo kolder?

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: belasting over belasting

Ongelezen bericht door krieties »

Je denkt toch niet dat de belastingdienst zich met zoiets bezig houdt? Zij ontvangen dan hun geld ook later. Echt kolder om zoiets te verzinnen.

dico
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2008 09:07

Re: belasting over belasting

Ongelezen bericht door dico »

Dream on!

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: belasting over belasting

Ongelezen bericht door Mendoza »

de gemiddelde rendementsgrondslag in box 3 word vastgesteld door 2 peildata, namelijk 1 jan. en 31 dec. Jij betaald dus pas in januari een termijn voor je voorlopige aanslag, wat betekent dat voor 2007 dat geld nog meetelt voor 31 december en voor 2008 alvast meetelt voor 1 jan.

Hier haal je dus geen besparing uit aangezien je vermogen alleen maar hoger is door het geld langer in je bezit te hebben.

dico
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2008 09:07

Re: belasting over belasting

Ongelezen bericht door dico »

precies je hebt het begrepen, en ook weer niet! Niet ik bepaal de datum van betalen maar de belastinggdienst, die zo extra cash!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: belasting over belasting

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt ook je inschatting van het inkomen hoger maken en zo maandelijks ook meer belasting betalen. Blijkt achteraf dat je te veel hebt betaald, dan wordt daarover de wettelijke rente van ruim 5% vergoed.

Twee vliegen in een klap: minder vrh en risicoloos een redelijk hoog rendement.

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: belasting over belasting

Ongelezen bericht door Kicoa »

Dico: gelukkig voor jou reageert de fiscus direct op dit soort signalen, de oplossing:


Extra nieuws
Nieuws dat direct gevolgen voor u kan hebben.

Te late incasso voorlopige aanslagen IB , ZVW en VPB
Het innen van voorlopige aanslagen IB, Vpb en inkomensafhankelijke bijdragen ZVW door middel van automatische incasso vindt plaats in maandelijkse termijnen, steeds op de laatste dag van de maand. De automatische incasso, die op 31 december uitgevoerd had moeten worden, is ten onrechte niet tijdig verwerkt. De verschuldigde belastingbedragen zijn op 3 januari 2008 afgeschreven.

Gevolgen voor de VPB
Door de te late incasso is bij een beperkt aantal belastingplichtigen in de VPB-sfeer invorderingsrente in rekening gebracht. Het gaat daarbij alleen om ondernemingen met een VA van € 400.000 of hoger. Voor deze posten zal de invorderingsrente worden gecorrigeerd tot nihil.

Gevolgen voor IB
Door de te late incasso is de grondslag “voordeel uit sparen en beleggen” box 3 van de betrokkenen eind 2007 en begin 2008 te hoog. De grondslag voor box 3 in de aangifte IB 2007 per eind 2007 mag gecorrigeerd worden met het te laat afgeschreven bedrag. Dit geldt ook voor de grondslag “voordeel uit sparen en beleggen” in de aangifte IB 2008 per begin 2008.

Een Beleidsbesluit met deze strekking zal binnenkort verschijnen. Daarnaast ontvangen alle betrokken belastingplichtigen en ondernemingen een excuusbrief.

bron: www.belastingdienst.nl/zakelijk/nieuwsbrief/

Gesloten