LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.

is de belastingtelefoon 0800-0543 altijd eerlijk?

JA
9
43%
NEE
12
57%
 
Totaal aantal stemmen: 21

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Ongelezen bericht door pbarendse »

Of ze altijd even eerlijk zijn is eigenlijk niet de goede vraag. Het gaat er meer om: zijn alle medewerkers van de Belastingtelefoon ter zake kundig? Daarop moet het antwoord voluit NEE zijn.
Een aantal jaar geleden heb ik 4x dezelfde vraag gesteld, en kreeg 4 verschillende antwoorden. Na wat dieper zoekwerk van mezelf kwam ik er achter dat de antwoorden alle vier niet klopten...
En zo'n moeilijke vraag was het niet. Het ging er om of mijn toenmalige bedrijfsauto (Ford Transit met tweede bank) als bedrijfsauto of als personenauto gold, omdat dit toen nogal verschil uitmaakte met de bijtelling.

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door pbarendse »

Volgens mij is het trouwens inderdaad zo dat een aanslag maximaal 3 jaar na indienen definitief moet zijn. Als u hem in april 2005 heeft ingediend klopt datgene wat de belastingdienst zegt precies.

Als u het niet eens bent met de aanslag is beroep natuurlijk altijd een mogelijkheid.

krieties
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 okt 2007 18:02

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door krieties »

De aanslag 2004 moet op 1-1-2008 zijn opgelegd. Deze termijn wordt verlengd met het verleende uitstel. Werd uitstel verleend tot bijv. 1-7 2005, dan is drie maanden uitstel verleend. De aanslag moet dan voor 1-4-08 worden opgelegd (s maanden na 1-1-08).
Dus de vraag is hoelang uitstel werd verleend. Niet van belang is of ook gebruik is gemaakt van het uitstel.
Werd geen uitstel gevraagd, dan kon de aanslag niet meer worden opgelgd, dus bezwaar maken.

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door Mendoza »

Voortaan je aangifte goed invullen, dan krijg je een definitieve aanslag van 0,-

Rots92
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 feb 2008 11:01

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door Rots92 »

Volgens mij zijn het ook gewoon mensen die een bepaalde cursus hebben gevolgd om algemene vragen te beantwoorden.
Soms vallen ze door de mand en zeggen u krijgt een brief want uw naam heeft een vinkje.
Maar kunnen ze wel bij het dossier, volgens mij niet.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Het is een ontzettende zooi bij de belastingdienst.

Op zaken als de belastingtelefoon is bezuinigd en het is ook moeilijker zo niet onmogelijk om met regiokantoren te bellen. De medewerkers krijgen een stoomcursus belastingen en worden achter de telefoon gezet. Daadwerkelijke kennis is hoegenaamd niet aanwezig.

Naast het slecht functioneren van de belastingtelefoon is de belastingdienst ook een ster in:
* Foutieve informatie op de website
* Veel te lang wachten met conserverende aanslagen
* Het niet verwerken van adreswijzigingen buitenland maar ondertussen wel verwachten dat buitenlandse belastingplichtigen 10 jaar lang iedere adreswijziging doorgeven
* Het wegmaken van bezwaarschriften al zijn die persoonlijk door een koerier bij hun kantoor afgeleverd
* Het opgelegd krijgen van een dwangbevel of zelfs de deurwaarder op de stoep mogen ontvangen voor een reeds betaalde aanslag
* Een inspecteur die je na het zoekraken van het bezwaarschrift belt en vraagt het dan maar per fax aan hem te sturen. Twee weken later een brief terug ontvangen dat faxcommunicatie niet in behandeling wordt genomen
* Het niet willen aannemen van nieuw gekwalificeerd personeel
* Het zoekmaken van aangiftes

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door Kicoa »

Is dat alles?

Droopyrwk
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 jun 2008 13:26

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door Droopyrwk »

Hallo, heb zelf eens een computertest bij het uitzendbureau gedaan voor een job bij de belastingtelefoon (sorry maken allemaal wel eens een foutje). De stomste vragen die je maar kunt bedenken over koningshuis etc.. (die betalen toch geen belasting?), berekeningen maken zonder calculator (bij het narekenen met calculator klopte de antwoorden niet!).
Kortom: typisch belastingdienst.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door SJZ »

koningshuis etc.. (die betalen toch geen belasting?),

Er zijn nog steeds mensen die het fabeltje geloven dat het koningshuis geen belasting betaalt hoor!

Als meer 1 keer een caberatier op tv zegt dat het koningshuis geen belasting betaalt dan zijn er altijd wel dombo's die dat meteen geloven.

henduk
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:38

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door henduk »

zeker betaald het huize bea belasting ( die betalen toch geen belasting?), met zoveel inkomen dat merken ze niet eens en missen het ook niet, ik zelf wil best,, honderd duizend euro per maand aan belasting betalen,, dan verdien ik er ook naar(paar miljoen int jaar) dus dat is het grote verschil,ik had een paar 100 jaar eerder moeten leven dan had ik mezelf ook tot koning kunnen uitroepen,en dat is precies wat er is gebeurd toen de tijd,maar ze zijn niks meer of minder dan ons in huize bea wordt ook gescheten en geplast en geboerd en de love gedreven, ze vegen hun reet ook af en laten ook scheten en peuteren in hun neus en draaien er bolletjes van om die dan vervolgens onder de tafel te plakken enz enz.
groet

mechelina
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jul 2003 21:17

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door mechelina »

Drie dagen op één rij geprobeerd ze te pakken te krijgen. IN de wacht voor 15 minuten krijg je een bandje op het laatste dat de volgende dag maar terug móet bellen dat het NU te druk is.

3 dagen geprobeer maar iedere keer het zelfde ben ik er maar mee gestopt en heb ik mijn :roll: boekhouder maar gebeld............

Gr Mechelina

Sippy
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2008 13:08

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door Sippy »

Reactie op Droopywk

Ik ben inmiddels al behoorlijk lang voor de Belastingtelefoon werkzaam.

1. iedereen in Nederland betaald belasting (ook jij en ook Bea)
2. de test via Randstad heeft helemaal geen betrekking op de werkzaamheden bij de belastingtelefoon, maar op je eigen leervermogen en inzicht (dat heb je zeker nodig)
3. als je de aanslagen moet berekenen en daarbij hoofdrekenen, en als de aanslag dan niet klopt als je het met de calculator narekend, denk ik niet dat het aan de belastingdienst ligt, maar aan je eigen vermogen of calculator! kortom ik denk dat je niet kunt hoofdrekenen.

Ik ben het eens over de uitspraak dat niet iedereen die daar werkzaam is even vakkundig is.

Maar over één kam scheren gaat ook wat ver....

In veel gevallen is het namelijk zo dat de beller zelf niet over voldoende kennis of kunde beschikt om het antwoord op de vraag (nadat het op de drie manieren is uitgelegt) te snappen!

dus een fout antwoord volgens de beller, is niet altijd een fout antwoord van de belastingtelefoon...

Zo zegje weer gedaan.

Ben blij met mijn baan!!! en zal het nog vele jaren doen!
:D

Beitske
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2008 20:21

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door Beitske »

Wat ik echt ontzettend jammer vind, is dat alle berichten zo ontzettend negatief zijn. Dat ze bij een uitzendbureau vragen over het koningshuis stellen is iets van het uitzendbureau, maar heeft niks met de belastingdienst te maken.
De belastingtelefoon is een organisatie die er is voor de belastingplichtige. Een service en helpdesk. Met de aangifte-tijd is het altijd ontzettend druk, maar er zijn ook ontzettend veel mensen die bellen met vragen over hoe ze bepaalde posten moeten invullen op hun aangifte. Volgens mij is het zo dat mensen er echt bij gebaat zijn en worden mensen niet van de wal in de sloot geholpen. Iedereen doet ontzettend zijn best om de beller van de juiste informatie te voorzien, maar ook de informatie van de medewerkers schiet nog wel eens tekort. Het enige wat de medewerkers van de belastingtelefoon kunnen is informeren, berichten versturen naar de regiokantoren (aangezien de belastingtelefoon niet beschikt over telefoonnummers van de kantoren...) en mensen vertellen wat ze kunnen/moeten doen bij wat voor probleem dan ook. De mogelijkheden zijn dus niet erg uitgebreid. Naar mijn idee doet iedereen wat hij/zij kan en wordt er knoerthard gewerkt. Ik denk persoonlijk dat de belastingdienst een organisatie is die sowieso niet erg populair is, en dat dat makkelijk leidt tot klagen. Bij alles waar het om geld draait is dat namelijk het geval. Overigens is de bereikbaarheid momenteel niet super, lange wachttijden, maar aangezien er ongeveer acht miljoen belastingplichigen zijn waarvan een deel de aangifte voor 1-4 heeft ingediend en dus voor 1-7 bericht moet hebben is dat niet zo vreemd.
Overigens is het zo dat de meeste fouten die worden gemaakt, door de consulent of belastingplichtige zelf fout worden ingevuld...

Beitske
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2008 20:21

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door Beitske »

Poehh Sippy... Ook ik ben al jaren werkzaam bij de belastingtelefoon en het doet me goed om je bericht te lezen. Ik ben het met je eens dat niet iedereen even vakkundig is, maar heb je dat niet in elk bedrijf? Een ding is zeker, er wordt ontzettend hard gewerkt, zeker in deze tijden.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: is de belastingtelefoon 0800-0543 voldoende deskundig ?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Je kan het de medewerkers inderdaad niet aanrekenen, en al helemaal niet op persoonlijke titel. Mijn ervaring is dat je zelfs vrij veel bij hen kan bereiken als je ze op vriendelijke toon bejegent en van tevoren alle gegevens klaarhebt en weet wat je wil vragen.

De ware schuldige is de belastingdienst die alle contactmogelijkheden met regiokantoren heeft afgesneden. Bovendien bezuinigen ze op deskundige personen (lees: academici met een fiscale opleiding). Dat het een zooi is valt in de eerste plaats dus de belastingdienst en de staatssecretaris aan te rekenen, in de tweede plaats vriend Wouter Bos die immers de begroting opstelt, en in de derde plaats dit kabinet en diens voorganger(s).

Gesloten