LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inwonende ouders

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Trietment
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2010 13:52

inwonende ouders

Ongelezen bericht door Trietment »

Hoi,

Mijn ouders willen in Vietnam gaan wonen gezien ze met de vut zijn. Nu heeft mijn pa AOW opgebouwd hier maar heeft hier dus geen recht meer op omdat Vietnam geen Beu land is.
ze willen sowieso regelmatig op en neer vliegen om hun kinderen en kleinkinderen te zien. Nu ze toch wel voor 50% in Nederland verblijven wil ik ze bij mij laten inwonen. dat ze een half jaar naar Vietnam gaan is dan gewoon een vakantie.
Welke nadelen/voordelen heeft dit mbt de belastingdienst? en eventueel andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
mijn vader heeft een prepensioen en AOW.
Ik en mijn vriendin zijn fiscaal partner en werken allebei.

Alvast bedankt!

***UPDATE*** even voor de duidelijkheid: Ik wil mijn ouders bij mij laten inschrijven.
Laatst gewijzigd door Trietment op 20 jul 2010 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

browser
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:13

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door browser »

Informeer eens bij de Sociale Verzekerings Bank en Belastingdienst Buitenland (Postbus 2865, 6401 DJ Heerlen, tel. 055 5385385) met welke landen Nederland dit soort verdragen heeft.
Na je 65ste naar het buitenland.

Als je besluit om na je 65ste min of meer naar het buitenland te emigreren, dan is het wel aardig om te weten of je de AOW mee kunt nemen. Het kan wel, maar de wetgever heeft wel wat beperkingen ingebouwd. Daarvoor is de wet BEU (Beperking Export Uitkeringen) voor in het leven geroepen. En de beperking bestaat uit beantwoording van de vraag of het land, waar u naar toe gaat een EU-land of verdragsland is. Is dat het geval, dan zijn er geen beperkingen. Is dat niet het geval, dan krijgt je alleen het AOW-bedrag voor gehuwden, zonder toeslag. En dat scheelt een slok op een borrel onder de avondzon. Check daarom van te voren goed hoe dit in jouw geval zal zijn. Dat voorkomt nare verrassingen.

Bij vragen kun je altijd bellen met de Sociale Verzekeringsbank, afd. AOW/ANW: (075) 655 10 10.

Trietment
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2010 13:52

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Trietment »

Dit heb ik inderdaad al gedaan. wat ik dus eigenlijk vraag is wat zijn de fiscale gevolgen wanneer ik mijn ouders bij mijn woning laat inschrijven.
vogels schreef:
browser schreef:Informeer eens bij de Sociale Verzekerings Bank en Belastingdienst Buitenland (Postbus 2865, 6401 DJ Heerlen, tel. 055 5385385) met welke landen Nederland dit soort verdragen heeft.
Hoezo informeren bij SVB? Dat heeft vragensteller al uitgezocht: ......geen recht meer op omdat Vietnam geen Beu land is............

Van http://www.svb.nl::
Vietnam:
Als u in dit land woont gelden vanaf 1 januari 2006 de exportbeperkingen van de Wet BEU waardoor uw AOW-pensioen met eventuele toeslag of uw Anw-uitkering wordt beperkt of ingetrokken.

Van http://www.szw.nl:
Stand van zaken handhavingsverdragen/-protocollen
(dd. 18 maart 2010)

Wat moet u doen als u een uitkering hebt en in het buitenland gaat wonen?
Als u een uitkering ontvangt en in het buitenland gaat wonen, moet u dit melden bij het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) of de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Of u uw (volledige) uitkering mag meenemen naar het buitenland hangt af van welke uitkering u ontvangt, waar u gaat wonen en of Nederland een verdrag heeft gesloten met dat land.

Verdragen in werking met landen buiten de EU (export van de onder dat verdrag vallende uitkeringen mogelijk):
Let op! De verdragen zijn niet allemaal hetzelfde. Zo voorzien sommige verdragen in de export van bijvoorbeeld kinderbijslag en andere niet. Naar Japan is er bijvoorbeeld geen export van kinderbijslag mogelijk. Als u van plan bent om met uw uitkering naar een verdragsland te verhuizen, informeer dan bij de uitkeringsinstantie (UWV of SVB) of export van uw uitkering mogelijk is op grond van het verdrag.

Argentinië, Aruba, Australië, Belize, Canada, Chili, Ecuador, Egypte, Filipijnen, FYROM (Macedonië), Hongkong, Israël, Japan, Jordanië, Kaapverdië, Kroatië, Marokko, Monaco, Montenegro, Nederlandse Antillen, Nieuw-Zeeland, Panama, Paraguay, Québec, Suriname, Thailand, Tunesië, Turkije, Uruguay, Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zuid-Korea.

Verdragen voorlopig toegepast in afwachting van ratificatie (export van de onder dat verdrag vallende uitkeringen voorlopig mogelijk)

Bolivia, Botswana, Brazilië, Costa Rica, Gambia, Indonesië, Mali, Mexico.

Trietment
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2010 13:52

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Trietment »

nou ja, wat is een "truc". Ze wonen bij mij in maar gaan grotendeels van de tijd op reis om de wereld te zien. Ze krijgen alleen waar ze recht op hebben en hard voor hebben gewerkt.
vogels schreef:Zolang je geen recht hebt op allerlei toeslagen, je geen beroep hoeft te doen op de bijstand en/of kwijtscheldingen, zal het - denk ik - niet zoveel uit maken.

Heb je een hypotheek, dan heb je kans dat de hypotheekverstrekker hiervoor toestemming moet geven. Heb je een huurwoning, zal de verhuurder toestemming moeten geven.

Maar ja, wat gebeurd er als de SVB na jaren achter deze truc komt?

browser
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2010 14:13

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door browser »

@vogels
Hoezo informeren bij SVB? Dat heeft vragensteller al uitgezocht: ......geen recht meer op omdat Vietnam geen Beu land is............
@browser
En de beperking bestaat uit beantwoording van de vraag of het land, waar u naar toe gaat een EU-land of verdragsland is. Is dat het geval, dan zijn er geen beperkingen. Is dat niet het geval, dan krijg je alleen het AOW-bedrag voor gehuwden, zonder toeslag.
Vogels,


Ik heb geinformeerd en kreeg een e-mail waaruit blijkt, dat je buiten een Beu land wel degelijk recht hebt op AOW voor gehuwden :mrgreen:

Frank. D
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jun 2010 18:01

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Frank. D »

:?:
Laatst gewijzigd door Frank. D op 22 jul 2010 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Brunolo
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 jul 2010 10:42

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Brunolo »

Frank. D schreef: Mijn schoonouders reizen al jaren en als ze terugkeren in Nederland slapen en wonen ze bij ons. Staan gewoon ingeschreven bij ons. Wel hebben we een notariele akte laten opmaken etc. voor het geval dat !

Geen enkel probleem met de fiscus en de gemeente.
Is er geen probleem omdat de gemeente en fiscus het (nog) niet hebben ontdekt (in welk geval u de vraag niet kan beantwoorden, en het nota bene nogal niet echt slim is om dit zo op een forum te kwakken), of zijn ze (de gemeente en fiscus) reeds op de hoogte maar maken ze er geen probleem van?
Schijnt mij wel nuttig ter beantwoording van de vraag, toch?

Ach, ja...je kunt natuurlijk onnauwkeurig lezen en later de vraagsteller beschuldigen dat deze info achterhoudt, maar het schijnt mij wel zo handig als men gewoon zich een beetje inspant om te lezen wat er geschreven wordt.
...ach, dat zal mijn Indonesische achtergrond wel zijn, of was het Afghanistan? Ach, dat zullen jullie wel beter weten,...toch?

Frank. D
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jun 2010 18:01

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Frank. D »

:?:
Laatst gewijzigd door Frank. D op 22 jul 2010 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Brunolo
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 jul 2010 10:42

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Brunolo »

Frank. D schreef:Het is maar een huisje aan de Vinkenveense plassen en vrij van hypotheek inclusief een bootje en zwembadje. Belastingen worden keurig betaald en er rust geen optie op het pand. De gemeente heeft er via de gemeentelijke belastingen alleen maar voordeel van.
Voor de TS schijnt mij vooral van interesse of de gemeente en belastingdienst op de hoogte zijn van het feit dat uw ouders bij u verblijven als ze in Nederland zijn (doch de rest van de tijd in het buitenland verblijven) en waarom de belastingdienst en gemeente daar dan geen moeite mee hebben. Wellicht kan de TS uit uw ervaring wat leren. Vraag mij ook af wat die notariele akte hiermee van doen heeft. Wellicht schuilt daarin een belangrijke tip?
Wil u nergens van betichten hoor, maar heb de indruk dat u (onbedoeld?) mogelijk interessante informatie 'achterhoudt'.
Frank. D schreef: Verder contact stel ik niet meer op prijs met je, zoals eerder vermeldt.
Oh?
Nou...dan blijft u toch uit de buurt van dit forum?

PS: u kunt natuurlijk ook altijd nog een PB naar de TS sturen, als u interessante tips heeft die u niet op het forum kwijt wilt. Is immers begrijpelijk dat u niet zomaar alles op het forum wilt zetten, toch?
Laatst gewijzigd door Brunolo op 20 jul 2010 22:48, 2 keer totaal gewijzigd.

puck15
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 okt 2008 22:59

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door puck15 »

Frank. D schreef: Gelukkig werden mijn ogen op tijd geopend, ik had je nog willen helpen (financieël) met een advocaat.
???

Deze opmerking heb ik al in eerdere topics van je terug zien komen.
Robin Hood van de site ?
:lol: :lol:

----------------
Belastingtechnisch:
Ophoging gemeentelijke belasting ( meerdere persoons huishouding)
Voor de rest geen enkel gevolg eigenlijk
Ouders moeten ook belastingaangifte doen

Indien controle aantoonbaar fiscaal aanwezig geweest, bijvb verhoogd stroomverbruik, water, etc, daarnaast eigen ruimte om in te leven/ slapen

Het moet gewoon logisch zijn...
Alleen indien er een bankcontrole volgt, en al het geld wordt gepind/ betaald in Vietnam... wordt het lastiger...

Frank. D
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jun 2010 18:01

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Frank. D »

:?:
Laatst gewijzigd door Frank. D op 22 jul 2010 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Brunolo
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 jul 2010 10:42

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Brunolo »

Frank. D schreef:Ik was eens arm maar nu niet meer heb mijn vermogen op een eerlijke manier verdiend.
Eerlijk?

Ach ja...is natuurlijk moeilijk te beoordelen als u niet wat meer informatie geeft.
Jammer hoor dat mensen vaak zoveel info 'achterhouden'.

puck15
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 okt 2008 22:59

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door puck15 »

[quote="Frank. D"]Ach Puck ik ben in de gelukkige omstandigheid om mensen financieel te helpen :wink: Robin Hood deed het anders die stal van de rijken en gaf het aan de armen toch.
quote]
Ik ben ook arm....
rechterarm
linkerarm
:lol:
Als het gemeend is des te beter, maar hoop dat je je ergens eerst in verdiept om misbruik te voorkomen en voor jou teleurstelling te voorkomen

Carpe diem :wink:
Laatst gewijzigd door puck15 op 21 jul 2010 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Frank. D
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 jun 2010 18:01

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Frank. D »

Puck het is fijn financieel onafhankelijk te zijn en als je dan ook nog gevoel hebt voor je medemens dan is het leven mooi.

Maak er wat van :wink:

puck15
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 okt 2008 22:59

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door puck15 »

Frank. D schreef:Puck het is fijn financieel onafhankelijk te zijn en als je dan ook nog gevoel hebt voor je medemens dan is het leven mooi.

Maak er wat van :wink:
Precies !! geniet ervan :D
back on topic

Trietment
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jul 2010 13:52

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Trietment »

Iedereen heeft het over informatie achterhouden...
Ik wil alleen informeren wat de gevolgen zijn. we houden niks achter. plus ze hebben genoeg spaargeld waardoor ze eigenlijk niet eens aan de aow centen komen. ze blijven best een lange tijd in nederland maar willen vaak op vakantie gaan. om dan een eigen appartement te hebben is ook zo lastig. deze staat dan een aantal maanden leeg ieder jaar.

men doet alsof ik iets illegaals wil doen. Ik informeer alleen....
mensen die in een beu land verblijven zitten ook in het buitenland en zitten dan in dezelfde situatie als mijn ouders. alleen komen mijn ouders regelmatig terug. zij hebben dan wel recht op aow. What's the difference....?
Ze hebben zich kapot gewerkt hier en willen hun oude jaren genieten met veel reizen.

Brunolo
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 jul 2010 10:42

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Brunolo »

Het informatie achterhouden had geen betrekking op u, doch op Frank D. die mij op hoogst onplezierige wijze had bejegend daar ik niet alle details van mijn zaak bloot wenste te geven.
Laatst gewijzigd door Brunolo op 26 jul 2010 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door jor »

Brunolo schreef: Zo is het mij immer nog onduidelijk op welke 'eerlijke' wijze mijnheer D. zijn geld heeft verdiend.
Maar goed, we zullen hem maar op zijn woord geloven.
Ook Frank. D is intussen ex-lid en verdwenen. :wink:

( De gebruiker is inactief
Reden: Profieldetails gewijzigd

Frank. D )

tsja..
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 jan 2010 10:14

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door tsja.. »

@ts;

ik denk dat de verwarring is ontstaan doordat je in je eerste post rept over je ouder die in vietnam willen gaan wonen, terwijl je het in je laatste post hebt over je ouders die willen gaan reizen...

Harry De Dekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 mei 2010 01:22

Re: inwonende ouders

Ongelezen bericht door Harry De Dekker »

Draai eens een ander plaatje :mrgreen:

Gesloten