LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tip: gratis bril via de belastingdienst

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door Kabee- »

Fiscus geeft dit jaar geld toe op bril

Een Nederlander met een modaal inkomen die dit jaar een bril koopt van ten minste 303 euro, krijgt die gratis van de fiscus. Plus circa 100 euro toe. Dat kan hij regelen door de bril bij de belastingaangifte op te voeren als aftrekpost ’buitengewone uitgaven’. De mogelijkheid ontstaat dit jaar, omdat de drempel waarboven mag worden afgetrokken sterk is verlaagd. Dit is een overgangsregeling. Volgend jaar wordt deze post afgeschaft en vervangen door een nieuwe compensatie voor chronisch zieken en gehandicapten. De situatie met geld toe ontstaat, doordat bij een bril van meer dan 303 euro de koper in aanmerking komt voor een extra aftrekpost, het chronisch ziekenforfait. Bovendien mag voor Nederlanders met een verzamelinkomen onder 31.589 euro de aftrekpost van de bril verhoogd worden met 113 procent. ,,Ik denk dat dit een dure regeling gaat worden voor de schatkist,’’ bevestigt fiscalist Alieke Doornink. ,,Er zal veel extra afgetrokken worden in 2008. Mijn indruk is dat de overheid daar maar beperkt rekening mee heeft gehouden.” Drukte bij opticiens verwacht Opticienorganisatie NUVO merkt nog geen run op brillen, maar verwacht grote drukte eind van het jaar, als de regeling algemener bekend wordt. De organisatie gaat ook adverteren. ,,Alleen niet met de insteek ’geld toe’,’’ zegt woordvoerder Brigitte Wieman. ,,Maar voor mensen die de bril echt nodig hebben. Zij moeten weten dat die dit jaar voor het laatst aftrekbaar is.’’ De regeling buitengewone uitgaven was bedoeld voor chronisch zieken en mensen met zeer hoge zorgkosten. Hij wordt afgeschaft, omdat er te veel andere mensen gebruik van maken: vorig jaar meer 3 miljoen huishoudens. ,,Daarom waren wij er tot nu toe nooit zo’n voorstander om de regeling aan de grote klok te hangen,’’ zegt Wieman. Ook brillen aangeschaft voor de partner of voor kinderen onder de 27 kunnen in aftrek gebracht worden. Wie de bril via de zorgverzekering vergoed krijgt, moet de vergoeding in minderig brengen op de aftrekpost. Er zijn nog vele andere zaken die in 2008 voor het laatst in aftrek kunnen gebracht voor de belasting. Lenzen bijvoorbeeld, of gehoorapparaten. Ook een begrafenisverzekering in natura of een tandartsbehandeling kan alleen in 2008 nog worden afgetrokken.

Bron: AD Geld en recht

Wellicht een tip voor diegene die het nog niet wisten!

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ik was met deze veranderingen bekend, maar vind het geweldig dat je de moeite hebt genomen het hier voor een ieder te melden. Was een ieder maar zo begaan met zijn mede mensen.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door sprokkel »

De volgende gevolgen zou je ook kunnen vermelden, geen aftrek ziektekosten geeft een hoger inkomen, dus minder huur en zorg toeslag kassa voor de overheid die wel geld over heeft voor banken (66,8 miljard)maar niet voor ouderen, zieken en gehandicapten.(400 miljoen)

pietgoud
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2008 11:01

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door pietgoud »

klopt het dat als je drempel voor buitengewone lasten op ongeveer 6000 euro ligt het haast onmogelijk is om die gratis bril te krijgen ???(volgens mij krijg ik nog geen euro terug)
drempel 6000.- ziektekosten premie iets meer dan 3000.-; tandarts 200; huisapotheek 100; brillen 1800 :roll: :roll: :roll:

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door gubetje »

Nou als 6000 euro 1,85% van je inkomen is, lijkt me, dat je ook een groot inkomen hebt en dus is dit voor jou ook niet nodig.
:lol:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

drempel 6000.-
Dat is inderdaag bij een inkomen van ongeveer € 325.000 per jaar. (drempel is 1,85% in 2008). Sjonge, en dan wil je nog een gratis bril?
ziektekosten premie iets meer dan 3000.-
Da's een dure verzekering! De basisverzekering en de inkomensafhankelijke premie zijn in 2008 niet meer aftrekbaar, alleen de aanvullende verzekering. En die is 3.000 per jaar? Hoeveel kinderen heb je wel niet? Ik dacht dat je gezin uit 4 personen bestond?

pietgoud
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2008 11:01

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door pietgoud »

geen idee hoe die drempel is ontstaan.
is volgens belastingaangifte 2007.....
Ik verdien helaas geen 3 ton. slechts 2 * modaal denk ik...
met 2 personen is de basis premie + aanvullende dekking ongeveer 275 per maand = ruim 3000 per jaar toch ?
zonder basis premie kom je helemaal nooit boven de drempel lijkt mij.
maar is drempel in 2008 wellicht veel lager dan in 2007. Dan zijn mijn vragen voor een groot deel beantwoord :twisted: :?: :?: dan is een bril wellicht door belasting teruggave wat minder duur.

gubetje
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 dec 2005 18:08

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door gubetje »

Ben maar blij, dat je je niet kunt voorstellen, dat je zonder de basispremie nooit wat terugkrijgt van de belasting.
Want ik weet wel beter, want met mij zijn er velen, die een laag inkomen hebben en hoge kosten vanwege chronische ziekte of handicap. En wat jij zegt, klopt.Het is bijna niet voor te stellen, maar ik zou zeggen, ben blij, dat je het financieel zo goed hebt.
En inderdaad de drempel is in 2008 lager geworden.
Dus gelukkig zijn er voor dit jaar nog wat mogelijkheden.
Fijne dag vandaag. Hier is het stralend weer en dat is genieten.

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door superwoman »

Goh, dat is toch wel fijn ja, dat nu iedereen een dure designersbril kan kopen voor kosten van de belastingdienst. Je zal toch maar echt gehandicapt zijn, of chronisch ziek, en echt hoge kosten moeten ophoesten ieder jaar. Die mensen dupeer je met dit soort egocentrisch gedrag.

Wij maken voor onze meervoudig gehandicapte zoon ieder jaar echt veel extra kosten, dat loopt enorm in de papieren en wordt zometeen veel minder vergoed. En dat allemaal door jouw egocentrische gedrag en je opschepperij met een dure designersbril Kabee ! 8)

Shame on you !

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

En dat allemaal door jouw egocentrische gedrag en je opschepperij
Nee, het komt door de systematiek waar de wetgever voor gekozen heeft.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door kiz »

@superwoman:
Ik heb glazen nodig van ca. 350 euro per stuk. Zonder montuur. Daar is niks "design" aan hoor. En zonder die glazen ben ik behóórlijk gehandicapt, kan ik bijvoorbeeld niet autorijden, werken, lezen, TV kijken, eigenlijk gewoon niks waar je je ogen bij nodig hebt. Maar da's natuurlijk allemaal peanuts in vergelijking met een "echte" handicap. Over egocentrisch gesproken...

henduk
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:38

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door henduk »

keb zelf ook een bril en zonder dat ding zie ik niks,ik neem aan dat je een nieuwe bril eerst zelf mot voorschieten? en dan later weer trug krijgt van die blasting?,,hmm kwee nie keb er geen vertrouwen in,trouwens ik kan dat nig voorschieten k zit in de wsnp dankzij de blasting, komt nog bij dat ik van de blasting helemaal niks meer wil hebben ik mot die viespeuken nie meer kan ze nie zien of luchten de ratn!!!!! als ze het eerst op mn rekening storten is het oke maar voorschieten zelf neuhhh dat geet niet.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

maar wel een internetaansluiting om dit bericht te plaatsen.

henduk
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:38

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door henduk »

dat kost me niks :lol: :lol: :lol:

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door superwoman »

Hee Kiz, ik heb er alle begrip voor dat je mijn reaktie niet goed hebt gelezen. 8) Een visus-probleem lijkt me heel erg. Het gaat er hier vooral om dat mensen een dure designer-bril gaan kopen voor kosten van de belasting-betalers. En die dure grappenmakerij kost ons dus zometeen de aftrek van de ziektekosten van mijn zoon. Want daar draait de belastingdienst niet meer voor op.

Die kan bijna geen gewone broek aan. Dan koop ik toch geen stikduur merk aangepaste kleding ? Je kijkt naar wat er betaalbaar is, dat haal je in huis. En over handicaps gesproken: je mag best eens een dagje met mijn zoon optrekken. Hij is ernstig meervoudig gehandicapt. Kan niet lopen, niet praten, zijn motoriek is zeer slecht. Hij kan niet eens zonder hulp naar het toilet.

En na dat dagje met mijn zoon - zonder zijn hulpmiddelen natuurlijk - praten we gezellig verder over handicaps.

Valt er trouwens niks bij je ziektenkostenverzekeraar te halen ( aanvullende verzekering of zo) voor die dure brillenglazen van je ?

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door kiz »

ik heb er alle begrip voor dat je mijn reaktie niet goed hebt gelezen.
blijkt niet erg uit de rest van je verhaal. Je herhaalt nog even fijntjes wat je in je eerdere post al stelde: het is "slechts" een visus-probleem, de bijbehorende kosten bagatelliseer je nogal en verwijst me naar m'n aanvullende ZV, die vergoedt overigens ongeveer een kwart van de prijs per glas, eens in de 2 jaar. Helaas mag ik dat niet "oppotten" om bijvoorbeeld 1x per 4 jaar één half glas vergoed te krijgen. En dus niet meer aftrekbaar m.i.v. 2009, dikke pech, al was het maar omdat ik slechts 1 van de 3 personen in ons huishouden ben met een "visus-probleem".
Je mag best 'ns een dagje mijn ogen lenen... zónder die dure glazen uiteraard. :wink:

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door rvkeuken »

de hele discussie mbt een handicap hebben of niet doet er niet toe.
Feit: per 1 januari wordt de aftrek anders
Dus ongeacht of je een behoorlijke of geen behoorlijke handicap hebt, tot 1 januari kan je gebruik maken van het huidige systeem mbt belasting, daarna is er een ander systeem.

Ik heb een lichte oogafwijking, niks bijzonders, zonder bril zie ik ook, maar minder goed/ver etc. Mag ik dan geen bril, niet dus, ik heb een mooie bril gekocht, behoorlijk prijzig ja, en heerlijk, volgend jaar krijg ik het geld terug.
Dat is mijn belastingmeevallertje voor volgend jaar.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door bushalte »

heb je hiervoor een verwijsbrief nodig van de huisarts of zo?

Ik snap het hele systeem niet van bril kopen en geld terugkrijgen van de BD? krijg je de volle 100% TERUG?

gr.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door SJZ »

krijg je de volle 100% TERUG?
Dat hangt er vanaf. Sommigen krijgen 0% terug, anderen krijgen meer dan 100% terug.

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Tip: gratis bril via de belastingdienst

Ongelezen bericht door bushalte »

duidelijk :shock:

Gesloten