LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door hamer »

Afgelopen maandag is mijn huis als volgt getaxeerd (ivm nieuwe hyptoheek en ex uitkopen):
onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik: E227.500;
executiewaarde vrij van huur en gebruik: E204.000;
herbouwwaarde: E175.000

Volgens de Waterschapsheffing en de gemeentelijke belastingen is mijn WOZ-waarde E247.000 . Kan dit wel kloppen?

Dit heeft gevolgen voor mijn huurwaardeforfait (circa E300 minder teruggave) , meer Waterschapsbelasting én meer gemeentelijke Belastingen

Heb echter van de gemeente zélf géén WOZ-beschikking gekregen. Ik heb de indruk dat de zgn. referentiehuizen in mijn nadeel werken; er staat hier een (heel ander) huis te koop á E360.000 en er is onlangs eentje verkocht á E280.000. Beide huizen liggen op 35 meter afstand, maar zijn gewoon héél anders qua bouw, ruimte, onderhoud etc.

Ga ik nu bezwaar aantekenen tegen de WOZ van de gemeente (hetgeen ik ook van plan ben), dan moet ik toch al voor 1 april die E247.000 invullen bij de belastingen of niet?!

pbarendse
Berichten: 660
Lid geworden op: 05 jan 2008 00:48

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door pbarendse »

De WOZ taxatie lijkt me wat aan de hoge kant...
Ik heb trouwens zelf ook nog nooit een bericht gehad over de WOZ-waarde. Het enige waar ik het aan zie is de jaarlijkse afrekening van de gemeentebelastingen, dan zie ik ineens weer dat mijn huis opnieuw getaxeerd is. Je zou toch verwachten dat je daar bericht van krijgt...

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door Mk »

Dat krijg je vast ook wel. Kijk eens op de website van je gemeente.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door sprokkel »

hamer,
Ga ik nu bezwaar aantekenen tegen de WOZ van de gemeente (hetgeen ik ook van plan ben), dan moet ik toch al voor 1 april die E247.000 invullen bij de belastingen of niet?!
Van jouw is dat de WOZ waarde 2007, voor de belasting per 1 April die van 2005 gebruiken als ik het wel heb, controleer dit anders even bij de gemeente of belasting telefoon.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Je krijgt geen aparte WOZ-beschikking, die staat al een paar jaar op de aanslag gemeentelijke heffingen. En met ingang van afgelopen jaar wordt de waarde ieder jaar opnieuw vastgesteld.

En de waarde die je moet opgeven bij de inkomstenbelasting is de WOZ-waarde die de gemeente in 2007 heeft vastgesteld. Die waarde is vastgesteld naar het prijspeil van 1 januari 2005. De formulering van de belastingdienst leidt nogal tot verwarring, ik heb al heel wat mensen aan de telefoon gehad hierover.

En de verkoopcijfers van de vergelijkbare woningen hebben wel invloed op de WOZ-waarde, uw taxatie niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je een taxatierapport hebt, dan heb je wel een sterk argument als je bezwaar aantekent tegen de hoogte van de WOZ beschikking. Daar zou je dus wel tegen kunnen protesteren. Maar bij de belastingaangifte moet je inderdaad gewoon de woz waarde opgeven.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door sprokkel »

ruitenheer,
En de waarde die je moet opgeven bij de inkomstenbelasting is de WOZ-waarde die de gemeente in 2007 heeft vastgesteld.
Dit geld dan voor de belasting opgave 2008 als ik het goed heb. Iets wat in 2008 bij je in de bus valt (gemeenten kan ook na 1 April zijn) met de gegevens WOZ 2007. Of zie/lees ik het niet goed.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door kweenie »

De belastingaangifte die je nu doet is de belastingaangifte over het jaar 2007, waarbij je voor als woz-waarde de woz-waarde op peildatum 1 januari 2007 moet nemen. Dit is de waarde die je begin/in de loop van 2007 door de gemeente is meegedeeld, via de OZB-aanslag.

s i m o n e
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2005 15:55

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door s i m o n e »

De belastingaangifte die je nu doet is de belastingaangifte over het jaar 2007, waarbij je voor als woz-waarde de woz-waarde op peildatum 1 januari 2007 moet nemen. Dit is de waarde die je begin/in de loop van 2007 door de gemeente is meegedeeld, via de OZB-aanslag.
Ik neem aan dat je bedoeld peildatum 1 januari 2005, want dat moet het zijn. Zie ook http://www.belastingdienst.nl/particuli ... ng-58.html

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door ruitenheer »

He, de belastingdienst kan het toch begrijpelijk uitleggen :wink:

schiedammer
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2008 22:32

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door schiedammer »

Vorig jaar was de WOZ waarde van ons huis 194.000,- EURO. Ik heb daartegen bezwaar gemaakt. Er is een taxateur geweest en de WOZ waarde is teruggebracht naar 183.000,- EURO. Daar heb ik het bij gelaten, hoewel volgens mij de waarde nog lager is. Ons huis is volgens mij door diverse omstandigheden namelijk minder waard dan vergelijkbare huizen in de buurt.
Dit jaar kreeg ik weer een aanslag en toen bleek dat de WOZ waarde landelijk verhoogd was met ongeveer 3%. Bij ons huis was dat 4%. Maar ook zag ik dat er voor ons huis weer uitgegaan was van het oude bedrag, 194.000,-- dus! Ik heb gebeld met de betreffende dienst en nu bleek dat dat standaard gebeurt! Dus als je zelf moeite heb gedaan (via "Eigen Huis" het huis laten schatten en een bezwaarschrift geschreven) en van de gemeente zijn er ook diverse mensen voor je aan het werk geweest, kan je het jaar daarop weer helemaal opnieuw beginnen! Wat zal het afhandelen van zo'n bezwaarschrift niet kosten Bij ons gaat het nu om een tientje minder onroerend zaak-belasting, maar ik heb toch weer een bezwaarschrift geschreven. Ik vind dat ze dit niet kunnen maken.

erwinenlea
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2008 15:01

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door erwinenlea »

De WOZ-waarde is in vergelijking tot de vrije verkoopwaarde inderdaad aan de hoge kant, let wel dat bij het bepalen van de WOZ-waarde de gemeente taxeerd a.d.h.v. een vergelijkingsmethode. Dit houdt in dat de woning wordt vergeleken met gerealiseerde verkopen van "vergelijkbare" woningen rond waardepeildatum 01-01-2007 (Belasitingjaar 2008). Alvorens bezwaar wordt ingediend is het verstandig om een taxatie-verslag op te vragen bij desbetreffend gemeente zodat er inzicht verkregen kan worden in hoeverre de vergelijkingsobjecten ook daadwerkelijk vergelijkbaar zijn. Als een taxatieverslag van een makelaar wordt gebruikt als enige motivatie in een bezwaarschrift, wordt dit feitelijk afgedaan als niet relevant omdat een taxatierapport gemaakt door een makelaar een ander doel heeft, namelijk het "kunnen" verkrijgen van een hypotheek. Dit is dus in tegenstelling dan wat de wet-WOZ voorschrijft. Wel zal de heffingsambtenaar een ambtshalve toetsing gaan doen op de vastgestelde waarde. Voor wat betreft het bezwaartermijn geldt 6 weken na dagtekening van de kennisgeving van beschikking, dus tot 14 april 2008 dient een bezwaarschrift ondertekend en gemotiveerd bij de gemeente binnen te zijn. Met betrekking tot de belastingaangifte over het jaar 2007 geldt dat de WOZ-waarde met peildatum 01-01-2005 gebruikt dient te worden. Bij vragen zie ik graag een reactie tegemoet

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Een kleine correctie:
Indien de beschikking is verzonden met dagtekening 29 februari 2008, eindigt de bezwaarmogelijkheid op vrijdag 11 april 2008. Dat is dan de laatste dag dat je je bezwaarschrift op de post kunt doen. Omdat dat ook na de buslichting kan, heb je in de praktijk de tijd tot de buslichting van zondag. Dan komt het bezwaarschrift op maandag 14 april 2008 bij de gemeente binnen. Dan moet je wel je bezwaarschrift op 11 april dagtekenen, anders ben je alsnog te laat.

Er zijn echter ook gemeentes die 28 februari hebben aangehouden als dagtekening. Dan eindigt de bezwaarmogelijkheid op donderdag 10 april en na de buslichting dus op 11 april. Weliswaar komen deze laatste brieven ook op maandag 14 april bij de gemeente aan, maar met een frankeerstempel van 13 april. Grote kans dat die niet-ontvankelijk verklaard worden omdat ze te laat zijn ingediend.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door priewjet »

Kleine aanvulling op ruitenheer: volgens de Algemene wet bestuursrecht blijft de niet-ontvankelijk verklaring achterwege wanneer betrokkene in de gelegenheid is gesteld om het vormverzuim te herstellen. Met andere woorden: voorafgaand aan de niet-ontvankelijk verklaring moet betrokkene in de gelegenheid worden gesteld om aan te geven of er een verschoonbare reden is dat het bezwaar te laat is ingediend.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Daar heb je gelijk in, maar een verwijzing naar het bericht op dit forum waarin staat dat je tot 14 april bezwaar kon maken is geen verschoonbare reden.

sdrawtwoetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mar 2008 18:16

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door sdrawtwoetje »

Vraag aan ruitenheer. In de Algemene wet bestuursrecht (zie onder) staat, volgens mij, iets anders dan wat u vertelt over het verzenden van een bezwaarschrift per post. Het bezwaar moet voor het einde van de termijn gepost zijn en vervolgens binnen een week zijn ontvangen.

Awb; art. 6.9:
2. Bij verzending per post is een bezwaar- of beroepschrift tijdig ingediend indien het voor het einde van de termijn ter post is bezorgd, mits het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Nee hoor, er staat hetzelfde. Alleen houd ik ook rekening met de jurisprudentie.

Hoofdregel: het bezwaarschrift voor het eind van de bezwaartermijn door de gemeente zijn ontvangen. Dus als de dagtekening van de beschikking 28 februari 2008 is, moet het bezwaarschrift op 10 april 2008 op het bureau van de heffingsambtenaar liggen.

De uitzondering: het bezwaarschrift is voor het eind van de bezwaartermijn ter post bezorgd, en het bezwaarschrift moet binnen een week na afloop van de termijn door de gemeente zijn ontvangen.

De tweede voorwaarde is eenvoudig te controleren, het bezwaarschrift moet op 17 april 2008 door de postbode worden bezorgd. Over de eerste voorwaarde ontstaat nogal eens discussie.
1: De eenvoudigste situatie is een bezwaarschrift dat op 10 april voor de buslichting in de bus is gestopt en komt op 11 april bij de gemeente binnen. Deze wordt ongezien ontvankelijk verklaard.
2: Gecompliceerder wordt als het bezwaarschrift op 10 april na de buslichting in de bus wordt gedaan. Het bezwaarschrift wordt door TNT afgestempeld met datum 11 april, en op 14 april bij de gemeente bezorgd (op zaterdag is het gemeentehuis niet open). Met die combinatie wordt het bezwaarschrift ontvankelijk verklaard. Op die dag komen echter ook de bezwaarschriften binnen die in het weekend zijn gepost. Zij krijgen een datumstempel van 13 april en komen op 14 april bij de gemeente binnen. Als de datumstempel leesbaar is, zullen de bezwaarschriften met datumstempel 13 april niet-ontvankelijk verklaard worden.
3: Het bezwaarschrift komt bij de gemeente binnen op 15, 16 of 17 april . In dit geval wordt ook gekeken naar de datumstempel, maar ook naar bijvoorbeeld de dagtekening van het bezwaarschrift.
4: Het bezwaarschrift komt na 17 april bij de gemeente binnen. Het bezwaarschrift zal in principe niet-ontvankelijk verklaard worden.

De datumstempel op de envelop hoort inmiddels tot de vaste jurisprudentie.

Er zijn uitzonderingen mogelijk op de bovengenoemde situaties, maar dit zijn de standaardsituaties.

hamer
Berichten: 70
Lid geworden op: 06 jan 2006 09:49

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door hamer »

Maar even voor de goede orde, ondanks de goede bedoelingen :wink: dwalen we een beetje af:
onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik: E227.500;
executiewaarde vrij van huur en gebruik: E204.000;
herbouwwaarde: E175.000
En de woz waarde van de gemeentelijke belastingen E247000. Het is dus niét zo dat de odnerhandse verkoopwaarde (of 1 van de andere genoemde waarden) feitelijk de WOZ-waarde moet zijn?! Want dát zijn de bedragen van de recente taxtatie, net 2 weken terug :roll:

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door ruitenheer »

De WOZ-waarde is de vrije verkoopwaarde, de executiewaarde en de herbouwwaarde kun je daarom direct vergeten.

Je hebt het taxatierapport laten opstellen voor uitkoop en verkrijgen van een hypothecaire lening, vooral dit laatste punt geeft aan dat de taxatie aan de voorzichtige kant is. Maar er zit wel redelijk wat verschil tussen de WOZ-waarde en deze taxatie, dus een bezwaarschrift is kansrijk.

MarcV
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 apr 2008 15:57

Re: WOZ-waarde in relatie tot taxatiewaarde

Ongelezen bericht door MarcV »

Ik heb ongeveer een maandje terug bezwaar ingediend naar aanleiding van mijn WOZ beschikking. Deze was tussen beide peildata (jan 05 en jan 07) gestegen met maar liefst 19%. Dit staat natuurlijk in geen verhouding met de daadwerkelijke stijging van de huizenprijzen.

Onze gemeente zit al erg hoog met de gemiddelde stijging (9.3% meen ik) in vergelijking met het landelijk gemiddelde en in vergelijking met de cijfers van het kadaster van de regio. Bovendien hebben ze mij nog even opgezadeld met de dubbele stijging hiervan, wat dan drie maal zo hoog is als de werkelijke prijsstijging in de regio. Dit lijkt me enigzins absurd.

Iemand een idee hoe dit zomaar kan ?

Gesloten