LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voorlopige teruggaaf

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
cees77
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2010 16:02

voorlopige teruggaaf

Ongelezen bericht door cees77 »

Vandaag heb ik een wijziging van onze voorlopige teruggaaf doorgegeven. Dit omdat wij minder zijn gaan verdienen ivm parttime werken en hierdoor "te weinig" terugkrijgen.

Hoe lang duurt het voor zo'n wijziging is doorgevoerd? En gaat dat dan met terugwerkende kracht? Krijgen we dan het te weinig teruggekregen ineens ook erbij uitgekeerd zoals bij de zorgtoeslag? Of wordt dat volgend jaar verrekend?

Wie o wie kan en wil antwoord geven op mijn vraag?

Alvast bedankt!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: voorlopige teruggaaf

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij wordt eerst bepaald hoeveel je in totaal over dit jaar zou moeten betalen (of terugkrijgen), en daar wordt dan afgehaald wat je al betaald hebt. De rest wordt gedeeld door het resterend aantal maanden. Dus het wordt volgens mij over de rest van het jaar gespreid verrekend.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: voorlopige teruggaaf

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

kweenie schreef:Volgens mij wordt eerst bepaald hoeveel je in totaal over dit jaar zou moeten betalen (of terugkrijgen), en daar wordt dan afgehaald wat je al betaald hebt. De rest wordt gedeeld door het resterend aantal maanden. Dus het wordt volgens mij over de rest van het jaar gespreid verrekend.
Bovenstaande klopt helemaal :D

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: voorlopige teruggaaf

Ongelezen bericht door rollertje »

Bij een voorlopige teruggave, krijg je over het algemeen kortingen en/of aftreken terug, zoals combinatiekorting of aftrek hypotheekrente. Wanneer je minder gaat werken, betaal je over het algemeen ook minder belasting. Je kunt aan voorlopige teruggave niet meer krijgen, tijdens het lopende jaar, dan je aan belasting betaalt. Het kan dus zijn dat je minder terug gaat krijgen dan eerder berekend is. Ontvangt een van beiden de algemene heffingskorting vanwege een inkomen onder de 6.320 euro en die gaat minder werken of stopt, dan kun je wel meer alegemene heffingskorting uitbetaald gaan krijgen. Moet de partner wel voldoende belasting betalen om deze algemene heffingskorting te kunnen laten uitbetalen. Verder klopt het wat hier boven gezegd wordt.

vince76
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 dec 2009 20:21

Re: voorlopige teruggaaf

Ongelezen bericht door vince76 »

Heren en dames,

Even een belastingtechnise vraag / probleem...

Ik heb een zoontje van 7 en ben gescheiden. Ik heb nu een verzoek gedaan bij de belastingdienst voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Hiervoor moet hij bij mij of zijn moeder ingeschreven staan in geval van Co-ouderschap. Aan die voorwaarde voldoe ik ook maar volgens de belasting inspecteur kom ik niet aan de 3 dagen per week als ik hem vrijdag om 15:30 van school haal en maandag om 8:30 weer naar school breng. Zijn moeder haalt hem dan maandag om 15:30 weer van school.

Dus als je de uren school op de maandag mee telt kom ik toch aan 3 dagen. Waarom zouden de uren dat hij die maandag op school zit niet mee tellen. Als je gaat kijken hoe lang hij in het weekend bij mij is en doordeweeks bij zijn moeder. Zit je met school op minder uren dan ik in het weekend.

Ik kan niet in beroep gaan tegen het oordeel van de belasting inspecteur waardoor ik gewoon veel geld mis loop door deze rare regeling.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen om dit tot een goed einde te brengen. Ik hoop wat van jullie te horen,

Groeten,

Vincent

loesjes35
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jun 2010 16:19

Re: voorlopige teruggaaf

Ongelezen bericht door loesjes35 »

Ja regels zijn regels, min. 3 dagen is 3 dagen. Als je wilt profiteren van de ick dan zul je gewoon aan die voorwaarde moeten voldoen.
lijkt me eigenlijk ook wel heel redelijk hoor,
dus als je het wil oplossen, dan zou je het ook bij jezelf kunnen zoeken en proberen met je ex een oplossing te vinden in het aantal dagen dat je zoon bij je is. Misschien zou je het kunnen verplaatsen naar de maandags er nog compleet bij.
Eigenlijk was dat ook de grondslag he voor deze korting.
je kinderen verzorgen en daarbij tegelijk werken. om dat een beetje te promoten is deze korting er. Jij kan door de week gewoon werken zonder dat je daarbij echt rekening hoeft te houden met thuiskomende kinderen, waarbij ouders die dat wel moeten dan weer oplossingen moeten vinden. Ik din dan ook het oordeel van de inspecteur in deze zeer terecht. sorry

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: voorlopige teruggaaf

Ongelezen bericht door SJZ »

k kan niet in beroep gaan tegen het oordeel van de belasting inspecteur waardoor ik gewoon veel geld mis loop door deze rare regeling.
Je kan wel in beroep, alleen niet nu. Je krijgt dus geen VA. Volgend jaar doe je aangifte 2010, en dan doe je een beroep op de ICK. Na afwijzing (aanslag wijkt af van de aangifte) kun je in bezwaar en beroep.

Gesloten