LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Berekening eigenwoningreserve

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Berekening eigenwoningreserve

Ongelezen bericht door santander »

Hallo,

Ik ben bezig met de aangifte van 2007 en dit jaar is het wat ingewikkeld omdat we een woning verkocht hebben en een nieuwe woning gekocht. Ik moet dan ook de eigenwoningreserve bepalen.

Daarvoor werd ik in het aangifteprogramma verwezen naar een rekenhulp en daar wordt vermeld dat ik de verkoopkosten kan aftrekken van de verkoopprijs. Hiervoor komt in aanmerking Makelaarskosten, taxatiekosten en overige kosten.

Weet iemand wat onder overige kosten verstaan wordt. Ik heb de belastingdienst gebeld maar de medewerker was nogal vaag. Iets met notariskosten?????

Bedankt alvast voor alle reacties.

groetjes

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Berekening eigenwoningreserve

Ongelezen bericht door Mendoza »

Je kunt het best contact opnemen met je makelaar, die zal precies weten wat aftrekbaar is en wat niet. Iedere makelaar heeft namelijk zijn eigen termen op bv. een factuur staan.

santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Re: Berekening eigenwoningreserve

Ongelezen bericht door santander »

Bedankt voor je tip.

Ik heb de makelaar gebeld maar die kon ook niets verzinnen dan notariskosten, maar welke wisten ze niet precies. Ik heb daarna de notaris gebeld en die vertelde me dat je de kosten voor doorhaling van de hypotheek onder de overige verkoopkosten mag rekenen.

Maar dat is weer wat de medewerker van de belastingen uitdrukkelijk vermeldde als niet aftrekbare verkoopkosten. Ik heb nog VEH en consumentenbond die misschien wel een duidelijker antwoord kunnen geven.

Zo, schiet wel lekker op :?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Berekening eigenwoningreserve

Ongelezen bericht door kweenie »

Verkoopkosten zijn eenvoudigweg de kosten die je maakt voor puur de verkoop van je huis. Dat klinkt heel simpel en nietszeggend, maar wat er dus níet onder valt zijn de kosten die je maakt voor het afwikkelen van de hypotheek die je op je huis had. Dat heeft namelijk met de financiering te maken en niet met de verkoop.

Wat dus wel tot de verkoopkosten behoort zijn de notariskosten die jij eventueel voor de verkoop maakt, de kosten van de makelaar, taxatie, eventuele advertenties, kosten voor het kadaster etc.

Op de zelfde manier mag je bij de aankoop de kosten voor de aankoop van je huis meerekenen. Dat zijn o.a. de overdrachtsbelasting, makelaars en notariskosten (voor de overdracht zélf, dus niet voor de hypotheek!), kosten voor het kadaster etc.

De kosten voor de financiering van je huis moet je weer bij de hypotheekzaken opgeven.

santander
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jul 2007 14:49

Re: Berekening eigenwoningreserve

Ongelezen bericht door santander »

bedankt voor je duidelijke reactie. Ik ga ermee aan de slag.

Gesloten