LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorlopige Teruggave Belasting

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Willem1955
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2009 13:03

Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door Willem1955 »

Waar is de Belastingdienst mee bezig vraag ik me soms af.
Je kreeg in November de voorlopige aanslag van 2008 of je ff 536 euro wil betalen.
Gebelt enja hoor je MOET betalen voor een bepaalde datem oke niks aan de hand dus volgen de belasting maar de telefoon staat er wel rood gloeiend vertelt de medewerkster me nog.
Wat nu het is 24 Januari 2009 en jahoor prompt ligt de voorlopige aanslag van 2009 alweer in je brievenbus en of je ff voor 28 Februari 613 euro over wil maken.
Nou is dat leuk en aardig die voorlopige aanslagen maar waarom 2 maanden later die van 2009 al terwijl je die in 2010 officieel pas hoeft in te vullen.
Waar de Belastindienst mee bezig is weet ik dus ook niet misschien iemand mij dat hier even kan uitleggen dan zie de reactie graag tegemoet op dit forum of weet iemand bij Radar een antwoord

getty
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2009 16:30

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door getty »

het is heel eenvoudig... Nav uw aangifte over 2008 zal er een te betalen aanslag uit zijn gekomen, als uw aangifte verder goed is ingevuld en u geen bezwaar en uitstel van betaling heeft gevraagd moet u deze idd betalen. Met als gevolg, dat door te betalen aanslag over 2008 de belastingdienst ervan uitgaat dat de situatie over 2009 hetzelfde zal zijn en u dus ook over dit jaar moet betalen nav uw aangifte. Is dit niet het geval, maak dan bezwaar tegen de aanslag!! u kunt dan eventueel verwijzen naar het bezwaar van 2008 als u deze heeft ingediend, of de veranderende situatie in 2009. Is dit geen van beiden het geval en de aanslag correct is, dan moet u helaas de aanslag al betalen...

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door loesjes »

kleine correctie op bovenstaande:

je hoeft geen bezwaar meer tegenwoordig in te dienen, je kan volstaan met slechts een wijzigingsformulier, via internet of via de belastingtelefoon te bestellen.

roli
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2008 15:17

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door roli »

Ik lees hier hetzelfde als ik nu meemaak. Heb mijn voorlopige belastingaanslag 2008 ontvangen in november gebaseerd op inkomsten uit 2007 en ontvang nu vandaag weer een voorlopige aanslag 2009.

Terwijl ik een bezwaar heb ingediend tegen de aanslag van 2008 en uitstel van betaling heb gekregen, ontvang ik nu dus weer een voorlopige aanslag 2009. Op welke inkomsten het gebaseerd is staat er niet bij..........

Ik wacht nu dus nog af op de voorlopige aanslagen voor 2010,2011,2012,2013,2014,2015 etc.

Vrees dat de brave burger die netjes zijn belasting betaald toch echt verantwoordelijk is voor de Kredietcrisis en er via de (voorlopige) belastingen voor moet betalen. Er is goed over nagedacht op het ministerie!

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door SJZ »

Vrees dat de brave burger die netjes zijn belasting betaald
Belasting moet je betalen in het jaar waarin je het geld verdient. Daarom krijg je nu een aanslag 2009, die je in 11 termijnen mag betalen.

Als je je geld verdient met loon, dan wordt er ook meteen maandelijks loonbelasting ingehouden en aan de fiscus overgemaakt.
waarom 2 maanden later die van 2009 al terwijl je die in 2010 officieel pas hoeft in te vullen.
Omdat het nu 2009 is en je belasting over je inkomsten 2009 moet betalen.

Dat je je belasting 2007 "te laat" hebt betaald is geen argument om 2009 ook maar te laat te betalen.

Kees8
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2009 16:42

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door Kees8 »

Ik ben teleurgesteld over hoe dit nu geregeld is. Ik begrijp dat de belastingdienst / de staat geld nodig heeft nu, maar met deze regeling worden dezelfde fouten gemaakt als waardoor de kredierkrisis is ontstaan. Ik heb vorig jaar 1 maal moeten bijbetalen voor mijn inkomstenbelasting. Het jaar daarvoor heb ik ruim geld teruggekregen. Omdat ik vorig jaar heb moeten bijbetalen, moet ik dat nu alvast ook maar voor 2009 doen?! Ik ben in 2008 mijn werk kwijtgeraakt en ben nu nog werkzoekend. Ik moet belasting gaan betalen voor geld dat ik nog niet verdiend heb? Als ik niet weet of ik volgende maand weer werk heb, of aan het eind van het jaar nog niet, hoe kan de belastingdienst dat dan wel denken te weten? Er is geld nodig, dat snap ik. Maar voor het eerst nu in 2009 krijg ik een aanslag voor het LOPENDE jaar. Ik heb zeer wisselende inkomsten gehad. Dus wat is de reden van deze voorlopige aanslag?
Verder heb ik in de media NIETS vernomen van een aankondiging van deze regeling. Het doet af aan mijn vertrouwen in de belastingdienst cq overheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door kweenie »

kees8, in die zelfde brief staat waarschijnlijk ook op welk jaarinkomen voor 2009 de aanslag gebaseerd is. En in die zelfde brief staat waarschijnlijk ook dat als het door de belastingdienst ingeschatte jaarinkomen voor 2009 onjuist is, dat je daar dan een correctie op kunt insturen.

Kees8
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2009 16:42

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door Kees8 »

Het zou het niet leuker maken, maar wel makkelijker als ze mij dan ook zo'n glazen bol zouden toesturen. De link die ik leg met de kredietkrisis is dat ze een inkomen komen afromen dat nog niet verdiend is. Het geld dat op zo'n manier binnenkomt krijgt daarmee een wat virtueel karakter. Los daarvan vind ik het onrechtvaardig dat geldbedrag bij mij (en waarschijnlijk vele anderen) geclaimd wordt waarvan niet kan worden aangetoond dat de Belastingdienst er recht op heeft.

graces
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:08

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door graces »

Iedereen in Nederland moet belasting betalen over zijn inkomen. Als je voor een werkgever werkt houdt die als het goed is al voldoende loonheffing in en hoef je aan het eind van het jaar niet bij te betalen. Blijkbaar heeft de Belastingdienst ontdekt dat bij jullie in het verleden gedurende het belastingjaar zelf te weinig loonheffing is afgedragen. Pas bij de aangifte is toen gebleken dat je bij moest betalen. Waarschijnlijk heb je dit toen met rente moeten betalen.
Je zou zo'n voorlopige aanslag die je in het lopende jaar krijgt kunnen zien als een service van de Belastingdienst.

1. Je hoeft nu geen rente te betalen. Blijkt achteraf dat je teveel betaald hebt, dan krijg je dat bedrag met rente terug.
2. Als je het bedrag niet in een keer kunt betalen kun je een betalingsregeling treffen. Formulieren daarvoor zijn te downloaden van de website van de Belastingdienst.
3. Als het niet klopt dat je te weinig belasting betaalt dan vul je een wijzigingsformulier in, dan wordt de aanslag weer op € 0 gezet.
4. Als je dit niet zelf kunt kun je naar een kantoor van de Belastingdienst gaan, of naar een andere instantie bij jou in de buurt dit dit voor je wil regelen.

roli
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2008 15:17

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door roli »

Blijkbaar heeft de Belastingdienst ontdekt dat bij jullie in het verleden gedurende het belastingjaar zelf te weinig loonheffing is afgedragen. Pas bij de aangifte is toen gebleken dat je bij moest betalen. Waarschijnlijk heb je dit toen met rente moeten betalen.
Jaaaaa, ze hebben niets ontdekt, dus dat slaat nergens op. Ik had gewoon in 2007 een oprotpremie van de baas, vandaar dat ze nu mijn inkomsten nog baseren op 2007!

Ze halen gewoon geld op dat is toch duidelijk!

En al maak je bezwaar zoals ik heb gedaan, je krijgt toch weer een aanmaning.

Leuker kunnen we het niet maken!!!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door D1RK »

@ roli,


Je kunt online via www.belastingdienst.nl vandaag nog het aanpassen.

Ze gaan er vanuit dat je elk jaar hetzelfde verdien en zien alleen het bedrag en niet dat het eenmalige uitkering was.

Aanpassen is 1 muisklik en alles word geregeld.
Als je het niet weet hoe het moet ga je even langs bij jou kantoor in jou regio en helpen ze je gelijk.

Leuker kan ik het niet maken!

graces
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jan 2009 12:08

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door graces »

En al maak je bezwaar zoals ik heb gedaan, je krijgt toch weer een aanmaning.
Dat moet je ook om uitstel van betaling vragen. Even een briefje aan je Belastingkantoor en het is gepiept.

Mijn ervaring met de Belastingdienst is dat ze nooit zo moeilijk doen, maar zolang zij niet weten wat jij wel en niet wil kunnen ze het je nooit naar de zin maken.

Overigens wordt het zoals gezegd sneller geregeld als je gewoon een wijzigingsformulier invult, maar dat moet je zelf weten. Als het goed is staat dat ook allemaal duidelijk aangegeven op de aanslag die je hebt ontvangen.

roli
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 feb 2008 15:17

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door roli »

Werk je bij de Belastingdienst soms? Wat je schrijft werd me afgelopen week ook verteld namelijk :D Bezwaarschrift schrijven, wijziging invullen enzo.
Op de brief die ik ontving stond niets vermeld ook geen jaartal waarop het is gebaseerd, zat ook geen info bij zoals wel eens voorkomt. Vandaar dat ik ben gaan bellen met de Belastingdienst.

Denk dat er teveel is geautomatiseerd, anders ontvang je niet na uitstel van betaling weer een (geautomatisserde) brief waarop staat dat je voor 1 april je belasting moet invullen.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Voorlopige Teruggave Belasting

Ongelezen bericht door SJZ »

een (geautomatisserde) brief waarop staat dat je voor 1 april je belasting moet invullen
Dat klopt. Voor 1 april 2009 moet je de aangifte 2008 indienen. (Je kunt ook uitstel vragen, maar dat moet je wel zelf doen.)

Gesloten